Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι διεργασίες της πρώτης φάσης για την ανασυγκρότηση και συμπόρευση των δυνάμεων της Κεντροαριστεράς και του μεταρρυθμιστικού Κέντρου, με την κατάθεση του πορίσματος της Επιτροπής Διαλόγου και Θέσεων που συγκρότησαν η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι και άλλες πολιτικές κινήσεις του χώρου.
Η Επιτροπή αναμένεται στα μέσα της εβδομάδας και μετά από μια παράταση δέκα ημερών, να παραδώσει στους επικεφαλής των κομμάτων και των κινήσεων τα 11 κείμενα προγραμματικών θέσεων, τα οποία επεξεργάστηκαν οι αντίστοιχες ομάδες εργασίας και στις οποίες καταγράφονται τόσο τα πεδία σύγκλισης των επιμέρους θέσεων των κομμάτων όσο και κάποιες προγραμματικές «υπερβάσεις» που μπορούν να προσδώσουν στο όλο εγχείρημα ένα «φρέσκο μεταρρυθμιστικό και εκσυγχρονιστικό προφίλ», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν κάποια από τα μέλη της.
Στους περίπου τρεις μήνες που μεσολάβησαν από τη δημιουργία της Επιτροπής, τα μέλη της -παρά τις έντονες δημόσιες «αψιμαχίες κορυφής» μεταξύ του ΠΑΣΟΚ και του Ποταμιού που λίγο έλειψε να τινάξουν το εγχείρημα στον αέρα- κατάφεραν να διαμορφώσουν μεταξύ τους ένα ιδιαιτέρως θετικό κλίμα συνεννόησης και μπόρεσαν όχι μόνο να καταλήξουν σε ένα ομόφωνο πόρισμα, αλλά κυρίως να «επιβάλλουν» στις ηγεσίες των κομμάτων να βάλλουν στην άκρη τις προσωπικές τους φιλοδοξίες ή επιδιώξεις και να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα, που θα είναι η δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα και η εκλογή από τη βάση του επικεφαλής του.
Στελέχη τόσο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης όσο και του Ποταμιού εκτιμούν ότι σήμερα, παρά τις «κόντρες» που υπήρξαν, «έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα όσμωσης και έχει οικοδομηθεί μια αμοιβαία εμπιστοσύνη, που δεν υπήρχε έως και πριν από ένα μήνα» και θεωρούν ότι για τη διαμόρφωση αυτής της νέας κατάστασης έπαιξε σημαντικό ρόλο και η συζήτηση που άνοιξε για το θέμα του εκλογικού νόμου, καθώς τα δύο κόμματα ήρθαν πολύ πιο κοντά, υποστηρίζοντας σχεδόν ταυτόσημες θέσεις.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι «για όλους η δημιουργία του νέου πολιτικού φορέα είναι πλέον μονόδρομος» και ήδη οι προτάσεις πολλών κατατείνουν στη συγκρότηση ενός αντιπροσωπευτικού σώματος (ενδεχομένως με την διεύρυνση και αναβάθμιση της Επιτροπής Διαλόγου) των δυνάμεων που θα συμμετάσχουν στο νέο εγχείρημα, η οποία θα πρέπει να συγκληθεί ακόμη και άμεσα ή αργότερα στις αρχές Σεπτεμβρίου, προκειμένου να επικυρώσει το πόρισμα της Επιτροπής και να ορίσει τα μέλη ενός Συντονιστικού Κεντρικού Οργάνου. Αυτό θα αναλάβει να καθορίσει τον τρόπο εκλογής του επικεφαλής του νέου φορέα και να οργανώσει την όλη διαδικασία, αλλά και να διοργανώσει- προς το τέλος του χρόνου- το Ιδρυτικό Συνέδριο, το οποίο θα αποφασίσει τη δομή, το όνομα, τα σύμβολα, το πρόγραμμα και το καταστατικό του.
Το Πόρισμα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην προσπάθεια της Επιτροπής, να καταλήξει στα κείμενα των προγραμματικών θέσεων, συνέβαλαν με συγκεκριμένες προτάσεις τους περίπου 350 προσωπικότητες του ευρύτερου χώρου της Κεντροαριστεράς, μεταξύ των οποίων οι Ν. Χριστοδουλάκης, Γκ. Χαρδούβελης, Φίλ. Σαχινίδης, και Γ. Ζανιάς για τα ζητήματα της Οικονομίας, οι Γ. Καμίνης, Γ. Μπουτάρης και Στ. Αρναουτάκης για τα θέματα της Αυτοδιοίκησης, οι Νικ. Διαμαντούρος, Ν. Αλιβιζάτος και Κ. Μποτόπουλος για τα θέματα που άπτονται της συνταγματικής και διοικητικής μεταρρύθμισης και ο Μιλτ. Νεκτάριος για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, ενώ τις δικές τους προτάσεις κατέθεσαν βουλευτές και στελέχη πρώτης γραμμή των κομμάτων και κινήσεων που συμμετέχουν στο εγχείρημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην προσπάθεια της Επιτροπής, να καταλήξει στα κείμενα των προγραμματικών θέσεων, συνέβαλαν με συγκεκριμένες προτάσεις τους περίπου 350 προσωπικότητες του ευρύτερου χώρου της Κεντροαριστεράς, μεταξύ των οποίων οι Ν. Χριστοδουλάκης, Γκ. Χαρδούβελης, Φίλ. Σαχινίδης, και Γ. Ζανιάς για τα ζητήματα της Οικονομίας, οι Γ. Καμίνης, Γ. Μπουτάρης και Στ. Αρναουτάκης για τα θέματα της Αυτοδιοίκησης, οι Νικ. Διαμαντούρος, Ν. Αλιβιζάτος και Κ. Μποτόπουλος για τα θέματα που άπτονται της συνταγματικής και διοικητικής μεταρρύθμισης και ο Μιλτ. Νεκτάριος για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, ενώ τις δικές τους προτάσεις κατέθεσαν βουλευτές και στελέχη πρώτης γραμμή των κομμάτων και κινήσεων που συμμετέχουν στο εγχείρημα.
Το γεγονός αυτό επέτρεψε στην Επιτροπή να υπερβεί κάποιες παλιές, συντηρητικές ή παρωχημένες θέσεις των κομμάτων και να καταλήξει σε προτάσεις που διέπονται από σύγχρονες μεταρρυθμιστικές εκσυγχρονιστικές απόψεις και οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις «ανατρέπουν» θέσεις «ταμπού» για τον χώρο της Κεντροαριστεράς.
Ως παράδειγμα, μέλη της Επιτροπής, αναφέρουν τόσο το θέμα των ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς το πόρισμα τάσσεται υπέρ της αλλαγής της σχετικής συνταγματικής πρόβλεψης ώστε να δοθεί η δυνατότητα ίδρυσης και ιδιωτικών πανεπιστημίων, όσο και την υπό όρους κατάργηση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς προβλέπονται συνεχείς αξιολογήσεις, οι οποίες αν καταδείξουν ζητήματα ανεπάρκειας μπορεί να οδηγήσουν σε μετατάξεις ή και απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων.
Στο θέμα της Οικονομίας, το πόρισμα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το πρόγραμμα που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές «δεν βγαίνει» και ως εκ τούτου απαιτείται μια επαναδιαπραγμάτευση για την υπογραφή μιας νέας συμφωνίας με τους εταίρους, η οποία θα κατατείνει σε μικρότερα ετήσια πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 2%.
Προτάσεις-τομή για Παιδεία, Υγεία, Ασφαλιστικό
Στα άλλα ζητήματα πολιτικής αιχμής, τα οποία θα ανοίξουν στο πλαίσιο της συζήτησης για τη συνταγματική αναθεώρηση, προβλέπεται η αποδέσμευση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, ενώ σε περίπτωση παραίτησης ή πτώσης κάποιας κυβέρνησης, προβλέπεται θητεία -της νέας κυβέρνησης- για τον υπόλοιπο χρόνο της τετραετίας, ώστε να αποφεύγεται η προκήρυξη πρόωρων εκλογών προκειμένου ένα κόμμα να ανανεώσει και να επεκτείνει το χρόνο παραμονής του στην εξουσία. Ταυτόχρονα προτείνεται η πλήρης αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών και ουσιαστικά κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας.
Το πόρισμα τάσσεται φυσικά υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ για την επιτάχυνση των διαδικασιών απόδοσης της Δικαιοσύνης, προβλέπεται μεταξύ άλλων η συγκρότηση ολιγομελών τμημάτων.
Σε ό,τι αφορά το ασφαλιστικό προτείνεται το 19% του προϋπολογισμού να κατευθύνεται για την πληρωμή των συντάξεων, το 6% στον τομέα της υγείας και το 1% για την πρόνοια. Επίσης προβλέπεται για τους ασφαλισμένους από το 1992 και μετά, η υπαγωγή τους σε τρεις πυλώνες ασφάλισης.
Την εθνική σύνταξη, το ύψος της οποίας θα εξαρτάται από το ΑΕΠ και την παραγωγική δυνατότητα της χώρας, την επικουρική σύνταξη, η οποία θα είναι αναλογική και την εργασιακή - επαγγελματική σύνταξη, που θα είναι προαιρετική και θα στηρίζεται σε εισφορές που θα κεφαλαιοποιούνται και θα αποδίδονται με τη λογική «ό,τι δίνεις, παίρνεις».
Στον χώρο της υγείας, τέλος, προτείνεται η αλλαγή του εργασιακού καθεστώτος των γιατρών του ΕΣΥ, ώστε αυτοί από πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, να γίνουν πλήρους απασχόλησης και να έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο εντός των νοσοκομείων, αλλά και υπό όρους εκτός αυτών.
Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα σε τοπικές κοινωνίες να παρέχουν κίνητρα για την προσέλκυση γιατρών, μέσω δωρεών ιδιωτών προς τα νοσοκομεία οι οποίες θα κατανέμονται ως πρόσθετη αμοιβή στους γιατρούς που θα καλύψουν κενές οργανικές θέσεις των νοσοκομείων και κέντρων υγείας, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές.
imerisia
Του Δημήτρη Τσιούφου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου