Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

ΕΥΘΥΝΕΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Σαφείς πολιτικές ευθύνες στην κυβέρνηση της ΝΔ και στον τέως υπουργό Οικονομικών της Γιάννη Παπαθανασίου, με το επιχείρημα ότι, ενώ γνώριζε από τις αρχές του 2009 για τον εκτροχιασμό της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, «δεν προέβη στη λήψη διαρθρωτικών μέτρων, ικανών να μετριάσουν ή να ανατρέψουν τη δυναμική διόγκωσης του ελλείμματος», αποδίδει το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για το έλλειμμα.

«Τον Ιούνιο του 2009 ο κ. Παπαθανασίου ανακοινώνει μέτρα ύψους 1,8 δισ. ευρώ για να επιτευχθεί ο στόχος του ελλείμματος για το 2009, που με βάση την ανακοίνωση παρέμενε στο 3,7% του ΑΕΠ.

Από τις ένορκες μαρτυρικές καταθέσεις αλλά και από τα διαθέσιμα στοιχεία που υπήρχαν εκείνη την περίοδο και κατατέθηκαν στην Εξεταστική Επιτροπή, ο κ. Παπαθανασίου ήταν σε θέση να γνωρίζει ότι τα μέτρα αυτά ήταν ανεπαρκή», αναφέρει το πόρισμα.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται, ο κ. Παπαθανασίου αποσιώπησε την πραγματική εικόνα της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας προβαίνοντας στην πρόβλεψη για έλλειμμα 6%, «με στόχο την παραπλάνηση των ελλήνων πολιτών προεκλογικά».

Την ίδια στιγμή το πόρισμα απαλλάσσει τον διάδοχο του κ. Παπαθανασίου στο υπουργείο Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, για την εκτίμησή του στο μέγεθος του ελλείμματος του 2009.

Ο υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπακωνσταντίνου «εντατικοποίησε την προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής για το τελευταίο δίμηνο του 2009, στα πλαίσια όμως των τότε δεδομένων, λαμβάνοντας μέτρα ύψους 1 δισ. ευρώ και προέβη στη λήψη δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μέτρων για το επόμενο έτος, κατά την κατάρτιση του Προϋπολογισμού του 2010, σε συνεννόηση και με τους εταίρους μας» αναφέρει το πόρισμα.

Στο πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής αναφέρεται, επίσης, ότι η γνώση της τότε πολιτικής ηγεσίας για την κακή δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και για την διογκούμενη πορεία του ελλείμματος δεν περιοριζόταν σε μία γενική άποψη, ενώ όπως τονίζεται «η στάση της τότε πολιτικής ηγεσίας απέναντι στο πρόβλημα χαρακτηριζόταν από αναβλητικότητα και όχι από διάθεση επίλυσής του».

Και προστίθεται: «Πέρα, όμως, από τις προφορικές δεσμεύσεις για νέα σκληρότερα μέτρα που θα ελάμβανε η τότε κυβέρνηση, στην πράξη η αντίδραση της Ελλάδας στη δυναμική ταχείας διόγκωσης του ελλείμματος και στο κλίμα αμφισβήτησης που είχε αρχίσει να εγκαθιδρύεται στο εξωτερικό, χαρακτηριζόταν:

Αφενός από ολιγωρία στον τομέα ανάληψης συγκεκριμένων πρωτοβουλιών για την συγκράτηση του ελλείμματος με παράλληλη υιοθέτηση πολιτικών πελατειακής λογικής (λχ. προγράμματα stage) και μέτρων που επιβάρυναν το έλλειμμα (λ.χ μέτρο απόσυρσης που επιβάρυνε τον προϋπολογισμό με δαπάνη 400 εκ ευρώ)
Και αφετέρου από σειρά μεθοδεύσεων που στόχο είχαν την αποσιώπηση των πραγματικών μεγεθών από τους Έλληνες πολίτες και κατ’ επέκταση από τα αρμόδια κοινοτικά θεσμικά, όργανα στα πλαίσια μικροκομματικών σκοπιμοτήτων ενόψει της προεκλογικής περιόδου».

Η Εξεταστική Επιτροπή δεν διαπιστώνει παραποίηση των δημοσιονομικών στοιχείων κατά κανέναν τρόπο και εκτιμά πως οι διαμάχες στο εσωτερικό του ΔΣ της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής ήταν προσωπικής φύσεως και ουδόλως επηρέασαν την ποιότητα της εργασίας της, η οποία άλλωστε επικυρώθηκε και από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat).

«Μέτρα, στο τέλος του 2009, ακόμα και στο θεωρητικό επίπεδο της πιο σκληρής εκδοχής τους, δεν θα απέτρεπαν την επερχόμενη κρίση δανεισμού και την ανάγκη δημιουργίας μηχανισμών, προγραμμάτων στήριξης και μιας ευρύτατης και μακρόχρονης προσαρμογής εκ μέρους της χώρας» σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στο πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής.

fimotro

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου