του Νικόλα Γεωργιακώδη
Στην Αμερική και την υπόλοιπη Ευρώπη η χρήση των αυτοκινούμενων για διακοπές είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη εδώ και δεκαετίες. Στην Ελλάδα, η συγκεκριμένη φιλοσοφία έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία πέντε χρόνια, όταν τα εν λόγω οχήματα χαρακτηρίστηκαν ως αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και νομιμοποιήθηκε η στάθμευσή τους σε οποιοδήποτε μέρος. Η ιδέα, σε κάθε περίπτωση, είναι άκρως ελκυστική: Μαζεύεις την παρέα ή την οικογένεια, νοικιάζεις το όχημα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες σου, εφοδιάζεσαι κατάλληλα και… όλα είναι δρόμος.
Διακοπές «on the road»
Ένα αυτοκινούμενο όχημα (camper) διαθέτει τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου και ενός τροχόσπιτου μαζί. Η ιδέα πίσω από την μαζική κατασκευή των camper ξεκίνησε όταν εταιρείες του εξωτερικού κατάλαβαν την δυσκινησία των απλών τροχόσπιτων και προώθησαν το concept του… δύο σε ένα για μεγαλύτερη άνεση κατά τη διάρκεια των ταξιδιών. Τι εννοούμε; Όλες οι κατηγορίες αυτοκινούμενων (overbed με σοφίτα, low profile με καλύτερη αεροδυναμική και compact για καλύτερη ηχομόνωση- θερμομόνωση) διαθέτουν κρεβάτια, ντους, κουζίνα, τουαλέτα και ψυγείο, προσφέροντας στον ταξιδιώτη μια εύκολη εναλλακτική καλοκαιρινής (και όχι μόνο) απόδρασης σε Ελλάδα και Ευρώπη, σε βουνό και θάλασσα.
«Ο κύριος λόγος για τις διακοπές με αυτοκινούμενο δεν είναι οικονομικός. Είναι οσυγκεκριμένος τρόπος ζωής», λέει ο κ. Γιώργος Παναγούλιας, ιδιοκτήτης επιχείρησης ενοικίασης και πώλησης αυτοκινούμενων, χωρίς όμως να αποκλείει και τα οικονομικά οφέλη μιας τέτοιας επιλογής: «Μπορείς όμως να κάνεις και οικονομικές διακοπές, αφού σιτίζεσαι και κοιμάσαι μέσα στο όχημα και κυκλοφορείς καίγοντας μόλις οκτώ λίτρα πετρελαίου στα εκατό χιλιόμετρα».
«Το αυτοκινούμενο είναι ένας καταπληκτικός τρόπος να κάνεις διακοπές, καθώς μπορείς να κοιμάσαι κάθε μέρα σε διαφορετικό μέρος και να δεις τόσες διαφορετικές εικόνες», λέει ο Ανδρόνικος, φανατικός υποστηρικτής των διακοπών με camper, o οποίος καταγράφει τις εμπειρίες από ταξίδια του στο blog Greekmotorhomers. Αν και παραδέχεται πως η Ελλάδα έχει πολλούς και πανέμορφους προορισμούς για αποδράσεις με αυτοκινούμενο, το ταξίδι που έμελε να αποτελέσει εμπειρία ζωής για εκείνον ήταν αυτό στη Νορβηγία. «Ήταν 40 μέρες ταξίδι, σχεδόν δώδεκα χιλιάδες χιλιόμετρα, όμως η διαδρομή στα φιόρδ ήταν μαγευτική», λέει χαρακτηριστικά.
Τα υπέρ και τα κατά
Τα δυνατά σημεία των διακοπών με αυτοκινούμενο είναι πως παρέχουν αυτονομία, επαφή με τη φύση και ευελιξία στις αποφάσεις: αν δεν σας αρέσει το μέρος, παίρνετε το… όχημα και πάτε σε άλλη παραλία. Όσον αφορά το budget, κάνετε σημαντική οικονομία στα χρήματα, σε σχέση με το τι θα χρειαζόταν να πληρώσετε αν νοικιάζατε δωμάτιο στον προορισμό που έχετε επιλέξει, ιδιαίτερα αν ταξιδεύετε με παρέα. Η χωρητικότητά του αυτοκινούμενου είναι ακόμα ένα υπέρ, μιας και μπορεί να χωρέσει μέχρι οκτώ άτομα, ενώ οι επιβάτες μπορούν να έχουν ελευθερία κινήσεων σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Τέλος, σκεφτείτε πως όταν το αυτοκινούμενο βρίσκεται στη «φυσική» του κατάσταση, με τις τέντες και τα παράθυρα κλειστά, μπορεί και είναι νόμιμο να σταθμεύσει οπουδήποτε (σε αντίθεση με το τροχόσπιτο), όπως ακριβώς και ένα οποιοδήποτε επιβατικό Ι.Χ.
Στα «κατά», σίγουρα συγκαταλέγεται το υψηλό κόστος αγοράς και συντήρησης και το – σχετικά – υψηλό κόστος ενοικίασης (βλ. παρακάτω). Όσον αφορά πάντως το κόστος αγοράς καινούργιου οχήματος, σύμφωνα με τον κ. Παναγούλια, απόσβεση γίνεται μέσα σε μια πενταετία αρκεί ο ιδιοκτήτης να το χρησιμοποιεί το λιγότερο σαράντα ημέρες τον χρόνο. Ποιος βρίσκει όμως τόσες μέρες άδεια; «Οι καλύτεροι πελάτες μας είναι οι δάσκαλοι και οι συνταξιούχοι», αναφέρει σχετικά ο κ. Παναγούλιας, τονίζοντας πως η απόσβεση είναι καθαρά θέμα του πόσου χρόνου μπορείς να διαθέσεις για διακοπές με το αυτοκινούμενο μέσα στο έτος.
Επίσης, η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με τις χώρες του εξωτερικού σε θέματα υποδομών για αυτοκινούμενα, οι οποίες μεταξύ άλλων θα παρέχουν και ασφάλεια στους εκδρομείς. Οι υποδομές αυτές ονομάζονται camper spots και προσφέρουν στον ιδιοκτήτη (ή ενοικιαστή) του αυτοκινούμενου ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, καύσιμα, ειδικούς χώρους για άδειασμα της χημικής τουαλέτας, σκιά και το κυριότερο ασφάλεια.
«Ο κόσμος θέλει να νιώθει ασφαλής μέσα στο όχημά του. Δύσκολα θα το αφήσει οπουδήποτε χωρίς να έχει ανεφοδιασμό, ρεύμα, σκιά. Μπορεί να του αρέσει το ελεύθερο, όμως συνήθως κάνει μεικτή χρήση – λίγο ελεύθερο, λίγο οργανωμένο», λέει ο κ. Παναγούλιας τονίζοντας την ανάγκη για τη δημιουργία camper spots στην Ελλάδα, αντίστοιχα με αυτά του εξωτερικού.
«Ήδη έχουμε δημιουργήσει spots στη Καλογριά Αχαΐας, στην Αρχαία Κόρινθο και στη Βεργίνα. Γενικά είναι δύσκολο στην Ελλάδα να αναπτυχθεί κάτι τέτοιο, όμως θα αποτελέσει σαφώς μια οικονομικότερη λύση για τους campers σε σχέση με όσα πληρώνουν τώρα για μια θέση για το όχημά τους σε διάφορα camping. Στα camper spots το κόστος δεν ξεπερνάει τα 10 ευρώ ανά ημέρα», προσθέτει.
«Η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει και να εκμεταλλευτεί αυτόν τον τύπο τουρισμού, όμως τόσο εμείς, όσο και οι campers που έρχονται στην χώρα από το εξωτερικό αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα», λέει ο Ανδρόνικος. «Οι υποδομές είναι ελάχιστες, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να ρίχνουν τα βρώμικα νερά στα χωράφια ή ακόμα χειρότερα στην θάλασσα», προσθέτει και αναφέρει ένα ακόμα πρόβλημα για τους κατόχους αυτοκινούμενων: «Οι καμπερίστες είναι υποχρεωμένοι στα διόδια πλην της Αττικής Οδού να πληρώνουν οκτώ ευρώ, αφού υπολογίζεται το ύψος και όχι το βάρος του οχήματος, όπως γίνεται στην Ευρώπη», λέει χαρακτηριστικά.
Υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις;
Αν δεν θέλετε να ξεφύγετε από το καλοκαιρινός σας budget, τότε καλύτερα να αποφύγετε να πάτε σε κάποιο νησί με αυτοκινούμενο, μιας και τα μεταφορικά για το όχημα είναι ούτως ή άλλως «τσιμπημένα» (περί τα 70€).
Η Κρήτη πάντως ενδείκνυται, αν και νησί, λόγω της σχετικά χαμηλής τιμής των μεταφορικών, όπως επίσης και η Κέρκυρα, μιας και μπορείτε να πάτε οδικώς μέχρι την Ηγουμενίτσα. Άλλοι προορισμοί εντός συνόρων που θεωρούνται από τους ειδικούς “camper friendly” είναι η Πελοπόννησος, η Εύβοια και η Ήπειρος (ιδιαίτερα η κοιλάδα του Βοϊδομάτη).
Εξίσου σημαντική για την επιτυχία του όλου εγχειρήματος είναι και η επιλογή της παρέας. Σκεφτείτε πως ο χώρος του αυτοκινούμενου μπορεί να έχει όλες τις ανέσεις, όμως είναι σχετικά περιορισμένος. Επομένως μπορεί να χωράει για παράδειγμα έξι άτομα, όμως η «συγκατοίκηση» μπορεί να είναι επεισοδιακή αν ο καθένας κάνει ό,τι θέλει και όποτε το θέλει.
Πόσο κοστίζει;
Το κόστος για ένα καινούργιο αυτοκινούμενο μεσαίου μεγέθους ανέρχεται στα 50.000 ευρώ, αλλά όπως αναφέρουμε και παραπάνω, η απόσβεση εξαρτάται αποκλειστικά με το πόσο συχνά θα το χρησιμοποιήσετε κατά τη διάρκεια του έτους. Ένα καλό μεταχειρισμένο κοστίζει γύρω στα 30.000 με 35.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν και παλιά οχήματα (π.χ. μοντέλα του ’95) τα οποία μπορείτε να βρείτε και με 15.000 ευρώ.
Η επιλογή της αγοράς από το εξωτερικό είναι ασύμφορη, καθώς οι τιμές των εκτελωνισμών έχουν… εκτοξευθεί. Όσον αφορά την ενοικίαση, το κόστος ανά ημέρα για την high season ανέρχεται στα 150 ευρώ περίπου, με minimum διάρκεια που κυμαίνεται από τρεις μέχρι επτά ημέρες. Στα camping, το κόστος ενοικίασης θέσης ανέρχεται στα 12€ την high season.
Για ενοικιάσεις και αγορές αυτοκινούμενων μπορείτε να απευθυνθείτε μεταξύ άλλων στο Camper Club (το οποίο αποτελεί αντιπρόσωπο των κατασκευαστών Hymer και Rollerteam και το Turtle Vacation. Ελληνικές αντιπροσωπείες αυτοκινούμενων είναι μεταξύ άλλων η Camperland (Knaus), η Ζαμπέτας (Hobby, Carado, Frankana), η Rimor Hellas (Rimor, Laika), η Caravan Expert (Chausson, Dethlefs) και η Caravan Ζήσης (Elnagh).
in2life.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου