Την άποψη ότι η γνωμοδότηση Ντογιάκου για την ΑΔΑΕ πρέπει να ανακληθεί εξέφρασε ο Ευάγγελος Βενιζέλος σε συνέντευξή του στα Παραπολιτικά FM.
Ηδη από την Τετάρτη ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχε αποδομήσει τη γνωμοδότηση με δική του ανάλυση.
Το απόσπασμα από τη ραδιοφωνική του συνέντευξη:
Ενήργησα ως καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, ως ο γενικός εισηγητής της αναθεώρησης του Συντάγματος του 2001, οπότε και εισήχθη ο θεσμός των ανεξαρτήτων Αρχών μεταξύ των οποίων και η ΑΔΑΕ και βεβαίως ως παλαιός εισηγητής του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκτέλεση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στις 46 χώρες μέλη. Άρα έχω πολλές και πολλαπλές ευαισθησίες και ως εκ τούτου διατυπώνω την επιστημονική κριτική μου για τη γνωμοδότηση του Εισαγγελέα, ο οποίος πράγματι υπερέβη το όριο που θέτει ο νόμος για τη γνωμοδοτική αρμοδιότητα, αλλά και την πάγια, μακροχρόνια τακτική της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.
Διερεύνησα εκατοντάδες γνωμοδοτήσεων των τελευταίων δεκαετιών, δεν υπάρχει καμία που να μη δέχεται ότι όταν υπάρχει εκκρεμής δίκη ή μπορεί να υπάρξει εκκρεμής δίκη, εκκρεμής δικαστική διαδικασία, δεν γνωμοδοτεί ο Εισαγγελέας, επίσης δεν γνωμοδοτεί απαντώντας σε ιδιώτες, δεν έχει απαντήσει ποτέ σε μία ιδιωτική εταιρία όπως ο ΟΤΕ.
Εδώ έχουμε και εκκρεμή ποινική προκαταρκτική εξέταση για τις υποκλοπές –δύο μάλιστα– έχουμε βεβαίως και την αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας, γιατί εάν οποιοσδήποτε τηλεπικοινωνιακός πάροχος διαφωνεί με τις πράξεις της ΑΔΑΕ, δεν προσφεύγει στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, προσφεύγει στα διοικητικά δικαστήρια και εν τέλει στο Συμβούλιο Επικρατείας.
Ν. Λυμπεράκη: Ξέρετε, προκύπτει αυτονόητα μία απορία, είναι εμπειρότατος ο κ. Ντογιάκος και προφανώς γνωρίζει τα προβλεπόμενα.
Ευ. Βενιζέλος: Ο κ. Ντογιάκος δεν είναι απλώς έμπειρος, όπως είπα και στο κείμενό μου είναι και ευφυής και εγκρατής και θαρραλέος και έχει αποδείξει ότι μπορεί να αγωνιστεί για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης στο παρελθόν και πιστεύω ότι θα τα σκεφτεί όλα πάρα πολύ καλά. Επειδή το μεγάλο προσόν του νομικού, αλλά και κάθε νομίζω ανθρώπου που είναι σκεπτόμενος, είναι να λαμβάνει υπόψη τον αντίλογο, θα τα λάβει όλα υπόψη και θα διατυπώσει μία πιο ολοκληρωμένη θέση τις προσεχείς ημέρες. Θέλω να το ελπίζω και το προτείνω και το εύχομαι.
Το πρώτο, λοιπόν, είναι εάν τις ανεξάρτητες αρχές που προβλέπει το Σύνταγμα, αλλά ανεξάρτητες αρχές προβλέπει και το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να έρθει ο εθνικός νομοθέτης ο κοινός και να τις ευνουχίσει, να περιορίσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητές τους, να τις διαπλάσει όπως νομίζει. Η απάντηση είναι όχι, διότι δεν ερμηνεύεται το Σύνταγμα με βάση το νόμο, αλλά ο νόμος με βάση το Σύνταγμα και άλλους υπερέχοντες κανόνες, όπως είναι το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αλλά πρωτίστως το Σύνταγμα.
Άρα λοιπόν όταν το άρθρο 19 παράγραφος 2 αναθέτει τον εν τέλει και συνολικό έλεγχο του απορρήτου των επικοινωνιών στην ΑΔΑΕ, πρέπει η ΑΔΑΕ να μπορεί να κάνει ελέγχους. Έρχεται λοιπόν το δεύτερο επιχείρημα που λέει, ψηφίστηκε ένας νόμος στο όνομα της διαφάνειας, αλλά στην πραγματικότητα έτσι όπως τον ερμηνεύει τώρα η Εισαγγελία στο όνομα της αδιαφάνειας και της συγκάλυψης και λέει «ένας που παρακολουθείται για λόγους εθνικής ασφαλείας μπορεί να ενημερωθεί μόνο μετά από τρία χρόνια και εάν το αποφασίσει ένα τριμελές όργανο με δύο εισαγγελείς και τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ». Ως εκ τούτου η ΑΔΑΕ δεν μπορεί πλέον να κάνει ελέγχους όταν κάποιος διαμαρτύρεται ότι παρακολουθείται ή υποπτεύεται, διότι δεν μπορεί να τον ενημερώσει.
Ν. Λυμπεράκη: Δεν μπορεί να ελέγξει ή δεν μπορεί να ενημερώσει; Είναι το ίδιο πράγμα αυτά τα δύο;
Ευ. Βενιζέλος: Είναι άλλο πράγμα το εάν θα ενημερωθεί ο παρακολουθούμενος και άλλο πράγμα εάν θα γίνονται έλεγχοι μη τυχόν και παρανομεί η ΕΥΠ, μη τυχόν και παρανομεί η τηλεπικοινωνιακή εταιρία, μη τυχόν και παρανομούν διάφοροι άνθρωποι ανεξέλεγκτοι, όπως συνέβη με τα κατασκοπικά λογισμικά. Άρα η ΑΔΑΕ προφανώς δεν θα ενημερώσει τον παρακολουθούμενο, θα ενημερώσει όμως τη Βουλή, την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, της οποίας είναι θεσμικός βραχίονας κατά το Σύνταγμα. Να σας πω και το καλύτερο; Θα ενημερώσει τον ίδιο τον Εισαγγελέα, διότι μπορεί να τελούνται αδικήματα και μπορεί να πρέπει ο Εισαγγελέας να επιληφθεί. Αλλά και κάτι άλλο, τώρα οι εισαγγελείς που κάνουν προκαταρκτικές εξετάσεις, μπορούν να κάνουν ελέγχους στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους;
Εάν κάποιος, εσείς, αντί να πάτε στην ΑΔΑΕ, πάτε στον Εισαγγελέα και κάνετε μία μήνυση ότι με παρακολουθεί κάποιος, ο Εισαγγελέας μπορεί να κάνει έλεγχο; Άρα αυτό όλο είναι άτοπο, οδηγείται σε αδιέξοδο και φανταστείτε το πώς μπορεί να εκτεθεί διεθνώς η χώρα εάν πει κανείς κατά λογική συνέπεια, «η ΑΔΑΕ παραβίασε αυτό που αντιλαμβάνεται ως Σύνταγμα και ως νόμο ο Εισαγγελέας». Τότε δίωξη, τότε κατηγορούμενοι τα μέλη της ΑΔΑΕ, τότε διεθνής διασυρμός της χώρας η οποία παύει να θεωρείται φιλελεύθερη ευρωπαϊκή δημοκρατία. Το θέλει κανείς αυτό;
Ν. Λυμπεράκη: Θεωρείτε, επομένως, ότι αυτό είναι και ένα πλήγμα στο κράτος δικαίου και στη διεθνή εικόνα της χώρας μας.
Ευ. Βενιζέλος: Θεωρώ ότι πρέπει να τροποποιηθεί ή, ακόμα καλύτερα, να ανακληθεί η γνωμοδότηση, διότι ο κ. Ντογιάκος και νομικά ξέρει και έχει αποδείξει ότι έχει αίσθημα ανεξαρτησίας και νομίζω ότι δεν θα ήθελε να θεωρείται ότι παρεμποδίζει την εφαρμογή των εγγυήσεων του απορρήτου ή και οποιουδήποτε άλλου δικαιώματος συνταγματικά κατοχυρωμένου.
Ν. Λυμπεράκη: Ένας πολίτης που θέλει να διερευνηθεί το θέμα του, τι μπορεί να κάνει, κ. Πρόεδρε, με το ισχύον πλαίσιο;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό είναι το ερώτημα λοιπόν που θέσαμε. Μπορεί και πρέπει να πάει στην ΑΔΑΕ, μπορεί και πρέπει να πάει στον Εισαγγελέα εάν υποπτεύεται ότι έχει τελεστεί αδίκημα, διότι αλλιώς δεν θα ξέρουμε ούτε καν πότε αρχίζει η τριετία, ποιος ξέρει πότε αρχίζει η τριετία; Λέει η γνωμοδότηση, μα όλα κοινοποιούνται στην ΑΔΑΕ. Κοινοποιούνται όμως χωρίς ονόματα και χωρίς αιτιολογίες, κοινοποιούνται απλοί αριθμοί.
Εν πάση περιπτώσει, η κυβέρνηση έχει εμπλακεί σε μία υπόθεση εδώ και μήνες. Υποτίθεται ότι έγινε ένας νόμος για να υπάρξει αλλαγή κλίματος, να υπάρξει συναίνεση, να υπάρχει αναβάθμιση εγγυήσεων, προστασία ειδική για τα πολιτικά πρόσωπα όπως έλεγα, αλλά κάποιοι άλλοι έλεγαν όχι, η κυβέρνηση και η Βουλή το δέχτηκε, ο ορισμός της έννοιας της εθνικής ασφάλειας…
Ν. Λυμπεράκη: Να περνά από τον Πρόεδρο της Βουλής δηλαδή λέτε.
Ευ. Βενιζέλος: … Άρα τι κάναμε τώρα; Ψήφισε η Βουλή ένα νόμο για να περιοριστούν οι έλεγχοι και για να διαφεύγουν οι παρανομούντες ή ψηφίστηκε ένας νόμος για να αλλάξει το κλίμα και να κοιτάξει μέσα στο μέλλον, διότι δεν μπορεί να ασχολούμαστε με θέματα με τα οποία ασχολούμασταν πριν 30 χρόνια; Πριν 30 χρόνια ξεκίνησα τη σταδιοδρομία μου στη Βουλή ως Υπουργός και Βουλευτής με τη δίωξη κατά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη την εποχή εκείνη για τις υποκλοπές της εποχής Γρυλλάκη-Μαυρίκη και είχα συμβάλλει στο να αποφασίσει ο Ανδρέας Παπανδρέου να τα αναστείλει όλα αυτά, να αλλάξουμε κλίμα και ατμόσφαιρα.
Ν. Λυμπεράκη: Πείτε μου κάτι. Για την ισχύ αυτής της γνωμοδότησης, άκουγα χθες από τη συχνότητά μας…
Ευ. Βενιζέλος: Δεν έχει καμία ισχύ η γνωμοδότηση, ούτως ή άλλως δεν έχει καμία ισχύ.
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, εάν μου επιτρέπετε, άκουγα υπουργό της κυβέρνησης να λέει και μεταφέρω αυτολεξεί τη διατύπωση που επέλεξε ότι η γνωμοδότηση του κ. Ντογιάκου είναι εκτελεστή από όλους τους εισαγγελείς της χώρας.
Ευ. Βενιζέλος: Να πάει να φρεσκάρει τα νομικά του όποιος το είπε αυτό.
Ν. Λυμπεράκη: Ο κ. Γεωργιάδης το είπε στα «Παραπολιτικά».
Ευ. Βενιζέλος: Καταρχάς η γνωμοδότηση δεν τηρεί τα κρατούντα να κοινοποιείται στους εισαγγελείς, αυτή την πρόνοια την είχε. Αυτά που αφορούν τους εισαγγελείς είναι παραγγελίες του Εισαγγελέα του Α.Π. προς τους εισαγγελείς εφετών και πρωτοδικών ή γνωμοδοτήσεις που αφορούν τις αρμοδιότητες των εισαγγελέων και τις κοινοποιήσεις στους εισαγγελείς. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα από αυτά.
Ν. Λυμπεράκη: Υπάρχει όμως μία εταιρία που έχει ζητήσει τη γνώμη του κ. Ντογιάκου, την έχει…
Ευ. Βενιζέλος: Κακώς τη ζήτησε.
Ν. Λυμπεράκη: Ναι, αλλά την έλαβε. Τώρα τι γίνεται;
Ευ. Βενιζέλος: Η εταιρία την έλαβε, δεν μπορεί να την κάνει τίποτα.
Ν. Λυμπεράκη: Δεν θα την αντιτάξει στην ΑΔΑΕ;
Ευ. Βενιζέλος: Οι πράξεις της ΑΔΑΕ είναι εκτελεστές διοικητικές πράξεις, εκτελούνται αυτογνωμόνως όπως λέμε, από μόνες τους, όποιος θέλει, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Εάν αρνηθεί η εταιρία να εκτελέσει την πράξη της ΑΔΑΕ, θα της επιβληθεί πρόστιμο το οποίο μπορεί να είναι και πολύ μεγάλο πρόστιμο. Αυτό το πρόστιμο δεν μπορεί να το κρίνει κανένας εισαγγελέας, θα το κρίνει το διοικητικό δικαστήριο. Εδώ έχουμε και μία επέμβαση στις αρμοδιότητες της διοικητικής δικαιοσύνης.
Επίσης όπως ξέρετε, όπως κάποιος νομικός ξέρει, το άρθρο 100 το Συντάγματος που εγκαθιδρύει το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο του αναθέτει και την αρμοδιότητα να επιλύει συγκρούσεις αρμοδιοτήτων μεταξύ διοικητικών Αρχών και δικαστικών Αρχών, άρα εδώ έχουμε και μία υπέρβαση στην εν δυνάμει αρμοδιότητα του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου.
Ν. Λυμπεράκη: Άρα και της διοικητικής δικαιοσύνης και του ΑΕΔ.
Ευ. Βενιζέλος: Και των ποινικών δικαστηρίων, γιατί αυτή τη στιγμή διεξάγονται προκαταρκτικές εξετάσεις και για τις λεγόμενες επισυνδέσεις της ΕΥΠ και για το Predator, άρα εδώ προκαταλαμβάνεται η δικαιοδοτική κρίση των εισαγγελέων που ενεργούν ως προανακριτικά όργανα, κάτι το οποίο το αποκλείουν οι γνωμοδοτήσεις της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου τα τελευταία 50 χρόνια. Αναδίφησα, κα. Λυμπεράκη, στις γνωμοδοτήσεις, τις διάβασα μία-μία, των τελευταίων 20 ετών, από την αναθεώρηση του 2001 έως σήμερα, 22 ετών, παραπάνω από 250 γνωμοδοτήσεις. Υπάρχει ένα μοτίβο, υπάρχει ένας αυτοπεριορισμός και αν δείτε γνωμοδοτήσεις που απευθύνονται σε ανεξάρτητες αρχές θα δείτε πώς μιλά ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου για τον Πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι επίτιμος Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, όπως ο κ. Ράμμος είναι επίτιμος Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας.
Ν. Λυμπεράκη: Θέτετε και ζήτημα ύφους τώρα εδώ.
Ευ. Βενιζέλος: «Σεβαστέ μου κ. Πρόεδρε, λέω μία άποψη, μπορεί να κάνω λάθος, τολμώ να τη διατυπώσω απευθυνόμενος σε επίτιμο Πρόεδρο και ούτω καθεξής».
Ν. Λυμπεράκη: Το ύφος του κ. Ντογιάκου το χαρακτηρίζετε, αν καταλαβαίνω σωστά από το κείμενό σας το χθεσινό, απειλητικό.
Ευ. Βενιζέλος: Το ύφος του κ. Ντογιάκου δεν το κρίνω, ο κ. Ντογιάκος ξέρει να εκφραστεί. Με συγχωρείτε, στον κ. Ντογιάκο διατύπωσα την εκτίμησή μου και την υπόληψή μου και την ελπίδα μου ότι τα προσόντα του θα τα αξιοποιήσει για την προστασία του κράτους δικαίου, διότι διαθέτει προσόντα.
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, πρακτικά σας άκουσα με πολλή προσοχή, όμως αναρωτιέμαι, όταν θα πάει η ΑΔΑΕ ζητώντας τα στοιχεία που έχει ζητήσει και ο όμιλος ΟΤΕ ή οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρία αντιτάξει ότι εδώ έχω μία γνωμοδότηση του εισαγγελέα.
Ευ. Βενιζέλος: Μα τα αντέταξε αυτά, τα είπε ο ΟΤΕ έχοντας μιλήσει απλώς στο τηλέφωνο με τον κ. Ντογιάκο, δεν νομίζω ότι η ΑΔΑΕ σταμάτησε, έγιναν οι έλεγχοι, γίνονται κ.λπ. Ο ΟΤΕ είναι μία εταιρία η οποία ανήκει σε ένα μεγάλο διεθνή όμιλο που νομίζω ότι σέβεται αυτό που λέγεται κράτος δικαίου, έχει και μία αντίληψη για το πώς λειτουργούν οι θεσμοί στη Γερμανία, διότι η μητρική της ας πούμε είναι κατ’ ουσία η Deutsche Telekom. Δεν νομίζω ότι μπορεί να μπει σε τέτοιου είδους συζητήσεις μία εταιρία μεγέθους ΟΤΕ και γιατί μόνο η ΟΤΕ, οι άλλοι γιατί να αντιδρούν δηλαδή;
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, λέτε ότι στην προκειμένη περίπτωση της γνωμοδότησης το ζητούμενο δεν είναι να ασκηθεί ο έλεγχος επί της ΕΥΠ και των τηλεπικοινωνιακών παρόχων από την Εισαγγελική Αρχή, αλλά να μην ασκηθεί κανένας απολύτως έλεγχος.
Ευ. Βενιζέλος: Ακριβώς, διότι εδώ υπήρχαν στο παρελθόν διαφωνίες μεταξύ εισαγγελέων και ανεξαρτήτων Αρχών, ποιος θα ελέγχει τις κάμερες, αν μπορούν τα προσωπικά δεδομένα να αντιταχθούν στον ανακριτή. Η λογική ποια ήταν; Η λογική ήταν ότι όταν επιλαμβάνεται η δικαιοσύνη του ελέγχου, δεν μπορεί να παρεμβαίνει η ανεξάρτητη Αρχή και να δημιουργεί προβλήματα στη δικαιοσύνη. Εδώ το θέμα δεν είναι οι έλεγχοι της δικαιοσύνης που παρεμποδίζονται από την ΑΔΑΕ, είναι οι έλεγχοι της ΑΔΑΕ που πάει να παρεμποδιστούν από τη δικαιοσύνη ώστε να μην ασκείται κανείς έλεγχος.
Ν. Λυμπεράκη: Άρα λέτε, κ. Πρόεδρε, ότι στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Ντογιάκος εξέδωσε αυτήν τη γνωμοδότηση για να μην ασκηθεί κανένας απολύτως έλεγχος.
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ λέω ποιο είναι το αποτέλεσμα ανεξαρτήτως προθέσεων, δεν λέω ποια είναι η πρόθεση του κ. Ντογιάκου. Θεωρώ ότι ο κ. Ντογιάκος έχει τις καλύτερες προθέσεις και σεβασμό στη νομιμότητα, αλλά το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει παρεμπόδιση επί απειλή ποινικής δίωξης, σε βαθμό κακουργήματος μάλιστα, κατά των μελών της ΑΔΑΕ. Αυτό τώρα που θέλει η χώρα, ως κερασάκι, είναι μία δίωξη κατά των μελών της ΑΔΑΕ και μετά κατά των μελών της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και ούτω καθεξής.
Ν. Λυμπεράκη: Είναι προβληματική αυτή η δημόσια αντιπαράθεση της ανεξάρτητης αρχής και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με δημόσιες τοποθετήσεις;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, γιατί η ανεξάρτητη αρχή αμύνεται. Εδώ έκαναν δήλωση 16 καθηγητές του Συνταγματικού Δικαίου κοινή, πράγμα το οποίο είναι πρωτοφανές, και δεν νομίζω ότι έχει διατυπωθεί διαφορετική άποψη. Δεν βλέπω να υποστηρίζεται νομικά η αντίθετη άποψη, δηλαδή η άποψη της γνωμοδότησης.
Ν. Λυμπεράκη: Ναι, είναι και πολιτικό το θέμα, κ. Πρόεδρε;
Ευ. Βενιζέλος: Τα πάντα είναι πολιτικά, ποιο θέμα δεν είναι πολιτικό; Αλλά το θέμα της πολιτικής αξιολόγησης αφορά εμένα ως καθηγητή και ως πρώην Πρόεδρο κόμματος, όπως ήταν μεγάλοι συνταγματολόγοι όπως ο Αλέξανδρος Σβώλος, κολοσσιαίοι, ή ο Δημήτρης Τσάτσος, κοινοβουλευτική προσωπικότητα, ή αφορά τη δικαιοσύνη η οποία πρέπει να έχει καθήκον ουδετερότητας και εν πάση περιπτώσει, όπως λέμε obligation de réserve, υποχρέωση επιφύλαξης πολιτικής σε όλες τις δραστηριότητες της;
Ν. Λυμπεράκη: Συνολικά τη διαχείριση από τη δικαιοσύνη, από τον Αύγουστο μέχρι σήμερα, θα μπορούσατε να την κρίνετε, να την αξιολογήσετε; Του θέματος εννοώ των υποκλοπών προφανώς.
Ευ. Βενιζέλος: Η δικαιοσύνη θα έπρεπε και πρέπει να κινηθεί τάχιστα για τη διερεύνηση της υπόθεσης, να καταλήξει σε συμπεράσματα.
Ν. Λυμπεράκη: Κινείται;
Ευ. Βενιζέλος: Εδώ δεν αμφιβάλω ότι κάνουν δουλειά οι εισαγγελείς που διενεργούν τις προκαταρκτικές εξετάσεις, αλλά συμπέρασμα δεν έχουμε, ενώ από τη δραστηριότητα της ΑΔΑΕ έχουμε συμπέρασμα. Εν πάση περιπτώσει, κοιτάξτε, εδώ υπάρχει ένα ζήτημα παρακολουθήσεων τις οποίες παρεδέχθη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, υπουργών και άλλων αξιωματούχων. Ποια ήταν η αιτιολογία; Ότι η ΕΥΠ ενήργησε εκτός πλαισίου, αλλά εν αγνοία του Πρωθυπουργού. Εγώ να δεχθώ την άγνοια του Πρωθυπουργού που ήταν ο εποπτεύων και είναι ο εποπτεύων υπουργός, αλλά «εκτός πλαισίου», παραδοχή δηλαδή παρανομίας. Αυτό δεν είναι μεγάλο θέμα που πρέπει να διερευνηθεί;
Εν πάση περιπτώσει δεν είναι το πρώτο ή το μόνο ζήτημα που έχει η χώρα, οι υποκλοπές, αλλά εάν καμφθούμε στα θέματα δημοκρατίας και κράτους δικαίου, μετά δεν υπάρχει ούτε ανάπτυξη, δεν υπάρχει ούτε πρόοδος, ούτε ανταγωνιστικότητα και φοβούμαι ότι αποκλίνουμε από ένα πρότυπο το οποίο είναι το πρότυπο της ευρωπαϊκής δημοκρατίας που ήταν και το μεγάλο όραμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, έτσι δεν είναι;
Ν. Λυμπεράκη: Πείτε και κάτι ακόμα από τη μακρά σας εμπειρία, αν θέλετε, είθισται να ζητεί μία ιδιωτική εταιρία;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, ποτέ. Δεν έχει απαντήσει ποτέ σε ιδιωτική εταιρία, υπάρχει υπέρβαση αρμοδιότητος.
Ν. Λυμπεράκη: Εντάξει δεν έχει απαντήσει, το είπατε αυτό πολύ ξεκάθαρα. Είθισται όμως μία ιδιωτική εταιρία να ζητεί τη γνώμη του Αρείου Πάγου;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι. Το τελευταίο παράδειγμα, κα. Λυμπεράκη, είναι διάφοροι αντιεμβολιαστές που ζητούσαν γνωμοδότηση από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους με τον υποχρεωτικό εμβολιασμό ή εν πάση περιπτώσει με τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος τότε για την αντιμετώπιση της πανδημίας και οι οποίες είναι ζωντανές προϋποθέσεις, γιατί δεν έχουμε ξεφύγει από αυτό το πρόβλημα.
Ν. Λυμπεράκη: Επομένως σας εξέπληξε γιατί εδώ…
Ευ. Βενιζέλος: Δεν απάντησε σε κανένα ιδιώτη ο εισαγγελέας. Αλίμονο, αυτά είναι δεδομένα. Σας λέω, υπάρχουν οι γνωμοδοτήσεις, έχω κάνει έρευνα επί του αντικειμένου, τις έχω διαβάσει όλες αυτές τις γνωμοδοτήσεις των τελευταίων 25 ετών.
Ν. Λυμπεράκη: Επομένως σας εκπλήσσει ότι ένας μεγάλος όμιλος ζητεί γνωμοδότηση από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για να δει πώς θα κινηθεί σε αίτημα ελέγχου.
Ευ. Βενιζέλος: Δεν θέλω να το σχολιάσω αυτό. Η γνωμοδότηση ζητήθηκε τηλεφωνικά και καταρχήν χορηγήθηκε τηλεφωνικά, και καταρχήν και καταρχάς χορηγήθηκε τηλεφωνικά ως ουσία, με την έννοια της επιφύλαξης, «προσέξτε μήπως παραβιάζετε το νόμο», το οποίο είναι αδιανόητο, η εταιρία ας επικοινωνήσει με το δικηγόρο της. Επικοινωνεί με ποιον και με ποιο θάρρος επικοινωνεί και γιατί δημιουργεί προβλήματα μία εταιρία στη λειτουργία των θεσμών; Να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες δικονομικές διαδικασίες.
Ν. Λυμπεράκη: Ξέρετε, προκύπτει αυτονόητα μία απορία, είναι εμπειρότατος ο κ. Ντογιάκος και προφανώς γνωρίζει τα προβλεπόμενα.
Ευ. Βενιζέλος: Ο κ. Ντογιάκος δεν είναι απλώς έμπειρος, όπως είπα και στο κείμενό μου είναι και ευφυής και εγκρατής και θαρραλέος και έχει αποδείξει ότι μπορεί να αγωνιστεί για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης στο παρελθόν και πιστεύω ότι θα τα σκεφτεί όλα πάρα πολύ καλά. Επειδή το μεγάλο προσόν του νομικού, αλλά και κάθε νομίζω ανθρώπου που είναι σκεπτόμενος, είναι να λαμβάνει υπόψη τον αντίλογο, θα τα λάβει όλα υπόψη και θα διατυπώσει μία πιο ολοκληρωμένη θέση τις προσεχείς ημέρες. Θέλω να το ελπίζω και το προτείνω και το εύχομαι.
Το πρώτο, λοιπόν, είναι εάν τις ανεξάρτητες αρχές που προβλέπει το Σύνταγμα, αλλά ανεξάρτητες αρχές προβλέπει και το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να έρθει ο εθνικός νομοθέτης ο κοινός και να τις ευνουχίσει, να περιορίσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητές τους, να τις διαπλάσει όπως νομίζει. Η απάντηση είναι όχι, διότι δεν ερμηνεύεται το Σύνταγμα με βάση το νόμο, αλλά ο νόμος με βάση το Σύνταγμα και άλλους υπερέχοντες κανόνες, όπως είναι το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αλλά πρωτίστως το Σύνταγμα.
Άρα λοιπόν όταν το άρθρο 19 παράγραφος 2 αναθέτει τον εν τέλει και συνολικό έλεγχο του απορρήτου των επικοινωνιών στην ΑΔΑΕ, πρέπει η ΑΔΑΕ να μπορεί να κάνει ελέγχους. Έρχεται λοιπόν το δεύτερο επιχείρημα που λέει, ψηφίστηκε ένας νόμος στο όνομα της διαφάνειας, αλλά στην πραγματικότητα έτσι όπως τον ερμηνεύει τώρα η Εισαγγελία στο όνομα της αδιαφάνειας και της συγκάλυψης και λέει «ένας που παρακολουθείται για λόγους εθνικής ασφαλείας μπορεί να ενημερωθεί μόνο μετά από τρία χρόνια και εάν το αποφασίσει ένα τριμελές όργανο με δύο εισαγγελείς και τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ». Ως εκ τούτου η ΑΔΑΕ δεν μπορεί πλέον να κάνει ελέγχους όταν κάποιος διαμαρτύρεται ότι παρακολουθείται ή υποπτεύεται, διότι δεν μπορεί να τον ενημερώσει.
Ν. Λυμπεράκη: Δεν μπορεί να ελέγξει ή δεν μπορεί να ενημερώσει; Είναι το ίδιο πράγμα αυτά τα δύο;
Ευ. Βενιζέλος: Είναι άλλο πράγμα το εάν θα ενημερωθεί ο παρακολουθούμενος και άλλο πράγμα εάν θα γίνονται έλεγχοι μη τυχόν και παρανομεί η ΕΥΠ, μη τυχόν και παρανομεί η τηλεπικοινωνιακή εταιρία, μη τυχόν και παρανομούν διάφοροι άνθρωποι ανεξέλεγκτοι, όπως συνέβη με τα κατασκοπικά λογισμικά. Άρα η ΑΔΑΕ προφανώς δεν θα ενημερώσει τον παρακολουθούμενο, θα ενημερώσει όμως τη Βουλή, την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, της οποίας είναι θεσμικός βραχίονας κατά το Σύνταγμα. Να σας πω και το καλύτερο; Θα ενημερώσει τον ίδιο τον Εισαγγελέα, διότι μπορεί να τελούνται αδικήματα και μπορεί να πρέπει ο Εισαγγελέας να επιληφθεί. Αλλά και κάτι άλλο, τώρα οι εισαγγελείς που κάνουν προκαταρκτικές εξετάσεις, μπορούν να κάνουν ελέγχους στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους;
Εάν κάποιος, εσείς, αντί να πάτε στην ΑΔΑΕ, πάτε στον Εισαγγελέα και κάνετε μία μήνυση ότι με παρακολουθεί κάποιος, ο Εισαγγελέας μπορεί να κάνει έλεγχο; Άρα αυτό όλο είναι άτοπο, οδηγείται σε αδιέξοδο και φανταστείτε το πώς μπορεί να εκτεθεί διεθνώς η χώρα εάν πει κανείς κατά λογική συνέπεια, «η ΑΔΑΕ παραβίασε αυτό που αντιλαμβάνεται ως Σύνταγμα και ως νόμο ο Εισαγγελέας». Τότε δίωξη, τότε κατηγορούμενοι τα μέλη της ΑΔΑΕ, τότε διεθνής διασυρμός της χώρας η οποία παύει να θεωρείται φιλελεύθερη ευρωπαϊκή δημοκρατία. Το θέλει κανείς αυτό;
Ν. Λυμπεράκη: Θεωρείτε, επομένως, ότι αυτό είναι και ένα πλήγμα στο κράτος δικαίου και στη διεθνή εικόνα της χώρας μας.
Ευ. Βενιζέλος: Θεωρώ ότι πρέπει να τροποποιηθεί ή, ακόμα καλύτερα, να ανακληθεί η γνωμοδότηση, διότι ο κ. Ντογιάκος και νομικά ξέρει και έχει αποδείξει ότι έχει αίσθημα ανεξαρτησίας και νομίζω ότι δεν θα ήθελε να θεωρείται ότι παρεμποδίζει την εφαρμογή των εγγυήσεων του απορρήτου ή και οποιουδήποτε άλλου δικαιώματος συνταγματικά κατοχυρωμένου.
Ν. Λυμπεράκη: Ένας πολίτης που θέλει να διερευνηθεί το θέμα του, τι μπορεί να κάνει, κ. Πρόεδρε, με το ισχύον πλαίσιο;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό είναι το ερώτημα λοιπόν που θέσαμε. Μπορεί και πρέπει να πάει στην ΑΔΑΕ, μπορεί και πρέπει να πάει στον Εισαγγελέα εάν υποπτεύεται ότι έχει τελεστεί αδίκημα, διότι αλλιώς δεν θα ξέρουμε ούτε καν πότε αρχίζει η τριετία, ποιος ξέρει πότε αρχίζει η τριετία; Λέει η γνωμοδότηση, μα όλα κοινοποιούνται στην ΑΔΑΕ. Κοινοποιούνται όμως χωρίς ονόματα και χωρίς αιτιολογίες, κοινοποιούνται απλοί αριθμοί.
Εν πάση περιπτώσει, η κυβέρνηση έχει εμπλακεί σε μία υπόθεση εδώ και μήνες. Υποτίθεται ότι έγινε ένας νόμος για να υπάρξει αλλαγή κλίματος, να υπάρξει συναίνεση, να υπάρχει αναβάθμιση εγγυήσεων, προστασία ειδική για τα πολιτικά πρόσωπα όπως έλεγα, αλλά κάποιοι άλλοι έλεγαν όχι, η κυβέρνηση και η Βουλή το δέχτηκε, ο ορισμός της έννοιας της εθνικής ασφάλειας…
Ν. Λυμπεράκη: Να περνά από τον Πρόεδρο της Βουλής δηλαδή λέτε.
Ευ. Βενιζέλος: … Άρα τι κάναμε τώρα; Ψήφισε η Βουλή ένα νόμο για να περιοριστούν οι έλεγχοι και για να διαφεύγουν οι παρανομούντες ή ψηφίστηκε ένας νόμος για να αλλάξει το κλίμα και να κοιτάξει μέσα στο μέλλον, διότι δεν μπορεί να ασχολούμαστε με θέματα με τα οποία ασχολούμασταν πριν 30 χρόνια; Πριν 30 χρόνια ξεκίνησα τη σταδιοδρομία μου στη Βουλή ως Υπουργός και Βουλευτής με τη δίωξη κατά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη την εποχή εκείνη για τις υποκλοπές της εποχής Γρυλλάκη-Μαυρίκη και είχα συμβάλλει στο να αποφασίσει ο Ανδρέας Παπανδρέου να τα αναστείλει όλα αυτά, να αλλάξουμε κλίμα και ατμόσφαιρα.
Ν. Λυμπεράκη: Πείτε μου κάτι. Για την ισχύ αυτής της γνωμοδότησης, άκουγα χθες από τη συχνότητά μας…
Ευ. Βενιζέλος: Δεν έχει καμία ισχύ η γνωμοδότηση, ούτως ή άλλως δεν έχει καμία ισχύ.
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, εάν μου επιτρέπετε, άκουγα υπουργό της κυβέρνησης να λέει και μεταφέρω αυτολεξεί τη διατύπωση που επέλεξε ότι η γνωμοδότηση του κ. Ντογιάκου είναι εκτελεστή από όλους τους εισαγγελείς της χώρας.
Ευ. Βενιζέλος: Να πάει να φρεσκάρει τα νομικά του όποιος το είπε αυτό.
Ν. Λυμπεράκη: Ο κ. Γεωργιάδης το είπε στα «Παραπολιτικά».
Ευ. Βενιζέλος: Καταρχάς η γνωμοδότηση δεν τηρεί τα κρατούντα να κοινοποιείται στους εισαγγελείς, αυτή την πρόνοια την είχε. Αυτά που αφορούν τους εισαγγελείς είναι παραγγελίες του Εισαγγελέα του Α.Π. προς τους εισαγγελείς εφετών και πρωτοδικών ή γνωμοδοτήσεις που αφορούν τις αρμοδιότητες των εισαγγελέων και τις κοινοποιήσεις στους εισαγγελείς. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα από αυτά.
Ν. Λυμπεράκη: Υπάρχει όμως μία εταιρία που έχει ζητήσει τη γνώμη του κ. Ντογιάκου, την έχει…
Ευ. Βενιζέλος: Κακώς τη ζήτησε.
Ν. Λυμπεράκη: Ναι, αλλά την έλαβε. Τώρα τι γίνεται;
Ευ. Βενιζέλος: Η εταιρία την έλαβε, δεν μπορεί να την κάνει τίποτα.
Ν. Λυμπεράκη: Δεν θα την αντιτάξει στην ΑΔΑΕ;
Ευ. Βενιζέλος: Οι πράξεις της ΑΔΑΕ είναι εκτελεστές διοικητικές πράξεις, εκτελούνται αυτογνωμόνως όπως λέμε, από μόνες τους, όποιος θέλει, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Εάν αρνηθεί η εταιρία να εκτελέσει την πράξη της ΑΔΑΕ, θα της επιβληθεί πρόστιμο το οποίο μπορεί να είναι και πολύ μεγάλο πρόστιμο. Αυτό το πρόστιμο δεν μπορεί να το κρίνει κανένας εισαγγελέας, θα το κρίνει το διοικητικό δικαστήριο. Εδώ έχουμε και μία επέμβαση στις αρμοδιότητες της διοικητικής δικαιοσύνης.
Επίσης όπως ξέρετε, όπως κάποιος νομικός ξέρει, το άρθρο 100 το Συντάγματος που εγκαθιδρύει το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο του αναθέτει και την αρμοδιότητα να επιλύει συγκρούσεις αρμοδιοτήτων μεταξύ διοικητικών Αρχών και δικαστικών Αρχών, άρα εδώ έχουμε και μία υπέρβαση στην εν δυνάμει αρμοδιότητα του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου.
Ν. Λυμπεράκη: Άρα και της διοικητικής δικαιοσύνης και του ΑΕΔ.
Ευ. Βενιζέλος: Και των ποινικών δικαστηρίων, γιατί αυτή τη στιγμή διεξάγονται προκαταρκτικές εξετάσεις και για τις λεγόμενες επισυνδέσεις της ΕΥΠ και για το Predator, άρα εδώ προκαταλαμβάνεται η δικαιοδοτική κρίση των εισαγγελέων που ενεργούν ως προανακριτικά όργανα, κάτι το οποίο το αποκλείουν οι γνωμοδοτήσεις της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου τα τελευταία 50 χρόνια. Αναδίφησα, κα. Λυμπεράκη, στις γνωμοδοτήσεις, τις διάβασα μία-μία, των τελευταίων 20 ετών, από την αναθεώρηση του 2001 έως σήμερα, 22 ετών, παραπάνω από 250 γνωμοδοτήσεις. Υπάρχει ένα μοτίβο, υπάρχει ένας αυτοπεριορισμός και αν δείτε γνωμοδοτήσεις που απευθύνονται σε ανεξάρτητες αρχές θα δείτε πώς μιλά ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου για τον Πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι επίτιμος Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, όπως ο κ. Ράμμος είναι επίτιμος Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας.
Ν. Λυμπεράκη: Θέτετε και ζήτημα ύφους τώρα εδώ.
Ευ. Βενιζέλος: «Σεβαστέ μου κ. Πρόεδρε, λέω μία άποψη, μπορεί να κάνω λάθος, τολμώ να τη διατυπώσω απευθυνόμενος σε επίτιμο Πρόεδρο και ούτω καθεξής».
Ν. Λυμπεράκη: Το ύφος του κ. Ντογιάκου το χαρακτηρίζετε, αν καταλαβαίνω σωστά από το κείμενό σας το χθεσινό, απειλητικό.
Ευ. Βενιζέλος: Το ύφος του κ. Ντογιάκου δεν το κρίνω, ο κ. Ντογιάκος ξέρει να εκφραστεί. Με συγχωρείτε, στον κ. Ντογιάκο διατύπωσα την εκτίμησή μου και την υπόληψή μου και την ελπίδα μου ότι τα προσόντα του θα τα αξιοποιήσει για την προστασία του κράτους δικαίου, διότι διαθέτει προσόντα.
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, πρακτικά σας άκουσα με πολλή προσοχή, όμως αναρωτιέμαι, όταν θα πάει η ΑΔΑΕ ζητώντας τα στοιχεία που έχει ζητήσει και ο όμιλος ΟΤΕ ή οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρία αντιτάξει ότι εδώ έχω μία γνωμοδότηση του εισαγγελέα.
Ευ. Βενιζέλος: Μα τα αντέταξε αυτά, τα είπε ο ΟΤΕ έχοντας μιλήσει απλώς στο τηλέφωνο με τον κ. Ντογιάκο, δεν νομίζω ότι η ΑΔΑΕ σταμάτησε, έγιναν οι έλεγχοι, γίνονται κ.λπ. Ο ΟΤΕ είναι μία εταιρία η οποία ανήκει σε ένα μεγάλο διεθνή όμιλο που νομίζω ότι σέβεται αυτό που λέγεται κράτος δικαίου, έχει και μία αντίληψη για το πώς λειτουργούν οι θεσμοί στη Γερμανία, διότι η μητρική της ας πούμε είναι κατ’ ουσία η Deutsche Telekom. Δεν νομίζω ότι μπορεί να μπει σε τέτοιου είδους συζητήσεις μία εταιρία μεγέθους ΟΤΕ και γιατί μόνο η ΟΤΕ, οι άλλοι γιατί να αντιδρούν δηλαδή;
Ν. Λυμπεράκη: Κύριε Πρόεδρε, λέτε ότι στην προκειμένη περίπτωση της γνωμοδότησης το ζητούμενο δεν είναι να ασκηθεί ο έλεγχος επί της ΕΥΠ και των τηλεπικοινωνιακών παρόχων από την Εισαγγελική Αρχή, αλλά να μην ασκηθεί κανένας απολύτως έλεγχος.
Ευ. Βενιζέλος: Ακριβώς, διότι εδώ υπήρχαν στο παρελθόν διαφωνίες μεταξύ εισαγγελέων και ανεξαρτήτων Αρχών, ποιος θα ελέγχει τις κάμερες, αν μπορούν τα προσωπικά δεδομένα να αντιταχθούν στον ανακριτή. Η λογική ποια ήταν; Η λογική ήταν ότι όταν επιλαμβάνεται η δικαιοσύνη του ελέγχου, δεν μπορεί να παρεμβαίνει η ανεξάρτητη Αρχή και να δημιουργεί προβλήματα στη δικαιοσύνη. Εδώ το θέμα δεν είναι οι έλεγχοι της δικαιοσύνης που παρεμποδίζονται από την ΑΔΑΕ, είναι οι έλεγχοι της ΑΔΑΕ που πάει να παρεμποδιστούν από τη δικαιοσύνη ώστε να μην ασκείται κανείς έλεγχος.
Ν. Λυμπεράκη: Άρα λέτε, κ. Πρόεδρε, ότι στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Ντογιάκος εξέδωσε αυτήν τη γνωμοδότηση για να μην ασκηθεί κανένας απολύτως έλεγχος.
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ λέω ποιο είναι το αποτέλεσμα ανεξαρτήτως προθέσεων, δεν λέω ποια είναι η πρόθεση του κ. Ντογιάκου. Θεωρώ ότι ο κ. Ντογιάκος έχει τις καλύτερες προθέσεις και σεβασμό στη νομιμότητα, αλλά το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει παρεμπόδιση επί απειλή ποινικής δίωξης, σε βαθμό κακουργήματος μάλιστα, κατά των μελών της ΑΔΑΕ. Αυτό τώρα που θέλει η χώρα, ως κερασάκι, είναι μία δίωξη κατά των μελών της ΑΔΑΕ και μετά κατά των μελών της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και ούτω καθεξής.
Ν. Λυμπεράκη: Είναι προβληματική αυτή η δημόσια αντιπαράθεση της ανεξάρτητης αρχής και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με δημόσιες τοποθετήσεις;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, γιατί η ανεξάρτητη αρχή αμύνεται. Εδώ έκαναν δήλωση 16 καθηγητές του Συνταγματικού Δικαίου κοινή, πράγμα το οποίο είναι πρωτοφανές, και δεν νομίζω ότι έχει διατυπωθεί διαφορετική άποψη. Δεν βλέπω να υποστηρίζεται νομικά η αντίθετη άποψη, δηλαδή η άποψη της γνωμοδότησης.
Ν. Λυμπεράκη: Ναι, είναι και πολιτικό το θέμα, κ. Πρόεδρε;
Ευ. Βενιζέλος: Τα πάντα είναι πολιτικά, ποιο θέμα δεν είναι πολιτικό; Αλλά το θέμα της πολιτικής αξιολόγησης αφορά εμένα ως καθηγητή και ως πρώην Πρόεδρο κόμματος, όπως ήταν μεγάλοι συνταγματολόγοι όπως ο Αλέξανδρος Σβώλος, κολοσσιαίοι, ή ο Δημήτρης Τσάτσος, κοινοβουλευτική προσωπικότητα, ή αφορά τη δικαιοσύνη η οποία πρέπει να έχει καθήκον ουδετερότητας και εν πάση περιπτώσει, όπως λέμε obligation de réserve, υποχρέωση επιφύλαξης πολιτικής σε όλες τις δραστηριότητες της;
Ν. Λυμπεράκη: Συνολικά τη διαχείριση από τη δικαιοσύνη, από τον Αύγουστο μέχρι σήμερα, θα μπορούσατε να την κρίνετε, να την αξιολογήσετε; Του θέματος εννοώ των υποκλοπών προφανώς.
Ευ. Βενιζέλος: Η δικαιοσύνη θα έπρεπε και πρέπει να κινηθεί τάχιστα για τη διερεύνηση της υπόθεσης, να καταλήξει σε συμπεράσματα.
Ν. Λυμπεράκη: Κινείται;
Ευ. Βενιζέλος: Εδώ δεν αμφιβάλω ότι κάνουν δουλειά οι εισαγγελείς που διενεργούν τις προκαταρκτικές εξετάσεις, αλλά συμπέρασμα δεν έχουμε, ενώ από τη δραστηριότητα της ΑΔΑΕ έχουμε συμπέρασμα. Εν πάση περιπτώσει, κοιτάξτε, εδώ υπάρχει ένα ζήτημα παρακολουθήσεων τις οποίες παρεδέχθη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, υπουργών και άλλων αξιωματούχων. Ποια ήταν η αιτιολογία; Ότι η ΕΥΠ ενήργησε εκτός πλαισίου, αλλά εν αγνοία του Πρωθυπουργού. Εγώ να δεχθώ την άγνοια του Πρωθυπουργού που ήταν ο εποπτεύων και είναι ο εποπτεύων υπουργός, αλλά «εκτός πλαισίου», παραδοχή δηλαδή παρανομίας. Αυτό δεν είναι μεγάλο θέμα που πρέπει να διερευνηθεί;
Εν πάση περιπτώσει δεν είναι το πρώτο ή το μόνο ζήτημα που έχει η χώρα, οι υποκλοπές, αλλά εάν καμφθούμε στα θέματα δημοκρατίας και κράτους δικαίου, μετά δεν υπάρχει ούτε ανάπτυξη, δεν υπάρχει ούτε πρόοδος, ούτε ανταγωνιστικότητα και φοβούμαι ότι αποκλίνουμε από ένα πρότυπο το οποίο είναι το πρότυπο της ευρωπαϊκής δημοκρατίας που ήταν και το μεγάλο όραμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, έτσι δεν είναι;
Ν. Λυμπεράκη: Πείτε και κάτι ακόμα από τη μακρά σας εμπειρία, αν θέλετε, είθισται να ζητεί μία ιδιωτική εταιρία;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, ποτέ. Δεν έχει απαντήσει ποτέ σε ιδιωτική εταιρία, υπάρχει υπέρβαση αρμοδιότητος.
Ν. Λυμπεράκη: Εντάξει δεν έχει απαντήσει, το είπατε αυτό πολύ ξεκάθαρα. Είθισται όμως μία ιδιωτική εταιρία να ζητεί τη γνώμη του Αρείου Πάγου;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι. Το τελευταίο παράδειγμα, κα. Λυμπεράκη, είναι διάφοροι αντιεμβολιαστές που ζητούσαν γνωμοδότηση από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους με τον υποχρεωτικό εμβολιασμό ή εν πάση περιπτώσει με τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος τότε για την αντιμετώπιση της πανδημίας και οι οποίες είναι ζωντανές προϋποθέσεις, γιατί δεν έχουμε ξεφύγει από αυτό το πρόβλημα.
Ν. Λυμπεράκη: Επομένως σας εξέπληξε γιατί εδώ…
Ευ. Βενιζέλος: Δεν απάντησε σε κανένα ιδιώτη ο εισαγγελέας. Αλίμονο, αυτά είναι δεδομένα. Σας λέω, υπάρχουν οι γνωμοδοτήσεις, έχω κάνει έρευνα επί του αντικειμένου, τις έχω διαβάσει όλες αυτές τις γνωμοδοτήσεις των τελευταίων 25 ετών.
Ν. Λυμπεράκη: Επομένως σας εκπλήσσει ότι ένας μεγάλος όμιλος ζητεί γνωμοδότηση από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για να δει πώς θα κινηθεί σε αίτημα ελέγχου.
Ευ. Βενιζέλος: Δεν θέλω να το σχολιάσω αυτό. Η γνωμοδότηση ζητήθηκε τηλεφωνικά και καταρχήν χορηγήθηκε τηλεφωνικά, και καταρχήν και καταρχάς χορηγήθηκε τηλεφωνικά ως ουσία, με την έννοια της επιφύλαξης, «προσέξτε μήπως παραβιάζετε το νόμο», το οποίο είναι αδιανόητο, η εταιρία ας επικοινωνήσει με το δικηγόρο της. Επικοινωνεί με ποιον και με ποιο θάρρος επικοινωνεί και γιατί δημιουργεί προβλήματα μία εταιρία στη λειτουργία των θεσμών; Να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες δικονομικές διαδικασίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου