Το να κλείσει από τη μία μέρα στην άλλη, κατά κυριολεξία, ένα σχολείο με τη σημασία του Κεστεκίδειου στις Βρυξέλλες συνιστά σοκ για την ελληνική κοινότητα της πόλης, και γενικότερα του Βελγίου, αλλά προκαλεί ΚΑΙ τεράστια ερωτηματικά.
Οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές (150) και οι γονείς τους έμαθαν για το κλείσιμο του κτιρίου που φιλοξενεί το ιστορικό αυτό σχολείο της ελληνικής ομογένειας από ένα e-mail ελάχιστων λέξεων που "έφυγε" από το γραφείο του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείο Παιδείας, Αλέξανδρου Κόπτση.
Στο e-mail γινόταν λόγος για πρόβλημα ασφάλειας που πράγματι υπάρχει καθώς το κτίριο στο οποίο στεγάζεται το σχολείο είναι αρκετά παλιό. 'Ομως είναι απορίας άξιον γιατί επέλεξε αυτή τη χρονική στιγμή για το λουκέτο το Παιδείας αφού κλιμάκιο του Υπουργείου είχε πραγματοποιήσει έλεγχο ήδη από τον Οκτώβριο 2022 και είχε διαπιστώσει από τότε τα προβλήματα.
Από τον Οκτώβριο όμως πέρασαν πέντε ολόκληροι μήνες χωρίς να γίνει κάτι στην κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος από το Υπουργείο το οποίο είχε ενημερωθεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια για τις ανάγκες ανακαίνισης του σχολείου.
Ούτε η Ιερά Μητρόπολη Βελγίου, στην οποία ανήκει ουσιαστικά το κτίριο, ενημερώθηκε, ούτε υπήρξε σχετική ειδοποίηση στις βελγικές αρχές. Και ενώ γονείς και μαθητές είχαν πιστέψει ότι η εφετινή σχολική χρονιά θα έβγαινε χωρίς άλλα προβλήματα, ήρθε ξαφνικά και απροειδοποίητα η απόφαση για λουκέτο.
Το Κεστεκίδειο δεν είναι ένα ακόμη ελληνικό σχολείο της διασποράς. Είναι εκπαιδευτικός οργανισμός στον οποίο φοιτούν ελληνόπουλα του Βελγίου τα οποία έχουν τις κεραίες τους στραμμένες στην επιστροφή στη χώρα καταγωγής. Οι μαθητές ακολουθούν κατά γράμμα το πρόγραμμα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, κάνουν όλα τα μαθήματα, επιπλέον εμβαθύνουν στη γαλλική γλώσσα και παίρνουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις για είσοδο στα ΑΕΙ.
Αυτό σημαίνει ότι οι εφετινοί υποψήφιοι για τα ελληνικά Πανεπιστήμια θα αναγκαστούν να τελειώσουν τη σχολική σεζόν κάνοντας... τηλεκπαίδευση με ότι αυτό συνεπάγεται για το διάβασμά τους και το επίπεδο της γενικότερης προετοιμασίας τους αυτούς τους τελευταίους μήνες πριν από τη μεγάλη δοκιμασία του Ιουνίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εν λόγω σχολείο το επιλέγουν οι 'Ελληνες εκπαιδευτικοί για τα δικά τους παιδιά, Έλληνες υπάλληλοι του ΝΑΤΟ καθώς και Έλληνες μετανάστες που μετακομίζουν για λίγα χρόνια στο Βέλγιο πριν επιστρέψουν στην Ελλάδα. Πρόκειται, δηλαδή για σχολείο που αποτελεί "τη βασική πόρτα επιστροφής στη χώρα καταγωγής" όπως μάς τονίστηκε χαρακτηριστικά από γνώστη της κατάστασης.
Το θεωρούν οι συμπατριώτες μας δε τόσο σημαντικό το εν λόγω σχολείο που πολλοί εξ αυτών κανόνισαν να νοικιάσουν ή και να αγοράσουν σπίτι στις Βρυξέλλες που να βρίσκεται πολύ κοντά στο κτίριο ή σε σταθμούς μετρό έτσι ώστε τα παιδιά τους να μην κάνουν περιττές μετακινήσεις. Αυτό το σχολείο έκλεισε, μέχρι νεωτέρας, με ένα e-mail μερικών γραμμών. Και γι' αυτό βέβαια οι Ελληνες των Βρυξελλών είναι οργισμένοι.
Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, ότι στο ίδιο κτίριο στεγάζεται το τμήμα ελληνικής γλώσσας του Μιντί, το μοναδικό ΤΕΓ στο Βέλγιο που απευθύνεται σε μαθητες Γυμνασίου και Λυκείου.
Δείτε παρακάτω την επιστολή που απέστειλλε στον Ελληνα πρέσβη στο Βέλγιο ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόων Κεστεκιδείου Σχολείου Βρυξελλών.
Την Παρασκευή έλαβε χώρα συνάντηση του Πρέσβη με αντιπροσωπεία του Συλλόγου. Ο Σύλλογος, μέσω facebook, ανακοίνωσε στη συνέχεια τα εξής:
• Το πόρισμα της τεχνικής επιτροπής, βάσει του οποίου ελήφθη η σχετική απόφαση από το Υπουργείο Παιδείας, δεν έχει αποσταλεί σε κανέναν.
• Σε τηλεφωνική επικοινωνία του Κου Πρέσβη με την Κα Υπουργό Παιδείας, η τελευταία τον διαβεβαίωσε, ότι το Υπουργείο θέλει να δώσει λύση στο πρόβλημα δίνοντας εντολή μέσω του Συντονιστικού Γραφείου για αναζήτηση κτιρίου (ενοικίαση ή αγορά).
• Η ελληνική πρεσβεία άμα τη παραλαβή του εγγράφου για το κλείσιμο του σχολείου ξεκίνησε αλλεπάλληλες διαβουλεύσεις για το θέμα με την Ιερά Μητρόπολη Βρυξελλών, την Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών, τον ελληνικής καταγωγής Δήμαρχο του Ixelles, Κο Χρήστο Δουλκερίδη, και με άλλους Δήμους των Βρυξελλών προκειμένου να βρεθεί χώρος (κατά προτίμηση σχολική εγκατάσταση) έστω και προσωρινός, ούτως ώστε να συνεχιστούν τα δια ζώσης μαθήματα. Προτεραιότητα δίνεται βάσει των λεγομένων του πρωτίστως στην Γ ́ Λυκείου και δευτερευόντως στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Μόνο εάν ο χώρος που ενδεχομένως βρεθεί είναι επαρκής, θα επανεκκινήσουν τα δια ζώσης μαθήματα και για τις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου, καθώς και του Γυμνασίου. Για την ώρα, ωστόσο, ακόμη αναμένονται απαντήσεις από τους δημάρχους του Ixelles και του Saint-Gilles.
• Εάν δεν βρεθεί λύση, θα συνεχιστούν τα μαθήματα διαδικτυακά, ενώ θα εξετάζονται παράλληλα από όλους τους εμπλεκόμενους οι διάφορες επιλογές για μία μόνιμη λύση στο πρόβλημα.
Mέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποιο απτό αποτέλεσμα από τις διερευνητικές ενέργειες όλων των εμπλεκόμενων φορέων, οι οποίοι έχουν δεσμευτεί για την συνέχιση των προσπαθειών τους.
Το να συνεχιστούν τα μαθήματα διαδικτυακά προκαλεί πολλά προβλήματα και αβεβαιότητες. Πρώτα απ' όλα, η νομοθεσία που διέπει τη βελγική επικράτεια επί της οποίας διεξάγονται τα μαθήματα θέτει ερωτήματα ως προς την νομιμότητα της τηλεδιδασκαλίας όταν πρόκειται για την υποχρεωτική εκπαίδευση των παιδιών/κατοίκων του Βελγίου.
Επίσης, αναφορικά με τα ίδια τα παιδιά που έχουν υποστεί σοκ και θλίβονται που μένουν δίχως σχολείο, εκφράζονται εύλογες ανησυχίες για τις έντονες ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις που θα αντιμετωπίσουν. "Καταδικάζοντας τα παιδιά στην τηλεδιδασκαλία, τα αποκόπτουν από τον κοινωνικό ιστό που τα δομεί ως άτομα και τα επιστρέφουν με αιφνίδιο τρόπο στην τραυματική σκηνή του συλλογικού δράματος της πανδημίας όπου επίσης επικρατούσε η τηλεδιδασκαλία, αλλά αυτή την φορά κάνοντας μια διάκριση εις βάρος τους σε σχέση με τους συνομίλικούς τους τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο Βέλγιο" τονίζει στο NEWS 24/7 η Σίλια Χριστοδούλου, Ελληνίδα κάτοικος των Βρυξελλών, κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια.
Ποιος θα φροντίσει για την σταθερότητα της καθημερινότητας αυτών των παιδιών και ποιος θα δώσει σχετικά εφόδια στις οικογένειές τους που καλούνται να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι τόσους μήνες ενώ εργάζονται;
Και επιπρόσθετα: Οι υποψήφιοι του Κεστεκιδείου στις εφετινές Πανελλήνιες θα βαθμολογηθούν και θα αξιολογηθούν με τον ίδιο τρόπο με τους υπολοίπους μαθητές της διασποράς ενώ τους τελευταίους τρεις μήνες της σχολικής σεζόν θα κάνουν υποχρεωτικά τηλεκπαίδευση; Δεν θα ήταν φυσικά δίκαιο κάτι τέτοιο κι αναμένονται προσαρμοστικά μέτρα που ζήτησαν γονείς κι εκπαιδευτικοί με σχετικό αίτημα προς την Υπουργό Νίκη Κεραμέως η οποία πρέπει, εκτός των άλλων, να εξασφαλίσει αίθουσα για να διεξαχθούν οι εξετάσεις.
Θα τονίσουμε, τέλος, ότι υπάρχουν προβλήματα υποστελέχωσης εδώ και πολλά χρόνια και ότι από το Σύλλογο Γονέων έχουν φύγει αναρίθμητες επιστολές προς το Υπουργείο στις οποίες είχαν επισημανθεί τα σχετικά προβλήματα, μαζί με το κτιριακό, που δεν είναι φυσικά νέο πρόβλημα. Αντιθέτως, έρχεται από παλιά και ο Σύλλογος Γονέων όπως κι οι εκάστοτε διευθύνσεις του σχολείου, επιχείρησαν πολλές φορές να το αντιμετωπίσουν με δικές τους πρωτοβουλίες.
Υποστελεχωμένα, όπως έχουμε τονίσει και σ' άλλα ρεπορτάζ είναι και τα τμήματα ελληνικής γλώσσας στις Βρυξέλλες και στο Βέλγιο γενικότερα όπου επικρατεί μια ευρύτερη απαξίωση κι υποβάθμιση.
Αν και οι ανάγκες αυξάνονται, όπως αυξάνεται και ο πληθυσμός των Ελλήνων, το Υπουργείο Παιδείας αποσπά ολοένα και λιγότερους Ελληνες εκπαιδευτικούς. Στο μεγαλύτερο ΤΕΓ των Βρυξελλών τα μαθήματα την Τετάρτη σταμάτησαν και γίνονται μόνο Σάββατο. Στο ίδιο ΤΕΓ τέσσερις νηπιαγωγοί κάνουν μαθήματα σε παιδια ηλικίας δημοτικού γιατί δεν υπάρχουν διάθεσιμοι δάσκαλοι, κάτι που συμβαίνει και στα υπόλοιπα. Ανάμεσα στα ΤΕΓ υπάρχουν αυθαίρετες διαφορές στην επιλογή διδακτικής ύλης, τα τμήματα υποστελεχώνονται διαρκώς και το Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βρυξελλών αδυνατεί να δώσει λύσεις.
Κάπως έτσι ξεπηδούν... ιδιωτικά τμήματα ελληνικής γλώσσας που καλύπτουν τις ανάγκες. Οι Ελληνες ομογενείς δηλαδή αναγκάζονται να βάζουν το χέρι στην τσέπη για να μάθουν τα παιδιά τους την ελληνική γλώσσα κάτι που αποτελεί υποχρεώση της ελληνικής πολιτείας.
Γι' αυτό και κάποιοι στις Βρυξέλλες αναρωτιούνται: "Μήπως είναι αυτό το πραγματικό τους σχέδιο; Μήπως θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν την εκπαίδευση των ελληνόπουλων του εξωτερικού; Μήπως θέλουν να καταστήσουν υποχρεωτική και μόνιμη την τηλεκπαίδευση για τους Ελληνες του εξωτερικού;" Εύλογα τα ερωτήματα στα οποία το Υπουργείο Παιδείας καλείται να απαντήσει... χθες.
Αντί επιλόγου, παραθέτουμε την επιστολή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Κεστεκίδείου Σχολείου στη Νίκη Κεραμέως που στάλθηκε τον Οκτώβριο του 2022 στην οποία γινόταν λόγος και για το κτιριακό πρόβλημα:
Η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών (ΕΚΒ) καλεί το Υπουργείο Παιδείας να λύσει ΑΜΕΣΑ τα προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης στο Βέλγιο.
Για τους Έλληνες του Βελγίου το θέμα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας είναι κομβικής σημασίας. Υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών και άλλοι ελληνικοί φορείς στο Βέλγιο αγωνιούν για το αν θα μπορούν τα παιδιά μας να μιλούν, να γράφουν και να καταλαβαίνουν τη γλώσσα μας, σε μια περίοδο, που η εκμάθησή της μαραζώνει και τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται.
Στο Βέλγιο σήμερα με μετριοπαθείς υπολογισμούς ζουν πάνω από 45.000 Έλληνες και ενώ ο αριθμός των Ελλήνων αυξάνει, το εκπαιδευτικό προσωπικό μειώνεται και οι υποδομές παρακμάζουν. Η απαξίωση των ελληνικών σχολείων, οδηγεί στην ερήμωση τους και απομακρύνει τις ελληνικές οικογένειες από αυτή την επιλογή, παρόλο το ενδιαφέρον τους και την αρχική τους θέληση.
Για άλλη μια φορά, η σχολική χρονιά ξεκινάει με πολλά προβλήματα στο Βέλγιο για τους μαθητές των Ελληνικών Σχολείων και των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ). Συγκεκριμένα έχουν προβλεφθεί τρεις λιγότεροι δάσκαλοι για το Ελληνικό Σχολείο και τα ΤΕΓ του Βελγίου, καθώς έφυγαν τέσσερις εκπαιδευτικοί και αναπληρώθηκε μόνο ένας.
Ταυτόχρονα, το παλαιότερο ΤΕΓ στην Ευρώπη, στο Άντερλεχτ, το οποίο λειτουργούσε (και) Τετάρτες απογεύματα, διέκοψε ξαφνικά χωρίς προηγούμενη διαβούλευση την εκπαίδευση τις Τετάρτες και πλέον λειτουργεί μόνο τα Σάββατα. Στο ΤΕΓ Σκαερμπέκ στα τμήματα Γυμνασίου δεν έχει σταλεί εκπαιδευτικός και οι γονείς αναγκάζονται να πληρώνουν φιλόλογο. Σε αρκετά ΤΕΓ, νηπιαγωγός κάνει μάθημα σε παιδιά πρώτων τάξεων Δημοτικού. Σε περιφερειακά ΤΕΓ ένας εκπαιδευτικός διδάσκει όλα τα επίπεδα (δημοτικού και γυμνασίου), των οποίων η διδασκαλία πραγματοποιείται σε ίδιο χρόνο.
Πολύ σημαντικό επίσης είναι ότι έχουν μειωθεί οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας, ανά τάξη – τμήμα, και έχουν αυξηθεί τα μαθήματα συνδιδασκαλίας, με αποτέλεσμα την μείωση της ποιότητας αλλά και της ποσότητας της γνώσης. Παράλληλα, παραμένει η δυσθεώρητη αύξηση του απαιτούμενου αριθμού μαθητών (40) και εκπαιδευτικών ωρών (20) για την αναγνώριση ως ΤΕΓ, ένα απολύτως προβληματικό μέτρο, που οδηγεί στον αποκλεισμό δεκάδων παιδιών όπως π.χ. στην πόλη Λέβεν.
Επιπρόσθετα, το κτίριο του Κεστεκίδειου Ελληνικού Σχολείου έχει τεράστια προβλήματα, που το καθιστούν από μη-λειτουργικό ως επικίνδυνο για μαθητές και καθηγητές.
Επίσης, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές για να συμπληρώσουν το ωράριό τους μετακινούνται από τη μια πόλη του Βελγίου στην άλλη, με οδοιπορικά έξοδα που πληρώνουν οι ίδιοι και δεν αποζημιώνονται ακόμη και δύο χρόνια μετά την πραγματοποίησή τους. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί στο Βέλγιο δεν λαμβάνουν υπερωριακή απασχόληση, η οποία (ονομάζεται προσαύξηση ωραρίου και) δεν πληρώνεται. Σημειώνεται εδώ, ότι στην Ελλάδα, αντίστοιχα οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν κανονικά την υπερωριακή απασχόληση με τη μορφή πληρωμένων υπερωριών.
Τέλος, η υποχρηματόδοτηση και υποβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών των Ελλήνων έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια σε μείωση των εγγραφών, ενώ ο αριθμός των συμπατριωτών μας στο Βέλγιο αυξάνεται. Η μείωση των εγγραφών λόγω των προαναφερομένων προβλημάτων προκαλεί περαιτέρω μειώσεις στη χρηματοδότηση και ουσιαστικής στήριξης των Ελληνικών Σχολείων και ΤΕΓ. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως, όταν το 2016, σε αντίστοιχη περίπτωση, το δημοτικό στο ΤΕΓ Σκαερμπέκ, που είχε λιγότερο από 20 μαθητές και μία εκπαιδευτικό, ενισχύθηκε με τρεις επιπλέον εκπαιδευτικούς. Μέσα σε δύο χρόνια ο μαθητικός πληθυσμός του αυξήθηκε σε 90 παιδιά, και από το 2019 έχει φτάσει τους 120 μαθητές.
Όλα αυτά τα προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με μια μηχανιστική και αριθμολατρική άκαμπτη προσέγγιση. Οι κανόνες και οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται, αλλά παράλληλα πρέπει να υπάρχει η αναγκαία διαβούλευση της πολιτείας με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, που δυστυχώς απουσιάζει σήμερα, με σκοπό να ενισχύονται οι βέλτιστες πρακτικές και όπου είναι δυνατόν να βελτιώνεται και η κείμενη νομοθεσία.
Εμείς νοιώθουμε, ότι όλοι στην Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών έχουμε έναν κοινό στόχο: την σωστή ελληνική εκπαίδευση των παιδιών μας!
Με βάση όλα τα παραπάνω ανησυχητικά στοιχεία, η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών (ΕΚΒ) ζητά:
-Άμεση συμπλήρωση των πολλών εκπαιδευτικών κενών στο Βέλγιο
- Βελτίωση των σχολικών υποδομών, με αφετηρία το Κεστεκίδειο Ελληνικό Σχολείο
-Εφαρμογή με λιγότερο αυστηρούς όρους, περαιτέρω επεξεργασία ή και αλλαγή του νόμου περί ελαχίστων ορίων μαθητών για αναγνώριση και δημιουργία ΤΕΓ.
-Άμεση έναρξη καμπάνιας στο Βέλγιο με στόχο την αύξηση των εγγραφών ελληνόφωνων μαθητών στο ελληνικό σχολείο και στα ΤΕΓ
-Άμεση αποπληρωμή όλων των οδοιπορικών εξόδων και των εκπαιδευτικών
-Άμεση αναγνώριση και πληρωμή των υπερωριών των εκπαιδευτικών
- Έναρξη ουσιαστικής διαβούλευσης της πολιτείας με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς
Ευχαριστούμε για τις ενέργειές σας και είμαστε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία και συζήτηση σχετικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου