Η οικονομική κρίση έπληξε ανεπανόρθωτα την αγορά εξοχικών και
παραθεριστικών κατοικιών αφού οι τιμές έχουν καταρρεύσει και περίπου
50.000 σπίτια παραμένουν αδιάθετα.
Το μέγεθος της αγοράς εξοχικής κατοικίας
σε αξία στην Ελλάδα το 2012 ανήλθε σε 2,5 δισ. ευρώ
με το μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολή των αγοραπωλησιών την περίοδο 2007 -
2012 να είναι αρνητικός (-28,2%).
Οι επιχειρήσεις του κατασκευαστικού κλάδου που αδυνατούν να πωλήσουν τα
εξοχικά προσπαθούν με την προβολή σε διεθνείς ιστοσελίδες να τα
μισθώσουν σε ξένους τουρίστες και Ελληνες του εξωτερικού.
Σύμφωνα με μελέτη της ΣΤΟΧΑΣΙΣ, οι αποκτηθείσες εξοχικές κατοικίες από
ξένους αγοραστές δεν ξεπερνούσαν το 10% του συνόλου των αγοραπωλησιών
διαχρονικά, ενώ την τετραετία 2008-2011, το ποσοστό διείσδυσης των ξένων
αγοραστών έχει αυξηθεί σε 15%, κυρίως λόγω της συρρίκνωσης της εγχώριας
ζήτησης.
Οπως αναφέρει η υπεύθυνη του τμήματος Κλαδικών Στοχεύσεων κυρία Χριστίνα
Γκιόκα, οι τιμές πώλησης των εξοχικών κατοικιών έχουν υποχωρήσει κατά
μέσο όρο 20% - 30% την περίοδο 2008-2011, ενώ σε περιοχές όπως η Κρήτη,
όπου έχει κατασκευαστεί μεγάλος αριθμός εξοχικών κατοικιών, η πτώση των
τιμών είναι αρκετά μεγαλύτερη.
Σημειώνεται ότι, στην Ελλάδα, ο Ν. 4002/2011 για τα σύνθετα τουριστικά
καταλύματα (ΣΤΚ) προωθεί τις κατοικίες υψηλής ποιότητας εντός
ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, στο πλαίσιο χάραξης εθνικής στρατηγικής για
την ανάπτυξη τουριστικής κατοικίας.
Όσον αφορά στην αγορά εξοχικής κατοικίας στη Ν. Ευρώπη, σημειώνεται ότι
αναπτύχθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 1,9%, ο οποίος αντιστοιχεί σε
240.000 νέες εξοχικές κατοικίες κατ' έτος περίπου. Η Ισπανία επέδειξε
τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (σχεδόν επτά ποσοστιαίες μονάδες) την
περίοδο 2001-2011. Η αγορά της εξοχικής κατοικίας παρουσιάζει θετικές
προοπτικές ανάπτυξης για τις χώρες της Νοτίου Ευρώπης, καθώς εκτιμάται
ότι, θα πωληθούν 1 εκ. επιπλέον εξοχικές κατοικίες έως το 2020.
Η Ελλάδα, αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά της ως τουριστικού προορισμού
(φυσική ομορφιά, κλιματολογικές συνθήκες, πολιτιστική κληρονομιά), σε
συνδυασμό με τη βελτίωση του πλαισίου χωροταξικού και πολεοδομικού
σχεδιασμού, τη σταθεροποίηση του νομικού και φορολογικού πλαισίου που
διέπει την αγορά ακινήτων, την απλοποίηση των διαδικασιών απόκτησης
εξοχικής κατοικίας από κατοίκους εκτός ΕΕ, τη χάραξη εθνικής στρατηγικής
στον τουρισμό και την εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου μάρκετινγκ για
την ανάπτυξη των υπαρχόντων αγορών της ΕΕ και τη στόχευση νέων χωρών,
εκτιμάται ότι μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη θέση της στην αγορά της
εξοχικής κατοικίας fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου