Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Στον δρόμο φοιτητές και καθηγητές – Συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις στις 11/1

Οι αντιδράσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας θα «συνοδεύσουν» το σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ, στο δρόμο προς τη δημόσια διαβούλευση και τη Βουλή. Η αρχή γίνεται στις 11 Γενάρη με συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις σε ολόκληρη τη χώρα με τη συμμετοχή φοιτητών, μαθητών και μέλη του διδακτικού προσωπικού των πανεπιστημίων. Με σύνθημα «Μένουμε φοιτητές, δεν γινόμαστε πελάτες», πάνω από 125 φοιτητικοί σύλλογοι από πανεπιστήμια διοργάνωσαν συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε μεγάλες πόλεις ζητώντας να αποσυρθεί το νομοσχέδιο καθώς όπως λένε «η πρόσβαση στην πανεπιστημιακή μόρφωση κρίνεται ακόμα περισσότερο από το “πορτοφόλι” κάθε οικογένειας.

Κάποιοι λίγοι θα αγοράζουν πτυχία ισάξια με τα δικά μας, ενώ εμείς αντιμετωπίσαμε το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων, την ελάχιστη βάση εισαγωγής και πολλά ακόμα εμπόδια για να καταφέρουμε να σπουδάσουμε».


Μαζί τους στις κινητοποιήσεις θα είναι και καθηγητές τους οι οποίοι τονίζουν ότι η απάντηση του Πανεπιστημιακού κινήματος να είναι ένα βροντερό και μαζικό «Δε θα περάσει». Οι φοιτητές επισημαίνουν ότι το σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια «υποβαθμίζει την αξία των πτυχίων μας. 

Μεγαλώνει η στρατιά άνεργων πτυχιούχων διάφορων κατηγοριών πτυχίων, που θα ανταγωνίζονται για μια θέση εργασίας συμπιέζοντας τα εργασιακά, μισθολογικά, επαγγελματικά δικαιώματα όλων προς τα κάτω. Ενισχύει την εμπορευματοποίηση της παιδείας. Το κράτος απαλλάσσεται από την ευθύνη της αποκλειστικά δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης. Στο όνομα του “ανταγωνισμού” με τα ιδιωτικά θα προχωρήσουν συγχωνεύσεις, καταργήσεις τμημάτων, μεγαλύτερη πίεση για άνοδο του ρυθμού αποφοίτησης, η επιβολή διδάκτρων, θα συρρικνωθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο για να βρουν “πελατεία” τα ιδιωτικά, θα μειωθεί η δαπάνη για τα δημόσια». 

Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές, δηλώνουν ότι το προαναγγελθέν νομοσχέδιο παράκαμψης του άρθρου 16, της πλήρους ιδιωτικοποίησης της ΑΕ, που προκλητικά τιτλοφορείται ως «ελεύθερο πανεπιστήμιο», μια «ελευθερία» υπηρετεί: το «άνοιγμα» της αγοράς πτυχίων τόσο με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, όσο και με την επέκταση της δυνατότητας, την απλοποίηση των διαδικασιών και προϋποθέσεων για την αγοραπωλησία πτυχίων μέσω του δημόσιου. Η Ελληνική κοινωνία, οι νέοι μας, οι εργαζόμενοι στα ΑΕΙ, η ίδια η εξέλιξη των επιστημών στη χώρα μας, δεν έχει να ωφεληθεί σε τίποτα από την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. 

Αγωνιστικό κάλεσμα ενάντια στα «μη κρατικά» πανεπιστήμια έχει απευθύνει και η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Εμείς οι πολλοί να παλεύουμε σε ένα σχολείο - εξεταστικό μαραθώνιο και όσοι λίγοι μπορούν να αγοράζουν σπουδές, πτυχίο και μέλλον. Φανταζόμαστε τη συνέχεια. 

Τα ιδιωτικά θα παίρνουν χρηματοδότηση, καλούς καθηγητές κ.λπ., και για τα δημόσια δεν θα περισσεύει τίποτα. Για να έχουν πελατεία τα ιδιωτικά, θα μας βάζετε όλο και πιο πολλά εμπόδια για να περνάμε στο πανεπιστήμιο. Και αυτή η αδικία θα είναι νόμος του κράτους».
Η θέση της κυβέρνησης

Όπως δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση και συμπλήρωσε ότι έτσι «ξεκινά μια ιστορική μεταρρύθμιση η οποία απελευθερώνει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο από την γραφειοκρατία, ενισχύει το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων, αυξάνει τα ερευνητικά προγράμματα, προάγει την διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων, δίνει δυνατότητες χρηματοδότησης νεοφυών επιχειρήσεων φοιτητών ή ερευνητών δημόσιων ΑΕΙ και φυσικά προβλέπει την διαμόρφωση του πλαισίου για την λειτουργία στη χώρα μας, μη κρατικών παραρτημάτων ΑΕΙ τα οποία είναι εγκατεστημένα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτες χώρες και τα οποία θα έχουν μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. 

Είναι μια αναγκαία μεταρρύθμιση η οποία ικανοποιεί πάγια αιτήματα της πανεπιστημιακής κοινότητας και θα δημιουργήσει σημαντικά οφέλη στην χώρα μας, όπως η ενίσχυση της οικονομίας με την προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό, την ανάσχεση του brain drain με φοιτητές που θα σπουδάζουν και επιστήμονες που θα επιστρέψουν για να διδάξουν στη χώρα τους, αλλά και με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας. Οι προϋποθέσεις για την λειτουργία τους, όπως έχουμε τονίσει θα είναι ιδιαίτερα αυστηρές».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου