Το ΠΑΣΟΚ εξετάζει το κείμενο του πολυνομοσχεδίου για την κινητικότητα στο Δημόσιο και θα προσδιορίσει ποια είναι εκείνα τα σημεία που μπορούν να βελτιωθούν τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Οικονομικών, Φίλιππος Σαχινίδης. «Τώρα πάρθηκαν κάποιες αποφάσεις, πολλές από αυτές έχουν μια οριζόντια λογική άρα, κατά τεκμήριο, είναι άδικες. Από εδώ και στο εξής όμως δεν θα μπορέσουμε ξανά να επικαλεστούμε ως δικαιολογία ότι δεν είχαμε τον απαραίτητο χρόνο» σημειώνει και προσθέτει:
«Σε όποιες αποφάσεις ληφθούν στο μέλλον και αφορούν το καθεστώς της κινητικότητας, θα πρέπει να προχωρήσουμε στην αξιολόγηση δομών, υπηρεσιών και προσώπων, και βεβαίως να λάβουμε υπόψη μας ποιος είναι ο
τρόπος με τον οποίο κάποιος έχει μπει στο δημόσιο».
«Πρόθεση του ΠΑΣΟΚ είναι και στη συζήτηση στη βουλή σε όποια σημεία υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων να κινηθεί με ένα πνεύμα δημιουργικό, έτσι ώστε να γίνει η βελτίωση κάποιων διατάξεων, πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν» σημειώνει ο πρώην υπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Σαχινίδης εκτιμά ότι «η Ελλάδα υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε μια πολύ γρήγορη και θα έλεγα βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτό όμως υπήρξε το αποτέλεσμα όχι μιας κακής διαπραγμάτευσης, όπως κάποιοι αρέσκονται να λένε, αλλά το αποτέλεσμα της έλλειψης πολιτικής βούλησης από την πλευρά των δανειστών».
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών απευθύνει έκκληση στους εταίρους μας «που έχουν ευρύτερη ευθύνη για το μέλλον και την πορεία της ευρωζώνης να ασχοληθούν πρωτίστως σε αυτή τη φάση με το πως οι χώρες της νότιας Ευρώπης που βρίσκονται σε προγράμματα οικονομικής πολιτικής θα επιστρέψουν σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης».
Η συνέντευξη του Φίλιππου Σαχινίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής:
-Κύριε Σαχινίδη πως βλέπετε το πολυνομοσχέδιο για την κινητικότητα στο Δημόσιο; Υπάρχουν έντονες αντιδράσεις. Τι λέει το ΠΑΣΟΚ;
-Ξέρετε πολύ καλά ότι το ΠΑΣΟΚ έχει τοποθετηθεί δημόσια για τον τρόπο που έπρεπε να υλοποιηθεί η υποχρέωση που έχει αναλάβει η χώρα μας ως προς την κινητικότητα. Είχαμε δηλώσει από την πρώτη στιγμή ότι η χώρα θα έπρεπε να προχωρήσει σε μια αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών, να δούμε τι απ` αυτά χρειάζονται, αν δηλαδή οι δομές και οι υπηρεσίες στα διάφορα υπουργεία είναι οργανωμένες έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών. Σε περίπτωση που οι δομές αυτές δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών, να δούμε τι μορφή θα πρέπει να αποκτήσουν έτσι ώστε να τους εξυπηρετούν. Έτσι και το κριτήριο της αποτελεσματικότητας να ικανοποιείται αλλά και η ποιότητα ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες να βελτιωθεί. Δυστυχώς, ενώ η ανάληψη αυτής της δέσμευσης είχε γίνει εδώ και πάρα πολύ καιρό, δεν είχαμε προχωρήσει ούτε στην αξιολόγηση των δομών ούτε και στην αξιολόγηση των προσώπων.
-Μήπως η κυβέρνηση προχώρησε τώρα βιαστικά;
-Το αντίθετο, καθυστέρησε θα έλεγα. Αυτό που οφείλαμε να κάνουμε, ήταν να έχουμε μια συνεχή παρακολούθηση των ενεργειών των επιμέρους υπουργείων, έτσι ώστε να μην φτάσουμε στο σημείο στις 30 Ιουνίου να εμφανίζεται η χώρα ότι δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στη δέσμευση που είχε αναλάβει. Τώρα πάρθηκαν κάποιες αποφάσεις, πολλές από τις οποίες, έχουν μια οριζόντια λογική άρα, κατά τεκμήριο, είναι άδικες. Από εδώ και στο εξής δεν θα μπορέσουμε ξανά να επικαλεστούμε ως δικαιολογία ότι δεν είχαμε τον απαραίτητο χρόνο. Σε όποιες αποφάσεις ληφθούν στο μέλλον και αφορούν το καθεστώς της κινητικότητας, θα πρέπει να προχωρήσουμε στην αξιολόγηση δομών, υπηρεσιών και προσώπων, και βεβαίως να λάβουμε υπόψη μας ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο κάποιος έχει μπει στο δημόσιο. Γιατί καθημερινά ακούμε για περιπτώσεις πρόσληψης στο δημόσιο, έξω από το καθεστώς της διαφάνειας που προσέδιδε στις προσλήψεις η λειτουργία του ΑΣΕΠ, ή όσους πριν το ΑΣΕΠ προσλήφθηκαν με διαγωνισμούς.
-Δεν είναι οριζόντιο μέτρο όταν καταργούνται όλοι οι σχολικοί φύλακες, όλοι οι δημοτικοί αστυνομικοί …
-Αυτό σας λέω. Ότι φτάσαμε στο σημείο όπου η χώρα βρέθηκε εκτεθειμένη ως προς τις υποχρεώσεις που είχε αναλάβει, που ήξερε ότι έπρεπε να υλοποιηθούν και όταν την ώρα που πρέπει να πάρεις αποφάσεις εμφανίζεσαι ανακόλουθος με τις δεσμεύσεις, μετά παίρνεις αποφάσεις που έχουν οριζόντιο χαρακτήρα.
-Τι θα κάνει το ΠΑΣΟΚ στη Βουλή με το πολυνομοσχέδιο; Θα αντιμετωπίσει τις διατάξεις του κατά περίπτωση;
-Σας υπενθυμίζω ότι ήδη, σε ότι αφορά τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος, το ΠΑΣΟΚ πήρε την πρωτοβουλία και υπήρξε μια συνάντηση με τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Μαυραγάνη. Θέσαμε συγκεκριμένα ζητήματα που κρίναμε ότι έπρεπε να αντιμετωπιστούν. Βεβαίως και το υπουργείο Οικονομικών ανταποκρίθηκε και έσπευσε να υιοθετήσει τις προτάσεις που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ.
Όσον αφορά το κείμενο του πολυνομοσχεδίου ήρθε στα χέρια μας στο σύνολό του αργά χθες το βράδυ. Ακόμη και αυτή τη στιγμή το εξετάζουμε και προσπαθούμε να προσδιορίσουμε ποια είναι εκείνα τα σημεία που μπορούν να βελτιωθούν. Βεβαίως, πρόθεση του ΠΑΣΟΚ είναι και στη συζήτηση στη Βουλή, σε όποια σημεία υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων, να κινηθεί με ένα πνεύμα δημιουργικό έτσι ώστε να γίνει βελτίωση κάποιων διατάξεων, πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν.
-Κύριε Σαχινίδη, πως είδατε την απόφαση της Ευρωομάδας (Eurogroup); Οι εταίροι μας αποφάσισαν να μας δώσουν την επόμενη δόση τμηματικά και με περικοπές. Υπάρχει θέμα αξιοπιστίας της χώρας ;
-Το γεγονός ότι η χώρα μας εμφανίζεται σε ορισμένες περιπτώσεις να μην έχει τηρήσει τα συμπεφωνημένα χρονοδιαγράμματα σαφώς έχει επηρεάσει τα μέλη του Eurogroup στη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης. Έχω μιλήσει πολλές φορές για το έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας που διαμορφώνεται στο εξωτερικό ως προς την πραγματική βούληση της χώρας να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της. Έχω τονίσει ότι εμείς πρέπει να πάρουμε την πρωτοβουλία για να αντιμετωπίσουμε πάρα πολλά από τα ζητήματα, τα οποία δεν έχουν να κάνουν με τους δανειστές μας, αλλά αποτελούν χρόνια προβλήματα της χώρας. Πολλά από αυτά, υπάρχουν και ως δέσμευση στο μνημόνιο ως συμβατικές υποχρεώσεις και εμείς πρέπει με δική μας πρωτοβουλία να τα αντιμετωπίσουμε και μάλιστα να προχωρούμε στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Αυτό δεν το έχουμε κάνει και μας οδηγεί συνεχώς σε μία προβληματική κατάσταση στη σχέση μας με την τρόικα και σε μια έλλειψη αξιοπιστίας, που πιθανότατα μπορεί να επηρέασε και την απόφαση του Eurogroup.
-Μήπως όμως τελικά υπάρχει πρόβλημα εσφαλμένης συνταγής. Παρά τα μέτρα, το ΙΟΒΕ εκτιμά ότι η ύφεση θα είναι μεγαλύτερη από την αναμενόμενη. Μήπως τα προγράμματα, που προτείνουν οι εταίροι μας δεν βγαίνουν;
- Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για το περιεχόμενο και την στόχευση των προγραμμάτων. Η άποψή μου είναι, ότι η Ελλάδα υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε μια πολύ γρήγορη και θα έλεγα βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτό όμως, υπήρξε το αποτέλεσμα όχι μιας κακής διαπραγμάτευσης - όπως κάποιοι αρέσκονται να λένε - αλλά το αποτέλεσμα της έλλειψης πολιτικής βούλησης από την πλευρά των δανειστών να διαθέσουν περισσότερα από 110 δις ευρώ, όταν συζητούσαμε ποιο θα είναι το χρηματοδοτικό πακέτο που θα συνόδευε το πρώτο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής. Απαίτησαν, λοιπόν, από την Ελλάδα να προχωρήσει σε μια πολύ γρήγορη μείωση των δημοσιονομικών της ελλειμμάτων ενώ η χώρα βρισκόταν σε ύφεση από το 2008. Η εμπειρία έχει δείξει ότι κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η ύφεση γίνεται ακόμη βαθύτερη και τα αποτελέσματα της δημοσιονομικής προσαρμογής να είναι αρνητικά τόσο σε όρους απώλειας εισοδημάτων όσο και σε όρους αύξησης της ανεργίας. Αυτό έγινε και στην Ελλάδα. Εμείς δεν είχαμε τότε τη δυνατότητα να πείσουμε τους εταίρους να μας δώσουν περισσότερα από 110 δις ευρώ για να διασφαλίσουμε μια μεγαλύτερης διάρκειας δημοσιονομική προσαρμογή. Αλλά και όταν το θέσαμε αυτό το ζήτημα επιτακτικά, μετά τις εκλογές του Ιουνίου του 2012, όταν είχαμε μια κυβέρνηση ευρύτερης πολιτικής υποστήριξης, δυστυχώς η διαπραγμάτευση μας οδήγησε ξανά σε ένα εμπροσθοβαρές δημοσιονομικό πρόγραμμα. Και ερωτώ : Τι ωφελεί να έρχονται - εκ των υστέρων - οι θεσμικοί εταίροι ή κόμματα, που το 2010 δεν στήριξαν ή δεν ήταν στην κυβέρνηση, και να κάνουν κριτική στο πρώτο οικονομικό πρόγραμμα, όταν αποδεικνύεται ότι τα αρνητικά του πρώτου μνημονίου δεν χρησιμοποιήθηκαν ως οδηγός για να βελτιώσουμε τις όποιες αποφάσεις μετά τις εκλογές του 2012 και μετά. Η κυβέρνηση θα πρέπει να αξιοποιήσει τη ρήτρα ύφεσης που είχε διαπραγματευθεί η κυβέρνηση του Λ. Παπαδήμου. Να πει ότι, αν υπάρξει μια απόκλιση στους στόχους που είχαν τεθεί και για αυτή την απόκλιση ευθύνεται η μεγαλύτερη ύφεση - εφόσον επιβεβαιωθεί η εκτίμηση του ΙΟΒΕ - τότε η Ελλάδα δεν πρέπει να κάνει καμιά πρόσθετη προσαρμογή αλλά να αξιοποιήσει τη ρήτρα ύφεσης που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του δεύτερου προγράμματος οικονομικής πολιτικής.
Έκκληση στους ευρωπαίους εταίρους
-Κύριε Σαχινίδη, αν σας ρωτούσε ένας απλός πολίτης: Είστε αισιόδοξος ότι εντός του 2013 θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα, όπως είπε η κ. Λαγκάρντ, τι θα του απαντούσατε;
-Εξαρτάται όχι μόνο από εμάς -και θέλω να είμαι ειλικρινής προς τους συμπολίτες μας που έχουν πληρώσει με τη θέση εργασίας τους ή την περικοπή των μισθών ή των συντάξεων- εξαρτάται βεβαίως από τη δική μας προσπάθεια αλλά και σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και από εξελίξεις έξω από την Ελλάδα. Γιατί, ναι μεν, εμείς έχουμε τις δικές μας ευθύνες ως χώρα αλλά πολλά από τα αρνητικά που συνέβησαν το 2010 και το 2011 σε ένα μεγάλο βαθμό μπορεί να επηρεάστηκαν από πρωτοβουλίες και αποφάσεις που ελήφθησαν εκτός Ελλάδος. Και επειδή το τελευταίο διάστημα, βλέπω μια προσπάθεια από τους θεσμικούς εταίρους μετατόπισης ευθυνών σχετικά με αποφάσεις που ελήφθησαν, θα τους έλεγα να επικεντρωθούν στο πώς από εδώ και πέρα μπορούν να βοηθήσουν την Ελλάδα να οδηγηθεί σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Γιατί αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Η Ελλάδα πέτυχε τη δημοσιονομική προσαρμογή που έπρεπε να κάνει αλλά δεν κατάφερε να περάσει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Επομένως, οι εταίροι μας που έχουν ευρύτερη ευθύνη για το μέλλον και την πορεία της ευρωζώνης πρέπει να ασχοληθούν πρωτίστως σε αυτή τη φάση με το πώς οι χώρες της νότιας Ευρώπης που βρίσκονται σε προγράμματα οικονομικής πολιτικής θα επιστρέψουν σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου