Διάβασα προχθές σε τοπικό έγκυρο ενημερωτικό site αποκλειστική είδηση από την ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ότι, μετά την συνάντησή της με τον υπουργό υποδομών Κώστα Καραμανλή εξασφάλισαν 400 εκ ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για να δημοπρατήσουν άμεσα το σημαντικό οδικό έργο Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.
Σε συνέντευξη που έδωσε ο Κώστας Καραμανλής στην ΕΡΤ 3 προχθές, είπε ότι: " Δεν θα εξαγγέλλει έργα, όπως γινόταν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, εάν δεν έχει ώριμες μελέτες και διασφαλισμένους πόρους". Μάλιστα αναφέρθηκε μόνο στο τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα, λέγοντας ότι θα προχωρήσει στην μελέτη του, για να το δημοπρατήσει, όταν ολοκληρωθεί, δηλαδή τουλάχιστον μετά 3 χρόνια.
Για την χρηματοδότηση των 70 περίπου εκ. ευρώ, τόνισε ότι "Θα προσπαθήσει να το εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης", μόνο που στο Ταμείο Ανάκαμψης μπορούν να ενταχθούν έργα μέχρι το 2023.
Για το σημαντικό τμήμα του οδικού άξονα, που περιλαμβάνει και τις παρακάμψεις Χαλκηδόνας και Γιαννιτσών, δεν είπε κουβέντα.
Θυμίζω ότι η μελέτη του έργου αυτού δημοπρατήθηκε από το υπουργείο Υποδομών το 2010, και είναι έτοιμη από το 2014, όμως από τότε μέχρι σήμερα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και οι κυβερνήσεις ζητούν η μια πλευρά από την άλλη, να δημοπρατήσει το έργο, το ίδιο κάνουν και τώρα.
Όταν, ο αρμόδιος υπουργός υποδομών μέσα σε 48 ώρες αδειάζει την ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για τις μεγάλες επιτυχίες της, τι συμπέρασμα μπορούμε να βγάλουμε;
Μόνο αν οι αξιωματούχοι της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας σταματήσουν τα ευχάριστα λόγια και ασχοληθούν σοβαρά, διεκδικώντας αυτό που δικαιούμαστε, τότε θα υπάρξουν αποτελέσματα.
Στην ίδια συνέντευξη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μίλησε και για το flyover, την υπερυψωμένη οδική αρτηρία στον περιφερειακό δακτύλιο της Θεσσαλονίκης 13 χιλιομέτρων και 9 ανισόπεδων κόμβων, από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι την Πυλαία.
Τόνισε πως: «Αν δεν υπάρχουν ενστάσεις, τότε η κατασκευή του έργου, ύψους περίπου 400 εκ. ευρώ, μπορεί να ξεκινήσει στο τέλος του 2021 ή στις αρχές του 2022». Συμπλήρωσε ότι το έργο θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ.
Θυμίζω ότι το έργο είχε μελετηθεί και ήταν έτοιμο για δημοπράτηση το 2012 ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, κόστους 320 εκ. ευρώ. Μάλιστα περιλάμβανε και την προσθήκη ακόμη μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ(Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης), από το τέλος του flyover, μέχρι τον κόμβο της Καρδίας, διαφορετικά το flyover, θα δημιουργήσει νέα προβλήματα, όταν 5 αθροιστικά λωρίδες κυκλοφορίες θα καταλήγουν σε τρεις και χωρίς ΛΕΑ.
Η κυβέρνηση Σαμαρά ακύρωσε το 2012 το έργο, με την σύμφωνη γνώμη των τοπικών παραγόντων της ΝΔ, ως αχρείαστο, οι πόροι της ΕΕ χάθηκαν. Ο Μητσοτάκης το εξήγγειλε στην ΔΕΘ του 2019 κολοβό, αλλά όχι ως δημόσιο έργο, αλλά ως ΣΔΙΤ.
Είναι τυχαίο ότι και την ψευδεπίγραφη ανάπλαση της ΔΕΘ, την σχεδιάζουν με ΣΔΙΤ, ενώ είναι έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με τον τρόπο αυτό οι κατασκευαστές, με την εγγύηση αποπληρωμής του δημοσίου, θα κατασκευάσουν και θα λειτουργούν τα έργα για 40 χρόνια. Όλοι καταλαβαίνουν πόσο πιο ακριβά θα τα πληρώσει ο φορολογούμενος Έλληνας πολίτης.
Όμως, ξέροντας ότι, το έργο είναι ακόμη στην φάση των μελετών, και η κυβέρνηση δεν το έχει δημοπρατήσει ακόμη, μου κάνει εντύπωση που μίλησε για πιθανές ενστάσεις, που μπορεί να καθυστερήσουν την έναρξη του έργου.
Αν δεν είναι φραστική υπερβολή ή πιθανή άγνοια του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ανάθεσης των δημοσίων έργων, μπορώ να υποθέσω ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο των ΣΔΙΤ και να καταργήσει τους διαγωνισμούς, με πρόσχημα την ταχύτητα κατασκευής των έργων. Κάτι τέτοιο βέβαια είναι αδιανόητο, αδιαφανές, αντισυνταγματικό, και φυσικά δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό από την ΕΕ.
Όμως, επειδή κάτι τέτοιο ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξη και ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών, υπεύθυνος για την διαχείριση του Ταμείου Ανάκαμψης, πιστεύω ότι κάτι τέτοιο ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Ο κορωνοϊός, όλα φαίνεται τα δικαιολογεί ή φόβος του κορωνοιού όλα τα καλύπτει;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου