Την ανάγκη δημιουργίας νέων πηγών πλούτου για να μπει σε τροχιά πραγματικής ανάπτυξης η χώρα επισημαίνει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πατρίς της Κυριακής», ο Βουλευτής Αργολίδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και υποψήφιος για τον Κεντροαριστερό
φορέα, καθηγητής Γιάννης Μανιάτης.
Του ανταποκριτή μας από το patrisnews.com στην Ηλεία
Παράλληλα, ασκεί δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για την καθυστέρηση στην ενεργειακή πολιτική, υπενθυμίζοντας ότι επί υπουργίας του δρομολογήθηκαν λύσεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Ηλείας και για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων του Κυπαρισσιακού. Παράλληλα, αφήνει αιχμές για την τωρινή ηγεσία της Συμπαράταξης, ζητώντας έξοδο από το τέλμα του 7%.
Γιατί ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ δημοσκοπικά καταρρέει, η Δημοκρατική Συμπαράταξη παραμένει στο 7%;
Ακριβώς γι’ αυτό υπάρχει η ανάγκη να δημιουργηθεί το νέο προοδευτικό Κίνημα. Ακριβώς γι’ αυτό πρέπει να επανέλθουμε στην κοινωνία και να ξεκινήσουμε ειλικρινή διάλογο. Να καταθέσουμε προτάσεις και να κερδίσουμε ξανά την εμπιστοσύνη. Να επιστρέψουμε στην κοινωνία με αξιοπιστία. Για να ενώσει τις κατακερματισμένες δυνάμεις του χώρου. Για να εκλέξει νέα ηγεσία. Γιατί νέα παράταξη χωρίς νέα ηγεσία, νέα πρόσωπα, δεν νοείται. Οι νυν ηγεσίες είναι φανερό πως ό,τι μπορούσαν να δώσουν το έδωσαν.
Απωθούν πλέον οι μηχανισμοί και οι νεποτισμοί, τα επικοινωνιακά τρικ, οι τηλεοπτικές ατάκες. Οι πολίτες ζητούν αξιοκρατία, ειλικρίνεια, αξιολόγηση, έργα και όχι λόγια. Γι’ αυτό επιμένω από την αρχή της προεκλογικής διαδικασίας, οι υποψήφιοι για την ηγεσία του νέου Κινήματος να κριθούμε στη βάση του πολιτικού έργου μας, αλλά και συνολικά, στη βάση του πόσα «ένσημα» έχουμε κολλήσει στην επαγγελματική και κοινωνική μας ζωή. Γι’ αυτό είχα επιμείνει από την αρχή να δώσουμε όσες περισσότερες γίνεται ευκαιρίες στους πολίτες για διάλογο, ιδιαίτερα στην περιφέρεια. Δυστυχώς η πρότασή μου για 13 περιφερειακά debates και 2 κεντρικά για τα μείζονα θέματα της ανεργίας και των επενδύσεων, δεν έγινε δεκτή, όπως δυστυχώς και η πρόταση για την εξ αποστάσεως ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Όσο με αφορά, έχω καταθέσει μια αξιόπιστη και τεκμηριωμένη προγραμματική πρόταση που μπορεί να βγάλει την Παράταξη από τη στασιμότητα του 7%.
Μια στρατηγική πρόταση-κλειδί για τέσσερις νέες πηγές πλούτου, γιατί πιστεύω πως χωρίς νέες πηγές πλούτου η χώρα δεν μπορεί να σηκώσει κεφάλι. Η πρότασή μου περιλαμβάνει την αξιοποίηση των κοιτασμάτων των υδρογονανθράκων, της δημόσιας περιουσίας με την κατάργηση του αποικιοκρατικού Υπερταμείου που συμφώνησε ο Αλ. Τσίπρας, και την επαναδιαπραγμάτευση των όρων με τους εταίρους, ένα σύγχρονο επιτελικό Κράτος, Project Manager κι ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο, σύγχρονο, απελευθερωμένο, ανταγωνιστικό.
Το νέο προοδευτικό Κίνημα, η ελληνική Σοσιαλδημοκρατία, καταθέτει μια εναλλακτική προοδευτική πρόταση διακυβέρνησης, ένα νέο εθνικό αφήγημα, της «παραγωγικής Ελλάδας». Ταυτόχρονα, η στρατηγική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί κορυφαία πολιτική προτεραιότητα, διότι παραπλανά κι εγκλωβίζει προοδευτικές δυνάμεις, παριστάνοντας την ευρωπαϊκή Σοσιαλδημοκρατία. Εμείς θα ανακόψουμε τον συντηρητισμό και την αυτοδυναμία της ΝΔ που τους ενισχύει ο τυχοδιωκτισμός του ΣΥΡΙΖΑ.
Αξιοποιώ την ευκαιρία που μου δίνετε για να απευθύνω και από την εφημερίδα σας κάλεσμα προς τους συμπολίτες μας να προσέλθουν μαζικά στις κάλπες για να γίνει η νέα Κεντροαριστερά, η σύγχρονη ελληνική Σοσιαλδημοκρατία, δύναμη αλλαγής και απαλλαγής από το παλαιοκομματικό προσωπικό όλων των κομμάτων. Για να πάμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΡΟΣΤΑ, να απομακρύνουμε τη Δημοκρατική Παράταξη από τη στασιμότητα του 7%.
Ποια πρέπει να είναι η σύνθεση της επόμενης κυβέρνησης;
Όλα θα εξαρτηθούν από τους μετεκλογικούς συσχετισμούς. Γι’ αυτό είναι κρίσιμο το νέο προοδευτικό Κίνημα να αναδειχθεί στον πρωταγωνιστή των εξελίξεων, για να είναι σε θέση να καλέσει Μητσοτάκη και Τσίπρα, εκείνοι να τοποθετηθούν πάνω στη δική μας προγραμματική πρόταση που θα έχει εγκριθεί από τους πολίτες με την ψήφο τους.
Πώς αξιολογείτε τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ 2009-11 και ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΔΗΜΑΡ 2012-15;
Έχει αποδειχθεί πια πως οι επιλογές της κυβέρνησης Παπανδρέου-ΠΑΣΟΚ του 2009-11 αποτελούσαν μονόδρομο, για να αντιμετωπισθεί η χρεοκοπία στην οποία είχε οδηγήσει τη χώρα η κυβέρνηση Καραμανλή. Από τότε όλες οι κυβερνήσεις ακολουθούν την ίδια πολιτική. Είτε τα Ζάππεια της ΝΔ είτε, ακόμη πιο πολύ, «η κατάργηση του μνημονίου με ένα μόνο άρθρο» ή «η διαγραφή του χρέους» με μια μονοκοντυλιά του Τσίπρα, αποδείχθηκαν απάτες ή αυταπάτες.
Μόνο εμείς στο ΠΑΣΟΚ λέγαμε εξ αρχής την αλήθεια. Εκατό δισ. ευρώ υπολογίσθηκε από τον επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλιγκ ότι κόστισε στην Ελλάδα «η αυταπάτη» Τσίπρα, του πρώτου εξαμήνου του 2015. Αν και σε συνθήκες πλέον μνημονίων, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχώρησε σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις, αναφέρω ενδεικτικά τη Διαύγεια. Ας μην ξεχνούμε πως το μοναδικό «κούρεμα» χρέους έγινε με το PSI με πρωτοβουλία του Ευάγγ. Βενιζέλου.
Αλλά κι εγώ προσωπικά είμαι περήφανος για το ότι ως υπουργός αυτών των κυβερνήσεων ανέσυρα από την αφάνεια τον φάκελο των ελληνικών υδρογονανθράκων.
Εδώ και καιρό απευθύνω μια ερώτηση–πρόκληση προς τον Αλ. Τσίπρα. Στον ενάμιση χρόνο της θητείας μου στο υπουργείο Περιβάλλοντος αδειοδότησα 105 μεγάλες επενδύσεις ύψους 6,1 δισ. € και πρόβλεψη για 10.000 θέσεις εργασίας, πόσες νέες επενδύσεις έφερε ο κ. Τσίπρας σε δυόμισι χρόνια; Η απάντηση είναι «καμία».
Το 2009-11, το ΠΑΣΟΚ προχώρησε έχοντας όλη την αντιπολίτευση απέναντί του, πλήρωσε υψηλότατο πολιτικό και κομματικό κόστος. Ίσως θα έπρεπε να προστατευθεί εκτός από τη χώρα και η παράταξη, να κληθεί η αντιπολίτευση να αναλάβει κι εκείνη τις ευθύνες της όπως και οι πολίτες.
Το 2014 δρομολογήσατε τις έρευνες υδρογονανθράκων, μεταξύ άλλων, και στην περιοχή του Κυπαρισσιακού Κόλπου (Κατάκολο). Αισθάνεστε δικαιωμένος που συνεχίζεται ουσιαστικά η πολιτική σας σήμερα;
Αισθάνομαι περήφανος, άρα και δικαιωμένος. Πριν από 5-6 χρόνια κανείς δεν φανταζόταν τον IGB, τον ΤΑΡ, τον EastMed ή τον FSRU της Αλεξανδρούπολης, όλα στον αέρα. Πριν από το 2011 που φτιάξαμε το νόμο 4001, τα ελληνικά πετρέλαια ήταν μόνο αντικείμενο τηλεοπτικών εκπομπών.
Η Ελλάδα στο διάστημα 2011-14 είχε την τύχη, εκτός από το σκληρό νόμισμα του ευρώ, να μπει και στο σκληρό πολύτιμο νόμισμα της ενέργειας. Στη δική μου αντίληψη αυτά που έγιναν και αυτά που εύχομαι να γίνουν πιο γρήγορα από τους σημερινούς απαράδεκτα αργούς ρυθμούς, μας έβαλαν στον χάρτη με ένα νέο σκληρό νόμισμα γεωπολιτικής αναβάθμισης, διπλωματικής στρατηγικής, ενεργειακής οικονομίας που ξεπερνά τις επιμέρους προσεγγίσεις των οικονομικών μεγεθών. Πρόκειται για κάτι πολύ πιο σπουδαίο, πρόκειται για κορυφαία εθνική στρατηγική Προοδευτικού Πατριωτισμού κι εθνικής αυτοπεποίθησης.
Η Ηλεία, όπως και άλλες περιοχές της Πελοποννήσου, έχουν υποφέρει τα τελευταία χρόνια από τη διαχείριση των απορριμμάτων. Υπάρχει λύση σε βάθος χρόνου για να μην κινδυνεύσει η δημόσια υγεία;
Θα μου επιτρέψετε να προχωρήσω σε έναμ μίνι απολογισμό των πρωτοβουλιών που είχα αναλάβει ως υπουργός. Κατ΄αρχήν να ξεκαθαρίσουμε πως η λύση, τόσο για την Ηλεία, όσο και για την Πελοπόννησο και όλη την Ελλάδα είναι μία και είναι μονόδρομος, η υλοποίηση των έργων διαχείρισης απορριμμάτων που προέβλεπαν -και προβλέπουν και σήμερα- οι αντίστοιχοι περιφερειακοί σχεδιασμοί (ΠΕΣΔΑ). Εμείς τη διετία 2013-14 τους είχαμε δρομολογήσει και ειδικά στην Ηλεία μερικώς υλοποιήσει. Ειδικά τα εργοστάσια επεξεργασίας θα κατασκευάζονταν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ. Είχε μάλιστα ολοκληρωθεί τόσο η περιβαλλοντική αδειοδότησή τους, όσο και η διαγωνιστική διαδικασία και είχαν επιλεγεί ανάδοχοι από τους τοπικούς φορείς.
Η κατασκευή τους πάγωσε μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ το 2015 και απ’ ό,τι φαίνεται τώρα, με καθυστέρηση τριών ετών, θα συνεχιστεί.
Το τραγικό είναι ότι τα έργα καθυστέρησαν γιατί αναθεωρήθηκε μετά το 2015 η στόχευση του Εθνικού Σχεδιασμού, που ήταν δρομολογημένος και ήταν ήδη εναρμονισμένος με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και βάση του οποίου εκπονούνταν οι ΠΕΣΔΑ.
Αποτέλεσμα, τρία χρόνια καθυστέρηση, χωρίς λόγο και με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, μέχρι να ξαναεκπονηθούν οι ΠΕΣΔΑ για να κριθεί αν τα έργα ήταν εναρμονισμένα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, αφού αποδείχθηκε φυσικά ότι ήταν.
Μετά την καθυστέρηση, άρχισε η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η υπογραφή των έργων.
Η διαχείριση των απορριμμάτων στην Ηλεία, ως μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος, είχε γίνει αντικείμενο πολλών πρωτοβουλιών μας, συσκέψεων, ενεργειών, ειδικών μέτρων και χρηματοδοτήσεων. Μετά την παύση λειτουργίας των ΧΑΔΑ, που ήταν επιβεβλημένη (Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αντιδράσεις για τις «Λίμνες») και τη συσσώρευση απορριμμάτων στην πόλη, με διαδοχικές αποφάσεις μας δώσαμε προσωρινή διέξοδο με τη μεταφορά των απορριμμάτων σε νόμιμους ΧΥΤΑ, ενώ παράλληλα προωθούσαμε την οριστική λύση της κατασκευής Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και, σύγχρονου με όλες τις προδιαγραφές, ΧΥΤΥ στην Τριανταφυλλιά.
Τελευταία σύσκεψη είχα συγκαλέσει στις 3.10.2014. Ως αποτέλεσμα της σύσκεψης εκείνης, για λόγους άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος συσσώρευσης απορριμμάτων στην πόλη και των κινδύνων για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, ύστερα από το έγγραφο αίτημα του Δήμου Πύργου και απόφαση της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας για κήρυξη του Δήμου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, εκδόθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος που όριζε την προσωρινή μεταφορά των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ της Ναυπάκτου και σειρά άλλων μέτρων σωστής διαχείρισης (ανακύκλωση, αποκατάσταση ΧΑΔΑ κ.ά.).
Το κύριο όμως βάρος των ενεργειών μας είχε δοθεί στη δρομολόγηση και υλοποίηση όλων των προβλεπόμενων από τότε υποδομών διαχείρισης:
Η κατασκευή του ΧΥΤΥ Ηλείας, δηλαδή της Τριανταφυλλιάς (προϋπολογισμού 11.423.388€), εντάχθηκε στο ΠΕΠ Δυτ. Ελλάδας στις 8.11.2012, δημοπρατήθηκε στις 19.3.2013 και υπεγράφη σύμβαση με τον ανάδοχο στις 21.3.2014. Απ’ όσο ξέρω, λειτουργεί απρόσκοπτα από τον Ιούνιο 2016 και σε συνδυασμό με την προσωρινή Μονάδα Μηχανικής Διαλογής και Ανακύκλωσης που λειτουργεί στον ίδιο χώρο, έδωσε τη δυνατότητα να αναπνεύσει όλη η Ηλεία από την πληγή των σκουπιδιών. Σημειώνω ότι λίγο πριν από το τέλος της υπουργικής μου θητείας είχα φροντίσει για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης της προσωρινής αυτής μονάδας με 600.000 €.
Το άλλο μεγάλο θέμα που είχαμε φροντίσει ήταν το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων. Ο διαγωνισμός για τη ΜΕΑ Ηλείας (ΣΔΙΤ, με δημόσια δαπάνη 17,115 εκατ. €) έγινε στις 22.2.2014 και στις 11.2.2014 ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος, προβλεπόταν δε υπογραφή Σύμβασης τον Σεπτέμβριο του 2014. Είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, και προέβλεπε την πλέον σύγχρονη τεχνολογία επεξεργασίας, δηλαδή αναερόβια χώνευση με παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από βιοαέριο, παραγωγή κόμποστ, διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών και υγειονομική ταφή ελάχιστου απομένοντος υπολείμματος. Προβλεπόμενη προθεσμία για τον Ανάδοχο ήταν 18 μήνες.
Ελπίζω, έστω και με καθυστέρηση τριών ετών, το εργοστάσιο να υλοποιηθεί, όπως άλλωστε υλοποιήθηκε ο ΧΥΤΥ που είναι και η μοναδική υφιστάμενη υποδομή όλης της Ηλείας. Απ’ όσο γνωρίζω, στο κυρωθέν με Κοινή Υπουργική Απόφαση, ΠΕΣΔΑ της Ηλείας, το εργοστάσιο προβλέπεται κι επιπλέον επίκειται η ένταξή του στο ΕΣΠΑ όσον αφορά στο σκέλος της δημόσιας χρηματοδότησης.
Ήταν επίσης σημαντικό το ότι στην Ηλεία είχαν εξασφαλισθεί συνεργασίες μεταξύ των Δήμων σε κοινά συνοδά έργα που θα εξυπηρετούσαν περισσότερους από έναν Δήμο.
Μπορούν να συνδυαστούν η ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος;
Ναι! Επιτρέψτε μου να απαντήσω με ένα παράδειγμα. Το 2011 αδειοδοτήσαμε την επένδυση στις Σκουριές, μια επένδυση ύψους 3 δισ. € που απασχολεί 2.500 εργαζομένους. Το ΣτΕ απέρριψε και τις 18 προσφυγές για ζητήματα περιβάλλοντος. Η εμπάθεια και η ιδεοληψία της κυβέρνησης είναι που δημιουργεί τα προβλήματα, απόδειξη η σιωπή πλέον μετά την αναταραχή το τελευταίο διάστημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου