Σε «χωματερή» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης έχει μετατραπεί η Ελλάδα, καθώς η αγορά αυτοκινήτου κυριαρχείται ήδη από εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών και ελαφρών φορτηγών που «σπρώχνει» εκτός κυκλοφορίας η Ευρώπη λόγω των ρύπων τους.• Οι εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών στη χώρα μας την τελευταία εξαετία δωδεκαπλασιάστηκαν (!), καθώς έφτασαν από 6.280 το 2013 σε 71.095 το 2019, ενώ η τάση για το 2020 – προ κορωνοϊού – ήταν για περίπου 80.000 εισαγωγές.
• Η ίδια εικόνα ισχύει και για τα μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά, καθώς τα εισαγόμενα είναι διπλάσια των καινούργιων! Το 2019 εισήχθησαν 15.413 μεταχειρισμένα LCV, ενώ μόλις 7.972 καινούργια.
• Η μέση ηλικία των εισαγομένων μεταχειρισμένων επιβατικών είναι 10,6 έτη, με μόλις το 5,2% εξ αυτών να είναι τρέχουσας τεχνολογίας! (Euro 6, 2015+).
• Για διάφορους λόγους, τα κυκλοφορούντα επιβατικά στη χώρα μας έφτασαν να έχουν μέση ηλικία 16,0 έτη, από 11,3 έτη προ 10-ετίας. Έχουμε έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων της Ευρωζώνης, συγκρινόμενο πλέον με ανατολικά κράτη.
Τα παραπάνω δεδομένα εγκυμονούν πολλούς κινδύνους:
• Περιβαλλοντικούς, καθώς τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα είναι δεκάδες φορές πιο ρυπογόνα. Σε μια περίοδο που τα ζητήματα περιβάλλοντος είναι ψηλά στη δημόσια συζήτηση και η χώρα προσπαθεί να διαμορφώσει μια σύγχρονη περιβαλλοντική ατζέντα, το γεγονός αυτό αποτελεί πρόβλημα που χρειάζεται διαχείριση. Η κυβέρνηση στοχεύει στην πώληση 4,500 Ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2020-2021 και μόνον τον μήνα Μάϊο εισήχθησαν στην Ελλάδα 5.112 ρυπογόνα μεταχειρισμένα ΙΧ!
• Ασφάλειας των επιβατών. Η Σουηδία π.χ. μια χώρα με μεγάλη παράδοση στην οδική ασφάλεια έχει έναν από τους πιο νέους σε ηλικία στόλους αυτοκινήτων. Και αν στην χώρα μας για τα εγχώρια μεταχειρισμένα υπάρχει πλέον αυξημένος έλεγχος λόγω ΚΤΕΟ, καταγεγραμμένου ιστορικού χιλιομέτρων, κλπ, για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οι έλεγχοι είναι απολύτως ανεπαρκείς. Εισάγονται συνεπώς μεταχειρισμένα με «πειραγμένα» χιλιόμετρα, ως άθικτα, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για ταλαιπωρημένα αυτοκίνητα.
• Οικονομικούς. Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εισφέρουν σε φόρους το 1/10 σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς δεν καταβάλλουν τον σχετικό ΦΠΑ και έχουν, ελάχιστο Τέλος Ταξινόμησης, λόγω παλαιότητας. Την ώρα μάλιστα που πωλούνται σε ίδιες ή υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα μιας και παρουσιάζονται με χαμηλότερα χιλιόμετρα…
Η πιο σημαντική όμως στρέβλωση με τις δυσμενέστερες συνέπειες στα νοικοκυριά είναι το ότι η εισαγωγή μεταχειρισμένων εμποδίζει την πώληση των εγχώριων μεταχειρισμένων άρα και την ανανέωση του εγχώριου στόλου αυτοκινήτων.
Γιατί; Γιατί ο καταναλωτής που δεν μπορεί να πουλήσει το δικό του παλαιό αυτοκίνητο – λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού από τα πειραγμένα του εξωτερικού – δεν προχωρά σε αγορά καινούργιου. Έτσι η αξία «των δικών μας» αυτοκινήτων μειώνεται, η αγορά μένει καθηλωμένη και ο στόλος δεν ανανεώνεται.
Είναι παράλογο την ώρα που η Κυβέρνηση προωθεί την «καθαρή αυτοκίνηση» με μέτρα π.χ. για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, να μην λάβει μέτρα ώστε να μην γίνει η χώρα μας η «μάντρα» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης, τα οποία, να επαναληφθεί, πωλούνται στις ίδιες ή και ακριβότερες τιμές από τα ντόπια μεταχειρισμένα.
• Η ίδια εικόνα ισχύει και για τα μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά, καθώς τα εισαγόμενα είναι διπλάσια των καινούργιων! Το 2019 εισήχθησαν 15.413 μεταχειρισμένα LCV, ενώ μόλις 7.972 καινούργια.
• Η μέση ηλικία των εισαγομένων μεταχειρισμένων επιβατικών είναι 10,6 έτη, με μόλις το 5,2% εξ αυτών να είναι τρέχουσας τεχνολογίας! (Euro 6, 2015+).
• Για διάφορους λόγους, τα κυκλοφορούντα επιβατικά στη χώρα μας έφτασαν να έχουν μέση ηλικία 16,0 έτη, από 11,3 έτη προ 10-ετίας. Έχουμε έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων της Ευρωζώνης, συγκρινόμενο πλέον με ανατολικά κράτη.
Τα παραπάνω δεδομένα εγκυμονούν πολλούς κινδύνους:
• Περιβαλλοντικούς, καθώς τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα είναι δεκάδες φορές πιο ρυπογόνα. Σε μια περίοδο που τα ζητήματα περιβάλλοντος είναι ψηλά στη δημόσια συζήτηση και η χώρα προσπαθεί να διαμορφώσει μια σύγχρονη περιβαλλοντική ατζέντα, το γεγονός αυτό αποτελεί πρόβλημα που χρειάζεται διαχείριση. Η κυβέρνηση στοχεύει στην πώληση 4,500 Ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2020-2021 και μόνον τον μήνα Μάϊο εισήχθησαν στην Ελλάδα 5.112 ρυπογόνα μεταχειρισμένα ΙΧ!
• Ασφάλειας των επιβατών. Η Σουηδία π.χ. μια χώρα με μεγάλη παράδοση στην οδική ασφάλεια έχει έναν από τους πιο νέους σε ηλικία στόλους αυτοκινήτων. Και αν στην χώρα μας για τα εγχώρια μεταχειρισμένα υπάρχει πλέον αυξημένος έλεγχος λόγω ΚΤΕΟ, καταγεγραμμένου ιστορικού χιλιομέτρων, κλπ, για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οι έλεγχοι είναι απολύτως ανεπαρκείς. Εισάγονται συνεπώς μεταχειρισμένα με «πειραγμένα» χιλιόμετρα, ως άθικτα, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για ταλαιπωρημένα αυτοκίνητα.
• Οικονομικούς. Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εισφέρουν σε φόρους το 1/10 σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς δεν καταβάλλουν τον σχετικό ΦΠΑ και έχουν, ελάχιστο Τέλος Ταξινόμησης, λόγω παλαιότητας. Την ώρα μάλιστα που πωλούνται σε ίδιες ή υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα μιας και παρουσιάζονται με χαμηλότερα χιλιόμετρα…
Η πιο σημαντική όμως στρέβλωση με τις δυσμενέστερες συνέπειες στα νοικοκυριά είναι το ότι η εισαγωγή μεταχειρισμένων εμποδίζει την πώληση των εγχώριων μεταχειρισμένων άρα και την ανανέωση του εγχώριου στόλου αυτοκινήτων.
Γιατί; Γιατί ο καταναλωτής που δεν μπορεί να πουλήσει το δικό του παλαιό αυτοκίνητο – λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού από τα πειραγμένα του εξωτερικού – δεν προχωρά σε αγορά καινούργιου. Έτσι η αξία «των δικών μας» αυτοκινήτων μειώνεται, η αγορά μένει καθηλωμένη και ο στόλος δεν ανανεώνεται.
Είναι παράλογο την ώρα που η Κυβέρνηση προωθεί την «καθαρή αυτοκίνηση» με μέτρα π.χ. για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, να μην λάβει μέτρα ώστε να μην γίνει η χώρα μας η «μάντρα» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης, τα οποία, να επαναληφθεί, πωλούνται στις ίδιες ή και ακριβότερες τιμές από τα ντόπια μεταχειρισμένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου