Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ : Οριζόντιες ρυθμίσεις και διαθεσιμότητα

Από τις αρχές του 2000, αφού προηγήθηκε η πιλοτική εφαρμογή, καθιερώθηκε ο θεσμός του σχολικού φύλακα και συστήθηκαν θέσεις εργασίας σε αρκετούς δήμους της χώρας. Η θεμελιακή αναγκαιότητα καθιέρωσής του στηρίχθηκε στο γεγονός ότι από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 είχαν παρατηρηθεί σε πολλά σχολικά συγκροτήματα κυρίως της Δευτεροβάθμιας και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης φαινόμενα
καταστροφών που έπλητταν καίρια τον πλούσιο εξοπλισμό της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων.
Είναι αλήθεια ότι ο θεσμός αυτός, παρά τη σημαντική του συνεισφορά στη διαφύλαξη της ασφάλειας των σχολικών εγκαταστάσεων, τα τελευταία χρόνια αφέθηκε στη μοίρα ποικίλων άδικων και ατεκμηρίωτων επικρίσεων στη βάση της αντίληψης που υποστήριζε ότι ο σχολικός φύλακας δεν έκανε τίποτε άλλο από το να ανοίγει και να κλείνει μια πόρτα και επομένως θα ήταν εύκολο να αντικατασταθεί ή και να καταργηθεί τελείως χωρίς μεγάλες αντιδράσεις και κόστος.
Εντούτοις, με την υποστήριξη και το κοινωνικό έργο του θεσμού του σχολικού φύλακα: διασφαλίζεται η περιουσία των σχολικών εγκαταστάσεων (εργαστήρια ηλεκτρονικών υπολογιστών, εργαστήρια τεχνικών σχολείων κ.λπ.). Υλοποιούνται προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης εργαζόμενων γονέων την καλοκαιρινή περίοδο σε όλους τους δήμους της χώρας. Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας εθελοντικού χαρακτήρα αλλά και με την αξιοποίηση ΕΣΠΑ για μαθητές γυμνασίων και λυκείων καθώς επίσης και προγραμμάτων Θεατρικής Αγωγής και Φυσικής Αγωγής. Τέτοιου είδους προγράμματα υλοποιήθηκαν στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Εφαρμόζονται προγράμματα διά βίου μάθησης που ήδη έχουν ξεκινήσει στο Δήμο Θεσσαλονίκης και που πολλά επίσης αναμένεται να δρομολογηθούν από το Σεπτέμβριο και μετά. Καθίσταται εφικτό να οργανώνονται παιγνιώδεις δραστηριότητες μετά τη λήξη των μαθημάτων με χρήση και αξιοποίηση της σχολικής αυλής από τους μαθητές (ανοιχτές αυλές). Η φυσική παρουσία και η εν γένει συμπεριφορά τους στο χώρο του σχολείου δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας και στους γονείς σχετικά με την αποτροπή εισόδου εξωσχολικών ατόμων που εμφανίζουν παραβατική συμπεριφορά και σεξιστική αντιμετώπιση παιδιών και εφήβων.
Προφανώς, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι που έλαβαν την απόφαση να προχωρήσουν στην κατάργηση του θεσμού του σχολικού φύλακα αγνοούν τις θετικές διαστάσεις λειτουργίας του παραπάνω θεσμού. Στην απόφαση αυτή κυριάρχησε η λογική των αριθμών των ασφυκτικών πιέσεων της τρόικας, της ισοπεδωτικής οριζοντιότητας, της ανορθολογικότητας, αφού είναι δεδομένο ότι στο επόμενο διάστημα ίσως με άλλη ονομασία θα γίνει ακόμη περισσότερο απαραίτητη η παρουσία του φύλακα προκειμένου η ίδια η πολιτεία να εξασφαλίζει την ακεραιότητα και την ασφάλεια των δημόσιων κτιριακών εγκαταστάσεων.
Ολα τα παραπάνω δε σημαίνουν ότι ο θεσμός του σχολικού φύλακα δε θα μπορούσε να μετασχηματιστεί και να πάρει χαρακτηριστικά της σύγχρονης επιστασίας που να συνδυάζει τα γνωρίσματα και τις ικανότητες της διαφύλαξης ασφάλειας δημοσίων κτιρίων και δεξιότητες τεχνικού και διοικητικού χαρακτήρα. Με αυτόν τον τρόπο η κινητικότητα των σχολικών φυλάκων θα αποκτήσει και μια άλλη διάσταση αφού θα μπορεί να επεκταθεί και σε θεσμούς με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα όπως νοσοκομεία και ιδρύματα.
Αυτός είναι ένας εναλλακτικός δρόμος προκειμένου η αποκτηθείσα σημαντική εμπειρία του θεσμού του σχολικού φύλακα να μην πάει χαμένη και κυρίως να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά για τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ
αντιπροέδρου του Α' Συλλόγου Εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης


Απο; Aggelioforo

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου