Στους
Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης εντοπίζονται τα περισσότερα κρούσματα
κακοδιοίκησης, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση του γενικού
επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρου Ρακιντζή για το 2012.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, τη μεγαλύτερη θεματική κατηγορία αποτελούν
οι υποθέσεις οικονομικής διαχείρισης (38%) και ακολουθούν τα
πολεοδομικά θέματα (14,3% των υποθέσεων), διάφορα ζητήματα λειτουργίας
των δημόσιων υπηρεσιών (13,4 %), παράβαση διοικητικών διαδικασιών (8,3%)
και άλλες κατηγορίες
με μικρότερα ποσοστά.
Όσον αφορά τους ελέγχους ανά φορέα, οι δήμοι αποτελούν το επίκεντρο του
ελέγχου στο 35,9% των υποθέσεων. Με πολύ μικρότερα ποσοστά, ακολουθούν
οι δημόσιες υπηρεσίες (18,1%) και οι εποπτευόμενοι ιδιωτικοί φορείς
(13,7%).
Τοπική Αυτοδιοίκηση
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, μέχρι τώρα οι ΟΤΑ α’ βαθμού -και οι β’
βαθμού σε μικρότερο βαθμό- εμπλέκονται σε πολλές περιπτώσεις
κακοδιοίκησης, η οποία, όπως είναι γνωστό, οδηγεί αρκετές φορές και στη
διαφθορά
Η απότομη, και χωρίς προηγούμενη οργάνωση, μεταβίβαση στους δήμους
αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση, οι ανεπαρκείς έλεγχοι της
κεντρικής διοίκησης, οι ανεπαρκείς μελέτες για την εκτέλεση έργων που
πολλές φορές γίνονται σκοπίμως για να δικαιολογηθούν πρόσθετες εργασίες,
η κατάτμηση των έργων ώστε να γίνεται απευθείας ανάθεση για ποσά που
άλλως θα απαιτείτο η διενέργεια διαγωνισμών, είναι μερικοί από τους
παράγοντες που, σύμφωνα με την έκθεση, ευνοούν την κακοδιοίκηση και τη
διαφθορά στο χώρο της Τοπικής Aυτοδιοίκησης. Καθημερινώς δε
διαπιστώνονται υπεξαιρέσεις σε βάρος των ταμείων των δήμων, αποτέλεσμα
μη επαρκούς ελέγχου εκ μέρους των δημάρχων.
Οι τομείς όπου επικεντρώνεται η κακοδιοίκηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
είναι κυρίως οι πολεοδομίες, το περιβάλλον, οι μεταφορές, τα δημοτικά
έργα, οι άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, οι δημοτικές
επιχειρήσεις που είναι σχεδόν όλες ελλειμματικές. Παράλληλα σε πολλές
περιπτώσεις οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες είναι ελλιπείς.
Επίσης, σημαντικό σύμπτωμα κακοδιοίκησης και κατάφωρης παραβίασης της
νομιμότητας αποτελεί και η άρνηση εκτέλεσης ή συμμόρφωσης των ΟΤΑ και
των δύο βαθμών σε δικαστικές αποφάσεις.
Σύστημα Υγείας
Άλλος σημαντικός προβληματικός τομέας είναι, σύμφωνα με την έκθεση, το
σύστημα Υγείας ως προς την παροχή των υπηρεσιών υγείας και ως προς την
προμήθεια υγειονομικού υλικού –κυρίως από το τμήμα διαχείρισης των
νοσοκομείων. Το πρόβλημα είναι δυσεπίλυτο διότι οποιαδήποτε παρέμβαση
μπορεί να σταματήσει τη ροή της προμήθειας του υγειονομικού υλικού.
Σημαντική οικονομική αιμορραγία προκαλούν επίσης οι υπερτιμολογήσεις των ιατρικών μοσχευμάτων, μηχανημάτων κ.λπ.
Το ζήτημα της δωροδοκίας των γιατρών, το γνωστό «φακελάκι»,
αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση, αλλά μόνον με την επ’ αυτοφώρω σύλληψη
μπορεί να διαπιστωθεί. Όπως σημειώνεται, αρνητικός παράγοντας στην
καταπολέμηση της μικροδιαφθοράς και του γρηγορόσημου αποτελεί ο
πρόσφατος νόμος που αποποινικοποιεί την απλή παροχή που δίδεται ως
έκφραση ευγνωμοσύνης.
Εκεί όπου υπάρχει πλήρης σύγχυση και έλλειψη ελέγχου είναι οι
πανεπιστημιακές κλινικές και τα ιδιωτικά ιατρεία των πανεπιστημιακών
ιατρών. Θα πρέπει λοιπόν -σημειώνεται- οι δυσλειτουργίες αυτές να
αντιμετωπιστούν.
Κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα
Αν και τα κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα συνιστούν σημαντικό
εθνικό πλούτο, η λειτουργία τους ρυθμίζεται από τον Ν. 2039/1939, ο
οποίος πλέον έχει ξεπερασθεί. Αποτέλεσμα, όπως τονίζεται, είναι η
έλλειψη επαρκούς εποπτείας, με άμεση συνέπεια η διοίκησή τους να έχει
υποπέσει σε μεγάλο βαθμό σε χέρια επιτηδείων που ενίοτε ασκούν
διαχείριση προς όφελός τους.
Όπως αναφέρεται, οι παραπάνω δυσλειτουργίες μπορεί να επιλυθούν μόνο με
τη θέσπιση ενός σύγχρονου νόμου, που έχει κατατεθεί σε σχέδιο και με την
ανάθεση της διοίκησής τους, αλλά και των διοικήσεων των φιλανθρωπικών
σωματείων, σε πρόσωπα με κίνητρα αφιλοκερδή και με διάθεση κοινωνικής
προσφοράς. Γεγονός είναι -σημειώνεται- ότι, εάν αξιοποιηθούν επωφελώς οι
περιουσίες, οι πόροι τους μπορούν να καλύψουν πολλούς τομείς της
Υγείας, της Κοινωνικής Πρόνοιας και της Εκπαίδευσης αντί να επιβαρύνουν
τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ποσοστό υποθέσεων που διαχειρίσθηκε ο ΓΕΔΔ
Το 2012 το Γραφείο του ΓΕΔΔ ασχολήθηκε αποκλειστικά με το 45,6% των
υποθέσεων που χειρίστηκε και μειώθηκε δραστικά ο αριθμός των υποθέσεων
για τις οποίες δόθηκε εντολή ελέγχου σε κάποιο άλλο σώμα ή υπηρεσία
επιθεώρησης και ελέγχου (21% των υποθέσεων το 2012 έναντι 41,7% το
2011). |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου