Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012

Πέντε ημερομηνίες για εκλογές «βλέπει» η ΝΔ


Πέντε ημερομηνίες για εκλογές «βλέπει» η ΝΔ

 
  

Στο τραπέζι παραμένουν για την Συγγρού, όλα τα σενάρια της ημερομηνίας προσφυγής στην κάλπη, ακόμη και εκείνο της 8ης Απριλίου, το οποίο φάνηκε ότι επιδιώχθηκε να βγει πολύ γρήγορα από την ατζέντα. Στο στρατηγείο της ΝΔ ελέγχουν πλέον όλες τις ημερομηνίες διαπιστώνοντας ότι, υπό προϋποθέσεις, οι εκλογές μπορεί να έλθουν και γρηγορότερα από τις 29 Απριλίου.

Δεδομένων των χρονοδιαγραμμάτων που τίθενται πλέον καθαρότερα επί τάπητος μετά την προχθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup, η Βουλή θα πρέπει να παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 15 Μαρτίου.


Αυτό προκύπτει –σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του «γαλάζιου» οικονομικού επιτελείου- από τα εξής στοιχεία:

Μετά τη δημόσια προσφορά με τα τεχνικά δεδομένα για το PSI, η καταγραφή της συμμετοχής των ομολογιούχων μπορεί να ολοκληρωθεί σε 10 ημέρες.

Σημειώνεται ότι η προσφορά για το PSI έχει συνταχθεί ήδη και το μόνο που υπολείπεται είναι η προσθήκη των αριθμητικών δεδομένων.

Κατόπιν –κατά πάσα πιθανότητα- θα ενεργοποιηθούν τα CACS ώστε να συμπεριληφθούν και οι ομολογιούχοι εκείνοι οι οποίοι να ανήκουν στη μειονότητα που δεν επιθυμεί την εθελοντική συμμετοχή της στο πρόγραμμα. Μετά το κλείσιμο του PSI, απαιτούνται περίπου 10 ημέρες ακόμη προκειμένου η δανειακή σύμβαση να περάσει ως τελικό κείμενο από την Βουλή. 

Σημειώνεται ότι, υπό προϋποθέσεις, εφ’ όσον η Βουλή έχει εγκρίνει το νέο μνημόνιο, τυπικά έχει δοθεί η εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών για να προχωρήσει. Πιθανώς λοιπόν να μη χρειαστεί καν να επανεισαχθεί στην Βουλή η νέα σύμβαση. Συναφώς, μέχρι την επόμενη Τετάρτη, από τις επιτροπές και την Ολομέλεια της Βουλής θα έχουν εισαχθεί και –καθώς εκτιμάται- υπερψηφιστεί και οι εφαρμοστκοί νόμοι.

Γεγονός που καταδεικνύει τη σπουδή του πολιτικού συστήματος να κλείσουν όλες οι άμεσες εκκρεμότητες που συνδέονται με τη δανειακή σύμβαση το ταχύτερο δυνατό.

Τα επόμενα βήματα που αφορούν στο PSI, ουσιαστικά δηλαδή το settlement, είναι διαδικασίες που θα δρομολογηθούν και θα υλοποιηθούν από στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης και του εθνικού τραπεζικού συστήματος. Γεγονός που καθιστά τη λειτουργία της Βουλής περιττή.

Συνεπώς, εφ’ όσον μέσα στο επόμενο 20ήμερο μπορεί να έχει ολοκληρωθεί όλη η απαιτούμενη διαδικασία (από τη στιγμή βέβαια που δεν υπάρξει εμπλοκή στο θέμα του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων –κάτι που δεν είναι καθόλου απίθανο) περί τα μέσα Μαρτίου μπορούν να προκηρυχθούν εκλογές, οι οποίες σύμφωνα με τις Συνταγματικές διατάξεις, υπάρχει χρόνος να διεξαχθούν στις 8 Απριλίου.

Αν δε συμβεί αυτό, η επόμενη ημερομηνία μπορεί να είναι η 22η Απριλίου (πολιτικά ασύμβατη λόγω της διεξαγωγής προεκλογικής περιόδου εν μέσω εορτών Πάσχα) ή η 29η Απριλίου. Από εκεί και πέρα, «παίζουν» όλες οι Κυριακές -6, 13 και 20 Μαΐου- μέχρις τις 21 Μαΐου που ξεκινούν οι Πανελλήνιες εξετάσεις.

Ωστόσο, η καθυστέρηση του χρόνου των εκλογών προκαλεί μια σειρά άλλων προβλημάτων με κυριότερο την υλοποίηση των τριών δομικών μεταρρυθμίσεων (structural benchmarks) που προβλέπονται από τη νέα δανειακή σύμβαση και οι ισάριθμοι νόμοι- πλαίσιο για τις οποίες, θα πρέπει να έχουν ολοληρωθεί και κατατεθεί –αν όχι ψηφιστεί- στην Βουλή, το αργότερο ως το τέλος Ιουνίου.

Συγκεκριμένα, η (επόμενη) κυβέρνηση υποχρεούται να αναμορφώσει πλήρως το φορολογικό σύστημα, τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (οι δαπάνες του κράτους για την εφαρμογή πολιτικών κοινωνικού περιεχομένου) και οι αποφάσεις για τη μείωση των δαπανών του δημοσίου.

Ουσιαστικά, πρόκειται για τη διαμόρφωση και υλοποίηση μια συνολικής μεταρρυθμιστικής πολιτικής που διαφοροποιεί εκ βάθρων τις κρατικές και κοινωνικές δομές και απαιτεί χρονικό περιθώριο για την κατάρτισή της.

Επισημαίνεται πάντως ότι, παρά το πανηγυρικό κλίμα που επικράτησε μετά τη συνεδρίαση και τις αποφάσεις του Eurogroup –εκπορευόμενο κυρίως από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης- διατηρούνται δύο πολύ κρίσιμα ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία θα καορίσουν και την τελική έκβαση της δανειακής συμφωνία και, πολιτικά, το χρόνο των εκλογών.

Το πρώτο έχει να κάνει με την πορεία και την κατάληξη του PSI και το δεύτερο με το ποσοστό συμμετοχής του ΔΝΤ στο πακέτο των 130 δις. Ειδικά το δεύτερο δεν αποκλείεται να εγείρει εμπόδια στο άμεσο μέλλον, λόγω τόσο των διενέξεων ανάμεσα σε ΔΝΤ και ΕΕ, όσο και στο εσωτερικό του ΔΝΤ.

Ο κύβος αναμένεται να ριφθεί στη συνεδρίαση τη Δ.Σ. του ΔΝΤ το Μάρτιο. 
newpost

Πάνος Ρασσιάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου