Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Του Χάρη Τσιόκα : Βιώνουμε πολύπλευρες τραγωδίες στη χώρα με το χειρότερο τίμημα

 

Σειρά έχει η Θεσσαλία …
Δεν δεν υπάρχει σχεδιασμός πρόβλεψης / αποτροπής ούτε και διαχείρισης μιας απρόβλεπτης κρίσης .

Το κράτος λόγω της νεοφιλελεύθερης μονομεριας και ασυδοσίας παρέμεινε οχι απλά συγκεντρωτικό αλλά και μεροληπτικό για την εξυπηρέτηση λίγων ισχυρών και ημετερων …

Η Ένδοια και η εγκατάλειψη κορυφώθηκε και στην Θεσσαλία …

Τα αυτονόητα ξεχάστηκαν …

Ποιος θα έπρεπε να είναι ο σύγχρονος ρολος του κράτους;

Η αποκέντρωση και η αυτοδιοίκηση στη σημερινή τους μορφή αποτελούν έννοιες σύμφυτες μ΄ αυτή του σύγχρονου κράτους.

Το σύγχρονο κράτος σήμερα δε νοείται παρά μόνο με έντονα αποκεντρωμένο χαρακτήρα και με ισχυρούς θεσμούς διοίκησης των τοπικών υποθέσεων, δηλαδή αυτοδιοικησης.

Αλήθεια η αυτοδιοίκηση στη Θεσσαλία είχε αρμοδιοτητες και πρόσβαση στα προγράμματα ,τον σχεδιασμό , τις αποφάσεις και το συντονισμό δράσεων ….?

Προς τι η εκκωφαντική σιωπή τόσων χρόνων στη διεκδικηση απο το κεντρικό κράτος για την αλλαγή του ρόλου τοτου κράτους που σφιχταγκαλιασε η ΝΔ για υπηρετήσει λιγους και ημέτερους;

Τώρα γίνεται κατακραυγή και ερωτημα :

— ποια αυτοδιοίκηση υπηρετούν οι αιρετοί και γιατί τόσα χρόνια

—οι περισσότεροι απ αυτούς γιατί σιωπούν ;

-γιατι δεν αναμετρήθηκαν με το συγκεντρωτισμό της κυβέρνησης και ζητούν μόνο ψήφο ?

Δεν είναι τυχαίο ότι σ' ολόκληρη την Ευρώπη οι αποκεντρωμένοι θεσμοί ενδυναμώνονται.

Υπαρχουν πολλοί λόγοι που οδηγούν σ΄ αυτή την εξέλιξη , ένας απ αυτούς σχετίζεται και με το παρακάτω .

Καθώς ολοένα και περισσότερες αποφάσεις λαμβάνονται σε υπερεθνικό επίπεδο το σύγχρονο κράτος αποδεικνύεται «μικρό» για τις μεγάλες υποθέσεις και υπερβολικά μεγάλο και δυσκίνητο για τις υποθέσεις τοπικού και περιφερειακού χαρακτήρα.

Ακριβώς για αυτο σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες το κράτος δίνει λόγο και ρόλο πρωταγωνιστικό στις τοπικές κοινωνίες.
Η ελληνική πραγματικότητα…

Αυτά βέβαια συμβαίνουν αλλού. Η κυβέρνηση της ΝΔ, με άλλοθι τις πολύπλευρες κρίσεις, που οι δικές της πολιτικές βαθαίνουν, υψώνει απροσπέλαστα, τείχη συγκεντρωτισμού στη διαχείριση πόρων και αρμοδιοτήτων.

Οχι τυχαία, στηρίζει άλλες υποχρεώσεις.

Χρειάζεται μέσο στο «σύστημα» , στον υπουργό για να εγκριθεί ένα έργο ..

Στην Ελλάδα, στις περισσοτερεσ περιπτωσεις ,το υπουργείο , για παράδειγμα, δηλαδή ο «υπουργός», καθορίζει την πρόσβαση σε πόρους , και οχι μόνο, στους δήμους…ακόμη και για πάρκα, πλατείες, δρόμους και πεζοδρόμους….και δυστυχώς ομοϊδεάτες Δήμαρχοι το ανέχονται ..
όμως ας επιστρέψουμε στο πρόβλημα...

Σήμερα όλα τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν όξυνση των κοινωνικών και γεωγραφικών ανισοτήτων!

Και αυτό επιβάλει την ανάγκη να διεκδικηθεί και να διαμορφωθεί ένας νέος καταστατικός χάρτης αποκέντρωσης και αυτοδιοίκησης.

Χάρτης που θα έχει θεσμική σαφήνεια στο πεδίο των αρμοδιοτήτων καθώς και των πόρων.

Κοινός τόπος πρέπει να γίνεται ότι στο αίτημα αλλαγής του κοινωνικού και παραγωγικού μοντέλου πρέπει να εμπεριέχεται και η άρση των γεωγραφικών ανισοτήτων που οι πολιτικές της ΝΔ οξύνουν.

Ιδιαίτερα στο κεφάλαιο των πόρων η κυρία θεσμική θωράκιση πρέπει να στοχεύει σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα ανταποκρίνονται στην κατοχύρωση πρόσβασης των περιφερειακών θεσμών σ όλα τα προγράμματα με μέριμνες δεσμευτικές που αίρουνε τις ενδοπεριφερειακές ανισότητες, και διασφαλίζουν τη συνοχή.

Ισως Είναι η ώρα να εξετασθεί και η δυνατότητα αναπτυξης τραπεζών σε περιφερειακό επίπεδο για θέματα συγχρηματοδότησης τοπικών φορέων
Σήμερα όμως συμβαίνει το αντίθετο...

Ακόμη και οι προβλεπόμενοι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι αποδίδονται μειούμενοι στους ΟΤΑ. Οι αριθμοί όμως είναι αμείλικτοι.

Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα όπου όλοι οι ποσοτικοί δείκτες που αφορούν την Τ. Α., είτε ως ποσοστό του ΑΕΠ, είτε ως ποσοστό των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, είναι σε θλιβερό κατήφορο .

Καμία σχέση ακόμα και με τους ΚΑΠ που είχα την τιμή στην ιδρυτική τους πράξη να συνδιαμόρφωσω

Η εποχή της τεχνολογικής επανάστασης και των μεγάλων ανακατατάξεων δε συγχωρεί καθυστερήσεις και αναβλητικότητα..

Χρειάζονται για ρήξεις και τομές …

Για να γίνει συγκεκριμένη η στόχευση του αγώνα που οδηγεί όχι απλά στο φτιασίδωμα του υπερσυγκεντρωτικού κράτους αλλά στην ανατροπή του.

Να ανοίξει ο δρόμος που οδηγεί σε μια μεγάλη μεταρρύθμιση με στόχο ένα σύγχρονο κράτος στην υπηρεσία του πολίτη.

Πώς ορίζεται όμως σήμερα το σύγχρονο κράτος, και κυρίως, πώς οικοδομείται;

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι έχουν προτεραιότητα σε μια τέτοια συζήτηση τρεις τομείς, αρμοδιότητες, δομές και Πόροι.
Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων

Πρώτα απ΄ όλα και σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες, αυτές πρέπει να ασκούνται στο πλησιέστερο στον πολίτη επίπεδο. Στην Ελλάδα όμως έχουν εγκαταλειφθεί ακόμη και τα τοπικά συμβούλια.

Οι αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας υιοθετήθηκαν από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και η Ελλάδα αποτελεί τη θλιβερή εξαίρεση.

Δεν είναι τυχαίο ότι η προγραμματική πρόταση που προβάλει ο προοδευτικός χώρος για πολιτική αλλαγή εμπεριέχει στο πυρήνα του ,μεταξύ των άλλων, και την εκπόνηση ενός μεγάλου επιχειρησιακού σχεδίου.

Ικανού να δίνει πρόσβαση και χρηματοδοτικά εργαλεία με αντικειμενικά και δίκαια κριτήρια για τη στήριξη της κοινωνικής συνοχής και της παραγωγικής βάσης σε όλες τις γεωγραφικές ενότητες της χώρας.

Αν μπει κανείς στον κόπο να διαβάσει τους δείκτες των διεθνών ινστιτούτων με τους οποίους αξιολογείται η ανταγωνιστικότητα μιας χώρας, θα διαπιστώσει ότι περισσότεροι αποτελούν τοπική υπόθεση!

Η Ελλάδα με κυβέρνηση ΝΔ κατέχει τα πρωτεία στις ανισότητες και στην συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγικής βάσης.

Δεν πρόκειται για κακοδαιμονία, ούτε για ελαττώματα της φυλής μας.

Απλά στα προγράμματα, Εθνικών και Ευρωπαϊκών πόρων, πράσινης μετάβασης, πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες, καθετοποίησης και άρσης των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων η ΝΔ έχει υψώσει τείχη απροσπέλαστα συμμετοχής. Στην πράξη αποκλείονται οι περισσότερες γεωγραφικές περιοχές ακόμη και από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Δομές - Θεσμοί

Αλλά πως μπορεί να υπάρξει σύγχρονο κράτος χωρίς οι δομές και οι Θεσμοί να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών;

Γι αυτό πρέπει να διαμορφωθεί ένας νέος Κώδικας δήμων και Κοινοτήτων, που μεταξύ των άλλων πρέπει να περιλαμβάνει ειδικές μέριμνες για το νησιωτικό -ορεινό χώρο χώρο και την Μητροπολιτική διακυβέρνηση.
Πόροι

Όλη η συζήτηση για το σύγχρονο κράτος μοιάζει με το «μετέωρο βήμα του πελαργού» αν δεν προσεγγιστεί με βάση τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο το ζήτημα των πόρων. Τρία είναι τα σημεία κλειδιά που πρέπει να χαρακτηρίζουν τη χρηματοδότηση της αυτοδιοίκησης.

1. Η δυνατότητα άντλησης τοπικών εσόδων
2.Η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων με τους αναγκαίους πόρους
3. Η αρχή της σύγκλισης υπέρ των ασθενέστερων ΟΤΑ, με διαρκή αναδιανομή.

Η τελευταία απογραφή ανέδειξε μια πραγματικότητα. Ο μισός πληθυσμός της χώρας συνωστίζεται στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα. Χωρίς αμφιβολία το πρόβλημα είναι αποτέλεσμα του οικονομικού μοντέλου της χώρας .

Η Περιφερειακή Ανάπτυξη της χώρας αποτελεί από κάθε άποψη το σοβαρότερο πρόβλημα με βαθύτατα πολιτικές προεκτάσεις.

Γι΄ αυτό ακριβώς στις επερχόμενες εκλογές η αναμέτρηση δεν μπορεί να περιοριστεί σε ανταγωνισμούς δήθεν καλλίτερης διαχείρισης του συγκεντρωτικού, υπέρ των ολίγων ισχυρών και ημετέρων, κράτους , που υλοποιεί η ΝΔ.

Οι εκλογές στην Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί και δεν πρέπει να εξελιχθούν σε μια διαδικασία επικύρωσης καριερών αλλά σε αίτημα τουλάχιστον εξευρωπαϊσμού του ρόλου του κράτους …με αποκέντρωση πόρους αρμοδιοτητες και έλεγχο .

Με τη θέληση του λαού την πρώτη και δεύτερη Κυριακή μπορεί και πρέπει να ανοίξει ο εναλλακτικός δρόμος ώστε να διαμορφωθεί ένα σύγχρονο κράτος με αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση.

Οι αρεστοί στην κυβέρνηση αυτοδιοικητικοί εκπρόσωποι μπορεί και πρέπει με κοινωνικη συμπόρευση να αντικατασταθούν απο τους χρήσιμους .. για τον τόπο και τη χώρα

Για να τερματιστούν οι πολιτικές που συρρικνώνουν την παραγωγική βάση της χώρας, διευρύνουν ανισότητες, περιθωριοποιούν τους πολίτες και θυσιάζουν τα πάντα στην ανεξέλεγκτη κερδοσκοπία …


Π βουλευτής . Μελος Κ Ε επιτροπής 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου