Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Γ. Μπουτάρης: Τι λέει για το μετρό, το κυκλοφοριακό, το αποτεφρωτήριο και για το ενδεχόμενο να διεκδικήσει και τρίτη θητεία

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης μιλά στη "ΜτΚ" για όλα τα θέματα της πόλης, για το μετρό, το λιμάνι, την καθαριότητα, τα τραπεζοκαθίσματα, το κυκλοφοριακό, το αποτεφρωτήριο, καθώς και για το ενδεχόμενο να διεκδικήσει και τρίτη θητεία.
Στο τέλος του 2015 συμπληρώσατε μια τετραετία στη διοίκηση του δήμου. Κατά τη γνώμη σας η πόλη άλλαξε προς το καλύτερο ή προς
το χειρότερο σε αυτό το χρονικό διάστημα;

Δεν ξέρω εάν άλλαξε προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Ξέρω όμως ότι η πόλη άλλαξε. Άλλαξε ο αέρας στην πόλη. Έχουμε ξεφύγει πια από μία κατάσταση που ήταν πολύ εσωστρεφής και έχουμε γίνει πιο εξωστρεφείς. Απόδειξη είναι ότι αυτά τα τελευταία χρόνια πολλά μεγάλα διεθνή μέσα ενημέρωσης, ευρωπαϊκά αλλά ακόμη και αμερικάνικα, γράφουν για τη Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη περιλαμβάνεται κάθε χρόνο στις πόλεις που πρέπει να επισκεφθεί κανείς. Πρόσφατα το «New York Times» είχε τη Θεσσαλονίκη μέσα στους πενήντα προορισμούς που πρέπει να επισκεφθούν οι αναγνώστες του και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Κερδίζει κάτι η πόλη απ' αυτό;
Όλα αυτά, όπως αντιλαμβάνεστε, αντανακλούν στην οικονομία της πόλης. Όταν έχουμε 100.000 τούρκους τουρίστες στην πόλη, που δεν είχαμε ποτέ στο παρελθόν, αλλά και γενικότερη αύξηση του τουρισμού, αυτό είναι αποτέλεσμα αυτής της εξωστρέφειας. Γιατί ούτε επενδύσεις έγιναν στον τομέα του τουρισμού ούτε διαφήμιση. Εάν δείτε σε όλα τα ευρωπαϊκά δίκτυα, οι πόλεις διαφημίζονται, αντιθέτως εμείς δεν κάναμε καμία διαφήμιση. Παρ' όλα αυτά όμως ο τουρισμός αυξήθηκε.
Πέρα από την εξωστρέφεια, η οποία κινείται και κάπως σε θεωρητικό επίπεδο, στην καθημερινότητα της πόλης ποιο θεωρείται ως το μεγαλύτερο επίτευγμα της δημοτικής αρχής;
Είναι η αναμόρφωση σε όλο το σύστημα της καθαριότητας. Παραλάβαμε ένα σύστημα με πάρα πολύ προσωπικό και με στόλο σε κακό χάλι, και σήμερα έχουμε 100 με 110 αυτοκίνητα, τα οποία είναι ολοκαίνουργια και εξυπηρετούν καλύτερα την πόλη.
Ο στόλος έχει βελτιωθεί, αλλά η πόλη είναι πιο καθαρή;
Η καθαριότητα στην πόλη προφανώς δεν έχει βελτιωθεί και δεν πρόκειται να βελτιωθεί εάν δεν συμμετέχει και ο πολίτης. Τα σκουπίδια δεν πέφτουν από τον ουρανό. Τα σκουπίδια τα πετάμε εμείς. Όταν βλέπεις χαρτιά, αποτσίγαρα, πλαστικά ποτήρια πεταμένα παντού, αυτό δημιουργεί μια εικόνα βρόμικης πόλης. Ούτε μπορούμε να βάλουμε χέρι εύκολα στα γκράφιτι που βρομίζουν όλους τους τοίχους, ούτε να βάλουμε χέρι σε αυτούς που αφήνουν τα σκουπίδια έξω από τον κάδο αντί να τα τοποθετήσουν μέσα σ' αυτόν. Όλα αυτά είναι ευθύνη του πολίτη.
Η σημαντικότερη αδυναμία της διοίκησης αυτήν την πρώτη τετραετία ποια ήταν;
Είναι ότι δεν καταφέραμε, όπως θα μπορούσαμε ίσως να το κάνουμε, να αναβαθμίσουμε το σύστημα της διοικητικής μηχανής του δήμου. Μεγάλα εμπόδια σ' αυτό είναι το δύσκαμπτο νομοθετικό πλαίσιο και η κακή νοοτροπία των στελεχών και των υπαλλήλων. Υπάρχει η αντίληψη ότι ο αντιδήμαρχος είναι ο γενικός διευθυντής μίας διεύθυνσης. Αυτό είναι τεράστιο λάθος. Ο αντιδήμαρχος εποπτεύει και επιβλέπει να κάνουν οι υπηρεσίες καλά τη δουλειά τους.
Το νέο οργανόγραμμα που κάνατε δεν ήταν λειτουργικό;
Βοήθησε πολύ, αλλά αυτό δεν φτάνει.
Θα το ξαναλλάξετε;
Ναι, έχουμε μπει σε μία διαδικασία, ό,τι κουσούρι έχει το οργανόγραμμα και κυρίως εκεί όπου δεν είχαμε κάνει αλλαγές, να τα ξαναδούμε και να τα αλλάξουμε.
Πάντως πολλά από αυτά τα οποία είχατε εξαγγείλει και είχατε υποσχεθεί δεν έχουν γίνει ακόμη. Είχατε πει για παράδειγμα για αποκλεισμό των Ι.Χ. από το κέντρο, για ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, για αποτεφρωτήριο. Μάλιστα, για το αποτεφρωτήριο σε συνέντευξη που είχαμε κάνει τον Αύγουστο του 2014 μου είχατε πει ότι θα είναι έτοιμο μέσα στο 2015.
Για το αποτεφρωτήριο μόλις πέρυσι το καλοκαίρι έγιναν οι αναγκαίες αλλαγές στη νομοθεσία, ώστε να προχωρήσει το έργο. Θυμάστε ότι ξεκινήσαμε να το κάνουμε στα νεκροταφεία Αναστάσεως του Κυρίου, αλλά διαφωνούσε ο δήμος Πυλαίας - Χορτιάτη. Μετά άλλαξε ο νόμος και δεν είναι πλέον προϋπόθεση η συμφωνία του δήμου, ο οποίος απλώς διατυπώνει γνώμη. Μετά αντιδρούσε η εκκλησία που δεν ήθελε αποτεφρωτήριο στα νεκροταφεία. Αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να ξοδέψουμε περί τα 400.000 ευρώ για να αγοράσουμε οικόπεδο, προκειμένου να το κάνουμε εκεί. Υπήρχαν πολλών ειδών τέτοια διαδικαστικά προβλήματα.
Τώρα σε ποια φάση βρίσκεστε;
Τώρα ολοκληρώνουμε τις σχετικές μελέτες για το χώρο του νεκροταφείου και μόλις ολοκληρωθούν, θα προχωρήσουμε στην κατασκευή του αποτεφρωτηρίου.
Εγκαταλείπετε τώρα την περιοχή της Σίνδου;
Ναι, ο στόχος είναι να γίνει μέσα στο νεκροταφείο στη Θέρμη. Δεν θέλουμε να δώσουμε λεφτά, για να αγοράσουμε οικόπεδο. Και επιπλέον είναι και πιο λογικό να είναι στα νεκροταφεία. Υπάρχουν για παράδειγμα πολλοί που δεν επιθυμούν ταφή, αλλά θέλουν εξόδιο ακολουθία.
Ποιος είναι ο βασικός στόχος για το υπολειπόμενο αυτής της δεύτερης θητείας σας;
Το πρώτο απ' όλα είναι η αποκατάσταση της έννομης τάξης μέσα στην πόλη. Αυτό αφορά κυρίως το κυκλοφοριακό και τα τραπεζοκαθίσματα. Υπενθυμίζω ότι είχαμε μπει σε μια σειρά, αλλά εν συνεχεία μείναμε χωρίς δημοτική αστυνομία. Χωρίς δημοτική αστυνομία και με ελάχιστη ελληνική αστυνομία δεν έχουμε καμία πιθανότητα για ευνομούμενη πόλη. Τώρα αποκτήσαμε ξανά δημοτική αστυνομία, αλλά από τα 180 άτομα που είχαμε επέστρεψαν 60. Εμείς κάναμε πρόταση προς τα υπουργεία Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης να χαρακτηριστούν τα πρόστιμα αυτά ανταποδοτικά, ώστε να καλύπτονται από αυτά η μισθοδοσία και οι λοιπές λειτουργικές δαπάνες της δημοτικής αστυνομίας. Θα μπορούμε έτσι να προσλαμβάνουμε δημοτικούς αστυνόμους.
Πόσους χρειάζεστε;
Η ελάχιστη δύναμη που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη είναι 250 άτομα. Το αρχικό οργανόγραμμα προέβλεπε 350 θέσεις. Με 250, τους οποίους θα μπορούμε να τους πληρώσουμε από τα πρόστιμα, μπορούμε να σιγουρέψουμε ότι θα έχουμε μια καλύτερη αστυνόμευση και στο κυκλοφοριακό και στα τραπεζοκαθίσματα. Με τη δύναμη που έχουμε τώρα δεν μπορούμε να ελέγξουμε περισσότερους από πεντέξι δρόμους.
Μέχρι να γίνουν όλα αυτά, με τη γραφειοκρατία που επικρατεί, δεν ξέρω εάν θα προλάβετε να τα κάνετε μέχρι να ολοκληρωθεί και η δεύτερη θητεία σας.
Κι εγώ δεν ξέρω, είναι πράγματι απίστευτο.
Μήπως επομένως θα χρειαστείτε και τρίτη θητεία; Θα το επιδιώξετε;
Δεν το σκέφτομαι καθόλου. Έχω πει, κυρίως για πλάκα, ότι εγώ θα είμαι δήμαρχος μέχρι 100 χρονών, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αυτό δεν είναι δυνατόν. Παρόλο που πλέον την έμαθα τη δουλειά και παρότι, να σου πω την αλήθεια, τη διασκεδάζω, παρά τα θηριώδη προβλήματα, υπάρχουν ωστόσο δύο πράγματα: το ένα είναι ότι έχω πει πως οι δήμαρχοι δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις δύο θητείες, διότι η εξουσία και φθείρει και διαφθείρει, και το δεύτερο είναι ότι είμαι 74 χρονών και το 2019 θα είμαι ήδη 77 χρονών. Τα 77 είναι μια ηλικία όπου οι μισοί είναι στον τάφο και οι άλλοι μισοί είναι έτοιμοι!
Ωστόσο, δεν βλέπω να αποκλείετε κατηγορηματικά τη διεκδίκηση τρίτης θητείας.
Ποτέ δεν το αποκλείω.
Μια που είπατε προηγουμένως για φθορά, εδώ και λίγο καιρό ο δήμος έχει βρεθεί στο στόχαστρο της δικαιοσύνης και των οικονομικών επιθεωρητών με αφορμή κάποιους διαγωνισμούς στον τομέα της Καθαριότητας. Λένε πολλοί ότι αν σε έναν δήμο πατήσει πόδι ο εισαγγελέας, αυτό δεν είναι καλό σημάδι.
Ασφαλώς και δεν είναι καλό σημάδι. Αλλά από την άλλη μεριά μάς βοηθά πάρα πολύ. Η διαδικασία των προμηθειών, είτε στην καθαριότητα είτε αλλού, έχει πάρα πολλά κενά. Θα πρέπει να βρούμε πώς θα τα καλύψουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν υπάρχει περίπτωση να καλυφθούν με τις υπάρχουσες διαδικασίες και αντιλήψεις.
Πού ακριβώς εντοπίζετε το πρόβλημα;
Είναι καταρχήν υπηρεσιακό. Για παράδειγμα, οι επιτροπές των διαγωνισμών συγκροτούνται κατόπιν κλήρωσης μεταξύ των υπαλλήλων του δήμου. Αυτό είναι από μόνο του ένα πρόβλημα. Καταρχήν έχουμε αρνήσεις από πολλούς να συμμετέχουν σε αυτές τις επιτροπές. Επιπλέον, πολλοί καλούνται να αξιολογήσουν και να παραλάβουν κάτι που δεν έχει σχέση με το αντικείμενό τους, με αποτέλεσμα να αντιγράφουν διαδικασίες που γίνονταν κατά το παρελθόν, προκειμένου να είναι ήσυχοι ότι δεν θα κινδυνέψουν από κάτι. Έτσι γίνονται προκηρύξεις διαγωνισμών με copy paste. Αυτό πρέπει να αλλάξει εκ βάθρων.
Και γιατί δεν τα αλλάζετε αυτά;
Έχουμε δει κάποιες από τις αδυναμίες του συστήματος, αλλά δεν είμαστε παντογνώστες. Γι' αυτό έχουμε κάνει μια πρώτη επικοινωνία με μια εταιρεία ορκωτών ελεγκτών, για να μας καθοδηγήσουν πώς θα κάνουμε τους διαγωνισμούς με τον καλύτερο τρόπο.
Αποκλείετε τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν να μην οφείλονται μόνο σε τέτοιους λόγους;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μπορεί να βελτιωθεί το σύστημα. Εγώ όμως δεν έχω πειστεί με τίποτε ότι αυτές οι αδυναμίες που εντοπίστηκαν οφείλονται σε σκοτεινά σημεία και σε σκάνδαλα. Είμαι πεισμένος 100% γι' αυτό.
Άρα, υποθέτω ότι δεν καταλογίζετε ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα.
Είμαι απολύτως σίγουρος γι' αυτό. Δεν υπάρχουν ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα. Αν υπονοείτε, ή εάν υπονοεί ο κόσμος ότι υπάρχει χρηματισμός, εγώ το ξεκαθαρίζω ότι τέτοιο πράγμα δεν είναι χρηματισμός. Το ότι είναι κακό το σύστημα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Όμως δεν υπάρχει ούτε δόλος ούτε ηθελημένος χρηματισμός. Γιατί αυτό υπονοούν κάποιοι. Εγώ το είπα και στην πάρεδρο ότι εάν δεν φωνάξεις εσύ εισαγγελέα, θα το ζητήσω εγώ. Διότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να διαπιστώσουμε εάν υπάρχει δόλος ή υπόνοια για οτιδήποτε κακό.
Καταλογίζετε σκοπιμότητα στους τρεις δημοτικούς συμβούλους που έκαναν τις αυτοψίες στις εγκαταστάσεις αναδόχων εταιρειών;
Το είπα και στο δημοτικό συμβούλιο. Πήγαν με ξεκάθαρη αντιπολιτευτική πρόθεση. Δηλαδή να ξευτελίσουν το σύστημα. Όμως, όταν πας κάπου, σε κάποιες εγκαταστάσεις και βλέπεις κλειστή την πόρτα και δεν παίρνεις τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη να του πεις 'έλα να μας ανοίξεις', αυτό είναι τουλάχιστον επιπολαιότητα, για να μη χρησιμοποιήσω άλλον χαρακτηρισμό. Και μετά πήγαν την άλλη μέρα και τα βρήκαν όλα καθαρά.
Στους τρεις περιλαμβάνεται και ένας σύμβουλος της δικής σας παράταξης. Ο κ. Κουράκης. Εξυπηρετεί κι αυτός σκοπιμότητες;
Δεν ξέρω τι ακριβώς έχει στο μυαλό του ο κ. Κουράκης. Όμως η όλη συμπεριφορά του είναι ξεκάθαρα αντιπολιτευτική. Στο κάτω κάτω, για να το πω και πιο χοντρά, ο Κουράκης ήταν τριάμισι χρόνια αντιδήμαρχος. Τι έκανε τότε, για να διορθώσει το σύστημα; Είχε όλη τη δυνατότητα να το κάνει. Γιατί δεν το 'κανε τότε; Μάλιστα, γνωρίζετε ότι εγώ του είχα προτείνει να κάνουμε μια αντιδημαρχία ειδικά για τη διαφάνεια και την αναδιοργάνωση όλου του συστήματος των διαγωνισμών, και να την αναλάβει εκείνος. Μου ζήτησε να το σκεφτεί, αλλά εν συνεχεία μου ζήτησε να αναλάβει και τις τεχνικές υπηρεσίες. Ε, αυτό δεν γινόταν. Του είπα 'πάρε αυτά και προχώρα', δεν θα μπαίναμε σε ένα παζάρι.
Όταν, πάντως καταλογίζετε σε ένα στέλεχος της παράταξής σας ότι ουσιαστικά σάς υπονομεύει, θα περίμενε κανείς να πάρετε κάποια πειθαρχικά μέτρα σε βάρος του.
Γνωρίζετε ότι το καταστατικό της «Πρωτοβουλίας» δεν προβλέπει διαγραφές.
Εάν το προέβλεπε, θα τον διαγράφατε;
Εγώ θα έκανα πρόταση, από και κει και πέρα θα ψήφιζε η δημοτική ομάδα.
Συναίνεση για το μετρό, κόντρα για το λιμάνι
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ρωτήθηκε και για τις τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά το μετρό και ειδικότερα το σταθμό Βενιζέλου, καθώς και για το λιμάνι.
Μετά σχεδόν έναν χρόνο το μετρό φαίνεται να ξεμπλοκάρει. Ισχύει το ίδιο και για το σταθμό Βενιζέλου; Έχετε βρει κοινό τόπο με τη νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό;
Η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό στην τελευταία συνάντηση που κάναμε στο υπουργείο Πολιτισμού παρουσίασε μια λύση, η οποία είναι κοντά σε αυτό που προτείναμε κι εμείς. Δηλαδή κατασκευή του σταθμού και παραμονή των αρχαίων στη θέση τους. Αυτό ήταν αποτέλεσμα μιας δουλειάς που έκανε η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό μέσα στο πολύ μικρό χρονικό διάστημα από τότε που ανέλαβε. Και αναρωτιέμαι, αφού οι ίδιοι άνθρωποι, οι ίδιοι μελετητές δούλευαν και πριν, αυτοί δουλεύουν και τώρα, γιατί δεν έδιναν και πριν αυτήν τη λύση;
Συνεπώς ήταν, λέτε, θέμα πολιτικής βούλησης.
Ναι, αυτό πιστεύω. Ήταν θέμα πολιτικής βούλησης.
Η απαίτηση του δήμου για να εξαιρεθεί ο πρώτος προβλήτας του λιμανιού από την ιδιωτικοποίηση φαίνεται προς το παρόν να μην ικανοποιείται. Πώς θα αντιδράσετε;
Θα το φτάσω μέχρι τα άκρα. Θα προσπαθήσω να ξεσηκώσω όλους τους κατοίκους της πόλης. Ο πρώτος προβλήτας δεν μπορεί να περάσει στον παραχωρησιούχο. Ο δήμος θα συντονίσει όλους τους φορείς και θα στείλει επιστολή προς τον πρωθυπουργό, με την οποία θα ζητά την εξαίρεση του πρώτου προβλήτα από την πώληση και την παραχώρησή του στην πόλη.
Πηγή: makthes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου