Eίναι σίγουρο ότι μια τέτοια εικόνα «κοκορομαχίας» για ένα σημαντικό εθνικό θέμα που απασχολεί την Ελλάδα, δεν τιμά το Κοινοβούλιο, αλλά δεν είναι αρεστό σίγουρα ούτε στην Ελλάδα ούτε στους Έλληνες.Τώρα χρειαζόμαστε ένα άλλο κλίμα, ένα κλίμα σύμπνοιας, συμμαχίας, ομόνοιας, να πάμε όλοι μαζί, γιατί οι μέρες είναι δύσκολες. Η πατρίδα μας περνάει πολύ δύσκολες ώρες. Δέχεται επίθεση από την Τουρκία με σκοπό την αποδόμηση της εθνικής της κυριαρχίας. Η ανθρώπινη εκμετάλλευση στο μεγαλείο της από την πλευρά της τουρκικής κυβέρνησης, που χρησιμοποιεί αθώους ανθρώπους για πολιτικούς σκοπούς.
Είναι, πατριωτικό καθήκον μας, όχι να μαλώνουμε έτσι μέσα στην Αίθουσα του Κοινοβουλίου αλλά να προασπίσουμε τα σύνορά μας, να είμαστε δίπλα στα ένστολα παιδιά μας, που δίνουν έναν τιτάνιο αγώνα και στον Έβρο και στο Ανατολικό Αιγαίο, για την εθνική μας κυριαρχία. Είναι ώρα όλοι μας, πέρα από μικροπολιτικά και καιροσκοπικά οφέλη, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Είναι η ώρα, επιτέλους, η Ευρωπαϊκή Ένωση, με πράξεις κι όχι με λόγια, να αναλάβει τη μεγάλη της ευθύνη.
Ερχόμενος στο νομοσχέδιο που συζητάμε, θα ήθελα να πω ότι ο τομέας πρωτογενούς παραγωγής στη χώρας μας χαρακτηρίζεται από χαμηλή παραγωγικότητα και δυσκολία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων να εισέλθουν στις ξένες αγορές. Οι παράγοντες είναι πολλοί, όπως οι μικρές και κατακερματισμένες γεωργικές εκμεταλλεύσεις και η απροθυμία των Ελλήνων αγροτών να συνεργαστούν επιτυγχάνοντας αύξηση της παραγωγής και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Η αγροτική οικονομία, αν και έχει τεράστιες δυνατότητες συμβολής στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, ελάχιστη σημασία της έχει δοθεί από την Πολιτεία. Απουσιάζει μια οργανωμένη πολιτική και στρατηγική κι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αγροτικής ανασυγκρότησης σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή μέχρι την πώληση των προϊόντων.
Η πολιτεία οφείλει να αφουγκραστεί τους αγρότες, που δίνουν καθημερινά τη μάχη της επιβίωσης. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, που ξεκίνησαν φιλόδοξα πριν από χρόνια αλλά αφέθηκαν στην τύχη τους και παρήκμασαν, θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν μοχλό εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του αγροτικού τομέα, εφόσον λειτουργήσουν με καλή οργάνωση.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αποκτήσουν μια νέα μορφή, χωρίς να γίνονται όχημα πολιτικών επιδιώξεων. Μια στοχευμένη στρατηγική θα ήταν η παροχή οικονομικών κινήτρων για συμμετοχή σε συνεταιριστικά σχήματα, προγράμματα επιμόρφωσης των εμπλεκόμενων μερών ( αγροτών, εμπόρων αγροτικών προϊόντων κ.α.).
Απαραίτητη είναι η ανάπτυξη κουλτούρας συνεργατικότητας, η χρήση νέων τεχνολογιών, η αλληλεπίδραση και η επικοινωνία των συνεταιρισμών της χώρας μεταξύ τους, ο παραδειγματισμός από επιτυχημένες επιχειρηματικές προσπάθειες. Κυρίως οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, όπως και το αγροτικό προϊόν, πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικά.
Το νομοσχέδιο που φέρνει η Κυβέρνηση, αντί να δίνει ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα και παθογένειες, είναι καθαρά διεκπεραιωτικό. Ο ισχύων ν. 4384/2016 της προηγούμενης κυβέρνησης, εισήγαγε μια σειρά από διατάξεις που περιορίζουν την αυτονομία και την ανεξαρτησία των συνεταιρισμών, ρυθμίζοντας θέματα που θα έπρεπε να ορίζονται από το καταστατικό του κάθε συνεταιρισμού.
Ενώ ο σημερινός Υπουργός υποστήριξε ότι το καθεστώς λειτουργίας των συνεταιρισμών πρέπει να διέπεται από την αρχή της ελευθερίας, οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου μάλλον δεν συνάδουν με τα λεγόμενά του. Με πρόσχημα την προώθηση της χρηματοδότησης των συνεταιρισμών από ιδιώτες, η Κυβέρνηση φαίνεται να επιχειρεί να περάσει ο έλεγχός τους σε ιδιώτες επενδυτές, χωρίς κριτήρια, χωρίς επωφελή σύμπραξη.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 παράγραφος 3 του νομοσχεδίου, εισάγεται διάταξη που προκαλεί αντιδράσεις, καθώς με το ποσοστό του 35%, που ορίζεται για τη συμμετοχή ιδιώτη επενδυτή και με το οποίο θα συμμετέχει στις συνολικές ψήφους, ο ιδιώτης θα είναι στην ουσία σε θέση να ελέγξει τη λήψη αποφάσεων, ικανοποιώντας τις επιδιώξεις του.
Φαίνεται ότι με την πολιτική της Κυβέρνησης, αντί οι συνεταιρισμοί να μετατραπούν σε εργαλεία ανάπτυξης προς όφελος των παραγωγών και της αγροτικής οικονομίας, θα οδηγηθούν στην αλλοτρίωση και στην εξαφάνιση του κοινωνικού τους χαρακτήρα. Δεν διασφαλίζονται ούτε η αντιπροσωπευτικότητα στη λήψη των αποφάσεων, ούτε η ισότιμη εκπροσώπηση των παραγωγών.
Επίσης, υπάρχουν πολλοί αδρανείς συνεταιρισμοί, οι οποίοι διαθέτουν ακίνητη περιουσία και υποδομές, όπως και στον νομό μου, τον Νομό Κιλκίς. Στο παρόν σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται κάτι για την αξιοποίησή τους. Θα ήταν σωστό, βάζοντας ένα χρονικό περιθώριο πληρωμής εισφορών, τέτοιες συνεταιρισμοί με μεγάλα περιουσιακά στοιχεία να μπορούν να προχωρήσουν στην αναβίωσή τους πληρώνοντας το κεφάλαιο και τα τρέχοντα, χωρίς τις προσαυξήσεις.
Πουθενά, επίσης, στο νομοσχέδιο δεν τίθεται ένα πλαίσιο συνεργασίας των συνεταιρισμών με τους αγοραστές, εμπόρους και μεταποιητές των αγροτικών προϊόντων.
Δεν δίνονται φορολογικά κίνητρα και ελαφρύνσεις, ώστε να αυξηθεί η συμμετοχή των αγροτών σε συνεταιριστικά σχήματα.
Το Κίνημα Αλλαγής είχε καταθέσει τροπολογία με συγκεκριμένα μέτρα για τη στήριξη των αγροτών. Ιδιαίτερα για την ενίσχυση του θεσμού των συνεταιρισμών, πρότεινε για τους επαγγελματίες αγρότες, που παραδίδουν τα προϊόντα τους σε ομάδες παραγωγών και αγροτικούς συνεταιρισμούς, των οποίων είναι μέλη, τα έσοδα από αυτές τις παραδόσεις να λογίζονται μειωμένα κατά 35% επί του φορολογητέου εισοδήματος.
Επίσης, για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος του ΦΠΑ του άρθρου 41 του ν. 2859/2000 που παραδίδουν τα αγροτικά τους προϊόντα σε ομάδες παραγωγών και αγροτικούς συνεταιρισμούς των οποίων είναι μέλη να τους επιστρέφεται επιπλέον ποσοστό 5% του αναλογούντος ΦΠΑ.
Τέλος, ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα βρίσκεται σε δυσμενή θέση. Οι συνεργασίες είναι καθοριστικές για την επίτευξη ανάκαμψης. Θα πρέπει λοιπόν να αναζητηθούν νέα επιτυχημένα συνεταιριστικά μοντέλα και να δοθούν κίνητρα για την ενδυνάμωση του θεσμού. Η απουσία αυτού του πνεύματος από το παρόν νομοσχέδιο καταδεικνύει την έλλειψη ενδιαφέροντος και κουλτούρας του συνεταιρίζεσθαι από την παράταξή σας, κύριοι της Κυβέρνησης.
Είναι, πατριωτικό καθήκον μας, όχι να μαλώνουμε έτσι μέσα στην Αίθουσα του Κοινοβουλίου αλλά να προασπίσουμε τα σύνορά μας, να είμαστε δίπλα στα ένστολα παιδιά μας, που δίνουν έναν τιτάνιο αγώνα και στον Έβρο και στο Ανατολικό Αιγαίο, για την εθνική μας κυριαρχία. Είναι ώρα όλοι μας, πέρα από μικροπολιτικά και καιροσκοπικά οφέλη, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Είναι η ώρα, επιτέλους, η Ευρωπαϊκή Ένωση, με πράξεις κι όχι με λόγια, να αναλάβει τη μεγάλη της ευθύνη.
Ερχόμενος στο νομοσχέδιο που συζητάμε, θα ήθελα να πω ότι ο τομέας πρωτογενούς παραγωγής στη χώρας μας χαρακτηρίζεται από χαμηλή παραγωγικότητα και δυσκολία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων να εισέλθουν στις ξένες αγορές. Οι παράγοντες είναι πολλοί, όπως οι μικρές και κατακερματισμένες γεωργικές εκμεταλλεύσεις και η απροθυμία των Ελλήνων αγροτών να συνεργαστούν επιτυγχάνοντας αύξηση της παραγωγής και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Η αγροτική οικονομία, αν και έχει τεράστιες δυνατότητες συμβολής στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, ελάχιστη σημασία της έχει δοθεί από την Πολιτεία. Απουσιάζει μια οργανωμένη πολιτική και στρατηγική κι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αγροτικής ανασυγκρότησης σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή μέχρι την πώληση των προϊόντων.
Η πολιτεία οφείλει να αφουγκραστεί τους αγρότες, που δίνουν καθημερινά τη μάχη της επιβίωσης. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, που ξεκίνησαν φιλόδοξα πριν από χρόνια αλλά αφέθηκαν στην τύχη τους και παρήκμασαν, θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν μοχλό εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του αγροτικού τομέα, εφόσον λειτουργήσουν με καλή οργάνωση.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αποκτήσουν μια νέα μορφή, χωρίς να γίνονται όχημα πολιτικών επιδιώξεων. Μια στοχευμένη στρατηγική θα ήταν η παροχή οικονομικών κινήτρων για συμμετοχή σε συνεταιριστικά σχήματα, προγράμματα επιμόρφωσης των εμπλεκόμενων μερών ( αγροτών, εμπόρων αγροτικών προϊόντων κ.α.).
Απαραίτητη είναι η ανάπτυξη κουλτούρας συνεργατικότητας, η χρήση νέων τεχνολογιών, η αλληλεπίδραση και η επικοινωνία των συνεταιρισμών της χώρας μεταξύ τους, ο παραδειγματισμός από επιτυχημένες επιχειρηματικές προσπάθειες. Κυρίως οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, όπως και το αγροτικό προϊόν, πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικά.
Το νομοσχέδιο που φέρνει η Κυβέρνηση, αντί να δίνει ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα και παθογένειες, είναι καθαρά διεκπεραιωτικό. Ο ισχύων ν. 4384/2016 της προηγούμενης κυβέρνησης, εισήγαγε μια σειρά από διατάξεις που περιορίζουν την αυτονομία και την ανεξαρτησία των συνεταιρισμών, ρυθμίζοντας θέματα που θα έπρεπε να ορίζονται από το καταστατικό του κάθε συνεταιρισμού.
Ενώ ο σημερινός Υπουργός υποστήριξε ότι το καθεστώς λειτουργίας των συνεταιρισμών πρέπει να διέπεται από την αρχή της ελευθερίας, οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου μάλλον δεν συνάδουν με τα λεγόμενά του. Με πρόσχημα την προώθηση της χρηματοδότησης των συνεταιρισμών από ιδιώτες, η Κυβέρνηση φαίνεται να επιχειρεί να περάσει ο έλεγχός τους σε ιδιώτες επενδυτές, χωρίς κριτήρια, χωρίς επωφελή σύμπραξη.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 παράγραφος 3 του νομοσχεδίου, εισάγεται διάταξη που προκαλεί αντιδράσεις, καθώς με το ποσοστό του 35%, που ορίζεται για τη συμμετοχή ιδιώτη επενδυτή και με το οποίο θα συμμετέχει στις συνολικές ψήφους, ο ιδιώτης θα είναι στην ουσία σε θέση να ελέγξει τη λήψη αποφάσεων, ικανοποιώντας τις επιδιώξεις του.
Φαίνεται ότι με την πολιτική της Κυβέρνησης, αντί οι συνεταιρισμοί να μετατραπούν σε εργαλεία ανάπτυξης προς όφελος των παραγωγών και της αγροτικής οικονομίας, θα οδηγηθούν στην αλλοτρίωση και στην εξαφάνιση του κοινωνικού τους χαρακτήρα. Δεν διασφαλίζονται ούτε η αντιπροσωπευτικότητα στη λήψη των αποφάσεων, ούτε η ισότιμη εκπροσώπηση των παραγωγών.
Επίσης, υπάρχουν πολλοί αδρανείς συνεταιρισμοί, οι οποίοι διαθέτουν ακίνητη περιουσία και υποδομές, όπως και στον νομό μου, τον Νομό Κιλκίς. Στο παρόν σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται κάτι για την αξιοποίησή τους. Θα ήταν σωστό, βάζοντας ένα χρονικό περιθώριο πληρωμής εισφορών, τέτοιες συνεταιρισμοί με μεγάλα περιουσιακά στοιχεία να μπορούν να προχωρήσουν στην αναβίωσή τους πληρώνοντας το κεφάλαιο και τα τρέχοντα, χωρίς τις προσαυξήσεις.
Πουθενά, επίσης, στο νομοσχέδιο δεν τίθεται ένα πλαίσιο συνεργασίας των συνεταιρισμών με τους αγοραστές, εμπόρους και μεταποιητές των αγροτικών προϊόντων.
Δεν δίνονται φορολογικά κίνητρα και ελαφρύνσεις, ώστε να αυξηθεί η συμμετοχή των αγροτών σε συνεταιριστικά σχήματα.
Το Κίνημα Αλλαγής είχε καταθέσει τροπολογία με συγκεκριμένα μέτρα για τη στήριξη των αγροτών. Ιδιαίτερα για την ενίσχυση του θεσμού των συνεταιρισμών, πρότεινε για τους επαγγελματίες αγρότες, που παραδίδουν τα προϊόντα τους σε ομάδες παραγωγών και αγροτικούς συνεταιρισμούς, των οποίων είναι μέλη, τα έσοδα από αυτές τις παραδόσεις να λογίζονται μειωμένα κατά 35% επί του φορολογητέου εισοδήματος.
Επίσης, για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος του ΦΠΑ του άρθρου 41 του ν. 2859/2000 που παραδίδουν τα αγροτικά τους προϊόντα σε ομάδες παραγωγών και αγροτικούς συνεταιρισμούς των οποίων είναι μέλη να τους επιστρέφεται επιπλέον ποσοστό 5% του αναλογούντος ΦΠΑ.
Τέλος, ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα βρίσκεται σε δυσμενή θέση. Οι συνεργασίες είναι καθοριστικές για την επίτευξη ανάκαμψης. Θα πρέπει λοιπόν να αναζητηθούν νέα επιτυχημένα συνεταιριστικά μοντέλα και να δοθούν κίνητρα για την ενδυνάμωση του θεσμού. Η απουσία αυτού του πνεύματος από το παρόν νομοσχέδιο καταδεικνύει την έλλειψη ενδιαφέροντος και κουλτούρας του συνεταιρίζεσθαι από την παράταξή σας, κύριοι της Κυβέρνησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου