Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

Αυτό είναι το έργο του Γιάννη Μπουτάρη για το 2011

Διαβάστε στην ομιλία του Γιάννη Μπουτάρη στη σημερινή ειδική συνεδρίαση για τον απολογισμό της διοίκησης για το 2011:
Καλησπέρα σε όλους σας. Μαζευτήκαμε σήμερα για την παρουσίαση, ως οφείλουμε, και τον σχολιασμό από όλους, όπως ορίζει ο νόμος, του Απολογισμού των πεπραγμένων του 2011 της Δημοτικής Αρχής και του Δήμου μας. Δυστυχώς καταστάσεις όπως οι δύο απανωτές εθνικές εκλογές, η
εφαρμογή του Καλλικράτη και άλλα προβλήματα μετατόπισαν το χρόνο της παρουσίασης. Ελπίζω τον απολογισμό του 2011 να τον κάνουμε σε πιο έγκαιρη χρονική στιγμή. Παρόλη την καθυστέρηση, είναι μια σημαντική στιγμή για όλους όσοι νοιαζόμαστε για τη Θεσσαλονίκη και το μεγαλύτερο Δήμο της. Πρωτίστως για τους δημότες της πόλης, όσο και για τους φορείς της, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, την συμπολίτευση και αντιπολίτευση, για εμάς τους ίδιους που είμαστε υπεύθυνοι για αυτόν τον απολογισμό. Αλλά, θα ‘λεγα, και για τους όμορους δήμους, τα άλλα επίπεδα εξουσίας, την αιρετή και την διορισμένη Περιφέρεια, και τα όργανα της κεντρικής διοίκησης.
Αυτή είναι μια ευκαιρία που μας επιτρέπει να αναλογιστούμε τι και πως έγινε, και άρα τι μέλλει και πώς μπορεί να γίνει, όσο και το τι δεν έγινε, γιατί δεν έγινε και πώς μπορεί να γίνει. Μια ευκαιρία που αποτελεί θεμέλιο της δημοκρατικής λειτουργίας, αφού επιτρέπει όσο και υποχρεώνει την εκλεγμένη δημοτική αρχή να εκθέσει στο εκλογικό σώμα τη δράση της, όπως η ίδια την αντιλαμβάνεται, να την αντιπαραβάλει με τις προγραμματικές της τοποθετήσεις, αλλά και με την πραγματικότητα που, όπως διαμορφώνεται, δημιουργεί πάντα ευκαιρίες και απειλές, δυνατότητες και περιορισμούς.

Εξωστρέφεια & Τουρισμός
Θα αρχίσω με αυτό που θεωρώ το σήμα κατατεθέν της δημοτικής μας αρχής, την εξωστρέφεια της πόλης μέσα από την προώθηση του τουρισμού. Πιστεύω πως το 2011 αποδείξαμε ότι η εξωστρέφεια αποδίδει, ότι μπορεί να φέρει χρήματα στην πόλη σε μια περίοδο που τα χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Η αύξηση κατά 300% και 60% των διανυκτερεύσεων των Ισραηλινών και των Τούρκων αντίστοιχα στην Θεσσαλονίκη δεν οφείλεται φυσικά μόνο στις προσπάθειες μας, αλλά οφείλεται κυρίως σε αυτές. Όπως θα διαπιστώσετε από μερικά μόνο δείγματα της διεθνούς κάλυψης για την Θεσσαλονίκη, στις σελίδες 12-15 του απολογισμού, η πόλη μας κατέκτησε μια προβολή ανεκτίμητης αξίας, με μοναδικό κόστος μερικά αεροπορικά ταξίδια και διανυκτερεύσεις, αλλά βεβαίως με πολύ κόπο. Την κατέκτησε διότι αυτή η δημοτική αρχή έκανε κάτι εξαιρετικά απλό, που όμως δεν είχε ποτέ ξαναγίνει στη Θεσσαλονίκη. Προέβαλε το πλήρες φάσμα της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης, επιλογή που πλέον εκπροσωπείται και από το motto του Οργανισμού Τουρισμού της πόλης: ‘Thessaloniki: many stories, one heart’. Τα προβλήματα που παρουσιάζει ο Οργανισμός Τουρισμού στη λειτουργία του, που είναι κατά την άποψή μας δομικά, πιστεύουμε ότι με συνεργασία και την καλή διάθεση όλων των εμπλεκομένων θα ξεπεραστούν.

Η πολιτική συνεχίστηκε το 2012 και θα συνεχίσει και το 2013. Ενδεικτικά αναφέρω, αν και δεν είναι η αποκλειστική πρωτοβουλία, τους δείκτες μνήμης στους οποίους και θα βασίζονται ο Βυζαντινός, Οθωμανικός, και ο Εβραϊκός περίπατος, καθώς και την ανάδειξη της παρακαταθήκης των Κύριλλου και Μεθόδιου μέσα από ένα εξειδικευμένο διεθνές ιστορικό συνέδριο και μια μεγάλη έκθεση που θα βασίζεται σε εκθέματα από χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και σε εκθέματα από διεθνείς συλλογές άλλων χωρών.

Ταυτόχρονα ασκούμε συστηματική προσπάθεια με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – ελληνικές προξενικές αρχές, τον ΟΛΘ, αεροπορικές εταιρείες – ούτως ώστε το ενδιαφέρον που προκαλούμε στον διεθνή επισκέπτη από αυτές τις πρωτοβουλίες να μπορεί να μετατραπεί σε επίσκεψη στην πόλη μας μέσα από άμεση παροχή ταξιδιωτικών θεωρήσεων και χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς είτε λέγονται πτήσεις τσάρτερ ή low cost είτε κρουαζιέρες, ενώ πρέπει να σημειώσω πως το τρένο μας λείπει απελπιστικά.

Ο τουρισμός δεν είναι πανάκεια για την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας είναι όμως ένας βασικός πυλώνας της οικονομικής ανάπτυξης και, στα πλαίσια της σημερινής κρίσης, προσφέρει ταχεία οικονομική απόδοση, ενώ απαιτεί σε αυτή την φάση την ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος της Θεσσαλονίκης με σχετικά χαμηλό κόστος. Είναι φαντάζομαι απολύτως κατανοητό ότι οι δράσεις εξωστρέφειας θα συνεχιστούν και θα καθιερωθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της παρούσας δημοτικής αρχής. Χρειάζεται πολλή και συστηματική δουλειά για να καταταγούμε μεταξύ των πόλεων που αποτελούν αδιαμφισβήτητο τουριστικό προορισμό διεθνώς.

Οικονομική Διαχείριση

Εάν με την πολιτική μας στην προώθηση του τουρισμού και την εδραίωση της εξωστρέφειας προκαλέσαμε έμμεσα ένα οικονομικό όφελος στην πόλη μας, με την εξυγίανση της διαχείρισης των οικονομικών μας το 2011 εξασφαλίσαμε την υπόσταση του Δήμου μας παρ’ όλες τις δυσχερείς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης της χώρας συνθήκες, συνθήκες που έγιναν ακόμη πιο δυσχερείς από την διαχειριστική ανεπάρκεια των προκατόχων μας. Εξασφαλίσαμε, δηλαδή, την ικανότητα του Δήμου να είναι κατά το δυνατόν εντάξει προς τις υποχρεώσεις του απέναντι στους εργαζομένους του όσο και στους προμηθευτές του, δύο απαραίτητες προϋποθέσεις για να αποκτήσει ο Δήμος τη χαμένη αξιοπιστία του.

Με την διαδικασία άσκησης νομικής και οικονομικής δέουσας επιμέλειας, κάτι που πρώτη φορά έκανε δήμος της χώρας, αποκτήσαμε την καλύτερη δυνατή πραγματική εικόνα της οικονομικής θέσης του δήμου μας. Προχωράμε με βάση αυτή την εικόνα και όχι με βάσει ευσεβείς πόθους, φρούδες ελπίδες και μη πραγματοποιήσιμες υποσχέσεις.

Θέσαμε τις βάσεις για την διεύρυνση των πηγών εσόδων του δήμου μας με την ίδρυση γραφείου ευρωπαϊκών προγραμμάτων όσο και με την συστηματική άντληση χορηγιών κατά τη διάρκεια του έτους. Οι προσπάθειες αυτές συνεχίζονται αμείωτες το 2012 και είναι πεποίθηση μου ότι το 2013 και 2014 η συμβολή αυτών των δύο πηγών θα είναι αισθητή στο πλήρες φάσμα του δημοτικού έργου.

Οι συστηματικές μας προσπάθειες στην διαχείριση των οικονομικών μας ήταν αυτή που μας επέτρεψε να αυξήσουμε τους διαθέσιμους πόρους στην κοινωνική μας πολιτική, να μειώσουμε κατά 7,5% τα τέλη των δημοτών το 2012 και να αποπληρώσουμε όφειλες προς τους προμηθευτές που είχαν σωρευτεί σε βάθος χρόνων, να ελαφρύνουμε δηλαδή ποικιλοτρόπως τα βάρη των συμπολιτών μας. Ο ελληνικός λαός έχει μάθει με τον πλέον επώδυνο τρόπο ότι όταν δεν ευημερούν οι αριθμοί αργά ή γρήγορα θα πάψουν να ευημερούν και οι άνθρωποι. Είναι πάνω σε αυτή την ρεαλιστική βάση που ασκήσαμε την διαχείριση των οικονομικών μας το 2011, που συνεχίζουμε και την ασκούμε το 2012, αλλά και για το σύνολο της θητείας μας.

Τέλος προσπαθήσαμε και θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες για συστηματική επικοινωνία με επαγγελματικούς φορείς προκειμένου να συνεισφέρουμε στην ανάπτυξη της οικονομικής ζωής της πόλης.

Καθαριότητα

Στην διαχείριση της υπηρεσίας της καθαριότητας, υπηρεσίας με την οποία είναι ταυτισμένο το δημοτικό έργο στην συνείδηση του δημότη, είχαμε ταυτόχρονα υστέρηση όσο και πρόοδο. Είχαμε υστέρηση όσον αφορά την συλλογή των μη ανακυκλώσιμων απορριμμάτων και είχαμε πρόοδο στην υπηρεσία συλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών.

Η υπηρεσία συλλογής απορριμμάτων συχνά βρέθηκε στα πρόθυρα της κατάρρευσης, η εικόνα που παρουσίαζε η πόλη υπήρξε απαράδεκτη για τον δημότη ενώ η δημόσια υγεία βρέθηκε στα πρόθυρα της απειλής εξαιτίας των μεγάλων και ποικίλων προβλημάτων στον εξοπλισμό, τα ανταλλακτικά, το μηχανουργείο και το προσωπικό σε αυτή την υπηρεσία σε όλα τα επίπεδα.

Αντίθετα η ανακύκλωση μετά από την ανάπτυξη του συστήματος του μπλε κάδου απογειώθηκε, βασιζόμενη στην συνεργασία που συνάψαμε με την ΕΕΑΑ. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ενώ το νέο σύστημα είχε αναπτυχθεί μόλις στο 55% της πόλης κατά το 2011, ήδη είχε ισοσκελιστεί η ποσότητα ανακυκλώσιμων με εκείνη του καλύτερου έτους επίδοσης του προηγούμενου συστήματος ανακύκλωσης που ήρθε να αντικαταστήσει. Είναι χαρακτηριστικό της δυναμικής ανάπτυξης του συστήματος ανακύκλωσης που υιοθετήσαμε ότι τον Μάιο του 2012 συγκεντρώθηκαν 1.234 τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών σε αντίθεση με το Μάϊο του 2011 που είχαν συγκεντρωθεί μόλις 386 τόνοι.

Πώς όμως εξηγείται αυτή η διαφορά στην επίδοση μεταξύ της συλλογής μη-ανακυκλώσιμων απορριμμάτων και της συλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών; Εξηγείται από το γεγονός ότι η δημοτική αρχή το 2011 δεν ήλεγχε, και δυστυχώς ακόμη δεν ελέγχει, βασικούς συντελεστές της παραγωγής της υπηρεσίας συγκομιδής απορριμμάτων κατά το 2011, όπως η σύνθεση και ο χρόνος παραμονής του προσωπικού που αποτελούν οι συμβασιούχοι διμήνων, οκταμήνων και ασφαλιστικών μέτρων , η σύνθεση του στόλου της, η δυνατότητα παροχής ανταλλακτικών και τεχνικής υποστήριξης του στόλους της. Όλοι αυτοί οι συντελεστές παραγωγής της υπηρεσίας διαμορφώθηκαν και διαμορφώνονται με τρόπο απρόβλεπτο και ανασταλτικό από την Ενιαία Αρχή Προμηθειών, το Ελεγκτικό Συνέριο, τα δικαστήρια, και εν τέλει την δημοσιονομική πολιτική της χώρας, ιδιαίτερα τώρα λόγω της οικονομικής συγκυρίας.

Αντίθετα στην περίπτωση της ανακύκλωσης ο βασικός μας εταίρος, η ΕΕΑΑ, μπόρεσε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και άρα είχαμε μια προβλέψιμη διαθεσιμότητα των ανάλογων συντελεστών παραγωγής, εξ ού και τα θεαματικά αποτελέσματα των προσπαθειών μας και η εκπλήρωση στο ακέραιο μιας βασικής μας προγραμματικής δέσμευσης.

Ο δημότης και εντέλει ψηφοφόρος θα αποφασίσει σε ποιο επίπεδο εξουσίας θα αποδώσει ευθύνες και όλοι εμείς που διεκδικούμε την υποστήριξή του δεν μπορούμε παρά να σεβαστούμε την κυρίαρχη αυτή επιλογή του. Οφείλουμε όμως να του εξηγήσουμε, ώστε να μπορέσει να αποφασίσει όντας ενήμερος, το βαθμό ελέγχου που έχουμε σε αυτές τις παραμέτρους που καθορίζουν την αντικειμενικές μας δυνατότητες. Από την πλευρά μας ως δημοτική αρχή θα εξαντλήσουμε όλες τις θεσμικές και χρηματοδοτικές δυνατότητες για να αποκαταστήσουμε την υπηρεσία συλλογής απορριμμάτων. Ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της ανακύκλωσης θα συνεχίζουμε την προσπάθειά μας για να διευρύνουμε την διαχείριση απορριμμάτων με το πλήρες φάσμα καινοτόμων, για την χώρας μας, πολιτικών και πρακτικών, οι οποίες όμως είναι δεδομένες για προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη, όπως για παράδειγμα, η λύση της ενεργειακής εκμετάλλευσης των μη ανακυκλώσιμων υλικών. Η εμπειρία μας μετά τις συνεχείς επαφές με το εξωτερικό στα θέματα διαχείρισης αστικών απορριμμάτων αποδεικνύεται πολύτιμη και δικαιολογεί σε απόλυτο βαθμό την εξωστρέφειά μας και σ’ αυτό το θέμα.

Αστικό Περιβάλλον

Στον τομέα του αστικού περιβάλλοντος αντιμετωπίσαμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα δράσεις που μας παρέδωσαν οι προκάτοχοι μας ή η κεντρική διοίκηση. Αναφέρομαι στη δημοπράτηση του έργου της ανάπλασης Νέας Παραλίας – που σιγά-σιγά βαίνει προς την ολοκλήρωσή του πλέον – και στις διαδικασίες νομιμοποίησης των ημι-υπαίθριων χώρων. Αυτή η αποτελεσματικότητα είχε ως αποτέλεσμα πρώτον την κινητοποίηση διαθέσιμων πόρων για την ολοκλήρωση του μεγάλου κατασκευαστικού έργου της ανάπλασης, με σεβασμό στην διοικητική συνέχεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, όσο και τον προσπορισμό νέων πόρων, του Πράσινου Ταμείου συγκεκριμένα, είτε για την ολοκλήρωση ώριμων έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης είτε για την χρηματοδότηση έργων της επιλογής της νέας Δημοτικής Αρχής.

Σημειώνω επίσης την εξυγίανση και εξορθολογισμό της Πολεοδομίας που περιήλθε στον Δήμο Θεσσαλονίκης, την συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ για τον προσδιορισμό του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης και τέλος την εκκίνηση της κατάρτισης του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της πόλης μας. Αυτές οι τρείς ενέργειες συνδυαστικά συνιστούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την λειτουργία και υλοποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού της πόλης μας με τέτοιο τρόπο που να ικανοποιεί δημόσιους και διαφανείς στόχους πολιτικής. Από την προστασία της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς και του δημόσιου χώρου ως την οικονομική ανάπτυξη, με διαφανείς διαδικασίες μεταξύ της ιδιοκτησίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης και των κανονιστικών οργάνων της κεντρικής διοίκησης, για τον προσπορισμό υπεραξιών από την εκμετάλλευση γης.

Ναι μεν το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών θα φανεί αργότερα, το γεγονός όμως ότι τις αναλαμβάνουμε είναι και σαφής απόδειξη του μακρόπνοου οράματος για την πόλη που μας εμπνέει. Σε μικρότερο χρονικό ορίζοντα οφείλω να τονίσω ότι οι ενέργειες που υλοποιούνται κατά την διάρκεια του 2012 για την προστασία και ανάδειξη του δημόσιου χώρου – ανάπτυξη πεζοδρομήσεων, καταστολή των παράνομων τραπεζοκαθισμάτων κλπ – προετοιμάσθηκαν κατά το 2011 με βάση την κεντρική ιδέα της βιώσιμης κινητικότητας όπως πια λέγεται.



Κοινωνική Πολιτική

Στον τομέα της κοινωνικής μας πολιτικής, όπου όπως είπα οι πόροι αυξήθηκαν, οι προτεραιότητές μας υπήρξαν διττές: από τη μια η αποτελεσματικότερη λειτουργία και η θεσμική τακτοποίηση των υφιστάμενων δομών ή αυτών των δομών που περιήλθαν στον Δήμο, όπως βρεφονηπιακοί σταθμοί, ΚΕΠ. Από την άλλη η ανάπτυξη νέων δομών, που αποκτούν βαρύνουσα σημασία λόγω της κρίσης που μας μαστίζει, από το κέντρο κακοποιημένων γυναικών, μέχρι το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών και το κέντρο ημερήσιας φροντίδας-υπνωτήριο αστέγων. Επιπλέον δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στα θέματα ατόμων εθισμένων σε ουσίες δημιουργώντας τις κατάλληλες υποδομές για τη φροντίδα επανένταξης, απεξάρτησης κ.λπ. σε συνεργασία πάντα με το ΚΕΘΕΑ και με άλλους αρμόδιους και συναρμόδιους φορείς, που για πρώτη φορά φέραμε κοντά και σε συνεργασία υπό την ομπρέλα του Δήμου.

Και σε αυτό τον τομέα πολιτικής η προσπάθεια που αναλήφθηκε από το 2011 υλοποιείται το 2012 και θα ήθελα να αναφέρω χαρακτηριστικά την συνεργασία του Δήμου μας με τη Φιλόπτωχο Αδελφότητα στο θέμα της υποστήριξης των αστέγων. Φυσικά θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τη Φιλόπτωχο Αδελφότητα.

Πολιτισμός

Στον τομέα του Πολιτισμού θέλω να αναδείξω την υιοθέτηση της έννοιας της καλλιτεχνικής διεύθυνσης των Δημητρίων που απέφερε ένα διακεκριμένο αποτέλεσμα και μάλιστα σε πολύ μικρότερο κόστος από ότι στο παρελθόν. Όσο λιγότερα χρήματα έχεις με τόσο περισσότερη άποψη πρέπει να τα διαθέτεις. Αυτό κάναμε με την τριμελή καλλιτεχνική διεύθυνση η οποία και δημιούργησε ένα θετικό προηγούμενο στο οποίο θα χτίσουμε τα επόμενα χρόνια.

Η αποτελεσματική μας σχέση με τρίτους – μουσεία της πόλης, ξενόγλωσσα ινστιτούτα και αλλοδαπούς φορείς αλλά και χορηγικά ιδρύματα – έφερε επίσης ικανοποιητικά αποτελέσματα. Εδώ αναφέρω ενδεικτικά το Υπουργείο Πολιτισμού και την διοργάνωση της Μπιενάλε Νέων, τη συνεργασία με το Ίδρυμα Νιάρχος για το Future Library και τη συνεργασία με την Helexpo – ΔΕΘ για την προσέλκυση της World Music Expo για το 2012 και τη δημιουργία του Globalkan Club.

Αυτές οι δράσεις του πολιτισμού ανέδειξαν ακριβώς ότι με το κατάλληλο προσανατολισμό η Θεσσαλονίκη μπορεί να εισαγάγει την εξωστρέφεια, να αναβαθμίσει βασικές υποδομές όπως τις βιβλιοθήκες της, να προσελκύσει ενδιαφέρον από το εξωτερικό και να επιτρέψει σε ένα ευρύ φάσμα των κατοίκων της να συνομιλήσουν με διεθνείς όρους και σε διεθνές επίπεδο - κάτι που είναι απαραίτητο τόσο για την προσωπική καλλιέργεια των δημοτών μας όσο και για την συμβολή τους στον κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό βίο της πόλης μας.

Περιβάλλον-Παιδεία- Νεολαία

Σε δραστηριότητες όπου ο Δήμος είχε ιστορικά πολύ λίγες αρμοδιότητες και πόρους   όπως στο Περιβάλλον, στην Παιδεία και στη Νεολαία ο κοινός παρανομαστής των δράσεων που αναλάβαμε το 2011, και συνεχίζουμε το 2012, καθώς και στα επόμενα έτη της θητείας μας, είναι η δημιουργία του υπόβαθρου πολιτικών προτάσεων και επιστημονικής κατάρτισης που θα ικανοποιήσει δύο αλληλένδετους στόχους.

Πρώτον την αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου του Δήμου Θεσσαλονίκης στα σχετικά πεδία πολιτικής. Πολύ απλά στοχεύουμε, κατακτώντας την ίδια εάν όχι ανώτερη γνώση και εμπεριστατωμένη άποψη από τους καθ’ ύλην αρμόδιους σε αυτά τα πεδία πολιτικής, να διεκδικήσουμε έναν ισχυρότερο, θεσμικά κατοχυρωμένο, ρόλο στο μέλλον. Θυμίζω, για να μην κατηγορηθώ ως αιθεροβάμων, ότι η Ελλάδα κατέχει ένα από τα πλέον συγκεντρωτικά συστήματα εξουσίας στην Ευρώπη και είναι αυτό το σύστημα εξουσίας το οποίο και χρεοκόπησε τόσο οικονομικά όσο και ηθικά. Συνιστά ευθύνη, λοιπόν, των δήμων της χώρας να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθυνών αλλά να πράξουν κάτι τέτοιο με φερεγγυότητα και αξιοπιστία.

Ο δεύτερος ρόλος μας είναι αυτός του καταλύτη που, επειδή κατέχει την πολιτική βούληση και την πολιτική νομιμοποίηση, μπορεί να φέρει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη στο τραπέζι και να προωθήσει λύσεις και πρωτοβουλίες που ωφελούν την Θεσσαλονίκη.

Στην λογική αυτών των δύο αλληλένδετων λοιπόν ρόλων διεκδικήσαμε τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νέων, της Πράσινης Πρωτεύουσας και αρχίσαμε την συζήτηση το 2011 που κατέληξε στη δημιουργία της συντονιστικής επιτροπής για την Επαγγελματική Κατάρτιση το 2012 με την τεχνική υποστήριξη του CEDEFOP. Αυτές οι ενέργειες με τον χρόνο θα μεταφραστούν σε προτάσεις για νομοθετικές πρωτοβουλίες, σε συντονισμένες ενέργειες είτε με άλλους δήμους είτε με την ΚΕΔΕ, θα διαμορφώσουν προτεραιότητες στο Επιχειρησιακό μας Πρόγραμμα και θα επηρεάσουν το δίχως άλλο και το επόμενο προεκλογικό πρόγραμμα της δημοτικής μας παράταξης.

Δημόσια Σφαίρα

Όλες αυτές οι πολιτικές που σας εξέθεσα περιληπτικώς αλλά και το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται, θα είχαν πολύ μικρότερη σημασία εάν δεν αποτελούσαν πεδίο δημόσιου διαλόγου και δημόσιας αντιπαράθεσης.

Θεωρώ εξόχως σημαντικό το γεγονός ότι με δικές μας πρωτοβουλίες – απευθείας κάλυψη των δημοτικών συμβουλίων από την δημοτική τηλεόραση, υιοθέτηση, με την σύμφωνη γνώμη της αντιπολίτευσης, δημοκρατικού κανονισμού λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, διάθεση του βήματος του δημοτικού συμβουλίου σε φορείς, ομάδες πολιτών, οργανώσεις αλλά και δημότες – ήδη από το 2011 συγκροτήσαμε ένα δήμο, με την αρχαιοελληνική έννοια. Φτιάξαμε μια πλατεία όπου συζητούμε, συναινούμε αλλά και συγκρουόμαστε για τα μικρά και μεγάλα θέματα που καθορίζουν την ζωή μας ως μια συλλογικότητα και ως μέλη αυτής της συλλογικότητας που λέγεται Δήμος Θεσσαλονίκης. Είμαι πεπεισμένος ότι η δημιουργία αυτής της πλατείας μας έκανε όλους καλύτερους, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, αλλά και ενίσχυσε την συλλογική μας ταυτότητα ως Θεσσαλονικείς. Χωρίς αυτήν την ταυτότητα δεν θα διεκδικήσουμε ποτέ με αποτελεσματικότητα και συνέπεια ένα μεγαλύτερο και επαρκές μερίδιο της ευθύνης του ορισμού το μέλλοντος της πόλης μας, και του μέλλοντός μας, και των παιδιών μας, ως δημότες της Θεσσαλονίκης.

Δημόσιες Παρεμβάσεις

Θα κλείσω τον απολογισμό των πεπραγμένων του 2011 με ένα θέμα που είναι τόσο προσωπικό όσο και συλλογικό, τις παρεμβάσεις μου υπό την ιδιότητα του Δημάρχου της Θεσσαλονίκης σε θέματα που ναι μεν δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων μου, παίζουν όμως καθοριστικό ρόλο στο μέλλον και την πορεία της πόλης. Οι δημότες της πόλης επέλεξαν μια δημοτική παράταξη καθώς και έναν επικεφαλής να διοικήσει τον δήμο τους. Ως δήμαρχος αυτής της πόλης διοικώ τη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο ενός θεσμοθετημένου συλλογικού συστήματος που εδραιώνεται μέσα από διαδικασίες όπως αυτή της εκτελεστικής επιτροπής, των επιτροπών των οικονομικών και της ποιότητας ζωής, του δημοτικού συμβουλίου, διαδικασίες τις οποίες τηρώ και σέβομαι. Έχω όμως, με την ίδια ιδιότητα, την αυτονομία να εκφράσω αυτό που αντιλαμβάνομαι ως το συμφέρον της πόλης με έναν τρόπο, μάλιστα, που είναι συμβατός με την προσωπικότητά μου, τα βιώματά μου και τον ιδεολογικό μου προσανατολισμό.

Πρώτον, διότι ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, σε ένα πολιτειακό σύστημα που ακόμη και εάν δεν σέβεται στην πράξη την τοπική αυτοδιοίκηση την σέβεται επί της αρχής, εκπροσωπεί αυτό που λέει η ίδια λέξη δηλαδή την αυτό-διοίκηση στην Θεσσαλονίκη. Έχω λοιπόν τουλάχιστον τόσο δικαίωμα όσο και ο βουλευτής που εκλέγεται στην πόλη μας και το κόμμα που αντλεί μέρος της εθνικής του υποστήριξης από την Θεσσαλονίκη να εκφέρω άποψη για το τι συνιστά συμφέρον για την πόλη και τι όχι. Δεύτερον έχω αυτό το δικαίωμα διότι τα στοιχεία που συνιστούν την προσωπικότητά μου υπήρξαν κρίσιμες, αν και όχι βεβαίως μοναδικές, συνισταμένες της νίκης της παράταξής μας.

Πώς εξάσκησα λοιπόν αυτό το δικαίωμα το 2011; Θα ήθελα να αναφέρω δύο παρεμβάσεις μου. Πρώτον, τη δημόσια υποστήριξή μου της μεταρρύθμισης των ΑΕΙ, υποστήριξη που προηγήθηκε του νόμου Διαμαντοπούλου ο οποίος ψηφίσθηκε με διακομματική συναίνεση τον Σεπτέμβριο του 2011. Θέλω από αυτό το βήμα να τονίσω ότι η μεταρρύθμιση των πανεπιστημίων της χώρας μας και άρα της πόλης μας πρέπει να ολοκληρωθεί και εγώ όσο είμαι δήμαρχος θα συνεχίζω να την υποστηρίζω, για τον απλούστατο λόγο ότι καμία σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη δεν είναι πετυχημένη χωρίς πετυχημένα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Η δεύτερη παρέμβαση μου συνίστατο στην υπεράσπιση αλλαγής του παρωχημένου μοντέλου εγκαινίων της ΔΕΘ μετά την πρωτοφανή αστυνόμευση που συνόδευσε την επίσκεψη Παπανδρέου τον Σεπτέμβριο του 2011. Είπα τότε, και συνεχίζω και λέω σήμερα, ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης πρέπει να ανακοινώνεται από την Βουλή των Ελλήνων και όχι από μια θυγατρική του ελληνικού δημοσίου που ασκεί εμπορικές δραστηριότητες. Είπα επίσης ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να απαγκιστρωθεί από το τελετουργικό των κυβερνητικών εξαγγελιών των εγκαινίων της ΔΕΘ και σε συμβολικό επίπεδο. Συνηγόρησα μάλιστα στην αντικατάσταση αυτού του τελετουργικού με ένα μίνι Νταβός που να σηματοδοτεί τον περιφερειακό και διεθνή προσανατολισμό της πόλης, από όπου δηλαδή η Θεσσαλονίκη θα βγάλει το ψωμί της, το περιφερειακό και διεθνές περιβάλλον. Τολμώ να πω ότι και σε αυτή την περίπτωση οι εξελίξεις με δικαίωσαν, με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αυτή την φορά να αρνείται να δώσει τις παραδοσιακές ομιλίες και συνεντεύξεις, να εγκαταλείπει αυτό που πέθανε και να μεταφέρει την ευθύνη σε εμάς πλέον να γεννήσουμε το νέο που τόσο χρειαζόμαστε.

Τέλος, θα αναφέρω μόνον επιγραμματικά την ελληνογερμανική συνεργασία των Δήμων με το τριήμερο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2011 και θα επαναληφθεί τον Νοέμβριο του 2012. Αυτή η συνεργασία συνιστά μια προσπάθεια απόκτησης τεχνογνωσίας από γερμανικούς δήμους σε πάρα πολλά θέματα που πιστεύω – και όχι μόνον εγώ – ότι θα βοηθήσουν πολύ όλους μας.

Θα συνεχίσω λοιπόν να μιλώ για όλες τις παραμέτρους που καθορίζουν το μέλλον της πόλης – είτε λέγονται αυτά πανεπιστήμια, είτε λέγονται λιμάνια, είτε λέγονται ταξιδιωτικές θεωρήσεις – διότι η πολιτειακή μας παράδοση και η εκλογική μας νίκη μου έδωσε το δικαίωμα να το κάνω. Αλλά και επειδή αυτές τις παρεμβάσεις τις οφείλω στους δημότες της πόλης μας που, ιδίως στην δεινότερη κρίση της μεταπολίτευσης που την βιώνουμε όλοι μαζί και ο καθένας προσωπικά, το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται είναι ένα δήμαρχο που να είναι ικανοποιημένος με τα πράγματα ως έχουν.
thestival

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου