Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ : Eίναι η πολιτική και γεωγραφική μετεξέλιξη του ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΓΝΑΤΙΑ

Το ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ, είναι η πολιτική και γεωγραφική 
μετεξέλιξη του ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΓΝΑΤΙΑ. Αποτελείται και απευθύνεται σε 
'ανώνυμους' πολίτες, του προοδευτικού χώρου, οι οποίοι δεν καθόρισαν 
ποτέ τις εξελιξεις .... Επιδιώκουμε αλλαγές στο κράτος, στο πολιτικό 
σύστημα, στην οικονομία και στους θεσμούς, που θα καθιστούν την Ελλάδα 
κανονική, σύγχρονη, ευρωπαική χώρα.

Αναγκαία προϋπόθεση γι΄αυτό, θεωρούμε τη λειτουργία ενός ανοικτού,

αλλά 
όχι διαμπερούς, πολιτικού κόμματος, με πραγματικά δημοκρατικές και 
ουσιαστικές λειτουργίες. Ενός πολιτικού φορέα με αυθεντικά  μέλη και 
όργανα, μη αρχηγικού, ικανού να καθορίσει και να υλοποιήσει τις αλλαγές 
που θέλουμε.

Σε αυτήν την προσπάθεια, καλούμε κάθε δημιουργικό πολίτη, σε κάθε γωνιά 
της πατρίδας μας,ιδιαίτερα τώρα, που οι εξελίξεις στη χώρα και στον χώρο 
τρέχουν...

Παρουσιάζουμε, λοιπόν, ως πλαίσιο διαλόγου δύο κείμενα,ένα για το 
πολιτικό σύστημα και ένα για το κόμμα. Θα ακολουθήσουν άλλα δύο,ένα για 
την οικονομία και ένα ως σχέδιο καταστατικού ενός σύγχρονου, ευρωπαικού, 
προοδευτικού συλλογικού φορέα. Σύντομα θα υπάρξει παρουσία στο διαδίκτυο 
και στα κοινωνικά μέσα.


ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Στην Ελλάδα, οι κοινωνικές και οικονομικές αντιθέσεις συμπυκνώνονται με  συνεχή και εμφατικό τρόπο στο Κράτος και ιδιαίτερα στην καρδιά της λειτουργίας του , την πολιτική εξουσία.
Συνεπώς, το πολιτικό σύστημα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά όπου δένονται(είτε ως σημείο εκκίνησης είτε ως σημείο κατάληξης) οι μεγάλες παθογένειες της κοινωνίας. Αυτό εξηγεί τον επείγοντα και καθοριστικό χαρακτήρα των αλλαγών που πρέπει να γίνουν στο πολιτικό μας σύστημα.
Το πολιτικό σύστημα, εκτός από τους θεσμούς της νομοθετικής και εκτελεστικής εξουσίας, περιλαμβάνει ακόμα τα κόμματα ως φορείς πολιτικής οργάνωσης των πολιτών, το Συνδικαλιστικό Κίνημα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλαγές στους τομείς αυτούς  πρέπει να ακολουθήσουν , γιατί η υπάρχουσα δομή του ελληνικού πολιτικού συστήματος επιφυλάσσει δεύτερους ρόλους για αυτούς του πυλώνες της Δημοκρατίας σε σχέση με τη συγκεντρωτική εκτελεστική/κυβερνητική εξουσία.
Η λογική των παρακάτω αλλαγών υπακούει σε ανάγκες περαιτέρω εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού του πολιτικού συστήματος , με περιορισμό των φαινομένων καθεστωτισμού,  επαγγελματοποίησης της πολιτικής , γραφειοκρατικοποίησης  του κομματικού συστήματος , πελατειακών σχέσεων εκπροσώπησης και αδιαφάνειας στους θεσμούς. Προς την ίδια κατεύθυνση θα συμβάλλει και η άρση «των σκοτεινών σημείων» ώσμωσης μεταξύ των τριών εξουσιών(νομοθετική/ εκτελεστική/ δικαστική).
Οι παρακάτω αλλαγές περιγράφουν την προσδοκώμενη από εμάς (ίσως και από πολλές άλλες δυνάμεις , όχι μόνο της Κεντροαριστεράς) μετάβαση από τη σημερινή «μελαγχολική Δημοκρατία» στην Τέταρτη Ελληνική Δημοκρατία-μία μετάβαση που η σημερινή πολιτική τάξη αμήχανα υφίσταται αντί να ηγείται …

1.       ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ Πρωθυπουργοκεντρικού μοντέλου
Στη νέα συνταγματική αναθεώρηση δημιουργούνται θεσμικά αντερείσματα έναντι της υπερβολικής ισχύος του Πρωθυπουργού:
-          Ενίσχυση των αρμοδιοτήτων ή/και της βάσης στήριξης  του Προέδρου της Δημοκρατίας (εκλογή από το λαό/ενεργότερος λόγος και ρόλος σε επιλογές  για υψηλής σημασίας θεσμικές θέσεις όπως πχ ηγεσία Ανωτάτων Δικαστηρίων και Ανεξαρτήτων Αρχών)
-          Ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών και του Κοινοβουλίου(θα μπορούσε να εξετασθεί και η μείωση αριθμού σε 200 με 220)
-          Καθιέρωση αιρετής (με αναλογική κατανομή των 25 εδρών και διαμοιρασμό μεταξύ των δύο πρώτων κομμάτων των υπολοίπων 15 εδρών ) 40μελούς Γερουσίας με ρόλο προεργασίας και ελέγχου νομοθετικών πρωτοβουλιών και εποπτείας γενικά της κρατικής λειτουργίας

2.       ΑΛΛΑΓΗ  τρόπου  αντιπροσώπευσης της κοινωνίας στους θεσμούς
-          Νέο εκλογικό σύστημα ( απλή αναλογική για τα 2/3 των εδρών της Βουλής, διαμοιρασμός μεταξύ των δύο πρώτων κομμάτων του υπολοίπου 1/3  ,δυνατότητα επιλογής από τη λίστα άλλου κόμματος, εκλογικές περιφέρειες έως 70.000 ψηφοφόρων ) 
-          Συνταγματική δυνατότητα λαϊκών νομοθετικών πρωτοβουλιών ή/και δημοψηφισμάτων για θεσμικά και κοινωνικά ζητήματα (όχι για εξωτερική πολιτική και άμυνα)

-          Πρόωρη διάλυση της Βουλής μόνο με πολύ μεγάλη πλειοψηφία (4/5 Κοινοβουλίου και ταυτόχρονη συναίνεση του ΠτΔ). Θα μπορούσαν  να προβλεφθούν τρόποι αποτροπής ενδιάμεσων καταχρηστικών διαλύσεων της Βουλής, με την καθιέρωση δήλης ημερομηνίας (δηλ. η βουλευτική περίοδος  μετά τις ενδιάμεσες εκλογές να  διαρκεί μόνο όσο το υπολειπόμενο χρονικό διάστημα του βίου της προηγούμενης Βουλής). 
-          Θέσπιση δύο θητειών ως μέγιστου ορίου κατοχής σε κάθε εκτελεστική θέση κι ενδεχομένως και σε αιρετή θέση. 

3.       ΑΛΛΑΓΗ  σχέσεων σε θεσμούς και Κράτος
-          Ανεξάρτητη Αρχή (υπό τον ΠτΔ ή τη Γερουσία) αναλαμβάνει την τοποθέτηση των προσώπων σε μεγάλο ποσοστό των λεγόμενων κυβερνητικών θέσεων(όχι επιλογή από κομματική νομενκλατούρα)
-          Οι γενικοί γραμματείς είναι η ανώτερη κατάληξη της διοικητικής εξέλιξης των υψηλόβαθμων υπαλλήλων (όχι επιλογή από πολιτευτές)
-          Δύο (τουλάχιστον) μόνιμοι υφυπουργοί σε Υπ. Εξωτερικών(Απόδημου ελληνισμού) και Οικονομικών(εσόδων) , που υπακούουν όμως κι αυτοί στο όριο των 2 θητειών αλλά δεν αλλάζουν στο ενδιάμεσο διάστημα.
-          Κατάργηση ή δραστικός περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης προς τα κόμματα- δικαστικός έλεγχος εκλογικών δαπανών κομμάτων και πολιτικών-  νόμοι διαφάνειας της ιδιωτικής χρηματοδότησης- απαγόρευση δανεισμού κομμάτων.
-          Ανεξάρτητο Ινστιτούτο αξιολογεί την αποδοτικότητα των δημοσιονομικών πολιτικών ή/και την οικονομική βιωσιμότητα γενικά των δημόσιων πολιτικών και προτείνει βελτιώσεις- τοποθετεί πλαίσιο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων – συναρτά μισθούς στελεχών με αποδοτικότητα.
- Κατάργηση κάθε είδους ασυλίας ή/και προνομίων(ποινική ευθύνη υπουργών κλπ)  έναντι της δικαιοσύνης, των μελών της Κυβέρνησης , του Κοινοβουλίου και της Γερουσίας.

ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΝΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ,ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ

Ένα νέο πολιτικό σύστημα , απαλλαγμένο από τις θεσμικές και λειτουργικές παθογένειες της Τρίτης (Μεταπολιτευτικής) Δημοκρατίας μας ,προϋποθέτει και συνεπάγεται ένα σύγχρονο ,δημοκρατικό κόμμα των προοδευτικών δυνάμεων.
 Έναν πολιτικό φορέα δηλαδή  που θα επωμιστεί το ρόλο και την ευθύνη να αποτελέσει τον αυθεντικό εκφραστή και συνεπή εφαρμοστή των πολιτικών μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη το ελληνικό πολιτικό σύστημα.

Λυδία λίθος ενός νέου σύγχρονου ,δημοκρατικού κόμματος των προοδευτικών δυνάμεων είναι η αρχή ότι ένας τέτοιος φορέας είναι η προαπεικόνιση του Κράτους που θέλει να δημιουργήσει.
Ένας πολιτικό υποκείμενο αυτής της μορφής, επιβάλλει την «αλλαγή υποδείγματος» λειτουργίας, σε σχέση με τα σημερινά κόμματα, αποβάλλει τον (αυταρχικό) αρχηγισμό, υιοθετεί βασικές αρχές που το αντιστοιχούν με την ελληνική και ευρωπαϊκή κοινωνία του 21ου αιώνα.
Αυτό σημαίνει ότι:
Πρέπει να είναι ένα κόμμα δημοκρατικό και συμμετοχικό, αφού διακηρύσσει πως θέλει ένα πολιτικό σύστημα που επιδιώκει την καθημερινή συμμετοχή του πολίτη. Η ιεραρχία του πρέπει να απολύτως και διαρκώς δημοκρατικά νομιμοποιημένη , ανακλητή, με όρια θητειών. Να κινείται μέσα στα πολιτικά όρια που αποφασίζουν τα ετήσια Προγραμματικά Συνέδρια. Να μην επιτρέπει διακρίσεις λόγω φύλου, χρώματος ,ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού και θρησκεύματος.
Πρέπει να είναι και αποκεντρωμένο με ισχυρή την περιφερειακή του συγκρότηση, μια και  επαγγέλεται τις αρχές της αποκεντρωμένης διοίκησης του Κράτους. Να δίνει αυτονομίες και περιθώρια αυτοκαθορισμού στις τοπικά και περιφερειακά του όργανα , για τοπικά και περιφερειακά θέματα.
Πρέπει να αποτελεί την ελληνική συνεκδοχή του ευρωπαϊκού δημοκρατικού σοσιαλισμού μια και επιζητεί την ευρωπαϊκή ενοποίηση με τελική κατάληξη την ευρωπαϊκή ομοσπονδία. Να συνεργάζεται στενά με τα ευρωπαϊκά σοσιαλδημοκρατικά και εργατικά κόμματα και να έχει μονίμως στην ατζέντα του την ενασχόληση με γενικά ευρωπαϊκά θέματα, για τα οποία απαραιτήτως πρέπει να παίρνει θέση δημοκρατικά διαμορφωμένη.
 Πρέπει να παρακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις κοινωνικής οργάνωσης και πληροφόρησης και να διεξάγει διαρκή Διαδικτυακό διάλογο, να προβαίνει σε εσωκομματικά δημοψηφίσματα και να αφήνει τα περιθώρια να διαμορφώνεται ατζέντα «από τα κάτω»  με ενδυνάμωση δικτύων διαλόγου και δράσης, όπως το δικό μας.
Πρέπει να προσδίδει νόημα και περιεχόμενο στην έννοια του μέλους κατοχυρώνοντας οικονομικές, πολιτικές και ηθικές υποχρεώσεις σε αυτό ενώ θα αναγνωρίζει την ανάγκη συμμετοχής του στη διαμόρφωση πολιτικών του κόμματος. Τα μέλη δεν είναι απλοί φορείς εκλογικού δικαιώματος, συνδρομητές κομματικών υπηρεσιών ή πελατεία πολιτικών «βαρόνων». Είναι πολιτικά υποκείμενα που επιζητούν την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, συνεισφέρουν απόψεις ,εργασία και χρήμα και απολαμβάνουν ένα πλαίσιο πολιτικής διαδικασίας που τους επιτρέπει να αναζητούν την πολιτική τους αυτοβελτίωση. 

Ο Οργανωτικός Πυλώνας διαμόρφωσης του νέου κόμματος που στηρίζεται στις παραπάνω αρχές αποκτά νοηματοδότηση από τον Αξιακό και Κοινωνικό Πυλώνα στήριξης του νέου κόμματος. 
Ο ΑΞΙΑΚΟΣ Πυλώνας : Ένα σύγχρονο , δημοκρατικό κόμμα των προοδευτικών δυνάμεων δεν πιστεύει στην υπεροχή κάποιας αξίας έναντι κάποιων άλλων γιατί αυτό ιστορικά έχει αποδώσει στρεβλώσεις , ανισότητες και καταπίεση.  Θεωρεί πως βασίζεται σε 5 ισοδύναμες και αλληλεξαρτώμενες αξίες (Εθνική Κυριαρχία, Ισότητα, Ελευθερία, Αλληλεγγύη, Αειφορία).  Ο ρόλος ενός σύγχρονου προοδευτικού κόμματος είναι να παρεμβαίνει με κυλιόμενα πολιτικά προγράμματα ενδυνάμωσης όποιας πλευράς υστερεί έναντι της άλλης .
  Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ Πυλώνας : ένα προοδευτικό κόμμα δεν υπάρχει χάριν των μελών ή των στελεχών του αλλά εφόσον ανταποκρίνεται σε κοινωνικά και ιστορικά αιτήματα, σε συμφέροντα κοινωνικών δυνάμεων που μπορούν να ωθήσουν τη χώρα προς την πρόοδο. Σήμερα είναι η στιγμή που πρέπει να συγκροτηθεί η πολιτική έκφραση μιας Συμμαχίας εκείνων των κοινωνικών δυνάμεων που είναι ικανές να ανταπεξέλθουν στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, να παράγουν περισσότερο και καλύτερα, να περιορίσουν τον παρασιτισμό και τον λαϊκισμό και να δώσουν την ταυτότητα που  έχει ανάγκη η χώρα στον 21ο αιώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου