Για 2η χρονιά επανέρχεται στο προσκήνιο το σενάριο που θέλει
την κυβέρνηση να διαπραγματεύεται μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης
στο πετρέλαιο θέρμανσης. Οι πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών,
ανεβάζουν τον «πήχη» στο 15-20%. Μπορεί το ποσοστό να φαίνεται μεγάλο,
ωστόσο στην πράξη, η επίπτωση για τα νοικοκυριά θα είναι εξαιρετικά
περιορισμένη
καθώς δεν «βοηθούν» ούτε οι εξελίξεις με τη διεθνή τιμή του
πετρελαίου.
1. Αν μειωθεί ο ειδικός φόρος
κατανάλωσης κατά 15%, η τιμή λιανικής θα μειωθεί κατά έξι λεπτά το
λίτρο. Αν η μείωση ανέβει στο 20%, η επίπτωση θα ανέβει στα 8 λεπτά.
2. Αν
ξεκινούσε τώρα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η τιμή του στη
λιανική θα ήταν ακριβότερη σε σχέση με πέρυσι κατά τουλάχιστον δύο λεπτά
το λίτρο λόγω αύξησης της διεθνούς τιμής. Με βάση τη Γενική Γραμματεία
Εμπορίου, το Απρίλιο, η τιμή έκλεισε με την τιμή exfactory (περιλαμβάνει
όλες τις επιβαρύνσεις πλην του ΦΠΑ και του κέρδους των εμπόρων) να
διαμορφώνεται στα 93,5 λεπτά το λίτρο και τώρα έχει ήδη ανέβει στα 95,5
λεπτά το λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι η πραγματική μεταβολή στην τιμή
λιανικής ακόμη και αν γίνει η μείωση του ειδικού φόρου θα είναι
ανεπαίσθητη (της τάξεως των 3-4 λεπτών ανά λίτρο)
3. Το
κρίσιμο για τον καταναλωτή είναι το αν θα διατηρηθεί το επίδομα
θέρμανσης ή όχι. Αν δεν διατηρηθεί, όλη η Ελλάδα θα πληρώνει το
πετρέλαιο με 1,22 ευρώ το λίτρο στην καλύτερη περίπτωση. Αν διατηρηθεί
θα υπάρχουν νοικοκυριά (αυτά που πληρούν τα κριτήρια) για τα οποία το
τελικό κόστος θα πέφτει στα 86-87 λεπτά.
4. Η Ελλάδα
επιβάλλει έναν από τους υψηλότερους φόρους κατανάλωσης στο πετρέλαιο
θέρμανσης. Οι Γερμανοί φορολογούνται με 61,35 ευρώ στα 1000 λίτρα, οι
Γάλλοι με 56,6 ευρώ και εμείς με… 341 ευρώ.
5. Το πετρέλαιο
θέρμανσης στην Ελλάδα είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη. Με μέση τιμή
στα 1,26 ευρώ πέρυσι τον Απρίλιο, ξεπερνούσαμε τη Γερμανία (83 λεπτά),
την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Φινλανδία, την Εσθονία και
πολλές άλλες χώρες.
6. Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες
χώρες στην Ευρώπη η οποία υιοθέτησε το μέτρο της εξίσωσης του ειδικού
φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης έτσι
ώστε να πατάξει το λαθρεμπόριο. Προφανώς, οι περισσότερες χώρες έχουν
βρει πολύ πιο αποτελεσματικές μεθόδους.
7. Ο λόγος για τον
οποίο το υπουργείο Οικονομικών θέλει να μειώσει τους φόρους, είναι για
να αυξήσει τα έσοδα.Εκεί στόχευε με τον πενταπλασιασμό του ειδικού φόρου
(αυξήθηκε από τα 60 λεπτά στα 330 λεπτά). Όμως τα δύο χρόνια που
εφαρμόσαμε τον αυξημένο φόρο, η κατανάλωση υποχώρησε κατά 71% και 66%
αντίστοιχα. Τα νοικοκυριά είτε στράφηκαν σε άλλες μορφές ενέργειας που
δεν φορολογούνται (π.χ ξύλο: μεγάλες ποσότητες μπήκε λαθραία στη χώρα ή
κόπηκε παράνομα από δάση) ή απλώς…πάγωσαν.
8. Το πετρέλαιο
θέρμανσης είναι ένα από τα προϊόντα στα οποία επιβάλλεται φόρος ακόμη
και στον…φόρο. Επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης, επιβάλλεται και ΦΠΑ με
συντελεστή 23% ο οποίος επίσης είναι ένας από τους τρεις υψηλότερους
στην Ευρώπη.
thetoc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου