Σάββατο 24 Απριλίου 2021

Βόμβες Κύρτσου για οικονομία, Ταμείο Ανάκαμψης, τουρισμό και διαχείριση της πανδημίας

«Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι χρήσιμο αλλά ανεπαρκές. Τα κονδύλια που εξασφαλίζει δεν καλύπτουν πλήρως τη ζημιά που έχουμε πάθει και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα χρήματα είναι σε βάθος εξαετίας ενώ το μέλλον μας κρίνεται το 2020, οπότε δεν υπήρξε καμία αύξηση των δωρεάν ευρωπαϊκών κονδυλίων, και το 2021», τονίζει σε συνέντευξή του στο iEidiseis ο ευρωβουλευτής της ΝΔ.


Σε σοβαρές αμφισβητήσεις πλευρών της κυβερνητικής πολιτικής και επιχειρηματολογίας προβαίνει ο Γιώργος Κύρτσος, με συνέντευξή του στο iEidiseis.

Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ επισημαίνει τις αδυναμίες του πολυδιαφημισμένου Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ εμμέσως πλην σαφώς αμφισβητεί τις προβλέψεις τόσο για την ανάπτυξη της οικονομίας, όσο και για τον τουρισμό. Παράλληλα, επιμένει στην πρότασή του για ένα διαφορετικό –και αυστηρό- μοντέλο αντιμετώπισης της πανδημίας, που δεν θα στηρίζεται κυρίως στον εμβολιασμό, ενώ αναφέρει πως έχει προχωρήσει σε κατάθεση σειρά προτάσεων προς την κυβέρνηση που όμως έχουν πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό.

-Πού θα βρει την οικονομία της Ευρώπης η επόμενη ημέρα του κορονοϊού κ. Κύρτσο; Σε σχέση πάντοτε και με τις ανταγωνίστριες δυνάμεις της όπως είναι η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες…


Η ΕΕ έχει μείνει πολύ πίσω στην οικονομική διαχείριση της κρίσης της πανδημίας. Η ευρωπαϊκή οικονομία υποχώρησε 6,5% το 2020. Το ποσοστό είναι διπλάσιο από ό,τι των ΗΠΑ. Η Κίνα στη δική της κλάση με αύξηση του ΑΕΠ 2% το 2020 και ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 18% το πρώτο τρίμηνο του 2021.


Το πολυδιαφημισμένο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης έχει μικρή συμβολή στην στήριξη της οικονομίας σε σχέση με τα τρισεκατομμύρια δολάρια που δαπανά ο Μπάιντεν.

Επιβεβαιώνεται και σε αυτή την κρίση ότι η ΕΕ, σαν σύνολο, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι επαρκές όπλο και αν όχι, τι άλλου είδους κινήσεις πρέπει να γίνουν από τις Βρυξέλλες;

Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι χρήσιμο αλλά ανεπαρκές. Τα κονδύλια που εξασφαλίζει δεν καλύπτουν πλήρως τη ζημιά που έχουμε πάθει και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα χρήματα είναι σε βάθος εξαετίας ενώ το μέλλον μας κρίνεται το 2020, οπότε δεν υπήρξε καμία αύξηση των δωρεάν ευρωπαϊκών κονδυλίων, και το 2021.

Η ΕΕ θα μπορούσε να κάνει πολλά για παράδειγμα να υιοθετήσει την πρόταση του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και της ελληνικής κυβέρνησης για αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού τα επόμενα χρόνια από 1% σε 1,3% του ΑΕΠ των 27. Δυστυχώς δεν το έκανε ούτε προβλέπω ότι θα το κάνει.

Γι’ αυτό πρέπει να πάρουμε αυτά που μας προσφέρονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και να κινηθούμε δυναμικά σε εθνικό επίπεδο. Πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι η λογική της ΕΕ είναι ότι στηρίζει επικουρικά τις εθνικές οικονομίες και αρνείται να αναλάβει τα βάρη μιας ολοκληρωμένης εθνικής οικονομικής στρατηγικής.


Το πολυδιαφημισμένο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης έχει μικρή συμβολή στην στήριξη της οικονομίας σε σχέση με τα τρισεκατομμύρια δολάρια που δαπανά ο Μπάιντεν

-Στο πλαίσιο αυτό ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την ελληνική οικονομία, τουλάχιστον για αυτή τη χρονιά;

Αυτό που ξέρουμε είναι ότι και το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε σημαντικά το ΑΕΠ ύστερα από πτώση 8,2% το 2020.

Οι περισσότερες προγνώσεις της κυβέρνησης, της Τράπεζας της Ελλάδος, του ΙΟΒΕ και των διεθνών οργανισμών και οίκων αναφέρονται σε ανάπτυξη 3-5% στη διάρκεια του 2021.

Δεν ξέρουμε τι ακριβώς θα συμβεί γιατί εξακολουθεί η αβεβαιότητα σε σχέση με την πανδημία σε ΕΕ και Ελλάδα εφόσον δεν μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Κατά την άποψή μου θα φτάσουμε στις αρχές ή τα μέσα του 2023 για να καλύψουμε το χαμένο οικονομικό έδαφος της πανδημίας και να επιστρέψει το ΑΕΠ εκεί που ήταν στα τέλη του 2019.

Όλα δείχνουν ότι η πανδημία θα μας κοστίσει, από οικονομική άποψη τρία χρόνια και κάτι παραπάνω.


Αυτό που ξέρουμε είναι ότι και το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε σημαντικά το ΑΕΠ ύστερα από πτώση 8,2% το 2020

-Και όσον αφορά στον τουρισμό; Με δεδομένη την κατάσταση στον κόσμο και τις χώρες που μας στέλνουν τουρίστες, τι προβλέπετε;

Το ποσοστό της ανάπτυξης για το 2021 είναι δύσκολο να προβλεφθεί εξαιτίας της αβεβαιότητας στον τουριστικό τομέα της οικονομίας.

Αρχικός στόχος της κυβέρνησης ήταν να τριπλασιαστούν οι αφίξεις και τα έσοδα σε σχέση με το 2020 για να φτάσουμε στο 60% των επιδόσεων ρεκόρ του 2019.

Κορυφαίοι εκπρόσωποι του τουριστικού τομέα με τους οποίους ανταλλάσσω απόψεις προβλέπουν τώρα αύξηση αφίξεων και εσόδων στο 40-50% του επιπέδου ρεκόρ του 2019 και μάλιστα υπό προϋποθέσεις.

Η πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να βάλει την Ελλάδα μαζί με άλλες 130 χώρες στη λίστα των χωρών όπου οι τουρίστες κινδυνεύουν από την έξαρση της πανδημίας, δείχνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.

Πέρυσι είχαμε υγειονομικό πλεονέκτημα στην πορεία προς την τουριστική περίοδο φέτος οι επιδόσεις μας είναι πολύ χειρότερες έχουμε υγειονομικό μειονέκτημα σε σχέση με ανταγωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Κύπρος.

Πρέπει να βελτιώσουμε θεαματικά την επιδημιολογική μας εικόνα μέχρι τα τέλη Μαΐου, αρχές Ιουνίου για να γίνουν πολλές κρατήσεις με προκαταβολές.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο του τουριστικού τομέα θα πάμε καλά, με τη βοήθεια του εμβολιασμού, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο και θα επιδιώξουμε παράταση της τουριστικής περιόδου τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο.

-Όσον αφορά στην αντιμετώπιση της πανδημίας, τι πρέπει να γίνει στο εξής; Συνεχίζετε να έχετε τις επιφυλάξεις σας για τον τρόπο αντιμετώπισής της;

Στο βιβλίο μου «Στον λαβύρινθο της πανδημίας» που εκδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο συγκρίνω μεταξύ των άλλων το ευρωπαϊκό μοντέλο αντιμετώπισης της πανδημίας, με τα μέτρα που έλαβαν άλλες χώρες όπως η Κίνα, η Νέα Ζηλανδία, η Ταϊβάν, η Αυστραλία, η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, το Βιετνάμ.

Η ευρωπαϊκή μέθοδος έχει αποδειχθεί υπερβολικά χαλαρή και αναποτελεσματική και η ελληνική μέθοδος είναι μια παραλλαγή της ευρωπαϊκής. Από τον Νοέμβριο έχω προτείνει ένα αυστηρό γενικό lockdownτριών έως τεσσάρων εβδομάδων για να ισορροπήσουμε και να οργανώσουμε το οικονομικό και κοινωνικό μας μέλλον σε καλύτερη βάση.
9.000 θανάτους αργότερα νομίζω ότι η επιχειρηματολογία μου έχει ενισχυθεί από τις αρνητικές εξελίξεις.

Στην Ελλάδα όπως και στην ΕΕ έχουμε περάσει στην φάση της πλήρους εξάρτησης από τον εμβολιασμό ενώ οι άλλες χώρες που ανέφερα νίκησαν την πανδημία με τα μέτρα που εφάρμοσαν και αξιοποιούν τον εμβολιασμό συμπληρωματικά. Ελπίζω να πάνε όλα καλά με τα εμβόλια και να μην μετατραπούμε σε Χιλή ή Ουγγαρία οι οποίες παρά τα εντυπωσιακά υψηλά ποσοστά εμβολιασμού του πληθυσμού εξακολουθούν να χάνουν κόσμο με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό από εμάς.

Η κυβέρνηση, στις τελευταίες μετρήσεις, δείχνει να εμφανίζει φθορά. Τι πρέπει να αλλάξει ή να βελτιώσει κατά τη γνώμη σας;

Οι δημοσκοπικές επιδόσεις της κυβέρνησης και η δημόσια εικόνα του Μητσοτάκη παραμένουν εντυπωσιακά καλές εάν σκεφτούμε τις διαστάσεις της κρίσης της πανδημίας και τις σημαντικές παράλληλες κρίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη όπως το προσφυγικό-μεταναστευτικό και οι σχέσεις με την Τουρκία.

Ο κατάλογος των αλλαγών που προτείνω εδώ και καιρό δημόσια είναι μακρύς.

Για παράδειγμα είμαι υπέρ μιας αντιμετώπισης σοκ της πανδημίας γιατί αν δεν αφήσουμε οριστικά πίσω μας την πανδημία δεν πρόκειται να λειτουργήσει η οικονομία μας η οποία στηρίζεται περισσότερο από τις άλλες στον τουρισμό και τις υπηρεσίες όπου παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο η ανθρώπινη επαφή.


Ελπίζω να πάνε όλα καλά με τα εμβόλια και να μην μετατραπούμε σε Χιλή ή Ουγγαρία οι οποίες παρά τα εντυπωσιακά υψηλά ποσοστά εμβολιασμού του πληθυσμού εξακολουθούν να χάνουν κόσμο με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό από εμάς

Έχω ζητήσει επίσης έλεγχο της ασφαλιστικής, συνταξιοδοτικής δαπάνης και «πάγωμα» των αναδρομικών και άλλων διευκολύνσεων. Το ασφαλιστικό έλλειμμα έχει ξεφύγει όπως πριν την κρίση του 2010. Πρέπει να το θέσουμε υπό έλεγχο προτού αρχίσουν τις υποδείξεις οι Ευρωπαίοι εταίροι και πιστωτές.

Έχω κάνει κι άλλες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Το πρόβλημα είναι ότι πολλές από αυτές αν και κατά την άποψή μου είναι απόλυτα αναγκαίες μπορεί να έχουν, προσωρινά, σημαντικό δημοσκοπικό και πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση. Επομένως, έχουμε ήδη κάποια φθορά αλλά σε υψηλά επίπεδα δημοτικότητας για τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση ενώ οι περισσότερες διορθωτικές κινήσεις που θεωρώ αναγκαίες δεν είναι δημοφιλείς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αυστηρότερα και αποτελεσματικότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας επιθυμούν γύρω στο 16% των συμπολιτών μας με το 60-65% να ζητούν χαλάρωση των μέτρων.


ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου