Δυο φορές χρειάστηκε η Βουλή στην μεταπολίτευση να διαλυθεί λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας: η μία ήταν το 1990 και είχε συμφωνηθεί στο πλαίσιο της οικουμενικής κυβέρνησης υπό τον Ξενοφώντα Ζολώτα και άλλη το 2015, όταν η άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να
συναινέσει στην ανάδειξη του ανώτατου πολιτειακού αρχηγού, οδήγησε στην διάλυση της Βουλής και τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015. Ήταν η φάση που ο Αλ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ κάλπαζαν προς την εξουσία και αγνοώντας ακόμα και τις φωνές που εκφράζονταν στο εσωτερικό του και του συνέστηναν να μην βιαστεί, πήρε την απόφαση να τορπιλίσει την διαδικασία εκλογής του ΠτΔ από την τότε Βουλή.
Τώρα το κυβερνών κόμμα επιζητεί μέσω της συνταγματικής αναθεώρησης την απεμπλοκή της διαδικασίας αυτής από την διάλυση της Βουλής και τις εκλογές. Μάλιστα ο πρώην πρόεδρος του ΠαΣοΚ Ευ. Βενιζέλος στην αρμόδια επιτροπή όπου συζητήθηκε το σχετικό άρθρο του Συντάγματος δεν δίστασε να διατυπώσει την χαρά του «γιατί προσχωρεί ο ΣΥΡΙΖΑ στην αντίληψη ότι πρέπει να αποσυνδεθεί η διαδικασία εκλογής του Προέδρου από την απειλή διάλυσης της Βουλής, διότι αυτό δεν εναρμονίζεται με τον θεσμικό ρόλο του Προέδρου και με το περιορισμένο φάσμα των αρμοδιοτήτων του».
Ανέδειξε ωστόσο μια προφανή αντίφαση. Όπως υπενθύμισε, η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας «βασίζεται στην επίμονη αναζήτηση της συναίνεσης». Όμως η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για έξι επαναλαμβανόμενες ψηφοφορίες μέχρι να καταστεί δυνατή η εκλογή του, δημιουργεί εξ αντικειμένου ένα προβληματικό πεδίο αναζήτησης συναινέσεων, το οποίο κορυφώνεται με την άμεση εκλογή από τον λαό στην περίπτωση που οι έξι ψηφοφορίες δεν τελεσφορήσουν, χώρια ότι στο μεταξύ, όπως συνέστησε ο κ. Βενιζέλος, «πρέπει να σκεφθούν οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ ότι μπορεί να έχει διαλυθεί η Βουλή, να έχει εκλεγεί νέα Βουλή, οπότε πρέπει να δούμε, η νέα Βουλή θα τον εκλέξει με την παλιά διαδικασία, ακόμη και με σχετική πλειοψηφία ή θα αναζητά πάντα αυξημένη πλειοψηφία, κινδυνεύοντας και αυτή να διαλυθεί;».
Ο ίδιος μίλησε για «τεχνικό κενό» στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. «Ξαφνικά, από την αναζήτηση της κοινοβουλευτικής συναίνεσης, την επίμονη, πηγαίνουμε σε μία συγκρουσιακή διαδικασία ενώπιον του λαού και εντός του λαού, σε άμεση εκλογή, η οποία είναι από τη φύση της πολωτικού χαρακτήρα, προσφέρει μεγάλη νομιμοποίηση, αντιδιαστέλει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας από την πλειοψηφία της Βουλής και από την κυβέρνηση», εξήγησε στα μέλη της Επιτροπής Αναθεώρησης, διαπιστώνοντας ότι με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ «για να αποφύγουμε τη διάλυση της Βουλής πηγαίνουμε σε εκλογές, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν τεράστια κρίση νομιμοποίησης της κυβέρνησης».
«Δεν έχουμε κανένα λόγο εμείς να διευκολύνουμε να παρεισαχθεί μία κρίση νομιμοποίησης μέσα στο πολίτευμά μας», υπογράμμισε ο κ. Βενιζέλος, προτείνοντας μια «καθαρή λύση» για να αποσυνδεθεί η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής. «Τις λύσεις τις είχαμε συζητήσει όλες το 2001 διά μακρών. Συνοπτικά οι λύσεις αυτές είναι, μείωση της πλειοψηφίας στο όριο της δεδηλωμένης, διότι εάν δεν έχεις 151 να εκλέξεις Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κατά πάσα πιθανότητα έχεις χάσει και τη δεδηλωμένη, πρέπει να πάει η χώρα σε εκλογές ή εκλεκτορικό σώμα, όπως συμβαίνει με τη Γερμανία».
Αναφορικά με τα δημοψηφίσματα είπε ότι «υπάρχουν καλές πρακτικές για τα δημοψηφίσματα που παραβιάστηκαν κατάφορα στο δημοψήφισμα του Ιουλίου του 2015». «Η λιτότητα και η ευκρίνεια του ερωτήματος και η ύπαρξη τουλάχιστον 15 ημερών απόστασης, ως προεκλογική εκστρατεία και περίοδος διαλόγου, μεταξύ της εξαγγελίας και της διεξαγωγής. Αυτά και τα δύο παραβιάστηκαν. Αυτά πρέπει να κατοχυρωθούν στο Σύνταγμα και η ελάχιστη συμμετοχή, για να είναι έγκυρο το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος», πρότεινε ο κ. Βενιζέλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου