Στην προσπάθεια που
κάνουμε ως Υπουργείο να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη της γεωργίας σε όλα της τα
στάδια, από τον πρωτογενή τομέα και τις
εισροές, τη μεταποιητική βιομηχανία αλλά και την εμπορία και διακίνηση, μέχρι τον
καταναλωτή και τους εξαγωγείς, η συμβολή του συγκεκριμένου νομοσχεδίου του
ΥπΑΑΤ είναι καθοριστική. Σας εξήγησα ότι και μόνο που καταπιάνεται με την
ανάπτυξη όλων αυτών των σταδίων και μάλιστα σε όλους τους τομείς, διάφορους
τομείς όπως τα φυτά, τα ζώα κτλ, το νομοσχέδιο αυτό είναι καθαρά αναπτυξιακό
νομοσχέδιο, πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσει, δεν λύνει όλα τα προβλήματα, Μακάρι να μπορούσαμε να πατήσουμε ένα κουμπί
και να τα λύσουμε και πιστεύω ότι θα το υπερασπίστε και θα το ψηφίσετε.
Για την τήρηση βιβλίων εσόδων - εξόδων
Σε ό,τι αφορά στα βιβλία εσόδων
εξόδων. Είναι ένας καινούργιος
θεσμός και κάνει μεγάλη προσπάθεια το Υπουργείο Οικονομικών να τον ξεκινήσει με
επιτυχία. Σας θυμίζω ότι βιβλία εσόδων - εξόδων τηρούσαν και τηρούν
πολλοί γεωργοί άρα χρειάζεται προσαρμογή στο νέο πλαίσιο και ιδιαίτερα
διευκόλυνση σε ότι αφορά στους νέους που θα μπουν σε αυτό το καθεστώς. Έγιναν
επανειλημμένες συσκέψεις, θα ακολουθήσουν κι άλλες, ενώ θα εκδοθεί και σχετική
εγκύκλιος που θα λύνει αρκετά από τα θέματα που θίγονται. Δόθηκε παράταση έως
τις 20 Φεβρουαρίου.
Άρα προσπαθούμε να βοηθήσουμε όλοι προκειμένου αυτός ο
νέος θεσμός να λειτουργήσει γιατί πιστεύουμε πως είναι προς όφελος. Η τήρηση
βιβλίων εσόδων και εξόδων θα λύσει πολλά από τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν
και εδώ, είτε είναι προβλήματα ελέγχου, του κόστους εισροών, επιστροφής του
ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαιοειδών. Επίσης όπως θα αναφέρεται και στην
εγκύκλιο για τα 3 πρώτα χρόνια οι αγρότες δε θα χρειάζεται να καταβάλουν τα
χρήματα για το τέλος επιτηδεύματος. Μετά τα 3 χρόνια θα δούμε. Όμως δεν υπάρχει
το κόστος που κάποιοι επισημαίνουν.
Για τις προσλήψεις 150 μεταδιδακτορικών επιστημόνων
στον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ
Κατακρινόμεθα γιατί
δεν προσλάβαμε ακόμα τους 100 ερευνητές, τους επιστήμονες που θα πάρουμε στο
παλιό ΕΘΙΑΓΕ και τώρα στον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και πρέπει να το κάνουμε γιατί κι εγώ
έχω την προσωπική μου αγωνία να ενισχύσουμε το κομμάτι της έρευνας και της
καινοτομίας. Δεν θα περιοριστούμε σ΄αυτό. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω, μετά
και τη χθεσινή υπογραφή του προγράμματος των μεταδιδακτορικών επιστημόνων και
μεταπτυχιακών, ότι θα δώσουμε τη
δυνατότητα να προσληφθούν μεταδιδακτορικοί επιστήμονες. Θέλουμε να
ενδυναμώσουμε με νέο επιστημονικό προσωπικό το κομμάτι της έρευνας, της
καινοτομίας κλπ. και πιστεύω ότι μαζί με τις προσπάθειες που κάνουμε για να
ενισχύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό πιστεύω ότι και αυτός ο τομέας θα προχωρήσει.
Για την κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ υπηρεσιών του
ΥπΑΑΤ και του ΕΦΕΤ
Θίχτηκαν ορισμένα
θέματα τα οποία επίσης ήταν ανακρίβειες. Λέτε για παράδειγμα ένας από τους
κύριους λόγους που έγινε αυτό το νομοσχέδιο είναι η έλευση του ΕΦΕΤ στο
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ήταν στο Υπουργείο Υγείας, έχει
κάνει αρκετές μετακινήσεις, σας δίνεται η δυνατότητα για πρώτη φορά να μπει
κάτω από ένα ενιαίο πλαίσιο αυτός ο ελεγκτικός μηχανισμός στο σύνολο του. Σας
θυμίζω ιστορικά ότι ο ΕΦΕΤ δημιουργήθηκε
στο τότε Υπουργείο Βιομηχανίας, αργότερα Υπουργείο Ανάπτυξης και ρύθμισε τα
θέματα της παραγωγής τροφίμων μέσω της μεταποιητικής βιομηχανίας τροφίμων. Γι
αυτό και είχε και μόνο χημικούς. Τρόφιμο με αυτή τη διαδικασία είναι αυτό που
περνάει από το εργοστάσιο. Μα δεν είναι μόνο αυτά τα τρόφιμα που καταναλώνει ο
καταναλωτής. Μια φρέσκια ντομάτα που βγαίνει κατευθείαν στο ράφι και θα πρέπει
να καταναλωθεί χωρίς να γίνει σάλτσα, άρα δε θα πρέπει να περάσει από το
εργοστάσιο δεν έχει προβλήματα προστασίας; Μόνο τα σταφύλια που θα γίνουν
κρασιά έχουν ανάγκη προστασίας και ελέγχου; Δεν είναι τα επιτραπέζια σταφύλια;
Δε μπορεί να έχει ένα υπόλειμμα και να ελεγχθεί;
Ένα ζώο, ένα σφάγιο,
δε θα πρέπει να το δει ο κτηνίατρος για να πάει στο κρεοπωλείο; Να γιατί
λέμε αφενός μεν κάποιες υπηρεσίες του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σας ανέφερα για παράδειγμα το
κομμάτι το κτηνιατρικό, ο ΕΦΕΤ δεν έχει κανένα κτηνίατρο. Για πρώτη φορά
ενοποιείται αυτός ο έλεγχος και το γεγονός ότι, όπως σαφώς λέει το άρθρο μέσα,
το Υπουργείο που είναι ένας πλέον φορέας το κάνει δια των υπηρεσιών και δια του
εποπτευόμενου εξ αυτού φορέα, του ΕΦΕΤ. Που μειώνεται λοιπόν ο ρόλος του ΕΦΕΤ;
Από πού φύγανε επιστήμονες του ΕΦΕΤ;
Δεν έφυγε κανένας
επιστήμονας του ΕΦΕΤ και δεν έφυγε και κανένας επιστήμονας από όλο το ΥΠΑΑΤ και
μάλιστα επειδή ο ΕΦΕΤ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, άρα ήταν στις
κρίσεις που έπρεπε να γίνουν με τις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ, δεν έγινε
τίποτα γιατί έπρεπε να αξιολογηθεί ως εποπτευόμενος φορέας. Που τα είδατε όλα
αυτά; Πότε συρρικνώθηκε; Πότε μειώθηκε αυτό το πραγματικά σημαντικό έργο του
ΕΦΕΤ; Ίσα - ίσα που για πρώτη φορά το έργο αυτό διευρύνεται.
Και ο ΕΦΕΤ και οι
Υπηρεσίες μας σε ό,τι αφορά στον έλεγχο της ασφάλειας και προστασίας του
καταναλωτή είχαν ακριβώς την έννοια της προστασίας από τυχόν κινδύνους
επικίνδυνων προϊόντων. Αυτό θα το συντονίσουμε και θα το κάνουμε καλύτερο.
Διευρύνουμε αυτό το ρόλο για να προστατεύσουμε τον καταναλωτή και από
παραποίηση και παραπλάνηση της αγοράς του γιατί για παράδειγμα αν ένας
καταναλωτής λέει ότι εγώ θέλω να το πάρω αυτό γιατί είναι προϊόν ΠΟΠ, είναι
προϊόν της βιολογικής γεωργίας, κάποιος που το πουλάει σαν βιολογικό και το
παραποιεί ή τον κοροϊδεύει, ο ΕΦΕΤ δεν έχει να κάνει με αυτόν. Έχει να κάνει με
την παραποίηση, με την εξαπάτηση και σαφέστατα έχει να κάνει με την προστασία
του καταναλωτή έναντι τέτοιων φαινομένων. Πως αλλιώς θα προστατέψουμε την
πολιτική ποιότητας που λέμε ότι είναι η στρατηγική
μας επιλογή.
Για τα θέματα ασφάλισης του ΕΛΓΑ
Ως προς τα θέματα
της ασφάλισης του ΕΛΓΑ, σας είπα ότι παρά το ότι ο νόμος είναι σχετικά
πρόσφατος και δεν έχουμε μεγάλη εμπειρία από την εφαρμογή του, εντούτοις μας
ξεπερνούν οι εξελίξεις. Σας εξήγησα και άλλη φορά και μάλιστα κληθήκαμε να
αντιμετωπίσουμε τα θέματα της ακαρπίας, γιατί είναι πραγματικά ένα πρόγραμμα
που προέκυψε, υπάρχει μάλιστα μια σχετική τροπολογία που ζητήθηκε από πολλούς
βουλευτές να το αντιμετωπίσουμε, θα τη δεχτούμε την τροπολογία αυτή, όμως αυτό
δεν αναιρεί τις προσπάθειες που θα κάνουμε να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο
του ΕΛΓΑ. Χρήζει υποστήριξης και σας είπα επίσης γιατί καθυστερήσαμε. Καθυστερήσαμε
γιατί με τη νέα ΚΟΑ στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ πέραν του συμβατικού θεσμού που
έκανε ο ΕΛΓΑ, δηλαδή να υποστηρίξει τη σοδειά του γεωργού, θα έρθει σήμερα να
υποστηρίξει και το εισόδημά του και φυσικά να υποστηρίξει το σύνολο της
παραγωγικής αλυσίδας. Θα έχουμε δηλαδή σ’ αυτό το πνεύμα να υποστηρίξουμε όλα
αυτά τα βήματα, τη σοδειά, το εισόδημα και όλη αυτή την αλυσίδα της παραγωγής
γιατί αν ένας κρίκος από αυτή την
αλυσίδα καταρρεύσει δε μπορεί ούτε ο επόμενος ούτε ο προηγούμενος να
λειτουργήσει.
Για το Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, το θεσμό
του Εγκεκριμένου Εμπόρου και την ενίσχυση των εξαγωγών
Για το Μητρώο
Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων έχουμε συγκεκριμένο άρθρο στο νομοσχέδιο. Πιστεύω
ότι και για αυτόν το θεσμό θα χρειαστεί να αποκτηθεί εμπειρία, να δούμε πως θα
λειτουργήσει, είναι ήδη ηλεκτρονική η λειτουργία του. Και πιστεύω ότι μαζί με
το θεσμό του εγκεκριμένου εμπόρου που για πρώτη φορά πιστοποιείται στη χώρα μας
αλλά και με το πρόγραμμα «Single Window» που υλοποιούμε με δύο προϊόντα, ένα φρέσκο
και ένα μεταποιημένο προϊόν, θα ενισχυθεί η εξωστρέφεια. Ξεκινήσαμε με έναν
εγκεκριμένο έμπορο και μέσα σε ένα μήνα
εντάχθηκαν στο θεσμό 21 εγκεκριμένοι πιστοποιημένοι έμποροι και όλοι λένε ότι
είναι ένας θεσμός που διευκολύνει αφάνταστα τις εξαγωγές μας στο εξωτερικό.
Πιστεύω ότι όλα τα παραπάνω μαζί με την
ποιότητα που είναι το «διαβατήριό» μας στις ξένες αγορές, βοηθούν την
εξωστρέφεια και την εμπορία των
αγροτικών μας προϊόντων στο εξωτερικό.
Αν πραγματικά δεν βοηθούσαμε τον πρωτογενή
τομέα, πως βλέπουμε να έχουν ανοδική πορεία οι εξαγωγές των αγροτικών μας
προϊόντων, που είναι πάνω από 18%; Μάλιστα από τα 10 προϊόντα που εξάγει αυτός
ο τόπος τα πέντε είναι αγροτικά και αν πάμε και λίγο πιο κάτω στην 11η
θέση των εξαγωγών είναι το βαμβάκι, το οποίο παρουσιάζει φέτος ρεκόρ μέσης
στρεμματικής απόδοσης σε περίπου 322 κιλά το στρέμμα.
Για την ίδρυση Κτηνοτροφικών Πάρκων Ενσταυλισμένης
Κτηνοτροφίας και Ζωνών Εκτατικής Κτηνοτροφίας
Εμείς κάναμε αρκετά
πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Αναφέρθηκαν
τα κτηνοτροφικά πάρκα -σας επαναλαμβάνω θέλω να είμαστε ακριβείς στους όρους
γιατί δημιουργούνται συγχύσεις – τα κτηνοτροφικά πάρκα αφορούν σε ενσταυλισμούς
στις κτηνοτροφικές μονάδες και οι κτηνοτροφικές ζώνες αφορούν εκτατικές
κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις. Και πιστεύουμε είναι θεσμοί που μαζί με τις
αντίστοιχες ζώνες ιχθυοκαλλιέργειας, που τις υποσχεθήκαμε και τις κάναμε, και
τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες που αρχίσαμε να τις κάνουμε ξεκινώντας μάλιστα
από τα γεωθερμικά πεδία της Βόρειας Ελλάδας, πιστεύουμε ότι είναι σημαντικές
τομές, τις υποσχεθήκαμε και τις υλοποιούμε. Αν θέλουμε να λέμε ότι έχουμε
επαγγελματίες αγρότες και εκμεταλλεύσεις θα πρέπει να φερθούμε και σε αυτούς με
τον ίδιο τρόπο που φερόμαστε και στους άλλους επαγγελματίες. Γιατί έχουμε
βιοτεχνικές ζώνες και βιοτεχνικά πάρκα; Γιατί είναι μεγάλη απλούστευση,
διευκολύνει αφάνταστα αυτήν την αδειοδότηση, μειώνει το κόστος. Αν κάποιος
μπορεί πραγματικά να πει: «Να. Αυτήν την περιοχή μου όρισαν και μπορώ εδώ να κάνω
την εκμετάλλευσή μου, το θερμοκήπιο ή το σταύλο μου τον κτηνοτροφικό». Αυτές
είναι οι τομές και μπορούν από μόνες τους να λύσουν πολύ περισσότερα
προβλήματα, απ’ ότι νομίζετε διότι και διευκολύνουν και απλουστεύουν τη
διαδικασία και μειώνουν το κόστος. Γιατί θα υπάρχει μια άδεια, θα υπάρχει δίπλα
εργοστάσιο ζωοτροφών που θα τους εξυπηρετήσει όλους. Θα υπάρχει ίσως δικό τους
εργοστάσιο. Μπορεί δίπλα να έχουν μεγάλες μεταποιητικές μονάδες κ.ο.κ.
Για τις βελτιώσεις στις παραχωρήσεις γαιών του ΥπΑΑΤ
Σε ό,τι αφορά τις
πολιτικές γης που επίσης αναφέρθηκαν έχουμε μια σωρεία προβλημάτων που
καλούμαστε να λύσουμε με τις γαίες που παραχωρήθηκαν στο παρελθόν σε ακτήμονες,
πρόσφυγες που δεν απέκτησαν τίτλους ιδιοκτησίας. Σε όλη σχεδόν την ύπαιθρο
διαμαρτύρονται οι άνθρωποι αυτοί γιατί λένε «για χρόνια μας δόθηκαν αυτά τα
χωράφια και δεν μπορούμε να τα παραχωρήσουμε γιατί δεν έχουμε τίτλους». Δεν
πρέπει κάποια στιγμή να λυθεί αυτό το πρόβλημα και να βοηθήσουμε αυτούς τους
ανθρώπους;
Υπάρχουν
καταπατήσεις δημόσιων γαιών από δήμους που έκαναν το δημαρχείο τους, σχολειά, νοσοκομεία ή
ναούς – δεν πήραν άδεια - σε καταστάσεις
έκτακτες θεωρώ όπως για παράδειγμα μετά από ένα σεισμό. Άρα λοιπόν αυτό που
κάνουμε είναι η νομιμοποίηση υπαρχόντων κτισμάτων, δεν δίνουμε ξανά τη
δυνατότητα να κτιστούν νέα, όπως έχει αναφερθεί. Εις ό,τι αφορά τις
παραχωρήσεις εκτάσεων και στο παρελθόν δίνονταν παραχωρήσεις νόμιμα, για
παράδειγμα σε ένα δημαρχείο να κάνει το κτίριό του ή ένα σχολειό. Για αυτές τις
περιπτώσεις προβλέπονταν, όχι όμως για την παραχώρηση γαιών στο δήμο να κάνει
για παράδειγμα έναν κοινωνικό λαχανόκηπο, όπως κάνουν σήμερα πάρα πολλοί δήμοι. Δεν προβλέπονταν για αυτό
τους δίνουμε τώρα αυτήν τη δυνατότητα. Εμείς πιστεύουμε λοιπόν ότι είναι σωστός
αυτός ο ρόλος του ΥπΑΑΤ, ειδικά στη σημερινή εποχή και ορθά συμπληρώνεται αυτή
η δυνατότητα παραχώρησης.
Για την απλοποίηση αδειοδότησης των σταυλικών
εγκαταστάσεων
Έχουμε κάνει ήδη
προσπάθεια να νομιμοποιήσουμε τις υπάρχουσες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, αναφέρομαι
στους σταύλους, στο νόμο του ΥΠΕΚΑ. Ναι υπάρχουν ορισμένες δυσκολίες που
προέκυψαν από την πορεία, θα δοθεί μια
εγκύκλιος, για να λυθούν, όσον αφορά στη νομιμοποίηση των υπαρχόντων.
Εδώ όμως μιλάμε για την αδειοδότηση νέων. Και είδατε τι βοήθεια προσφέρουμε
ώστε να γίνει και αυτό. Υπάρχει πράγματι ένα πρόβλημα που δεν είχε προβλεφθεί.
Υπάρχουν παλιές εγκαταστάσεις κτηνοτροφικές, νόμιμες, έξω από τους οικισμούς,
τώρα όμως με τις εξελίξεις με την επέκταση των σχεδίων του οικισμού- ο Δήμος
επέκτεινε το σχέδιο, και ξαφνικά μια μακρινή βρέθηκε μέσα στο σχέδιο. Δεν
μπορούμε το πρωί να του πούμε «τώρα φύγε γιατί επεκτάθηκε το σχέδιο».
Προσπαθούμε λοιπόν και θα κάνουμε τέτοιες τροπολογίες- ήταν δικές σας
εισηγήσεις αυτές - και θα τις δεχτούμε γιατί πραγματικά πρέπει να δοθούν λύσεις
σε αυτά τα προβλήματα. Δηλαδή θα κάνουμε ένα πρόγραμμα μετεγκατάστασης για
αυτούς τους κτηνοτρόφους, προκειμένου να τους βοηθήσουμε να πάνε έξω από το
σχέδιο πόλεως. Θα χρειαστεί όμως λίγος χρόνος, δεν μπορεί αυτόματα να πει ο
Δήμος σε κάποιον «τώρα άλλαξε το σχέδιο
το πρωί. πρέπει να φύγεις».
Για τα ζώα συντροφιάς και τη θεραπευτική χρήση των
ζώων
Ακούσαμε αυτά που
είπατε για τα ζώα συντροφιάς και ειδικά για αυτά στους ζωολογικούς κήπους. Δεν
ήταν στις προθέσεις μας αυτό και το εξήγησα. Θα ήθελα να εισάγω την έννοια της
χρήσης αυτών των ζώων για καθαρά θεραπευτικούς σκοπούς και άκουσα την
ευαισθησία σας, ακούστε και εσείς τη δική μου. Δηλαδή δείτε τη συζήτηση που
γίνεται τώρα για αυτά τα 5 αλογάκια που λένε είναι χρήσιμα για θεραπευτικούς σκοπούς,
να τα ακουμπήσουν τα παιδιά, να τα χαϊδεύουν και μάλιστα μου είπαν ότι μπορεί
να τα πάνε ακόμα και σε θαλάμους εντατικής θεραπείας των ασθενών. Δεν παύει
όμως να είναι μια χρήση άγριων ζώων. Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Άκουσα τον
προβληματισμό σας. Μου λένε μάλιστα –και αυτό είναι σωστό-ότι αν επιμείνουμε σε
αυτό το θεσμό της θεραπευτικής αυτής χρήσης των ζώων, ότι το ίδιο το υπουργείο
Υγείας θα πρέπει να αποτιμήσει τη θεραπευτική τους χρησιμότητα. Γιατί αυτό
είναι υπεύθυνο, αυτοί το επεξεργάζονται, άρα μόλις έρθει το κείμενό τους
επεξεργασμένο, θα ενσωματωθεί αφού συμφωνήσετε και εσείς σε αυτού του είδους
τις λειτουργίες, αυτόν το θεσμό που σας περιγράφω που για πρώτη φορά το
βλέπουμε αυτά τα ζώα συντροφιάς, που
ουσιαστικά όμως είναι ζώα θεραπείας. Επομένως, αν αυτό δημιουργεί προβλήματα, εμείς
αποσύρουμε αυτή τη διάταξη εξολοκλήρου, μέχρι να συμφωνήσουμε σε αυτό το πράγμα
με το υπουργείο Υγείας, αν και είμαι
σίγουρος ότι θα συμφωνήσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου