Πόλεμο με τους δημάρχους ανοίγει η κυβέρνηση με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία δεσμεύονται τα αποθεματικά των ΟΤΑ προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα αυξημένα προβλήματα ρευστότητας του δημοσίου.
Η αντίδραση της ΚΕΔΕ μέσω του προέδρου της
Γιώργου Πατούλη ήταν ακαριαία.Έκτακτο διοικητικό συμβούλιο την Τριτη στις 13:00 και προετοιμασία για δυναμικές κινητοποιήσεις εφόσον η απόφαση δεν ανακληθεί.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι όχι μόνο δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος αλλά και οτι «οι φορείς εξασφαλίζουν πιο αποδοτική τοποθέτηση των ταμειακών τους διαθεσίμων»
Αναλυτικα
Πατουλης: Ισχυρό μέτωπο αντίστασης
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δημαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατουλης σε μια σκληρή ανακοίνωση κάνει λόγο για μια πολιτικά και θεσμικά απαράδεκτη απόφαση, που μας πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω. Τονίζει ότι καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε μέχρι σήμερα να αγγίξει τα χρήματα των Δήμων και προειδοποιεί για δυναμικές κινητοποιήσεις.
Αναλυτικά η δήλωση Πατούλη
H προώθηση από την πλευρά της Κυβέρνησης Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που θα δεσμεύει υποχρεωτικά τα ταμειακά διαθέσιμα των Δήμων στην Τράπεζα της Ελλάδος, είναι μια πολιτικά και θεσμικά απαράδεκτη απόφαση, που μας πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω.
· Πλήττει ευθέως την ανεξαρτησία του θεσμού. Καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε μέχρι σήμερα να αγγίξει τα χρήματα των Δήμων.
· Ανατρέπει τον προγραμματισμό των Δήμων, αφού χωρίς χρήματα δεν μπορεί να γίνει κανένας προγραμματισμός έργων και παρεμβάσεων.
· Θέτει σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση της ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών μας. Πως θα μπορέσουμε χωρίς χρήματα να αγοράσουμε καύσιμα για τα απορριμματοφόρα μας, να λειτουργήσουμε τους παιδικούς μας σταθμούς, να προμηθευτούμε αναλώσιμα για τη λειτουργία των κοινωνικών μας δομών και υπηρεσιών;
· Αμφισβητεί τη δυνατότητά μας να ανταποκριθούμε στη μισθοδοσία του προσωπικού μας, σε βάθος μηνών.
Η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού πρωταγωνιστεί στην Εθνική Προσπάθεια
Η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού αντιλαμβάνεται περισσότερο από τους εμπνευστές τέτοιου είδους Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου την κρισιμότητα των στιγμών.
Συμμετέχουμε όλα αυτά τα χρόνια με πράξεις, κι όχι με λόγια ή δημιουργικές ασάφειες, στην εθνική προσπάθεια για να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες που μας οδήγησαν στα σημερινά αδιέξοδα.
Είμαστε ο θεσμός που έχει συμβάλλει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τα τελευταία χρόνια , στην προσπάθεια του Κράτους να περιορίσει τις δαπάνες του.
Για το λόγο αυτό η επίκληση των τεράστιων δημοσιονομικών προβλημάτων και της έλλειψης ρευστότητας που αντιμετωπίζει το Δημόσιο, δεν μπορεί να αποτελέσει για την περίπτωση μας επαρκή δικαιολογία για να μας δεσμεύονται τα ταμειακά διαθέσιμα που διατηρούμε. Αντίθετα, λειτουργεί ως επιβεβαίωση της ανικανότητας του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου να βρει βιώσιμη λύση στο πρόβλημα.
Η Κυβέρνηση οφείλει να γνωρίζει ότι η Αυτοδιοίκηση όλα τα προηγούμενα χρόνια συνέβαλε καθοριστικά στην επίτευξη του μεγάλου εθνικού στόχου για δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος. Και αυτό δεν το λέμε εμείς, το λένε τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Το 2015, οι ΟΤΑ Α’ Βαθμού είναι αυτοί που σηκώνουν το κύριο βάρος της επίτευξης του «εθνικού στόχου» για δημιουργία δημοσιονομικού πλεονάσματος, αφού σύμφωνα με όσα αναγράφονται στο σχέδιο του Προϋπολογισμού, θα προσφέρουμε 863 εκατ. € πλεόνασμα, όταν η υπόλοιπη γενική κυβέρνηση υπολογίζεται ότι θα παρουσιάσει έλλειμμα ύψους 1.323 εκατ. €.
Η δέσμευση τους λοιπόν είναι μια κίνηση αποσπασματικού χαρακτήρα, που δεν λύνει με μόνιμο τρόπο και μακροπρόθεσμα τις αιτίες που μας οδήγησαν στη σημερινή κρίση ρευστότητας.
Δημιουργεί μεγαλύτερα αδιέξοδα
η δέσμευση των χρημάτων των Δήμων
Η δέσμευση των ταμειακών μας διαθεσίμων είναι μια λανθασμένη πολιτική απόφαση που αποδεικνύει ότι οι μέχρι σήμερα επιλογές του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου δημιουργούν αδιέξοδα που δύσκολα θα ξεπεραστούν, τις συνέπειες των οποίων όμως θα πληρώσουμε ακριβά όλοι μας. Από την σκληρή διαπραγμάτευση με τους δανειστές μέχρι τη δέσμευση των ταμειακών διαθεσίμων των Δήμων, η απόσταση είναι μεγάλη.
Για τους παραπάνω λόγους:
· Ξεκαθαρίζουμε ότι πλέον ως θεσμός δεν μπορούμε να σηκώσουμε άλλα βάρη. Η Αυτοδιοίκηση πλήρωσε και με το παραπάνω «το μερίδιο της στο λογαριασμό» της δημοσιονομικής εξυγίανσης της χώρας. Τα δημοσιονομικά πλεονάσματα της χώρας στηρίχθηκαν στα πλεονάσματα των Δήμων κι όχι στα ελλείμματα που εξακολουθεί να παράγει η κεντρική κυβέρνηση.
· Καλούμε την Κυβέρνηση να ακυρώσει την απόφασή της να δεσμεύσει στην Τράπεζα της Ελλάδος τα χρήματα των Δήμων.
· Σε διαφορετική περίπτωση, η Κ.Ε.Δ.Ε. θα προχωρήσει σε δυναμικές κινητοποιήσεις, δημιουργώντας έναν ισχυρό μέτωπο αντίστασης Δήμων κι εργαζομένων στους Ο.Τ.Α., στις απαράδεκτες κυβερνητικές μεθοδεύσεις.
· Θα προσφύγουμε άμεσα στο ΣτΕ για να ακυρώσουμε δικαστικά την θεσμικά απαράδεκτη απόφαση του οικονομικού επιτελείου της Κυβέρνησης .
· Παράλληλα, συγκαλείται αύριο Τρίτη 21 Απριλίου, στις 13.00 έκτακτο Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε., στο οποίο θα προσκληθούν οι Πρόεδροι όλων των Π.Ε.Δ., για να καθοριστεί το πλάνο των κινητοποιήσεων της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού.
Κυβερνητικές πηγές: Δεν αφορά ασφαλιστικά ταμεία, πιο αποδοτική η απόδοση
Σε καμιά περίπτωση δεν ισχύει για τα Ασφαλιστικά Ταμεία η υποχρεωτική μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων στον ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος που προβλέπεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που προωθεί η κυβέρνηση, τονίζουν κυβερνητικές πηγές.
Επιπλέουν, σημειώνουν ότι η υποχρεωτική μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των φορέων του Δημοσίου, στον ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος ώστε να χρησιμοποιηθούν αν χρειαστεί για την έκδοση repos, δηλαδή τίτλων βραχυπρόθεσμου (έως 15 ημέρες) δανεισμού του κράτους, αποτελεί πρακτική που ισχύει σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επισημαίνοντας πως η ρύθμιση αυτή αναφέρεται σε φορείς οι οποίοι χρηματοδοτούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να δανείζεται για μία χρονική περίοδο ως και 15 ημέρες ποσά τα οποία οι φορείς δεν έχουν ανάγκη.
Με αυτόν τον τρόπο οι φορείς -όπως τονίζουν οι κυβερνητικές πηγές- εξασφαλίζουν πιο αποδοτική τοποθέτηση των ταμειακών τους διαθεσίμων, αφού τα επιτόκια των εμπορικών τραπεζών δεν ξεπερνούν το 1%, ενώ στην Τράπεζα της Ελλάδος η απόδοση είναι της τάξης του 2,5%.
Επιπλέον, οι ίδιες πηγές υπενθυμίζουν ότι με πρόσφατη τροπολογία της κυβέρνησης, τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων είναι πλήρως εξασφαλισμένα με δικαίωμα αποζημίωσης από το Δημόσιο.
Τέλος, οι κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι αρκετοί φορείς έχουν ήδη καταθέσει τα διαθέσιμά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος και πως αυτοί, κάθε στιγμή που προκύπτει ανάγκη μπορούν να εκταμιεύουν τα ποσά που επιθυμούν, όπως έκανε η Αττικό Μετρό, η οποία εκταμίευσε πρόσφατα 150 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Αντιδράσεις κομμάτων
Έντονη υπήρξε η αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης .Όπως ανέφερε δηκτικά ο εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας Κ. Καραγκούνης, «αφού αναζήτησαν χρήματα χωρίς δεσμεύσεις από τους εταίρους, αφού περιπλανήθηκαν σε άλλες χώρες, για να βρουν λεφτά και αφού έχουν κηρύξει μια γενικευμένη στάση πληρωμών, σήμερα οι φωστήρες της κυβέρνησης, εγκλωβισμένοι στα αδιέξοδά τους, προχωρούν στη δεύτερη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Δεύτερη ΠΝΠ σε λιγότερο από 100 ημέρες!».Και προσθέτει:«Προχωρούν, αν είναι δυνατόν, στην υποχρεωτική δέσμευση των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Ενέργεια που μέχρι πρόσφατα ξόρκιζαν και τώρα την υιοθετούν»
Για νέα πραξικοπηματική ενέργεια της κυβέρνησης κάνει λόγο το ΠΑΣΟΚ. Η Χαριλάου Τρικούπη σημειώνει ότι η σχετική διάταξη ισχύει αναδρομικά, από 17 Μαρτίου με σκοπό να ψευτονομιμοποιήσουν εκ των υστέρων κάποιους αυτοδιοικητικούς παράγοντες που έχουν αποστείλει τα διαθέσιμά τους στην ΤτΕ υπονοώντας την περιφερειάρχη Αττικής Ρ. Δούρου.
Αναλυτικά τι αναφέρει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου
Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Την παράγραφο 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος.
2. Την έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος.
3. Τη σχετική πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε:
Άρθρο Πρώτο
Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το ισχύον Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης» που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, υποχρεούνται να καταθέτουν τα ταμειακά τους διαθέσιμα και να μεταφέρουν τα κεφάλαια προθεσμιακών τους καταθέσεων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης που τηρούν στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κάλυψη των ταμειακών τους αναγκών για το επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς και τα κεφάλαια που έχουν κατατεθεί από τους ανωτέρω φορείς στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
1. Την παράγραφο 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος.
2. Την έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος.
3. Τη σχετική πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε:
Άρθρο Πρώτο
Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το ισχύον Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης» που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, υποχρεούνται να καταθέτουν τα ταμειακά τους διαθέσιμα και να μεταφέρουν τα κεφάλαια προθεσμιακών τους καταθέσεων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης που τηρούν στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κάλυψη των ταμειακών τους αναγκών για το επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς και τα κεφάλαια που έχουν κατατεθεί από τους ανωτέρω φορείς στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Εξαιρούνται επίσης οι Δημόσιες Επιχειρήσεις κατά την έννοια της παραγράφου 5, οι Δημόσιοι Οργανισμοί κατά την έννοια της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν.3429/2005 (Α΄ 314) καθώς και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι δύνανται να μεταφέρουν τα ως άνω αναφερόμενα κεφάλαια στην Τράπεζα της Ελλάδος για τον ίδιο σκοπό.
Επί των κεφαλαίων που είναι κατατεθειμένα ή θα κατατεθούν στους ανωτέρω λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος εφαρμόζονται οι διατάξεις της περίπτωσης
ζ΄ της παραγράφου 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997 (Α΄ 38), όπως ισχύουν.
Άρθρο Δεύτερο
Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά το άρθρο 44 παράγραφος 1 του Συντάγματος, αρχίζει από 17.3.2015.
Αθήνα, 20 Απριλίου 2015
Επί των κεφαλαίων που είναι κατατεθειμένα ή θα κατατεθούν στους ανωτέρω λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος εφαρμόζονται οι διατάξεις της περίπτωσης
ζ΄ της παραγράφου 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997 (Α΄ 38), όπως ισχύουν.
Άρθρο Δεύτερο
Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά το άρθρο 44 παράγραφος 1 του Συντάγματος, αρχίζει από 17.3.2015.
Αθήνα, 20 Απριλίου 2015
thetoc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου