Αλωνίζουν οι εισπρακτικές εταιρείες, οι υπάλληλοι των οποίων συχνά
εμφανίζονται ως εντεταλμένοι των τραπεζών, εκφοβίζουν και ασκούν
ψυχολογική πίεση στους δανειολήπτες, απειλώντας ακόμα και με κατάσχεση
των περιουσιακών τους στοιχείων, σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν
στην
Γ.Γ. Καταναλωτή και στον Τραπεζικό Διαμεσολαβητή.
Τις περισσότερες φορές αποκρύπτουν ότι τηλεφωνούν από εισπρακτική εταιρεία και επικαλούνται μόνο το όνομα της τράπεζας με την οποία συνεργάζονται.
Το φαινόμενο των τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα. Υπάρχουν δανειολήπτες που μπορεί να δεχτούν και τρία τηλεφωνήματα μέσα στην ίδια ημέρα από διαφορετικές εταιρείες οι οποίες όμως συνεργάζονται με την ίδια τράπεζα. Και τις περισσότερες φορές η άσκηση ψυχολογικής βίας είναι τέτοια, που σύμφωνα με καταγγελίες δανειοληπτών γλίτωσαν παρά τρίχα το εγκεφαλικό.
Τι απαιτείται
Οι δανειολήπτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι παράνομη όποια ενόχληση δεχτούν από εισπρακτική εταιρεία αν προηγουμένως δεν ενημερωθούν από την τράπεζα που τους έχει δανειοδοτήσει ότι πράγματι συνεργάζεται με την α ή β εισπρακτική, και απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεσή τους για να ενημερώνονται από την εταιρεία αυτή.
Εξάλλου, από τα μέσα του 2012 η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει θεσπίσει το πλαίσιο εντός του οποίου πρέπει να λειτουργούν οι εισπρακτικές εταιρείες ή εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών όπως μετονομάστηκαν.
Συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές:
Οφείλουν να καταγράφουν και να τηρούν για 1 χρόνο το περιεχόμενο της επικοινωνίας προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και τον σκοπό της. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη.
Οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, ύστερα από καταγγελία του οφειλέτη στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων, καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη, προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόμου.
Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο τηλεφωνικών επικοινωνιών ενημέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά, εφόσον ζητηθούν, στον οφειλέτη ή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Τηλεφωνικά
Μόνο ενημέρωση και μόνο σπίτι
Οι εισπρακτικές εταιρείες θα πρέπει να καλούν μόνο στην οικία του δανειολήπτη τις εργάσιμες μέρες από τις 9 το πρωί μέχρι τις 8 το απόγευμα. Τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται, εκτός και αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας που έχει δώσει ο οφειλέτης. Σύμφωνα με τον νόμο 3758/2009 που τις διέπει, οι εταιρείες αυτές έχουν αποκλειστικό σκοπό την εξώδικη ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους. Πέραν τούτου ουδέν, ούτε απειλές για κατασχέσεις, ούτε νουθεσίες του τύπου «όταν παίρνατε το δάνειο δεν ξέρατε ότι έπρεπε να το πληρώσετε;». Ανάλογες παραβατικές συμπεριφορές οι πολίτες μπορούν να τις καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και στην τηλεφωνική γραμμή 1520.
Εφη Καραγεώργου
ethnos.gr
Τις περισσότερες φορές αποκρύπτουν ότι τηλεφωνούν από εισπρακτική εταιρεία και επικαλούνται μόνο το όνομα της τράπεζας με την οποία συνεργάζονται.
Το φαινόμενο των τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα. Υπάρχουν δανειολήπτες που μπορεί να δεχτούν και τρία τηλεφωνήματα μέσα στην ίδια ημέρα από διαφορετικές εταιρείες οι οποίες όμως συνεργάζονται με την ίδια τράπεζα. Και τις περισσότερες φορές η άσκηση ψυχολογικής βίας είναι τέτοια, που σύμφωνα με καταγγελίες δανειοληπτών γλίτωσαν παρά τρίχα το εγκεφαλικό.
Τι απαιτείται
Οι δανειολήπτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι παράνομη όποια ενόχληση δεχτούν από εισπρακτική εταιρεία αν προηγουμένως δεν ενημερωθούν από την τράπεζα που τους έχει δανειοδοτήσει ότι πράγματι συνεργάζεται με την α ή β εισπρακτική, και απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεσή τους για να ενημερώνονται από την εταιρεία αυτή.
Εξάλλου, από τα μέσα του 2012 η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει θεσπίσει το πλαίσιο εντός του οποίου πρέπει να λειτουργούν οι εισπρακτικές εταιρείες ή εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών όπως μετονομάστηκαν.
Συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές:
Οφείλουν να καταγράφουν και να τηρούν για 1 χρόνο το περιεχόμενο της επικοινωνίας προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και τον σκοπό της. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη.
Οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, ύστερα από καταγγελία του οφειλέτη στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων, καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη, προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόμου.
Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο τηλεφωνικών επικοινωνιών ενημέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά, εφόσον ζητηθούν, στον οφειλέτη ή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Τηλεφωνικά
Μόνο ενημέρωση και μόνο σπίτι
Οι εισπρακτικές εταιρείες θα πρέπει να καλούν μόνο στην οικία του δανειολήπτη τις εργάσιμες μέρες από τις 9 το πρωί μέχρι τις 8 το απόγευμα. Τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται, εκτός και αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας που έχει δώσει ο οφειλέτης. Σύμφωνα με τον νόμο 3758/2009 που τις διέπει, οι εταιρείες αυτές έχουν αποκλειστικό σκοπό την εξώδικη ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους. Πέραν τούτου ουδέν, ούτε απειλές για κατασχέσεις, ούτε νουθεσίες του τύπου «όταν παίρνατε το δάνειο δεν ξέρατε ότι έπρεπε να το πληρώσετε;». Ανάλογες παραβατικές συμπεριφορές οι πολίτες μπορούν να τις καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και στην τηλεφωνική γραμμή 1520.
Εφη Καραγεώργου
ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου