Εξαγωγές. Μια λέξη που κουβαλάει μεγάλο φορτίο και ακόμη περισσότερες
προσδοκίες για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Κι αν εκφέρεται
εύκολα και γίνεται σύνθημα, δύσκολα μπορεί να γίνει πραγματικότητα,
καθώς από μόνη της δεν φτάνει.
Στα χρόνια της ύφεσης, οι εξαγωγές έγιναν το αναγκαίο ζητούμενο έτσι ώστε να υπάρξει ανάσχεση της ύφεσης και να
μπορέσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να ορθοποδήσουν και κατ' επέκταση να ανοιχτούν πέραν των δεδομένων και περιορισμένων ελληνικών συνόρων. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πως τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε μια πτώση στις εξαγωγές, κυρίως λόγω των οικονομικo-πολιτικών εξελίξεων σε γειτονικές χώρες και εμπορικούς εταίρους, εντούτοις η πρόοδος που έχει σημειωθεί στον εν λόγω τομέα είναι τεράστια.
Το 65% των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων καταλήγουν σε χώρες της ΕΕ, σε μία περίοδο τουλάχιστον ισχνής οικονομικής ανάπτυξης για την Ευρώπη, τη στιγμή που η Ρωσία επιβάλλει εμπάργκο εισαγωγών και χώρες με παραδοσιακούς εμπορικούς δεσμούς με την Ελλάδα, όπως οι βαλκανικές ή οι χώρες της Β. Αφρικής και Μέσης Ανατολής, μαστίζονται από ύφεση και πολιτικές κρίσεις.
Περισσότερα στοιχεία για το πώς κινήθηκαν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό, ποια έχασαν λόγω των συγκυριών και ποια οδήγησαν την κούρσα δίνει η πρόσφατη ανακοίνωση του ΣΕΒΕ που ακολούθησε την έρευνα της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας για τις εμπορευματικές συναλλαγές στην Eυρωζώνη στο εννεάμηνο 2014. Βάσει των στοιχείων, οι εξαγωγές αγαθών της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 1,3%, σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας στα 2,6 τρισ. ευρώ, ενώ στη χώρα μας κατεγράφη πτώση 4,4%, γεγονός που σε συνδυασμό με την αύξηση των εισαγωγών κατά 1% είχε ως αποτέλεσμα την κλιμάκωση της ανόδου του εμπορικού ελλείμματος κατά 9%.
Ένατη θέση
Το εννεάμηνο του 2014 η Ελλάδα κατέκτησε την 13η θέση στην κατάταξη εξαγωγών της Ευρωζώνης, ενώ παρουσίασε το τρίτο κατά σειρά μεγαλύτερο εμπορικό έλλειμμα (15,7 δισ. ευρώ), με πρώτες τις Γαλλία και Ισπανία. Καύσιμα και τρόφιμα ήταν οι μεγάλοι χαμένοι, με την πτώση να αγγίζει το 9% και 10% αντιστοίχως, ενώ στον αντίποδα βρέθηκαν οι κλάδοι των χημικών (+5%) και των μηχανημάτων-οχημάτων (+5%), των βιομηχανικών προϊόντων (+1,1%) και οι εξαγωγές των πρώτων υλών (+0,2%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων στις νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, ξεχωρίζουν οι: μηχανές επεξεργασίας πληροφοριών (12η θέση), σιτάρι σκληρό-ανάλεστο (59η θέση), μετρητές αερίων και υγρών (70η θέση), χάρτινα είδη υγιεινής (73η θέση), ράβδοι από κράματα χαλκού-αλουμινίου (74η θέση), δίχτυα αλιείας (83η θέση), ψεκαστικά γεωργίας και κηπουρικής (89η θέση), ψάρια καπνιστά (93η θέση), υφάσματα ακατέργαστα (98η θέση), είδη υγιεινής από σίδηρο, χάλυβα, χαλκό ή αργίλιο (99η θέση).
«Η πορεία των εξαγωγών και συνολικά του εξωτερικού εμπορίου της χώρας επηρεάζεται σαφώς τόσο από εσωτερικούς παράγοντες όσο και από το διεθνές μακροοικονομικό περιβάλλον. Ως εκ τούτου, πολλά θα κριθούν τους αμέσους επόμενους μήνες από τις εξελίξεις σε επίπεδο ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου, την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας και ειδικά σημαντικών εμπορικών μας εταίρων ή ακόμη και την πορεία των τιμών του πετρελαίου, σε συνδυασμό με τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας μας. Για παράδειγμα, η υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου προσέδωσε δυναμική στις ελληνικές εξαγωγές το προηγούμενο διάστημα, ενώ αντίθετα σε περιόδους πολιτικής αβεβαιότητας έχουν καταγραφεί πιέσεις στο ελληνικό εξωτερικό εμπόριο», αναφέρει στο Fortunegreece.com η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Σε ποιες χώρες
Όσο για το ποιες χώρες έδωσαν για ακόμα μια χρονιά «ψήφο εμπιστοσύνης» στα ελληνικά προϊόντα, η Τουρκία εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, ακολουθούμενη κατά σειρά από τις Ιταλία, Γερμανία, Βουλγαρία και Κύπρο. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της Αιγύπτου στην 6η θέση (από τη 12η στο εξάμηνο του 2013) και η διατήρηση στην 7η θέση του Εφοδιασμού Πλοίων από Τρίτες Χώρες. Στην υψηλή 8η θέση (από την 6η πέρυσι) είναι το Γιβραλτάρ (που αποτελεί έδρα off shore ξένων εμπορικών επιχειρήσεων), ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (υποχώρηση από την 8η θέση του 2013).
Χαρακτηριστική είναι επίσης, η άνοδος της Σαουδικής Αραβίας (στην 11η θέση από την 21η), της Αλβανίας (στην 17η θέση από την 25η) και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (στην 19η θέση από την 26η). Ισχυρό ήταν το πλήγμα που δέχτηκαν οι ελληνικές εξαγωγές από τη Ρωσία, η οποία για πρώτη φορά δε συγκαταλέγεται στις 20 πρώτες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα (υποχώρησε στην 22η θέση), ενώ μεγάλη είναι και η πτώση για τη Λιβύη (στην 27η θέση από τη 10η), την Αλγερία (26η θέση από 17η) και το Ισραήλ (28η θέση από 21η), ενδεικτική της ρευστότητας των εμπορικών σχέσεων σε περιοχές με πολιτική αστάθεια και γεωπολιτικές εξελίξεις.
Στα χρόνια της ύφεσης, οι εξαγωγές έγιναν το αναγκαίο ζητούμενο έτσι ώστε να υπάρξει ανάσχεση της ύφεσης και να
μπορέσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να ορθοποδήσουν και κατ' επέκταση να ανοιχτούν πέραν των δεδομένων και περιορισμένων ελληνικών συνόρων. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πως τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε μια πτώση στις εξαγωγές, κυρίως λόγω των οικονομικo-πολιτικών εξελίξεων σε γειτονικές χώρες και εμπορικούς εταίρους, εντούτοις η πρόοδος που έχει σημειωθεί στον εν λόγω τομέα είναι τεράστια.
Το 65% των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων καταλήγουν σε χώρες της ΕΕ, σε μία περίοδο τουλάχιστον ισχνής οικονομικής ανάπτυξης για την Ευρώπη, τη στιγμή που η Ρωσία επιβάλλει εμπάργκο εισαγωγών και χώρες με παραδοσιακούς εμπορικούς δεσμούς με την Ελλάδα, όπως οι βαλκανικές ή οι χώρες της Β. Αφρικής και Μέσης Ανατολής, μαστίζονται από ύφεση και πολιτικές κρίσεις.
Περισσότερα στοιχεία για το πώς κινήθηκαν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό, ποια έχασαν λόγω των συγκυριών και ποια οδήγησαν την κούρσα δίνει η πρόσφατη ανακοίνωση του ΣΕΒΕ που ακολούθησε την έρευνα της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας για τις εμπορευματικές συναλλαγές στην Eυρωζώνη στο εννεάμηνο 2014. Βάσει των στοιχείων, οι εξαγωγές αγαθών της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 1,3%, σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας στα 2,6 τρισ. ευρώ, ενώ στη χώρα μας κατεγράφη πτώση 4,4%, γεγονός που σε συνδυασμό με την αύξηση των εισαγωγών κατά 1% είχε ως αποτέλεσμα την κλιμάκωση της ανόδου του εμπορικού ελλείμματος κατά 9%.
Ένατη θέση
Το εννεάμηνο του 2014 η Ελλάδα κατέκτησε την 13η θέση στην κατάταξη εξαγωγών της Ευρωζώνης, ενώ παρουσίασε το τρίτο κατά σειρά μεγαλύτερο εμπορικό έλλειμμα (15,7 δισ. ευρώ), με πρώτες τις Γαλλία και Ισπανία. Καύσιμα και τρόφιμα ήταν οι μεγάλοι χαμένοι, με την πτώση να αγγίζει το 9% και 10% αντιστοίχως, ενώ στον αντίποδα βρέθηκαν οι κλάδοι των χημικών (+5%) και των μηχανημάτων-οχημάτων (+5%), των βιομηχανικών προϊόντων (+1,1%) και οι εξαγωγές των πρώτων υλών (+0,2%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων στις νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, ξεχωρίζουν οι: μηχανές επεξεργασίας πληροφοριών (12η θέση), σιτάρι σκληρό-ανάλεστο (59η θέση), μετρητές αερίων και υγρών (70η θέση), χάρτινα είδη υγιεινής (73η θέση), ράβδοι από κράματα χαλκού-αλουμινίου (74η θέση), δίχτυα αλιείας (83η θέση), ψεκαστικά γεωργίας και κηπουρικής (89η θέση), ψάρια καπνιστά (93η θέση), υφάσματα ακατέργαστα (98η θέση), είδη υγιεινής από σίδηρο, χάλυβα, χαλκό ή αργίλιο (99η θέση).
«Η πορεία των εξαγωγών και συνολικά του εξωτερικού εμπορίου της χώρας επηρεάζεται σαφώς τόσο από εσωτερικούς παράγοντες όσο και από το διεθνές μακροοικονομικό περιβάλλον. Ως εκ τούτου, πολλά θα κριθούν τους αμέσους επόμενους μήνες από τις εξελίξεις σε επίπεδο ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου, την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας και ειδικά σημαντικών εμπορικών μας εταίρων ή ακόμη και την πορεία των τιμών του πετρελαίου, σε συνδυασμό με τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας μας. Για παράδειγμα, η υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου προσέδωσε δυναμική στις ελληνικές εξαγωγές το προηγούμενο διάστημα, ενώ αντίθετα σε περιόδους πολιτικής αβεβαιότητας έχουν καταγραφεί πιέσεις στο ελληνικό εξωτερικό εμπόριο», αναφέρει στο Fortunegreece.com η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Σε ποιες χώρες
Όσο για το ποιες χώρες έδωσαν για ακόμα μια χρονιά «ψήφο εμπιστοσύνης» στα ελληνικά προϊόντα, η Τουρκία εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, ακολουθούμενη κατά σειρά από τις Ιταλία, Γερμανία, Βουλγαρία και Κύπρο. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της Αιγύπτου στην 6η θέση (από τη 12η στο εξάμηνο του 2013) και η διατήρηση στην 7η θέση του Εφοδιασμού Πλοίων από Τρίτες Χώρες. Στην υψηλή 8η θέση (από την 6η πέρυσι) είναι το Γιβραλτάρ (που αποτελεί έδρα off shore ξένων εμπορικών επιχειρήσεων), ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (υποχώρηση από την 8η θέση του 2013).
Χαρακτηριστική είναι επίσης, η άνοδος της Σαουδικής Αραβίας (στην 11η θέση από την 21η), της Αλβανίας (στην 17η θέση από την 25η) και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (στην 19η θέση από την 26η). Ισχυρό ήταν το πλήγμα που δέχτηκαν οι ελληνικές εξαγωγές από τη Ρωσία, η οποία για πρώτη φορά δε συγκαταλέγεται στις 20 πρώτες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα (υποχώρησε στην 22η θέση), ενώ μεγάλη είναι και η πτώση για τη Λιβύη (στην 27η θέση από τη 10η), την Αλγερία (26η θέση από 17η) και το Ισραήλ (28η θέση από 21η), ενδεικτική της ρευστότητας των εμπορικών σχέσεων σε περιοχές με πολιτική αστάθεια και γεωπολιτικές εξελίξεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου