Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

Πόσο επηρέασε τους Έλληνες η οικονομική κρίση


Τρεις στους τέσσερις έλληνες αγωνιούν για το μέλλον τους, την ίδια ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Αγγλία, η Ιταλία και η Ισπανία μόλις που ξεπερνά το 50%. Επίσης, ένας στους τέσσερις συμπατριώτες μας νιώθει ανασφαλής στην παρούσα εργασία του, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες χώρες είναι ένας στους πέντε (ή στους έξι).
Και φυσικά, έξι στους δέκα έλληνες έχουν μειώσει τις δαπάνες τους ήδη από την περσινή χρονιά ενώ από τους υπόλοιπους τέσσερις που δεν το έκαναν από τότε, πάνω από τους μισούς τις έχουν μειώσει φέτος λόγω του χαμηλότερου εισοδήματος που ήδη λαμβάνουν αλλά και του φόβου μήπως και βρεθούν στην ανεργία, όσοι δεν έχουν ήδη βρεθεί.

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα της μεγάλης έρευνας με θέμα «Πλοήγηση στα Νέα Δεδομένα των Καταναλωτών» που πραγματοποίησε η διεθνής εταιρεία «The Boston Consulting», η οποία διατηρεί παρουσία σε 42 χώρες και συνεργάζεται με πολλούς διεθνείς οργανισμούς και κυβερνήσεις. Η έρευνα διεξήχθη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2011 παράλληλα σε 21 χώρες, όπου ερωτήθηκαν σχεδόν 25.000 καταναλωτές και για πρώτη φορά συμπεριλήφθη και η Ελλάδα με 800 συμμετέχοντες. Τα αναλυτικά αποτελέσματα και τα συμπεράσματά της πρόκειται να παρουσιαστούν σε εκδήλωση που διοργανώνει το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο την ερχόμενη Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου, ωστόσο ήδη έχουν διαρρεύσει κάποια πρώτα στοιχεία.

Έτσι λοιπόν, το 74% των ερωτηθέντων στην χώρα μας δηλώνει πως επηρεάστηκε προσωπικά από την κρίση ενώ το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 57% στις ΗΠΑ και στο 47% στις πέντε μεγάλες χώρες της ΕΕ (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία). Επιπλέον, το 77% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα απάντησε πως αγωνιά για το μέλλον του ενώ στις πέντε μεγάλες χώρες της ΕΕ το συγκεκριμένο ποσοστό κυμαίνεται στο 53% και στις ΗΠΑ στο 52%.

Στο ερώτημα πόσο ασφαλής νιώθετε στη παρούσα εργασία σας, το 24% των ελλήνων δηλώνουν ανασφαλείς ενώ τα ποσοστά στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι σαφώς μικρότερα αφού στην Ισπανία είναι στο 19%, στην Ιταλία 18%, στη Γαλλία 17%. Επίσης, το 60% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δηλώνει πως μείωσε τις δαπάνες του το προηγούμενο έτος ενώ ένα επιπλέον 53% ισχυρίζεται πως έχει μειώσει τις δαπάνες του περαιτέρω μέσα στο 2011 (έναντι 44% των ερωτηθέντων στις πέντε μεγάλες χώρες της ΕΕ και τις ΗΠΑ).

Ως προς τους τομείς καταναλωτικών αγαθών που πλήττονται, το 58% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα μειώνει τις δαπάνες του στα τρόφιμα έναντι του 7% που δηλώνει ότι θα τις αυξήσει και ενός 35% που δηλώνει ότι ούτε θα τις μειώσει ούτε θα τις αυξήσει. Αυτά που πλήττονται περισσότερο είναι τα οινοπνευματώδη και οι μπίρες, όπου το 71% και 70% των καταναλωτών αντίστοιχα δηλώνουν πως θα μειώσουν τις δαπάνες τους. Αντίθετα, οι κατηγορίες στις οποίες παρατηρούνται οι μεγαλύτερες αυξήσεις δαπανών είναι τα φρέσκα φαγητά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπου το 17% δηλώνει πως θα αυξήσει τις δαπάνες του.

Κυρίως όμως, το 65% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του στα μη-τρόφιμα έναντι του 8% που δηλώνει ότι θα τις αυξήσει και του υπόλοιπου 27% που λέει ότι ούτε θα τις μειώσει ούτε θα τις αυξήσει. Οι κατηγορίες που φαίνεται πως πλήττονται πιο πολύ  είναι τα κοσμήματα-αξεσουάρ και τα fast food όπου το 76% και 71% των καταναλωτών αντίστοιχα δηλώνουν πως θα μειώσουν τις δαπάνες τους. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις δαπανών εμφανίζονται στα παιδικά ρούχα όπου το 16% δηλώνει πως θα αυξήσει τις δαπάνες του.

Τα φρέσκα φαγητά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και η κατανάλωση στο σπίτι είναι οι κατηγορίες οι οποίες φαίνεται πως ευνοούνται περισσότερο από την νέα καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, σε αντιδιαστολή με την διασκέδαση και την κατανάλωση εκτός σπιτιού που παρουσιάζουν μεγάλη κάμψη. Ήδη οι έλληνες δηλώνουν ότι αναβάλλουν μεγάλα έξοδα τα οποία μπορούν να περιμένουν, μειώσουν κατά πολύ τα έξοδα τους στα μη-απαραίτητα και δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για προσφορές, αγοράζοντας κυρίως τέτοια προϊόντα. Η έρευνα καταδεικνύει επίσης ότι οι Έλληνες όταν ψωνίζουν, δίνουν πλέον μικρότερη σημασία στη μάρκα και ψάχνουν να εντοπίσουν κυρίως προϊόντα που αποφέρουν καλύτερα αποτελέσματα. Είναι εκρηκτική η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων, ωστόσο οι Έλληνες δεν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όσο οι Ευρωπαίοι.

Μεταξύ μιας σειράς αξιών της ζωής, στις πρώτες θέσεις για τον έλληνα καταναλωτή βρίσκονται κατά σειρά η αποταμίευση, η υγεία, η σχέση αξίας-χρημάτων (value for money) και η ευθυμία σε αντίθεση με τη πολυτέλεια και το πλούτο που βρίσκονται στις χαμηλότερες θέσεις της κλίμακας. Παράλληλα, οι έλληνες καταναλωτές δήλωσαν στην έρευνα του «The Boston Consulting» πως για να εκτονώσουν το άγχος τους, προτιμούν να περνούν χρόνο με την οικογένεια τους και με τους φίλους τους. Αίσθηση προκαλεί όμως και η αποκάλυψη ότι αν και οι Έλληνες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τη κρίση, δηλώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι πως όταν η κρίση ξεπεραστεί, θα αρχίσουν να ξοδεύουν και πάλι όπως πρώτα...

star.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου