Παρασκευή 19 Αυγούστου 2011

Στο τραπέζι το όριο ηλικίας για μητροπολίτες


«Απόφαση-σταθμό για την Εκκλησία» χαρακτήρισε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος, την απόφαση του μητροπολίτη Ζακύνθου να παραιτηθεί στις 3 Σεπτεμβρίου από τον επισκοπικό θρόνο.
Στο τραπέζι το όριο ηλικίας για μητροπολίτες
Οκ. Ιερώνυμος σημείωσε ότι η στάση του μητροπολίτη Ζακύνθου θέτει επί τάπητος ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα για την Ελλαδική Εκκλησία, αναφορικά με το εάν θα πρέπει να καθιερωθεί ή όχι όριο ηλικίας.
«Είναι κάτι που προβληματίζει», είπε ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος και πρόσθεσε: «Η μέση λύση ίσως είναι η καλύτερη, ούτε κάποιος να σέρνεται ούτε κάποιος να παραιτείται νέος».
Τα θέματα της παραίτησης του μητροπολίτη Ζακύνθου αλλά και οι περιπτώσεις των υπέργηρων ιεραρχών αναμένεται να συζητηθούν εκτενώς κατά την επικείμενη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου.

Για την οικειοθελή αποχώρηση του μητροπολίτη Ζακύνθου μίλησαν στην «Ε» τέσσερις ιεράρχες και ένας πανεπιστημιακός.
Προκόπιος Φιλίππων
«Εκτός παράδοσης»
«Υπερβαίνοντας τις δυσκολίες για να κρίνω μια προσωπική επιλογή αδελφού αρχιερέως θα παρατηρήσω ότι στην κανονική παράδοση της Εκκλησίας είναι άγνωστη η παραίτηση από του επισκοπικού θρόνου όταν αυτή δεν υπαγορεύεται από λόγους γήρατος ή φανερής ανικανότητας.
Κάθε φορά που αυτό έγινε, η Εκκλησία με αυστηρότητα αντιμετώπισε εκείνον τον οποίο επέλεγε τον δρόμο της παραιτήσεως. Πέρα από αυτά τον λόγο έχει ο αρχιερεύς που υποβάλλει την παραίτηση και το συνοδικό όργανο που κυριαρχικά θα αποφανθεί γι' αυτήν».
Ιερόθεος Ναυπάκτου
«Τηρεί τον λόγο του»
«Ο μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος είχε προ πολλού δηλώσει ότι θα παραιτηθεί από τον θρόνο του, όταν φτάσει στην ηλικία των 72 ετών και τηρεί τον λόγο του με τη δήλωση της παραίτησής του. Αν και οι κανόνες της Εκκλησίας δεν ευνοούν παραίτηση μητροπολίτη, εν τούτοις πρέπει να επαινεθεί η ενεργειά του καίτοι, απ' ό,τι γνωρίζω, δεν έχει ιδαίτερο πρόβλημα υγείας και θα μπορούσε να παραμείνει στη θέση του για κάποιο διάστημα ακόμη. Με την πράξη του αυτή δείχνει ότι σέβεται τον λόγο του και δεν εξαρτά τη ζωή του από μια θέση, έστω και εκκλησιαστική».
Ιγνάτιος Δημητριάδος
«Αξιομίμητη πράξη»
«Είναι μια αξιομίμητη πράξη που αποδεικνύει την ευθύνη απέναντι στην Εκκλησία και στο ποίμνιο που μας έχει εμπιστευτεί να διακονούμε.
Είναι πολύ σημαντικό να ανοίγει κανείς τον δρόμο στους νέους όταν έχει τη δύναμη να το κάνει, γιατί δυστυχώς πολλές φορές το προχωρημένο της ηλικίας δημιουργεί ανασφάλειες και δεσμεύει ανεπανόρθωτα μια τοπική Εκκλησία όταν ο επίσκοπός της δεν μπορεί πλέον να ασκήσει τα καθήκοντά του».
Μεσσηνίας Χρυσόστομος
«Παράδειγμα»
«Είναι μια πράξη ευθύνης, συνέπειας και προσωπικής επιλογής. Νομίζω πως ο σεβασμιότατος Ζακύνθου στη δήλωσή του εξήγησε τους λόγους για τους οποίους προβαίνει σε αυτή την παραίτηση και θεωρώ ότι θα μπορέσει να καταστεί παράδειγμα ώστε ο καθένας μας να αξιολογήσει ανάλογα τις προσωπικές του επιλογές σε μια θέση τόσο υπεύθυνη και ουσιαστική που η Εκκλησία μάς έχει αναθέσει».
Χαράλαμπος Παπαστάθης
ομότιμος καθηγητής Κανονικού Δικαίου στο ΑΠΘ
«Τον τιμά»
«Είναι μια απόφαση πολύ γενναία η οποία ιδιαιτέρως τιμά τον μητροπολίτη Ζακύνθου, ο οποίος παραιτείται από τα καθήκοντα του μητροπολίτη, ενώ εξ όσων γνωρίζουμε όλοι είναι απολύτως υγιής και στο σώμα και στο πνεύμα.
Οπως τονίζει ο ίδιος στον κλήρο της μητροπόλεώς του, η αποστολή και διακονία του μητροπολίτη είναι πολυσχιδής και ιδιαιτέρως υπεύθυνη. Οταν ο εφημέριος συνταξιοδοτείται στα 70 θα πρέπει και οι μητροπολίτες να έχουν ένα όριο ηλικίας.
Μια από τις αιτίες που πολλές φορές η Εκκλησία κλυδωνίζεται είναι ότι παραμένουν στη διακονία εν ενεργεία μητροπολίτες οι οποίοι άγουν και την 8η και την 9η δεκαετία της ζωής τους με συμπαρομαρτούντα προβλήματα υγείας, σωματικής και πνευματικής, και τα οποία επηρεάζουν την απόδοσή τους.
Βεβαίως οι ιεροί κανόνες δεν προβλέπουν όριο ηλικίας, αλλά η Εκκλησία στην πράξη θα μπορούσε να το καθιερώσει όπως η Καθολική Εκκλησία, στην οποία οι επίσκοποι την ημέρα που συμπληρώνουν 75 έτη ζωής υποβάλλουν στον πάπα Ρώμης την παραίτησή τους τους από τη διοίκηση της επισκοπής».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου