Ο Χρήστος Γκόλιαρης, γεννήθηκε στις Σέρρες το 1947 και από το 1981 ζει με την οικογένειά του στο Κιλκίς. Είναι συνταξιούχος εκπαιδευτικός και διετέλεσε για πολλά χρόνια Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει συγγράψει βιβλία παιδαγωγικού-ερευνητικού περιεχομένου και ένα σημαντικό αριθμό αντίστοιχων άρθρων σε παιδαγωγικά, φιλολογικά και λογοτεχνικά περιοδικά. Από το 1978 ασχολήθηκε με το
συνδικαλισμό και συνέγραψε έναν αριθμό άρθρων και μελετών συνδικαλιστικού περιεχομένου και πολιτικής της Παιδείας. Με το παρόν μικρό πόνημα πολιτικού περιεχομένου καταγράφει την ιστορική διαδρομή, το φιλοσοφικό-ιδεολογικό περιεχόμενο και τις εφαρμοσμένες πρακτικές ενός πολιτικού συστήματος (σοσιαλισμός) μέσα στο πλαίσιο όμως της προσωπικής του εμπειρίας, μελέτης και αξιακής κλίμακας, η οποία εστιάζεται στον παράγοντα «άνθρωπο» ή «άτομο», ο οποίος δια μέσου της Αγωγής του επηρεάζεται και επηρεάζει το διαρκώς γίγνεσθαι, στοιχείο που δυστυχώς αγνοούν ή παραβλέπουν οι δημιουργοί καιοι συντελεστές των πολιτικών θεωριών και συστημάτων.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
Πρόσφατα δημοσιεύσατε στο easywriter.gr το βιβλίο «Σoσιαλισμός: Μύθος και πραγματικότητα». Τι θα πρέπει να περιμένει ο αναγνώστης από το νέο βιβλίο;
Θα περιμένει μια ρεαλιστική παρουσίαση του μεγάλου αυτού ζητήματος του σοσιαλισμού (μιας πολύ ανθρώπινης ιδεολογίας) ο οποίος μέσα από λανθασμένες θεωρήσεις, ιδεοληψίες και πολιτικές πρακτικές-εφαρμογές, σήμερα φαντάζει από αποτυχημένος μέχρι αναποτελεσματικός. Μεγάλο μέρος των πολιτών(στον πολιτισμένο κόσμο) αγνοεί τις καταβολές, τις προτάσεις και τα αποτελέσματα των ελεύθερων και δημοκρατικών εφαρμογών του, ενώ στη συνείδησή του έχουν καταγραφεί μόνο οι λανθασμένες και γιατί όχι αυταρχικές εκδοχές του, οι οποίες αμαύρωσαν το τόσο ανθρώπινο αυτό πολιτικό σύστημα. Θα περιμένει λοιπόν ενημέρωση, ανάλυση, κριτική και δημοκρατικές προτάσεις.
Θα περιμένει μια ρεαλιστική παρουσίαση του μεγάλου αυτού ζητήματος του σοσιαλισμού (μιας πολύ ανθρώπινης ιδεολογίας) ο οποίος μέσα από λανθασμένες θεωρήσεις, ιδεοληψίες και πολιτικές πρακτικές-εφαρμογές, σήμερα φαντάζει από αποτυχημένος μέχρι αναποτελεσματικός. Μεγάλο μέρος των πολιτών(στον πολιτισμένο κόσμο) αγνοεί τις καταβολές, τις προτάσεις και τα αποτελέσματα των ελεύθερων και δημοκρατικών εφαρμογών του, ενώ στη συνείδησή του έχουν καταγραφεί μόνο οι λανθασμένες και γιατί όχι αυταρχικές εκδοχές του, οι οποίες αμαύρωσαν το τόσο ανθρώπινο αυτό πολιτικό σύστημα. Θα περιμένει λοιπόν ενημέρωση, ανάλυση, κριτική και δημοκρατικές προτάσεις.
Μετά από ένα αμιγώς ιστορικό βιβλίο τι σας έκανε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο αντικείμενο;
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ένα ιστορικό βιβλίο είναι πλήρως δεσμευμένο με την πολιτική, διότι διαφορετικά θα είναι άνευρο και θα παραπληροφορεί. Έτσι και στο ιστορικό βιβλίο μου περιέλαβα πολλά στοιχεία πολιτικής. Από την ηλικία των 10 ετών (γεννήθηκα το 1947) έζησα και βίωσα μια σειρά πολιτικών γεγονότων που καθόρισαν τη σημερινή Ελλάδα. Μελέτησα διαχρονικά δεκάδες βιβλία πολιτικού και πολιτικού-ιστορικού περιεχομένου Ελλήνων και ξένων φιλοσόφων, πολιτικών και μελετητών-αναλυτών. Αυτή την εμπειρία και γνώση ήθελα από χρόνια να την αποτυπώσω σε ένα κείμενο και η ώρα «επέστη» τώρα που ο χώρος του σοσιαλισμού στην Ελλάδα είναι και δυσφημισμένος και κατακερματισμένος. Ευελπιστώ η μετάδοση γνώσης και εμπειρίας να προσφέρει ένα λιθαράκι σωστής πολιτικής σκέψης.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ένα ιστορικό βιβλίο είναι πλήρως δεσμευμένο με την πολιτική, διότι διαφορετικά θα είναι άνευρο και θα παραπληροφορεί. Έτσι και στο ιστορικό βιβλίο μου περιέλαβα πολλά στοιχεία πολιτικής. Από την ηλικία των 10 ετών (γεννήθηκα το 1947) έζησα και βίωσα μια σειρά πολιτικών γεγονότων που καθόρισαν τη σημερινή Ελλάδα. Μελέτησα διαχρονικά δεκάδες βιβλία πολιτικού και πολιτικού-ιστορικού περιεχομένου Ελλήνων και ξένων φιλοσόφων, πολιτικών και μελετητών-αναλυτών. Αυτή την εμπειρία και γνώση ήθελα από χρόνια να την αποτυπώσω σε ένα κείμενο και η ώρα «επέστη» τώρα που ο χώρος του σοσιαλισμού στην Ελλάδα είναι και δυσφημισμένος και κατακερματισμένος. Ευελπιστώ η μετάδοση γνώσης και εμπειρίας να προσφέρει ένα λιθαράκι σωστής πολιτικής σκέψης.
Θα θέλατε να τονίσετε κάποια ιδιαίτερα μηνύματα μέσα από τα ποιήματα σας;
Και βέβαια. Τα μηνύματά μου είναι βασικά τρία (πέρα από την ενημέρωση και την πληροφόρηση στο συγκεκριμένο αντικείμενο) :
Και βέβαια. Τα μηνύματά μου είναι βασικά τρία (πέρα από την ενημέρωση και την πληροφόρηση στο συγκεκριμένο αντικείμενο) :
1.Η δημοκρατία. Χωρίς δημοκρατία (αντιπροσωπευτική-κοινοβουλευτική) και ελευθερία σκέψης κανένα πολιτικό σύστημα δεν εκφράζει τον άνθρωπο (παρά μόνο τα αρχέγονα ένστικτά του).
2.Η κοινωνική δικαιοσύνη. Χωρίς αυτήν δεν υπάρχει σεβασμός στον άνθρωπο. Μ’ αυτήν βρίσκουν στήριγμα και ενίσχυση τα μειονεκτούντα άτομα (σωματικά, κοινωνικά, οικονομικά κλπ.) και αποτελεί αντίβαρο στην έννοια της πλειοψηφίας (δημοκρατικής μεν, προβληματικής δε).
3.Γνώση των πολιτικών συστημάτων. Λαός που καλείται να εκλέξει εκπροσώπους του, χωρίς να γνωρίζει (σωστή γνώση) τι αυτοί εκπροσωπούν, λειτουργεί απλά διαισθητικά.
Πιστεύετε ότι οι Έλληνες είμαστε πολιτικοποιήμενος λαός;
Ναι. Σκέφτεται και ενεργεί όμως εμπειρικά, διαισθητικά και πελατειακά (φίλοι, συγγενείς, κοινωνικές-επαγγελματικές-οικονομικές συναλλαγές κλπ.) τα οποία επηρεάζουν το πολιτικό του γίγνεσθαι. Αυτό κατ’ εμέ οφείλεται στο μεσογειακό ταπεραμέντο του Έλληνα, αλλά και στο ότι ( το αναλύω στο βιβλίο μου) στην ψυχοσύνθεση κάθε ανθρώπου ενυπάρχει ένα σύνολο μη θετικών δράσεων ( με βάση την ταυτότητα της κοινωνίας μας) και είναι αυτά που ονομάζουμε διαφθορά, διαπλοκή κλπ. Αρκεί με την καλλιέργεια του κάθε ανθρώπου αυτά να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα.
Ναι. Σκέφτεται και ενεργεί όμως εμπειρικά, διαισθητικά και πελατειακά (φίλοι, συγγενείς, κοινωνικές-επαγγελματικές-οικονομικές συναλλαγές κλπ.) τα οποία επηρεάζουν το πολιτικό του γίγνεσθαι. Αυτό κατ’ εμέ οφείλεται στο μεσογειακό ταπεραμέντο του Έλληνα, αλλά και στο ότι ( το αναλύω στο βιβλίο μου) στην ψυχοσύνθεση κάθε ανθρώπου ενυπάρχει ένα σύνολο μη θετικών δράσεων ( με βάση την ταυτότητα της κοινωνίας μας) και είναι αυτά που ονομάζουμε διαφθορά, διαπλοκή κλπ. Αρκεί με την καλλιέργεια του κάθε ανθρώπου αυτά να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα.
Θα μπορούσατε να περιγράψετε με τρεις λέξεις τον σοσιαλισμό;
Δημοκρατία, ισότητα, δικαιοσύνη.
Δημοκρατία, ισότητα, δικαιοσύνη.
Πόσο παρεξηγημένη έννοια πιστεύετε πως είναι;
Πάρα πολύ. Κι αυτό γιατί ταυτίστηκε σε μεγάλο βαθμό με το μαρξισμό και τις λανθασμένες εφαρμογές του. Ναι, ο μαρξισμός είναι σοσιαλισμός αλλά μια εκδοχή αυτού. Επίσης να γνωρίζει ο κόσμος ότι ο «υπαρκτός σοσιαλισμός» είναι μια λανθασμένη, υβριδική και αυθαίρετη πρακτική εφαρμογή του μαρξισμού. Στον αντίποδα έχουμε εφαρμογές δημοκρατικού σοσιαλισμού (π.χ. Πάλμε-Σουηδία, Μπραντ-Γερμανία, Μιττεράν-Γαλλία κ.ά.)οι οποίες έχουν υποβαθμιστεί η βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση πληροφόρησης. Με το βιβλίο μας αυτό αναφερόμαστε σε όλα αυτά, γιατί απαιτείται ολοκληρωμένη γνώση από τον ελεύθερο πολίτη.
Πάρα πολύ. Κι αυτό γιατί ταυτίστηκε σε μεγάλο βαθμό με το μαρξισμό και τις λανθασμένες εφαρμογές του. Ναι, ο μαρξισμός είναι σοσιαλισμός αλλά μια εκδοχή αυτού. Επίσης να γνωρίζει ο κόσμος ότι ο «υπαρκτός σοσιαλισμός» είναι μια λανθασμένη, υβριδική και αυθαίρετη πρακτική εφαρμογή του μαρξισμού. Στον αντίποδα έχουμε εφαρμογές δημοκρατικού σοσιαλισμού (π.χ. Πάλμε-Σουηδία, Μπραντ-Γερμανία, Μιττεράν-Γαλλία κ.ά.)οι οποίες έχουν υποβαθμιστεί η βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση πληροφόρησης. Με το βιβλίο μας αυτό αναφερόμαστε σε όλα αυτά, γιατί απαιτείται ολοκληρωμένη γνώση από τον ελεύθερο πολίτη.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια της συγγραφής του βιβλίου σας;
Εάν θα έπρεπε και πώς να αποτυπώσω σε κεφάλαιο του βιβλίου μου ένα δείγμα εφαρμογής πολιτικής δημοκρατικού σοσιαλισμού στην Ελλάδα. Διαπιστώνοντας όμως ότι σήμερα όλες οι κοινωνικές ομάδες και όλα τα πολιτικά κόμματα έχουν σα σημείο αναφοράς τα επιτεύγματα της Ελλάδας στην προ του 2009 εποχή, με μόνο σημείο αντίθεσης και προβληματισμού τον υπερδανεισμό της χώρας και το επακολουθήσαν χρέος , κατέγραψα την πολιτική και τα αποτελέσματα (κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά κλπ.)των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ μια και στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας το κόμμα αυτό είναι το πρώτο και μοναδικό που δήλωνε ότι ανήκει και εφαρμόζει πρόγραμμα δημοκρατικού σοσιαλισμού-σοσιαλδημοκρατίας και είχε και το χρόνο ( 20 έτη διακυβέρνησης) να εφαρμόσει το όποιο πρόγραμμά του.
Εάν θα έπρεπε και πώς να αποτυπώσω σε κεφάλαιο του βιβλίου μου ένα δείγμα εφαρμογής πολιτικής δημοκρατικού σοσιαλισμού στην Ελλάδα. Διαπιστώνοντας όμως ότι σήμερα όλες οι κοινωνικές ομάδες και όλα τα πολιτικά κόμματα έχουν σα σημείο αναφοράς τα επιτεύγματα της Ελλάδας στην προ του 2009 εποχή, με μόνο σημείο αντίθεσης και προβληματισμού τον υπερδανεισμό της χώρας και το επακολουθήσαν χρέος , κατέγραψα την πολιτική και τα αποτελέσματα (κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά κλπ.)των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ μια και στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας το κόμμα αυτό είναι το πρώτο και μοναδικό που δήλωνε ότι ανήκει και εφαρμόζει πρόγραμμα δημοκρατικού σοσιαλισμού-σοσιαλδημοκρατίας και είχε και το χρόνο ( 20 έτη διακυβέρνησης) να εφαρμόσει το όποιο πρόγραμμά του.
Σε ποιον/ποιους οφείλετε την μέχρι τώρα πορεία σας; Ποιοι σας στήριξαν;
Είμαι αυτοδημιούργητος και αυτόφωτος. Έχω τον ιδεολογικό και πολιτικό χώρο μου, αλλά κομματικά (πλην μιας πρώτης 5/ετίας) κινούμαι «σκεπτόμενος». Σαφώς στην όποια πορεία έχει ο καθένας καθοριστικό ρόλο παίζουν η οικογένεια, οι φίλοι και οι συνεργάτες. Ευτύχησα και οι τρεις αυτοί παράγοντες να μου σταθούν δημιουργικά, γεγονός καθοριστικό για την πορεία μου.
Είμαι αυτοδημιούργητος και αυτόφωτος. Έχω τον ιδεολογικό και πολιτικό χώρο μου, αλλά κομματικά (πλην μιας πρώτης 5/ετίας) κινούμαι «σκεπτόμενος». Σαφώς στην όποια πορεία έχει ο καθένας καθοριστικό ρόλο παίζουν η οικογένεια, οι φίλοι και οι συνεργάτες. Ευτύχησα και οι τρεις αυτοί παράγοντες να μου σταθούν δημιουργικά, γεγονός καθοριστικό για την πορεία μου.
Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα γι’ αυτή τη συνέντευξη και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία και παραγωγική συνέχεια στο συγγραφικό σας έργο. Κλείνοντας θα θέλαμε ο τελευταίος λόγος να είναι δικός σας…
Κι εγώ θα ήθελα με τη σειρά μου να ευχαριστήσω θερμά την οργανωτική ομάδα του easywriter που μου στάθηκε τόσο φιλικά και δημιουργικά στις συγγραφικές μου ανησυχίες και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία στο επιχειρηματικό σας έργο.
Σαν κείμενο κατακλείδας θα επιθυμούσα να παραθέσω ατόφιες τις δύο τελευταίες παραγράφους του προλόγου του βιβλίου μου για να κατανοήσει ο αναγνώστης το περιεχόμενο και τους στόχους αυτού :
«Για να καταφανεί η ουσία του σοσιαλισμού στην εργασία μας αυτή παρουσιάζουμε αρχικά μια ιστορική αναδρομή του ανά τους αιώνες, εστιάζοντάς τον στη Ευρώπη. Στη συνέχεια καταγράφουμε τις μορφές και τα είδη του σοσιαλισμού διαχρονικά, παράλληλα με μια πολύ περιεκτική κριτική ματιά. Κατόπιν πραγματοποιούμε μια μικρή αναφορά του σοσιαλισμού στην Ελλάδα από τη δημιουργία ελεύθερου κράτους μέχρι σήμερα και στο τέλος καταθέτουμε προτάσεις αποτελεσματικής εφαρμογής του.
Σαν κατακλείδα, εστιάζουμε και καταθέτουμε προτάσεις για τη θέση στην πολιτική του παράγοντα «άνθρωπος» ή « άτομο», ο οποίος δια μέσου της Αγωγής του επηρεάζεται και επηρεάζει το διαρκώς γίγνεσθαι, τη σκέψη και τη δράση του οποίου δυστυχώς αγνοούν ή παραβλέπουν οι δημιουργοί και οι συντελεστές των πολιτικών θεωριών και συστημάτων»
Κι εγώ θα ήθελα με τη σειρά μου να ευχαριστήσω θερμά την οργανωτική ομάδα του easywriter που μου στάθηκε τόσο φιλικά και δημιουργικά στις συγγραφικές μου ανησυχίες και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία στο επιχειρηματικό σας έργο.
Σαν κείμενο κατακλείδας θα επιθυμούσα να παραθέσω ατόφιες τις δύο τελευταίες παραγράφους του προλόγου του βιβλίου μου για να κατανοήσει ο αναγνώστης το περιεχόμενο και τους στόχους αυτού :
«Για να καταφανεί η ουσία του σοσιαλισμού στην εργασία μας αυτή παρουσιάζουμε αρχικά μια ιστορική αναδρομή του ανά τους αιώνες, εστιάζοντάς τον στη Ευρώπη. Στη συνέχεια καταγράφουμε τις μορφές και τα είδη του σοσιαλισμού διαχρονικά, παράλληλα με μια πολύ περιεκτική κριτική ματιά. Κατόπιν πραγματοποιούμε μια μικρή αναφορά του σοσιαλισμού στην Ελλάδα από τη δημιουργία ελεύθερου κράτους μέχρι σήμερα και στο τέλος καταθέτουμε προτάσεις αποτελεσματικής εφαρμογής του.
Σαν κατακλείδα, εστιάζουμε και καταθέτουμε προτάσεις για τη θέση στην πολιτική του παράγοντα «άνθρωπος» ή « άτομο», ο οποίος δια μέσου της Αγωγής του επηρεάζεται και επηρεάζει το διαρκώς γίγνεσθαι, τη σκέψη και τη δράση του οποίου δυστυχώς αγνοούν ή παραβλέπουν οι δημιουργοί και οι συντελεστές των πολιτικών θεωριών και συστημάτων»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ - blog.easywriter.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου