Μεγάλες αλλαγές στο καθεστώς χορήγησης του επιδόματος ανεργίας, ετοιμάζει η κυβέρνηση στο πλαίσιο των κοινωνικών μέτρων και φοροελαφρύνσεων που θέλει να ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο. Η βασική αλλαγή θα έχει να κάνει
με τα κριτήρια βάσει των οποίων χορηγείται το επίδομα ώστε να το
παίρνουν
περισσότεροι, κάτι που ασφαλώς σημαίνει περισσότερους πόρους στον ΟΑΕΔ.
Αφορμή για τις αλλαγές που σχεδιάζονται ήταν τα στοιχεία του ΟΑΕΔ ότι το επίδομα παίρνουν μόλις 79.621 άνεργοι σε σύνολο 963.492 εγγεγραμμένων ανέργων! Η μείωση των δικαιούχων μάλιστα δεν συνοδεύεται με μείωση του αριθμού των ανέργων, αλλά συμβαίνει το παράδοξο να αυξάνονται οι άνεργοι και να μειώνονται οι δικαιούχοι του επιδόματος.
Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος Τα «σενάρια» που είναι στο στάδιο της επεξεργασίας για να μετρηθεί το οικονομικό κόστος που θα έχει τυχόν αλλαγή κριτηρίων, ή ορισμένων από αυτά, είναι:
1. Η μείωση των απαιτούμενων ενσήμων για όσους μένουν άνεργοι για πρώτη φορά από τα 80 κατ' έτος τα δύο τελευταία χρόνια στα 50 ή στα 60. Μια από τις σκέψεις που έχουν γίνει είναι ότι από τη στιγμή που για την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη απαιτούνται 50 ένσημα το χρόνο, θα πρέπει να εφαρμοστεί κάτι ανάλογο και για το επίδομα ανεργίας, καθώς οι περισσότεροι εργαζόμενοι και κυρίως οι νεοεισερχόμενοι σε θέσεις απασχόλησης έχουν ευέλικτες συμβάσεις και η ασφάλιση είτε δεν υπάρχει είτε περιορίζεται στις μισές μέρες του μήνα.
Ετσι, όταν πάνε στον ΟΑΕΔ, δεν έχουν τα 160 ένσημα (80+80) μέσα στα δύο τελευταία χρόνια για να πάρουν τα 360 ευρώ. Μάλιστα, υπάρχει και μια επιπρόσθετη προϋπόθεση που αποκλείει ακόμη περισσότερους, καθώς από το σύνολο των 160 ημερών εργασίας, οι 125 ημέρες θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί μέσα στους τελευταίους 14 μήνες, χωρίς όμως να λαμβάνονται υπόψη οι δύο τελευταίοι μήνες της απασχόλησης. Με το κριτήριο αυτό, δηλαδή, ένας εργαζόμενος που έπιασε πρώτη φορά δουλειά τον Απρίλιο του 2013 και απολύθηκε τον Ιούλιο του 2014, για να πάρει επίδομα θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε 125 μέρες εργασίας μέσα στο δωδεκάμηνο Απριλίου 2013/2014. Αν όμως οι 125 ημέρες συμπληρώνονται με την εργασία των μηνών Μαΐου και Ιουνίου του 2014, τότε αποκλείεται από τη χορήγηση του επιδόματος!
Αν ο άνεργος επιδοτείται για δεύτερη φορά, τότε πάλι απαιτούνται οι 125 ημέρες στο 14μηνο, χωρίς να υπολογίζονται στις 125 ημέρες οι δύο τελευταίοι μήνες απασχόλησης.
2. Η τροποποίηση των προϋποθέσεων για τη χορήγηση του επιδόματος των 200 ευρώ σε μακροχρόνια ανέργους. Για το μέτρο αυτό μάλιστα η τρόικα έχει εγκρίνει για το 2014 ένα πρόσθετο ποσό της τάξης των 35 εκατ. ευρώ, με στόχο να επιδοτηθούν περισσότεροι άνεργοι. Παρά ταύτα, το μέτρο δεν έφερε αποτέλεσμα και όπως ανέφερε στον «ΤτΚ» αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, δεν έχουν μπει στην επιδότηση λόγω μακροχρόνιας ανεργίας οι 45.000 δικαιούχοι που προέβλεπε η απόφαση. Τώρα, εξετάζονται τρόποι για να διευρυνθεί ο αριθμός των δικαιούχων, καθώς οι μακροχρόνια άνεργοι αποτελούν το 50% και άνω στο σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ.
3. Η (πιθανή) σύνδεση της διάρκειας χορήγησης του επιδόματος ανάλογα με το χρόνο προϋπηρεσίας των εργαζομένων. Πρόκειται για μια από τις προτάσεις που είχαν τεθεί από την τρόικα στις συζητήσεις που είχαν κατά τους προηγούμενους μήνες με στελέχη του ΟΑΕΔ. Η πρόταση αυτή θεωρείται πιθανό να επανέλθει στο τραπέζι των συζητήσεων από την τρόικα, αν η χαλάρωση των κριτηρίων συνδυαστεί με μια χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, ανάλογα με το χρόνο προϋπηρεσίας των που θα έχει ένας εργαζόμενος. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος που έχει 5 χρόνια εργασίας, να δικαιούται τα 3/4 του επιδόματος και ένας άλλος με 10 χρόνια ολόκληρο το επίδομα.
περισσότεροι, κάτι που ασφαλώς σημαίνει περισσότερους πόρους στον ΟΑΕΔ.
Αφορμή για τις αλλαγές που σχεδιάζονται ήταν τα στοιχεία του ΟΑΕΔ ότι το επίδομα παίρνουν μόλις 79.621 άνεργοι σε σύνολο 963.492 εγγεγραμμένων ανέργων! Η μείωση των δικαιούχων μάλιστα δεν συνοδεύεται με μείωση του αριθμού των ανέργων, αλλά συμβαίνει το παράδοξο να αυξάνονται οι άνεργοι και να μειώνονται οι δικαιούχοι του επιδόματος.
Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος Τα «σενάρια» που είναι στο στάδιο της επεξεργασίας για να μετρηθεί το οικονομικό κόστος που θα έχει τυχόν αλλαγή κριτηρίων, ή ορισμένων από αυτά, είναι:
1. Η μείωση των απαιτούμενων ενσήμων για όσους μένουν άνεργοι για πρώτη φορά από τα 80 κατ' έτος τα δύο τελευταία χρόνια στα 50 ή στα 60. Μια από τις σκέψεις που έχουν γίνει είναι ότι από τη στιγμή που για την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη απαιτούνται 50 ένσημα το χρόνο, θα πρέπει να εφαρμοστεί κάτι ανάλογο και για το επίδομα ανεργίας, καθώς οι περισσότεροι εργαζόμενοι και κυρίως οι νεοεισερχόμενοι σε θέσεις απασχόλησης έχουν ευέλικτες συμβάσεις και η ασφάλιση είτε δεν υπάρχει είτε περιορίζεται στις μισές μέρες του μήνα.
Ετσι, όταν πάνε στον ΟΑΕΔ, δεν έχουν τα 160 ένσημα (80+80) μέσα στα δύο τελευταία χρόνια για να πάρουν τα 360 ευρώ. Μάλιστα, υπάρχει και μια επιπρόσθετη προϋπόθεση που αποκλείει ακόμη περισσότερους, καθώς από το σύνολο των 160 ημερών εργασίας, οι 125 ημέρες θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί μέσα στους τελευταίους 14 μήνες, χωρίς όμως να λαμβάνονται υπόψη οι δύο τελευταίοι μήνες της απασχόλησης. Με το κριτήριο αυτό, δηλαδή, ένας εργαζόμενος που έπιασε πρώτη φορά δουλειά τον Απρίλιο του 2013 και απολύθηκε τον Ιούλιο του 2014, για να πάρει επίδομα θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε 125 μέρες εργασίας μέσα στο δωδεκάμηνο Απριλίου 2013/2014. Αν όμως οι 125 ημέρες συμπληρώνονται με την εργασία των μηνών Μαΐου και Ιουνίου του 2014, τότε αποκλείεται από τη χορήγηση του επιδόματος!
Αν ο άνεργος επιδοτείται για δεύτερη φορά, τότε πάλι απαιτούνται οι 125 ημέρες στο 14μηνο, χωρίς να υπολογίζονται στις 125 ημέρες οι δύο τελευταίοι μήνες απασχόλησης.
2. Η τροποποίηση των προϋποθέσεων για τη χορήγηση του επιδόματος των 200 ευρώ σε μακροχρόνια ανέργους. Για το μέτρο αυτό μάλιστα η τρόικα έχει εγκρίνει για το 2014 ένα πρόσθετο ποσό της τάξης των 35 εκατ. ευρώ, με στόχο να επιδοτηθούν περισσότεροι άνεργοι. Παρά ταύτα, το μέτρο δεν έφερε αποτέλεσμα και όπως ανέφερε στον «ΤτΚ» αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, δεν έχουν μπει στην επιδότηση λόγω μακροχρόνιας ανεργίας οι 45.000 δικαιούχοι που προέβλεπε η απόφαση. Τώρα, εξετάζονται τρόποι για να διευρυνθεί ο αριθμός των δικαιούχων, καθώς οι μακροχρόνια άνεργοι αποτελούν το 50% και άνω στο σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ.
3. Η (πιθανή) σύνδεση της διάρκειας χορήγησης του επιδόματος ανάλογα με το χρόνο προϋπηρεσίας των εργαζομένων. Πρόκειται για μια από τις προτάσεις που είχαν τεθεί από την τρόικα στις συζητήσεις που είχαν κατά τους προηγούμενους μήνες με στελέχη του ΟΑΕΔ. Η πρόταση αυτή θεωρείται πιθανό να επανέλθει στο τραπέζι των συζητήσεων από την τρόικα, αν η χαλάρωση των κριτηρίων συνδυαστεί με μια χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, ανάλογα με το χρόνο προϋπηρεσίας των που θα έχει ένας εργαζόμενος. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος που έχει 5 χρόνια εργασίας, να δικαιούται τα 3/4 του επιδόματος και ένας άλλος με 10 χρόνια ολόκληρο το επίδομα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου