Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Ψωνίζουμε με… γερμανικές τιμές και ελληνικό πορτοφόλι!




Ψωνίζουμε με… γερμανικές τιμές και ελληνικό πορτοφόλι!


30% ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΔΑΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΔΑΣ
Φωτιά έχει πάρει το καλάθι της Ελληνίδας νοικοκυράς, καθώς έμποροι και σούπερ μάρκετ αρνούνται πεισματικά να προσαρμοστούν στις νέες οικονομικές συνθήκες. Οι τιμές των βασικών αγαθών παραμένουν κολλημένες στα ύψη, με τους καταναλωτές να μειώνουν καθημερινά το ποσό που διαθέτουν στις αγορές τους. Το εισόδημα συρρικνώνεται, ενώ το ελληνικό καλάθι

εξακολουθεί να στοιχίζει 30% περισσότερο από το γερμανικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέσο εισόδημα της Γερμανίας είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με το ελληνικό. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) φέρει την κυβέρνηση προ των ευθυνών της, σχετικά με την αναλγησία που επιδεικνύει για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και την τόνωση του ανταγωνισμού.

Εισαγωγής το 70% των προϊόντων που καταναλώνουμε!
Ούτε κατά 1% δεν έχουν μειωθεί οι τιμές των προϊόντων. Γαλακτοκομικά, αβγά, ψωμί, ρύζι και όσπρια παραμένουν στα ίδια επίπεδα, σε σύγκριση με τις τιμές προ κρίσης! Επικρατούν οι προσφορές σε μεγαλύτερες συσκευασίες, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι γίνονται πραγματικές μειώσεις τιμών.
«Στα ύψη παραμένουν οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών, παρά την κρίση και την οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών», λέει χαρακτηριστικά στο «Καρφί» ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης. «Οι τιμές είναι εφάμιλλες με εκείνες των προηγούμενων χρόνων. Τότε ο καταναλωτής δεν συνέκρινε τιμές και ποιότητα. Σήμερα ο μισθός του Έλληνα έχει μειωθεί συντριπτικά, με αποτέλεσμα να ψάχνει το φθηνότερο προϊόν με την καλύτερη ποιότητα. Στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι μισθοί μειώνονται, αλλά αντίστοιχα φθηναίνουν και τα προϊόντα. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, που μέχρι στιγμής δεν αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα με τα δικά μας, οι μισθοί είναι διπλάσιοι, αλλά τα προϊόντα πωλούνται φθηνότερα σε σχέση με εδώ! Τα σούπερ μάρκετ δελεάζουν το καταναλωτικό κοινό με εκπτώσεις και πακέτα προσφορών, που ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, και έπειτα επαναφέρουν τις κανονικές τιμές. Πρόκειται αποκλειστικά και μόνο για πλασματική και όχι πραγματική πτώση τιμών». Το γιατί παραμένουν οι τιμές στα ύψη εξηγείται από το γεγονός ότι το 70% των προϊόντων που διατίθενται στην ελληνική αγορά είναι εισαγόμενα. «Δεν επενδύουμε στα αγαθά του τόπου μας», λέει ο κ. Λεχουρίτης.
Είναι γνωστό πλέον ότι εισάγουμε περισσότερα από όσα παράγουμε. Το παράλογο είναι ότι τα προϊόντα που εισάγονται κατά κόρον μπορεί να τα παραγάγει η ίδια η χώρα μας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, δεν υπάρχει κανένας λόγος να εισάγουμε σιτάρι, γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, καθώς η ελληνική γεωργία και κτηνοτροφία μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς.

Πάνε κι έρχονται στη λαϊκή με άδειο καρότσι
Ακόμα και στις λαϊκές το καρότσι της νοικοκυράς φεύγει μισοάδειο. Περιλαμβάνει μόνο τα πολύ απαραίτητα, και αυτά σε μικρές ποσότητες. «Ο κόσμος πάει πια στη λαϊκή αργά το μεσημέρι, μήπως και καταφέρει να βρει χαμηλές τιμές. Συνταξιούχοι και χαμηλόμισθοι προσπαθούν να γλιτώσουν ακόμα και το τελευταίο τους ευρώ. Παράδοξο ωστόσο είναι το γεγονός ότι πολλά προϊόντα στις λαϊκές, όπως τα φρούτα και τα φρέσκα λαχανικά, είναι πιο ακριβά απ’ ό,τι στα σούπερ μάρκετ», επισημαίνει ο κ. Λεχουρίτης.

Τα βαφτίζουν ελληνικά
Εντατικοποίηση στους ελέγχους ζητούν συλλήβδην οι καταναλωτικές οργανώσεις, μιας και όλο και πιο συχνά οι καταναλωτές πέφτουν θύματα των επιτήδειων. Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ αφυπνίζει τους καταναλωτές, σχετικά με το τι αναγράφεται στη συσκευασία για τη χώρα προέλευσης και συσκευασίας και με το τι τελικά ισχύει. «Γνωστή εταιρεία αλατιού διαφημίζει στη συσκευασία της ότι παράγεται και συσκευάζεται στη χώρα μας, ενώ στην πραγματικότητα το προϊόν είναι εισαγόμενο. Ζητάμε από το κράτος να ελέγξει σχολαστικά και να περιορίσει, όσο είναι δυνατόν, τέτοιου είδους φαινόμενα. Μόνο με την αύξηση των ελέγχων και την ενδυνάμωση των ελεγκτικών μηχανισμών θα μπορέσει τελικά να προστατευτεί ο καταναλωτής», υπογραμμίζει ο κ. Λεχουρίτης.

Στο ναδίρ το εισόδημα, στο ζενίθ οι τιμές
Τα τελευταία στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι αποκαλυπτικά, σε ό,τι αφορά τις τιμές των προϊόντων στη χώρα μας. Τα καταναλωτικά αγαθά εξακολουθούν να είναι ελάχιστα φθηνότερα, σε σύγκριση με τις τιμές στα άλλα κράτη-μέλη του οργανισμού. Αν και το διαθέσιμο εισόδημα έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό, το καλάθι των βασικών αγαθών παραμένει στα ύψη, με τιμές αντίστοιχες με εκείνες της Γερμανίας! Οι μετρήσεις του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι το καλάθι της νοικοκυράς στοιχίζει στην Ελλάδα 100 ευρώ, ενώ στη Γερμανία, όπου το μέσο εισόδημα είναι υπερδιπλάσιο, φτάνει τα 110 ευρώ. Στο Ηνωμένο Βασίλειο τα βασικά αγαθά ενός νοικοκυριού κοστίζουν 111 ευρώ, στην Αυστρία 114 ευρώ και στο Λουξεμβούργο 132 ευρώ. Συνεπάγεται ότι μπορεί τα βασικά προϊόντα στη χώρα μας να είναι κατά τι φθηνότερα σε σχέση με τις άλλες χώρες, δεν ανταποκρίνονται όμως στο συρρικνωμένο εισόδημα των Ελλήνων. Στον αντίποδα, το καλάθι του Τούρκου γεμίζει με 76 ευρώ, του Σλοβένου με 92 ευρώ και του Πορτογάλου με 93 ευρώ. Η έκθεση του ΟΟΣΑ αποδίδει την ακαμψία των τιμών, μεταξύ άλλων, και στην αποτυχία της κυβέρνησης να απελευθερώσει τα κλειστά επαγγέλματα και να τονώσει τον ανταγωνισμό.

 «Αντιδράστε, αλλιώς θα έρθουν χειρότερες μέρες»
«Όσο δεν κατεβάζουν τις τιμές, τόσο θα βάζουν λουκέτα οι έμποροι στα καταστήματα», λένε οι καταναλωτές. Το ζητούμενο είναι η συλλογική αντίδραση και διαμαρτυρία στις οργανώσεις. Σε συνδυασμό με τους κρατικούς ελέγχους θα αντιμετωπιστεί η υψηλή παραβατικότητα. Την αναγκαιότητα αυτή επισημαίνει και ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ. «Πρέπει οι επιχειρήσεις να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα, αποτελεί κοινό τόπο ότι παρέχονται αγαθά κακής και αμφίβολης ποιότητας σε υψηλές τιμές, που δεν ανταποκρίνονται στις τσέπες των καταναλωτών. Όλοι πρέπει να αντιδράσουν. Ειδικά οι νέοι, που προσβάλλονται από την κρίση, δεν πρέπει να δέχονται παθητικά τις διακυμάνσεις των τιμών. Αν δεν υπάρξει αντίδραση, θα έρθουν ακόμα χειρότερες μέρες. Όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας», καταλήγει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

Στροφή στα… no name
Με τις τιμές των επώνυμων προϊόντων να παραμένουν στα ύψη, οι καταναλωτές αναπόφευκτα στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η ποιότητά τους είναι αντίστοιχη με αυτή των επώνυμων, αλλά η τιμή τους είναι αισθητά μειωμένη. Στο παρελθόν, τα επώνυμα κατείχαν το 85% της αγοράς, με τα ιδιωτικής ετικέτας να φτάνουν το 15%. «Σήμερα παρατηρούμε το εξής ευχάριστο φαινόμενο: Τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα τείνουν να επικρατήσουν στην αγορά και εκτοπίζουν σταδιακά τα επώνυμα», τονίζει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ. Ο συνταξιούχος των 700 ευρώ το μήνα θυσιάζει πια τις μάρκες και τις γνωστές εταιρείες, καθώς προσπαθεί μετά κόπων και βασάνων να καλύψει τις βασικές του ανάγκες. «Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για πολυτέλειες», σημειώνει ο κ. Λεχουρίτης και παρατηρεί ότι «όλο και πιο πολλοί καταναλωτές επισκέπτονται περισσότερα από ένα καταστήματα σούπερ μάρκετ, για να συγκρίνουν και να βρουν την καλύτερη προσφορά». Διάφορες έρευνες δείχνουν ότι επικρατούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 11% για την περίοδο 2007-2011. Γνωστή εταιρεία μελετών επισημαίνει ότι αναμένεται περαιτέρω άνοδος για το 2012-2013. Πέραν της ανταγωνιστικότερης τιμής τους, η εξάπλωσή τους οφείλεται και στο γεγονός ότι είναι εφάμιλλα με τα επώνυμα, σε ό,τι αφορά την ποιότητα, τη συσκευασία και τη συνολική τους εικόνα.

Αποκλίσεις στις τιμές
Πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών καταδεικνύει ότι οκτώ στους δέκα καταναλωτές επισκέπτονται περισσότερα του ενός σούπερ μάρκετ προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις φθηνότερες αγορές. Οι αποκλίσεις στις τιμές των βασικών προϊόντων αγγίζουν έως και το 100%. Αναφέρονται ενδεικτικά οι αποκλίσεις στην τιμή του γάλακτος, που κυμαίνονται από 38,67% έως 61,43%, στο ελαιόλαδο, που φτάνουν έως και το 54,95%, και στο ρύζι, που ξεκινούν από 38,33% και αγγίζουν το 66,39%.

Τι συνιστά η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας
Οι αγορές πρέπει να γίνονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες του καταναλωτή και σύμφωνα με την οικονομική του δυνατότητα.
Συνιστάται έρευνα αγοράς προκειμένου ο καταναλωτής να συγκρίνει τις τιμές και να πετύχει τις καλύτερες.
Συνιστάται η κατάρτιση λίστας αγορών με τα βασικά προϊόντα.
Ας αποφεύγεται η χρήση καταναλωτικών δανείων και καρτών.
Η απόδειξη είναι απαραίτητη για να αποτραπεί η φοροδιαφυγή.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο τετραψήφιος τηλεφωνικός αριθμός 1520 είναι στη διάθεση των καταναλωτών για όποιες καταγγελίες.

Σύγκριση τιμών
ΕΛΛΑΔΑ   ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Γιαούρτι      1,20 ευρώ  80 λεπτά   
Φρέσκο γάλα 1,50 ευρώ 74 λεπτά
12 αβγά 2,97 ευρώ         2,13 ευρώ 
Ψωμί πολυτελείας 2,5 ευρώ     1,97 ευρώ
1 κιλό τυρί 11,10 ευρώ  7,93 ευρώ
1 κιλό πατάτες 1,25 ευρώ        88 λεπτά

karfi


Ρεπορτάζ: Χριστίνα Σεμερτζάκη – Θωμαή Βούλγαρη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου