Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

«Νέο μίγμα» μέτρων για τον κορονοϊό προτείνει το Παρατηρητήριο Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ - Έξι προτεραιότητες

«Απαιτείται επειγόντως ένα «νέο μίγμα» υγειονομικών και κοινωνικών μέτρων, έτσι ώστε να περιοριστεί δραστικά η διασπορά του ιού, να προετοιμαστεί κατάλληλα το ΕΣΥ και να προστατευτεί αποτελεσματικά η οικονομία, ο κόσμος της εργασίας και η κοινωνική συνοχή», αναφέρεται στο τελευταίο Δελτίο του Παρατηρητηρίου.

Τις έξι προτεραιότητες που πρέπει να περιλαμβάνει το νέο μίγμα υγειονομικών και κοινωνικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας απαριθμεί το Παρατηρητήριο Υγείας που έχει δημιουργήσει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Την ώρα που η πανδημία είναι σε έξαρση και η κοινωνία σε παρατεινόμενη «καραντίνα» και απόγνωση, η κυβέρνηση δυναμιτίζει το πολιτικό κλίμα με αφορμή την αυταρχική νομοθετική παρέμβαση της για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, θέτοντας σε κίνδυνο, με δική της πρωτοβουλία, τη Δημόσια Υγεία. Είναι προφανές ότι το νέο αυστηρό lockdownστην Αττική και σε άλλες περιοχές της χώρας, είναι απόδειξη αποτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης. 

Και δεν μπορεί να υποτιμηθεί η γενικευμένη αίσθηση απογοήτευσης, δυσφορίας και οργής που δημιουργούν στους πολίτες τα νέα περιοριστικά μέτρα, οι κυβερνητικές παλινωδίες, οι μεγαλοστομίες που διαψεύδονται και, κυρίως, η απώλεια κάθε ελπίδας για σχετικά σύντομη απεμπλοκή από αυτή την πολυεπίπεδη κρίση. 

βαθμό που δεν υπάρξουν σοβαρές παρεμβάσεις «θωράκισης» του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, ουσιαστικής στήριξης της πραγματικής οικονομίας και της κοινωνίας και εμπέδωσης κλίματος ασφάλειας στην κοινωνία, ο κίνδυνος ανοικτής αμφισβήτησης, απονομιμοποίησης και εναντίωσης ενός τμήματος της απέναντι στα μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας είναι «προ των πυλών».

Αποτελεί μείζον πρόβλημα το γεγονός ότι βρισκόμαστε μπροστά στο 3ο επιδημικό κύμα χωρίς να έχει γίνει μια σοβαρή αποτίμηση των ανεπαρκειών και των λαθών που οδήγησαν στην απώλεια ελέγχου στην προηγούμενη φάση, χωρίς να έχει διασφαλιστεί η διαφάνεια και δημόσια πρόσβαση στα επιδημιολογικά δεδομένα, χωρίς να έχει ενισχυθεί έμπρακτα το ΕΣΥ, χωρίς να υπάρχει κάποια ουσιαστική πρόοδος στην εμβολιαστική κάλυψη του γενικού πληθυσμού. 

Αντίθετα, παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα να εντείνεται από την κυβέρνηση η τάση μετάθεσης των δικών της ευθυνών για την αδυναμία ελέγχου της πανδημίας στους ειδικούς, να γίνεται καταχρηστική επίκληση των εισηγήσεων της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για να δικαιολογηθούν μέτρα που έχουν ληφθεί με πολιτικά κριτήρια και που συχνά δεν πληρούν τα κριτήρια της κοινής λογικής και της αναλογικότητας έναντι του εκτιμώμενου κινδύνου. 

Συνεχίζονται επίσης τα «στεγανά» και το έλλειμμα διάκρισης ρόλων και επιτελικού συντονισμού ανάμεσα στα διαφορετικά επίπεδα επιδημιολογικής εποπτείας και παρέμβασης στην κρίση (ΕΟΔΥ-Πολιτική Προστασία-Εθνική Επιτροπή προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού –Επιτροπή Αντιμετώπισης Έκτακτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες).


Απέναντι σ’ αυτό το αδιέξοδο, απαιτείται επειγόντως ένα «νέο μίγμα» υγειονομικών και κοινωνικών μέτρων, έτσι ώστε να περιοριστεί δραστικά η διασπορά του ιού, να προετοιμαστεί κατάλληλα το ΕΣΥ και να προστατευτεί αποτελεσματικά η οικονομία, ο κόσμος της εργασίας και η κοινωνική συνοχή. Προτεραιότητες αυτού του νέου «μίγματος» πρέπει να είναι:

1. Αναβαθμισμένη και αποκεντρωμένη επιδημιολογική επιτήρηση με πλήρη διαφάνεια στη διαχείριση των δεδομένων, με συνεργασία του ΕΟΔΥ και των Διευθύνσεων Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών, με δωρεάν πρόσβαση σε μοριακά τεστ και εκτεταμένη ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και άρα με δυνατότητα λήψης εστιασμένων και όχι οριζόντιων και αναποτελεσματικών περιοριστικών μέτρων.

2. Στοχευμένη πρόληψη με μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ σε εργαζόμενους κρίσιμων τομέων καθώς και με σοβαρή αλλαγή στους όρους υγειονομικά ασφαλούς λειτουργίας των γνωστών «εστιών» υπερμετάδοσης, όπως εργοστάσια, μεγάλοι εργασιακοί χώροι, μέσα μαζικής μεταφοράς, σχολεία, κλειστές δομές.


3. Ενεργός εμπλοκή των δημόσιων δομών ΠΦΥ στην προνοσοκομειακή διαχείριση της πανδημίας, στην κοινοτική φροντίδα και στην κατ’ οίκον παρακολούθηση θετικών κρουσμάτων, «προφυλάσσοντας» τα νοσοκομεία από περιστατικά που μπορούν να αντιμετωπιστούν σε πρωτοβάθμιο επίπεδο. Είναι αποκλειστική ευθύνη της ΠΦΥ (των δημόσιων δομών πρωτίστως αλλά και του ιδιωτικού τομέα) η εποπτεία και φροντίδα των εξωνοσοκομειακών ασθενών, η καταγραφή και παρακολούθηση με συγκεκριμένους προγνωστικούς δείκτες όλων των χρόνιων ασθενών αυξημένης ευπάθειας για σοβαρή νόσοcovid-19, η έγκαιρη διάγνωση επιπλοκών που απαιτούν εισαγωγή των ασθενών στο νοσοκομείο.

4. Αποτροπή με κάθε τρόπο ενός νέου γενικευμένου lockdown εντός του ΕΣΥ, με στόχο το συνδυασμό της ποιοτικής φροντίδας των ασθενών με covid και την κάλυψη όλων των υπόλοιπων υγειονομικών αναγκών της κοινωνίας. Είναι απόδειξη της τραγικής αποτυχίας της κυβέρνησης να στηρίξει με πληρότητα τα νοσοκομεία, η περιστολή των τακτικών τους δραστηριοτήτων (εξωτερικά ιατρεία, χειρουργεία, εξειδικευμένες διαγνωστικές και θεραπευτικές παρεμβάσεις). Κομβικό ρόλο στην ανθεκτικότητα του ΕΣΥ στο 3ο κύμα θα παίξει η γενναία ενίσχυση των κρίσιμων τμημάτων των νοσοκομείων ( ΤΕΠ, κλινικές covid , ΜΕΘ) με ανθρώπινο δυναμικό , καθώς και η σχεδιασμένη επίταξη των ιδιωτικών κλινικών και Κέντρων Αποκατάστασης για νοσηλεία-μετανοσοκομειακή φροντίδα περιστατικών covid .

5. Διασφάλιση της πρόσβασης των ασθενών της χώρας σε όλα τα διαθέσιμα φάρμακα (νέα ή παλαιά) που με αξιόπιστες κλινικές μελέτες αποδεικνύεται η συμβολή τους στην πρόληψη σοβαρών επιπλοκών της νόσου ή στην μείωση της πιθανότητας εισαγωγής στο νοσοκομείο . Έχοντας πάντα κατά νου ότι ο ρόλος των φαρμάκων στον έλεγχο μιας ιογενούς λοίμωξης είναι επικουρικός και ότι η κρίσιμη προτεραιότητα είναι τα μέτρα Δημόσιας Υγείας και τα εμβόλια , που αποτελούν το μόνο αποτελεσματικό «εργαλείο» πρωτογενούς πρόληψης μιας πανδημίας.

6. Επιτάχυνση των εμβολιασμών σε εθνικό-ευρωπαϊκό-παγκόσμιο επίπεδο υπό την εποπτεία διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΠΟΥ), με αλλαγή στο καθεστώς προστασίας της «πατέντας» και με πολλαπλασιασμό των διαθέσιμων δόσεων για τη γρήγορη επίτευξη συλλογικής ανοσίας σε όλο τον κόσμο. 

Γιατί ο κίνδυνος από την αυξανόμενη διασπορά μεταλλαγμένων στελεχών του ιού και την αποδυνάμωση των διαθέσιμων εμβολίων, μπορεί να αποδειχθεί πολύ μεγάλος. Η καθολική επιστημονική και κοινωνική απαίτηση να γίνουν τα εμβόλια κατά του SARS-CoV-2 παγκόσμια δημόσια αγαθά μέσα από την άρση του καθεστώτος της «πατέντας», πρέπει να αποκτήσει πολιτική δυναμική και να επηρεάσει τις αποφάσεις των εθνικών κυβερνήσεων και της ΕΕ. 

Απαιτούνται πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση, με συστηματική κινητοποίηση επιστημονικών οργανώσεων, πρωτοβάθμιων σωματείων και ομοσπονδιών υγειονομικών, συλλόγων ασθενών, εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών και υπό αυτό το πρίσμα στηρίζουμε την πρωτοβουλία «Δικαίωμα στη Φροντίδα» - Right2Cure (www.right2cure.eu).

Αντί όμως για πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση, βλέπουμε ανάδειξη άλλων θεμάτων τα οποία δεν έχουν συζητηθεί πουθενά και συναντούν ισχυρές αντιδράσεις, όπως το «εμβολιαστικό πιστοποιητικό». Ταυτόχρονα, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι και στο πεδίο των εμβολιασμών η κυβέρνηση κινείται στην γνωστή «γραμμή» της αδιαφάνειας και επιλεκτικής ενημέρωσης. 

Το σχέδιο προτεραιοποίησης των εμβολιασμών που συνέταξε η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών δεν έχει δοθεί ακόμα στη δημοσιότητα ή σε διαβούλευση και άρα δεν έχει εξηγηθεί στην κοινή γνώμη η επιστημονική λογική του, ενώ στην καθημερινή παρουσίαση των στοιχείων δεν αναφέρονται αναλυτικά οι κατηγορίες των πολιτών που εμβολιάζονται, τα ποσοστά κάλυψης ευαίσθητων ομάδων όπως οι υγειονομικοί και οι ευπαθείς ομάδες κλπ. 

Την ίδια ώρα εξακολουθούν να λειτουργούν εμβολιαστικά κέντρα στα νοσοκομεία παρότι είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της ΠΦΥ, εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται ηλικιωμένοι από τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας για να εμβολιαστούν, δεν υπάρχει σχεδιασμός για κατ’ οίκον εμβολιασμό υπερηλίκων που αδυνατούν να μετακινηθούν.

Συμπερασματικά, δεν θεωρούμε ότι μπορεί να συνεχίζεται ως μονόδρομος μια «γραμμή» διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης που αποδείχθηκε κατά τη διάρκεια του 2ου κύματος τελείως αναποτελεσματική. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε τη λογική του «ακορντεόν» στη λειτουργία του ΕΣΥ, της οικονομίας και της κοινωνίας. 

Τώρα είναι η ώρα απεμπλοκής από αυτή τη διαχείριση, με έμφαση στην αναχαίτιση της πανδημίας σε επίπεδο κοινότητας, με ενδυνάμωση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, με επιτάχυνση των εμβολιασμών, με ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς της Πολιτείας και με δημοκρατική-κοινωνική νομιμοποίηση των μέτρων που αφορούν την καθημερινότητα, τα δικαιώματα και την επιβίωση των ανθρώπων.


ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου