Της Ρόης Χάικου
"Τρίζει" το οικοδόμημα της κρουαζιέρας και οι μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες του κλάδου προειδοποιούν ότι οι συνεχείς κινητοποιήσεις στην Ελλάδα, με αποκορύφωμα τους πρόσφατους αποκλεισμούς λιμανιών από τους ιδιοκτήτες ταξί εντέλει θα διώξει τα πλοία από τη χώρα.
Ήδη στις τελευταίες επαφές που έχουν οι Έλληνες συνεργάτες των κολοσσών της κρουαζιέρας με τις πολυεθνικές, καταγράφεται η απογοήτευσή τους για την αντιμετώπιση των πλοίων και των επιβατών τους και αφήνουν πλέον ανοικτά να εννοηθεί ότι αναζητούν εναλλακτικά δρομολόγια για τις κρουαζιέρες στη ΝΑ Μεσόγειο που θα εκτελέσουν από την επόμενη σαιζόν.
Μετά τους αποκλεισμούς στις αποβιβάσεις τουριστών, τόσο στον Πειραιά όσο και σε άλλα λιμάνια, από τους ιδιοκτήτες ταξί -υπολογίζεται ότι πάνω από 20.000 επισκέπτες είτε δεν κατέβηκαν στον Πειραιά είτε τα πλοία τους άλλαξαν ρότα για να αποφύγουν τα χειρότερα- πολλές εταιρείες έκαναν διαβήματα διαμαρτυρίας τόσο στις πρεσβείες τους όσο και σε ελληνικούς δημόσιους φορείς και υπουργεία.
Και αυτό γιατί μέχρι πρότινος, τα όποια επεισόδια στην Αθήνα ουσιαστικά ωθούσαν τις εταιρείες να μην πιάνουν λιμάνι στον Πειραιά, αλλά να πηγαίνουν σε άλλους προορισμούς όπως η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Κατάκολο ή τα Χανιά. Αλλά με τις κινητοποιήσεις και τα "μπλόκα" των ταξιτζήδων και στην περιφέρεια, δεν υπήρχε η δυνατότητα να κατέβουν οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων ούτε σε αυτά τα θέρετρα. Έτσι, κάποιες εταιρείες επέλεξαν να... μην μείνουν Ελλάδα και να "δέσουν" σε λιμένες γειτονικών χωρών.
Όπως ανέφερε στο Capital.gr, ο κ. Μιχάλης Νομικός, πρόεδρος της Donomis Cruise Services (εκπροσωπεί στην Ελλάδα εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Pullmantur Cruises, Silversea Cruises, Discovery Cruises, Marina Cruises, Island Cruises, Lindblat Expeditions-National Geographic, Kristina Cruises κ.ά.), όσο κι αν είναι δύσκολο για τις εταιρείες αυτές να "κόψουν" την Ελλάδα από τους προορισμούς της Μεσογείου, αποφάσεις θα λάβουν το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου. Αλλά και μόνο η σκέψη να περιορίσουν δρομολόγια θεωρείται τεράστιο πλήγμα. Πάντως, οι αποφάσεις θα ληφθούν όταν ουσιαστικά θα έχει λήξει η εφετινή σαιζόν και θα έρθει η στιγμή να κλείσουν τα πακέτα του 2012 και να προσχεδιάσουν αυτά του 2013.
"Εφέτος η κρουαζιέρα -πριν τα επεισόδια- ήταν 25%-30% πάνω σε σχέση με το 2010 και η εικόνα που διαμορφωνόταν για την επόμενη χρονιά ήταν ακόμη πιο θετική. Πλέον το κλίμα έχει αναστραφεί και είναι έντονη η συζήτηση από τους διεθνείς διαχειριστές της κρουαζιέρας να αναθεωρήσουν δρομολόγια σε ελληνικούς προορισμούς, ιδιαίτερα για το 2013. Και κάτι τέτοιο είναι καταστροφικό για τον κλάδο, τον τουρισμό και για την οικονομία", σχολίασε ο ίδιος.
Αλλά και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κρούει τον ίδιο κώδωνα κινδύνου σε ανοικτή επιστολή που απέστειλε προς τους συναρμόδιους υπουργούς προειδοποιώντας ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι έτοιμες να ακυρώσουν και μελλοντικές προσεγγίσεις των πλοίων τους στην Ελλάδα μετά τα όσα συνέβησαν στα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου Κρήτης και αλλού, αποτέλεσμα της κινητοποίησης των ιδιοκτητών ταξί.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Διεθνής Ναυτική Ένωση, η οποία τόνισε ότι η απαράδεκτη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα λιμάνια προκαλεί δυσμενή περαιτέρω επακόλουθα, αφενός μεν με την παράκαμψη των ελληνικών λιμένων από τα κρουαζιερόπλοια και την προσέγγιση τους σε άλλα λιμάνια γειτονικών κρατών, αφετέρου δε "τον επαναπροσδιορισμό των προγραμματισμένων προσεγγίσεων των κρουαζιεροπλοίων των ναυτιλιακών εταιρειών, εξαιτίας της εικόνας της αναξιοπιστίας που εκπέμπεται και πάλι".
Χαμένα έσοδα
Είναι ενδεικτικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα δύο κρουαζιερόπλοια της Louis Hellenic Cruises δεν "έπιασαν" στο Ηράκλειο και εκ των πραγμάτων δεν πάτησαν το πόδι τους στο νησί συνολικά 2.500 επιβάτες, άρα ακυρώθηκαν οι προγραμματισμένες οργανωμένες εκδρομές, καθώς οι ιδιοκτήτες ταξί απέκλεισαν το λιμάνι. Επίσης, την περασμένη Τρίτη δύο κρουαζιερόπλοια με συνολικά 5.000 επιβάτες δεν έδεσαν στον Πειραιά, με ένα πλοίο της Mediterranean Shipping Company Cruises να πηγαίνει στο Ναύπλιο και ένα της Royal Caribbean να καταφθάνει στα Χανιά, αφού πρώτα δεν κατάφερε να προσεγγίσει ούτε στο Ηράκλειο.
Μόνο την πρώτη μέρα των αποκλεισμών από τα ταξί στον Πειραιά υπήρχαν 10 κρουαζιερόπλοια με περίπου 15.000 επιβάτες, οι οποίοι υπολογίζεται ότι κατ΄ ελάχιστο θα άφηναν στα κρατικά ταμεία περί τα 975.000 ευρώ από τις επισκέψεις τους σε αρχαιολογικούς χώρους και κυρίως την Ακρόπολη (20 ευρώ το άτομο κοστίζει η επίσκεψη στον Ιερό Βράχο και το νέο Μουχείο), διάφορα τέλη, ΦΠΑ από κατανάλωση φαγητού και ποτών κλπ.
Την επόμενη μέρα, ο Πειραιάς "έχασε" 8.000 επιβάτες, καθώς τα κρουαζιερόπλοια ματαίωσαν την προσέγγιση τους σε κατέληξαν σε άλλα περιφερειακά λιμάνια.
Και όλα αυτά, ενόσω η κυβέρνηση κάνει προσπάθειες προσέγγισης αυτών των κολοσσών, ώστε να καταστήσει τον Πειραιά homeporting και να αυξήσει τα οφέλη για την εθνική οικονομία, με το υπουργείο Ανάπτυξης μάλιστα, να εξετάζει ακόμα και την κατάργηση της απαίτησης υπογραφής σύμβασης του ελληνικού κράτους με τα κρουαζιερόπλοια που θα κάνουν homeporting στην Ελλάδα, κάτι που μέχρι στιγμής έχει αποτελέσει αντικίνητρο για τις πολυεθνικές εταιρείες.
"Τρίζει" το οικοδόμημα της κρουαζιέρας και οι μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες του κλάδου προειδοποιούν ότι οι συνεχείς κινητοποιήσεις στην Ελλάδα, με αποκορύφωμα τους πρόσφατους αποκλεισμούς λιμανιών από τους ιδιοκτήτες ταξί εντέλει θα διώξει τα πλοία από τη χώρα.
Ήδη στις τελευταίες επαφές που έχουν οι Έλληνες συνεργάτες των κολοσσών της κρουαζιέρας με τις πολυεθνικές, καταγράφεται η απογοήτευσή τους για την αντιμετώπιση των πλοίων και των επιβατών τους και αφήνουν πλέον ανοικτά να εννοηθεί ότι αναζητούν εναλλακτικά δρομολόγια για τις κρουαζιέρες στη ΝΑ Μεσόγειο που θα εκτελέσουν από την επόμενη σαιζόν.
Μετά τους αποκλεισμούς στις αποβιβάσεις τουριστών, τόσο στον Πειραιά όσο και σε άλλα λιμάνια, από τους ιδιοκτήτες ταξί -υπολογίζεται ότι πάνω από 20.000 επισκέπτες είτε δεν κατέβηκαν στον Πειραιά είτε τα πλοία τους άλλαξαν ρότα για να αποφύγουν τα χειρότερα- πολλές εταιρείες έκαναν διαβήματα διαμαρτυρίας τόσο στις πρεσβείες τους όσο και σε ελληνικούς δημόσιους φορείς και υπουργεία.
Και αυτό γιατί μέχρι πρότινος, τα όποια επεισόδια στην Αθήνα ουσιαστικά ωθούσαν τις εταιρείες να μην πιάνουν λιμάνι στον Πειραιά, αλλά να πηγαίνουν σε άλλους προορισμούς όπως η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Κατάκολο ή τα Χανιά. Αλλά με τις κινητοποιήσεις και τα "μπλόκα" των ταξιτζήδων και στην περιφέρεια, δεν υπήρχε η δυνατότητα να κατέβουν οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων ούτε σε αυτά τα θέρετρα. Έτσι, κάποιες εταιρείες επέλεξαν να... μην μείνουν Ελλάδα και να "δέσουν" σε λιμένες γειτονικών χωρών.
Όπως ανέφερε στο Capital.gr, ο κ. Μιχάλης Νομικός, πρόεδρος της Donomis Cruise Services (εκπροσωπεί στην Ελλάδα εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Pullmantur Cruises, Silversea Cruises, Discovery Cruises, Marina Cruises, Island Cruises, Lindblat Expeditions-National Geographic, Kristina Cruises κ.ά.), όσο κι αν είναι δύσκολο για τις εταιρείες αυτές να "κόψουν" την Ελλάδα από τους προορισμούς της Μεσογείου, αποφάσεις θα λάβουν το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου. Αλλά και μόνο η σκέψη να περιορίσουν δρομολόγια θεωρείται τεράστιο πλήγμα. Πάντως, οι αποφάσεις θα ληφθούν όταν ουσιαστικά θα έχει λήξει η εφετινή σαιζόν και θα έρθει η στιγμή να κλείσουν τα πακέτα του 2012 και να προσχεδιάσουν αυτά του 2013.
"Εφέτος η κρουαζιέρα -πριν τα επεισόδια- ήταν 25%-30% πάνω σε σχέση με το 2010 και η εικόνα που διαμορφωνόταν για την επόμενη χρονιά ήταν ακόμη πιο θετική. Πλέον το κλίμα έχει αναστραφεί και είναι έντονη η συζήτηση από τους διεθνείς διαχειριστές της κρουαζιέρας να αναθεωρήσουν δρομολόγια σε ελληνικούς προορισμούς, ιδιαίτερα για το 2013. Και κάτι τέτοιο είναι καταστροφικό για τον κλάδο, τον τουρισμό και για την οικονομία", σχολίασε ο ίδιος.
Αλλά και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κρούει τον ίδιο κώδωνα κινδύνου σε ανοικτή επιστολή που απέστειλε προς τους συναρμόδιους υπουργούς προειδοποιώντας ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι έτοιμες να ακυρώσουν και μελλοντικές προσεγγίσεις των πλοίων τους στην Ελλάδα μετά τα όσα συνέβησαν στα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου Κρήτης και αλλού, αποτέλεσμα της κινητοποίησης των ιδιοκτητών ταξί.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Διεθνής Ναυτική Ένωση, η οποία τόνισε ότι η απαράδεκτη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα λιμάνια προκαλεί δυσμενή περαιτέρω επακόλουθα, αφενός μεν με την παράκαμψη των ελληνικών λιμένων από τα κρουαζιερόπλοια και την προσέγγιση τους σε άλλα λιμάνια γειτονικών κρατών, αφετέρου δε "τον επαναπροσδιορισμό των προγραμματισμένων προσεγγίσεων των κρουαζιεροπλοίων των ναυτιλιακών εταιρειών, εξαιτίας της εικόνας της αναξιοπιστίας που εκπέμπεται και πάλι".
Χαμένα έσοδα
Είναι ενδεικτικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα δύο κρουαζιερόπλοια της Louis Hellenic Cruises δεν "έπιασαν" στο Ηράκλειο και εκ των πραγμάτων δεν πάτησαν το πόδι τους στο νησί συνολικά 2.500 επιβάτες, άρα ακυρώθηκαν οι προγραμματισμένες οργανωμένες εκδρομές, καθώς οι ιδιοκτήτες ταξί απέκλεισαν το λιμάνι. Επίσης, την περασμένη Τρίτη δύο κρουαζιερόπλοια με συνολικά 5.000 επιβάτες δεν έδεσαν στον Πειραιά, με ένα πλοίο της Mediterranean Shipping Company Cruises να πηγαίνει στο Ναύπλιο και ένα της Royal Caribbean να καταφθάνει στα Χανιά, αφού πρώτα δεν κατάφερε να προσεγγίσει ούτε στο Ηράκλειο.
Μόνο την πρώτη μέρα των αποκλεισμών από τα ταξί στον Πειραιά υπήρχαν 10 κρουαζιερόπλοια με περίπου 15.000 επιβάτες, οι οποίοι υπολογίζεται ότι κατ΄ ελάχιστο θα άφηναν στα κρατικά ταμεία περί τα 975.000 ευρώ από τις επισκέψεις τους σε αρχαιολογικούς χώρους και κυρίως την Ακρόπολη (20 ευρώ το άτομο κοστίζει η επίσκεψη στον Ιερό Βράχο και το νέο Μουχείο), διάφορα τέλη, ΦΠΑ από κατανάλωση φαγητού και ποτών κλπ.
Την επόμενη μέρα, ο Πειραιάς "έχασε" 8.000 επιβάτες, καθώς τα κρουαζιερόπλοια ματαίωσαν την προσέγγιση τους σε κατέληξαν σε άλλα περιφερειακά λιμάνια.
Και όλα αυτά, ενόσω η κυβέρνηση κάνει προσπάθειες προσέγγισης αυτών των κολοσσών, ώστε να καταστήσει τον Πειραιά homeporting και να αυξήσει τα οφέλη για την εθνική οικονομία, με το υπουργείο Ανάπτυξης μάλιστα, να εξετάζει ακόμα και την κατάργηση της απαίτησης υπογραφής σύμβασης του ελληνικού κράτους με τα κρουαζιερόπλοια που θα κάνουν homeporting στην Ελλάδα, κάτι που μέχρι στιγμής έχει αποτελέσει αντικίνητρο για τις πολυεθνικές εταιρείες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου