Λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση των βάσεων για τις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2021, προέκυψαν διάφοροι αριθμοί που αφορούσαν τα χιλιάδες παιδιά που έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το κοινό τους ήταν ότι επρόκειτο για πολύ μεγάλους αριθμούς. Για την ακρίβεια, ήταν αριθμοί ρεκόρ.
Δεδομένου ότι είχαμε να κάνουμε με τις πρώτες πανελλαδικές εξετάσεις, στις οποίες ίσχυσε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, το NEWS 24/7 επικοινώνησε με τον μαθηματικό και σύμβουλο σταδιοδρομίας, Στράτο Στρατηγάκη, προκειμένου να εξηγήσει αν το πλάνο της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, το οποίο είχε την έγκριση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος τη στηρίζει απόλυτα, πέτυχε.
Δεν πέτυχε.
Όπως είπε ο κύριος Στρατηγάκης “δεν μπορούμε να το πούμε επιτυχημένο. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι έβγαλε πολλές παρενέργειες”. Του ζητήσαμε περαιτέρω διευκρινίσεις. Ξεκινήσαμε από τα βασικά. “Από το γενικό λύκειο έμειναν εκτός 25.014 παιδιά και από το ΕΠΑΛ 10.584. Βεβαίως, είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ότι και πέρυσι είχαν μείνει πολλά παιδιά εκτός, εν τούτοις ήταν πολύ λιγότερα από ό,τι φέτος”.
Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων υποστηρίζει πως υπήρχε ποσοστό επιτυχίας στην εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ, μεγαλύτερο αυτού που είναι στην πραγματικότητα. Ως ποσοστό επιτυχίας φέρεται να μέτρησε το πόσοι μπήκαν σε δημόσια ΙΕΚ, σε σχέση με όσους έκαναν μηχανογραφικό. Τρόπος που άφησε εκτός εξίσωσης το 1/3 των μαθητών που έδωσαν εξετάσεις, αλλά δεν συμπλήρωσαν μηχανογραφικό καθώς δεν έπιασαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής καμίας σχολής και κανενός τμήματος. Για αυτό και έχετε διαβάσει σήμερα πως ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή ανήλθε σε 103.468 μαθητές.
Για να είμαστε σίγουροι πως είμαστε όλοι στην ίδια συχνότητα, ζητήσαμε από τον κύριο Στρατηγάκη να εξηγήσει σε απλά ελληνικά, τι είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Μας είπε πως “ο μέσος όρος των βαθμών που έγραψαν τα παιδιά στα τέσσερα μαθήματα του κάθε επιστημονικού πεδίου (σχολή/τμήμα), πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή που ορίζει το κάθε τμήμα (11.1, με εύρος από 0.8 έως 1.2) και έτσι προκύπτει ένας αριθμός. Ο κάθε μαθητής μπορούσε να δηλώσει στο μηχανογραφικό του τα τμήματα που έχουν ως ελάχιστη ΕΒΕ αριθμό που είναι μικρότερος του δικού του”.
Πώς αποκλείστηκε το 1/3 των μαθητών
Η μικρότερη βάση εισαγωγής φέτος, ήταν το 8.27. “Ως εκ τούτου, όσοι μαθητές είχαν κάτω αυτής δεν μπορούσαν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό”. Δηλαδή, αποκλείστηκαν από τις εξετάσεις. “Ήταν κάτι που συνέβη σε 1/3 μαθητές. Είναι οι 25.000 που έμειναν εκτός. Παράλληλα, έμειναν κενές 17.000 θέσεις”.
Τι σημαίνουν οι 17.000 κενές θέσεις
Οι αρχικές εκτιμήσεις εκείνων που εμπνεύστηκαν και εφάρμοσαν την ΕΒΕ ήταν πως μέσω αυτής θα 'κοπούν' 9.000 μαθητές. Τελικά, φαίνεται να 'κόπηκαν' περί τους διπλάσιους. Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν τμήματα/σχολές χωρίς κόσμο. Θα διαγραφούν; “Η κυρία Κεραμέως είχε πει πως θα γίνει αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που τελικά σημαίνει ότι θα κλείσουν τμήματα”.
“Αυτήν την στιγμή υπάρχουν 100 τμήματα με λιγότερους από 20 επιτυχόντες από το Γενικό Λύκειο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης, όπου δεν πέρασε κανείς από Γενικό Λύκειο και πέρασαν δυο από ΕΠΑΛ”.
Υπάρχει κα το παράδειγμα του τμήματος αρχιτεκτόνων μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στη Ξάνθη που περίμενε 108 φοιτητές, αλλά δεν πέρασε κανείς. Το ίδιο ίσχυσε και για τη σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος στη Δράμα. Είχε έτοιμες 159 θέσεις. Δεν θα φιλοξενήσουν κανέναν. “Ειδικά σε σχολές όπως η αρχιτεκτονική που έχουν πολλά ειδικά μαθήματα τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Στην αρχιτεκτονική υπήρχαν τρία ειδικά μαθήματα και ως εκ τούτου άλλες τρεις ελάχιστες βάσεις που έπρεπε να πιάσει ένας μαθητής. Μια να μην κατάφερε, δεν κατάφερε να πάει και στη σχολή της αρεσκείας του".
Μια άλλη μεγάλη παρενέργεια που έβγαλε το νέο σύστημα
Πέραν των πολλών μαθητών που έμειναν εκτός σχολών/τμημάτων, όπως είπε ο κύριος Στρατηγάκης “υπήρχαν παιδιά που βρέθηκαν μεταξύ του 8 και 14.5 και δεν είχαν δικαίωμα να δηλώσουν όλες τις σχολές. Αν ένα παιδί είχε 12 και η σχολή ως ΕΒΕ το 14, δεν μπορούσε να τη δηλώσει, γεγονός που αντιβαίνει στους στόχους που είχε θέσει η Κυβέρνηση -ήταν να μην περνούν παιδιά με 3 και 4. Είναι κατανοητό πως δεν μπορείς να απαγορεύσεις πουθενά την πρόσβαση σε παιδί του 12”.
Ο ειδικός έκρινε πως “τα φετινά αποτελέσματα θα σηματοδοτήσουν εξελίξεις, καθώς δεν μπορούν να σταθούν τμήματα με 1, δυο ή τρεις επιτυχόντες. Θα γίνει αναδιάρθρωση, όπως είπε η Υπουργός, αλλά αυτό που δεν ξέρουμε είναι το μέχρι πού θα φτάσει. Το σημερινό είναι εκκίνηση άλλης διαδικασίας, που λέγεται μείωση αριθμού τμημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση”.
Η μικρότερη βάση εισαγωγής φέτος, ήταν το 8.27. “Ως εκ τούτου, όσοι μαθητές είχαν κάτω αυτής δεν μπορούσαν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό”. Δηλαδή, αποκλείστηκαν από τις εξετάσεις. “Ήταν κάτι που συνέβη σε 1/3 μαθητές. Είναι οι 25.000 που έμειναν εκτός. Παράλληλα, έμειναν κενές 17.000 θέσεις”.
Τι σημαίνουν οι 17.000 κενές θέσεις
Οι αρχικές εκτιμήσεις εκείνων που εμπνεύστηκαν και εφάρμοσαν την ΕΒΕ ήταν πως μέσω αυτής θα 'κοπούν' 9.000 μαθητές. Τελικά, φαίνεται να 'κόπηκαν' περί τους διπλάσιους. Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν τμήματα/σχολές χωρίς κόσμο. Θα διαγραφούν; “Η κυρία Κεραμέως είχε πει πως θα γίνει αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που τελικά σημαίνει ότι θα κλείσουν τμήματα”.
“Αυτήν την στιγμή υπάρχουν 100 τμήματα με λιγότερους από 20 επιτυχόντες από το Γενικό Λύκειο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης, όπου δεν πέρασε κανείς από Γενικό Λύκειο και πέρασαν δυο από ΕΠΑΛ”.
Υπάρχει κα το παράδειγμα του τμήματος αρχιτεκτόνων μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στη Ξάνθη που περίμενε 108 φοιτητές, αλλά δεν πέρασε κανείς. Το ίδιο ίσχυσε και για τη σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος στη Δράμα. Είχε έτοιμες 159 θέσεις. Δεν θα φιλοξενήσουν κανέναν. “Ειδικά σε σχολές όπως η αρχιτεκτονική που έχουν πολλά ειδικά μαθήματα τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Στην αρχιτεκτονική υπήρχαν τρία ειδικά μαθήματα και ως εκ τούτου άλλες τρεις ελάχιστες βάσεις που έπρεπε να πιάσει ένας μαθητής. Μια να μην κατάφερε, δεν κατάφερε να πάει και στη σχολή της αρεσκείας του".
Μια άλλη μεγάλη παρενέργεια που έβγαλε το νέο σύστημα
Πέραν των πολλών μαθητών που έμειναν εκτός σχολών/τμημάτων, όπως είπε ο κύριος Στρατηγάκης “υπήρχαν παιδιά που βρέθηκαν μεταξύ του 8 και 14.5 και δεν είχαν δικαίωμα να δηλώσουν όλες τις σχολές. Αν ένα παιδί είχε 12 και η σχολή ως ΕΒΕ το 14, δεν μπορούσε να τη δηλώσει, γεγονός που αντιβαίνει στους στόχους που είχε θέσει η Κυβέρνηση -ήταν να μην περνούν παιδιά με 3 και 4. Είναι κατανοητό πως δεν μπορείς να απαγορεύσεις πουθενά την πρόσβαση σε παιδί του 12”.
Ο ειδικός έκρινε πως “τα φετινά αποτελέσματα θα σηματοδοτήσουν εξελίξεις, καθώς δεν μπορούν να σταθούν τμήματα με 1, δυο ή τρεις επιτυχόντες. Θα γίνει αναδιάρθρωση, όπως είπε η Υπουργός, αλλά αυτό που δεν ξέρουμε είναι το μέχρι πού θα φτάσει. Το σημερινό είναι εκκίνηση άλλης διαδικασίας, που λέγεται μείωση αριθμού τμημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου