«Μπλόκο» στο μέτρο της δέσμευσης των τραπεζικών λογαριασμών βάζει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τους δικαστές να θεωρούν ότι ναι μεν το Δημόσιο θέλει να προασπίσει τα συμφέροντά του, ωστόσο, στη
συγκεκριμένη ρύθμιση υπάρχουν πολλά αντισυνταγματικά
εμπόδια. Για παράδειγμα, υπάρχει σοβαρός περιορισμός στα περιουσιακά
δικαιώματα και τις οικονομικές ελευθερίες. Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι καθ' όσον χρόνο διαρκεί η δέσμευση, το ελεγχόμενο πρόσωπο στερείται της δυνατότητας χρήσεως και διαθέσεως των δεσμευθέντων περιουσιακών στοιχείων του (και δη ρευστού χρήματος και κινητών αξιών φυλασσομένων σε πιστωτικά ιδρύματα), το πρόσωπο αυτό υφίσταται σοβαρό περιορισμό των περιουσιακών δικαιωμάτων του και της οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας του, ήτοι αγαθών, των οποίων η προστασία κατοχυρώνεται με τις διατάξεις του Συντάγματος.
Την ίδια ώρα νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης ανοίγει τον δρόμο για έκδοση διαταγής πληρωμής, αλλά και κατασχέσεις δημόσιας περιουσίας, ώστε να διασφαλίζονται οι ιδιώτες στους οποίους χρωστά το Δημόσιο. Ειδικότερα, νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση προβλέπει την άμεση καταβολή των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες με την έκδοση διαταγής πληρωμής. Επίσης προβλέπει κατασχέσεις περιουσίας του Δημοσίου σε περίπτωση μη καταβολής των οφειλομένων. Ωστόσο θα υπάρχει η δυνατότητα άσκησης ανακοπής από την πλευρά του Δημοσίου ή του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την οποία θα μπορεί να αμφισβητεί το σύνολο ή μέρος της απαίτησης του αντισυμβαλλομένου του.
Ρυθμίσεις
Η έκδοση διαταγής πληρωμής και η όλη διαδικασία δεν θα αφορά απαιτήσεις που προέρχονται από φορολογικές υποχρεώσεις (επιστροφή φόρων ή καταβολή ΦΠΑ).
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης προβλέπει:
Χ. Αθανασίου
Χ. Αθανασίου
• Την έκδοση διαταγής πληρωμής κατά του Δημοσίου για οφειλές που προέρχονται από συμβάσεις προμηθειών, παροχής υλικών ή άλλες και οι οποίες έχουν εκτελεστεί.
• Η διαταγή πληρωμής θα εκδίδεται μόνον όταν οι απαιτήσεις των πολιτών ή των επιχειρήσεων είναι «εκκαθαρισμένες και μη αμφισβητούμενες», ενώ το ανώτατο χρονικό διάστημα για την έκδοση της διαταγής πληρωμής προβλέπεται σε 90 ημέρες από τη στιγμή που υποβληθεί η σχετική αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο.
• Διαταγές πληρωμής για χρέη προβλέπεται ότι μπορούν να εκδοθούν τόσο κατά του Δημοσίου, όσο και κατά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και κατά Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς εμφανίζονται να έχουν τις σημαντικότερες υστερήσεις στην πληρωμή προμηθευτών και γενικά συναλλασσόμενων πολιτών ή επιχειρήσεων.
• Η έκδοση της διαταγής πληρωμής κατά του Δημοσίου, των ΟΤΑ ή των ΝΠΔΔ, σημαίνει άμεση εκτέλεση της απόφασης για καταβολή των ποσών που οφείλονται και βεβαίως τη δρομολόγηση διαδικασιών κατάσχεσης δημόσιας περιουσίας.
• Κατασχέσεις δημόσιας περιουσίας σε περίπτωση μη καταβολής των οφειλομένων από το Δημόσιο, θα μπορούν να γίνουν μόνον στην λεγόμενη ιδιωτική δημόσια περιουσία και όχι σε κρατικά κτίρια, όπως υπουργεία κλπ. Για παράδειγμα, μπορεί να κατασχεθούν ακίνητα που μισθώνει το Δημόσιο ή άλλα που είναι στην ιδιοκτησία του από διάφορες αιτίες.
Εν τω μεταξύ η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με άλλη απόφασή της έκρινε αντισυνταγματική την παράταση του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου που έγινε με το νόμο 2676/1999. Ειδικότερα, έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 85 του νόμου 2676/1999 με την οποία παρατάθηκε ο χρόνος παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου οι οποίες, κατά τη δημοσίευση του επίμαχου νόμου (5.1.1999), είχαν ήδη, από 31.12.1998, υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.
δικαιώματα και τις οικονομικές ελευθερίες. Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι καθ' όσον χρόνο διαρκεί η δέσμευση, το ελεγχόμενο πρόσωπο στερείται της δυνατότητας χρήσεως και διαθέσεως των δεσμευθέντων περιουσιακών στοιχείων του (και δη ρευστού χρήματος και κινητών αξιών φυλασσομένων σε πιστωτικά ιδρύματα), το πρόσωπο αυτό υφίσταται σοβαρό περιορισμό των περιουσιακών δικαιωμάτων του και της οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας του, ήτοι αγαθών, των οποίων η προστασία κατοχυρώνεται με τις διατάξεις του Συντάγματος.
Την ίδια ώρα νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης ανοίγει τον δρόμο για έκδοση διαταγής πληρωμής, αλλά και κατασχέσεις δημόσιας περιουσίας, ώστε να διασφαλίζονται οι ιδιώτες στους οποίους χρωστά το Δημόσιο. Ειδικότερα, νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση προβλέπει την άμεση καταβολή των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες με την έκδοση διαταγής πληρωμής. Επίσης προβλέπει κατασχέσεις περιουσίας του Δημοσίου σε περίπτωση μη καταβολής των οφειλομένων. Ωστόσο θα υπάρχει η δυνατότητα άσκησης ανακοπής από την πλευρά του Δημοσίου ή του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την οποία θα μπορεί να αμφισβητεί το σύνολο ή μέρος της απαίτησης του αντισυμβαλλομένου του.
Ρυθμίσεις
Η έκδοση διαταγής πληρωμής και η όλη διαδικασία δεν θα αφορά απαιτήσεις που προέρχονται από φορολογικές υποχρεώσεις (επιστροφή φόρων ή καταβολή ΦΠΑ).
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης προβλέπει:
Χ. Αθανασίου
Χ. Αθανασίου
• Την έκδοση διαταγής πληρωμής κατά του Δημοσίου για οφειλές που προέρχονται από συμβάσεις προμηθειών, παροχής υλικών ή άλλες και οι οποίες έχουν εκτελεστεί.
• Η διαταγή πληρωμής θα εκδίδεται μόνον όταν οι απαιτήσεις των πολιτών ή των επιχειρήσεων είναι «εκκαθαρισμένες και μη αμφισβητούμενες», ενώ το ανώτατο χρονικό διάστημα για την έκδοση της διαταγής πληρωμής προβλέπεται σε 90 ημέρες από τη στιγμή που υποβληθεί η σχετική αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο.
• Διαταγές πληρωμής για χρέη προβλέπεται ότι μπορούν να εκδοθούν τόσο κατά του Δημοσίου, όσο και κατά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και κατά Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς εμφανίζονται να έχουν τις σημαντικότερες υστερήσεις στην πληρωμή προμηθευτών και γενικά συναλλασσόμενων πολιτών ή επιχειρήσεων.
• Η έκδοση της διαταγής πληρωμής κατά του Δημοσίου, των ΟΤΑ ή των ΝΠΔΔ, σημαίνει άμεση εκτέλεση της απόφασης για καταβολή των ποσών που οφείλονται και βεβαίως τη δρομολόγηση διαδικασιών κατάσχεσης δημόσιας περιουσίας.
• Κατασχέσεις δημόσιας περιουσίας σε περίπτωση μη καταβολής των οφειλομένων από το Δημόσιο, θα μπορούν να γίνουν μόνον στην λεγόμενη ιδιωτική δημόσια περιουσία και όχι σε κρατικά κτίρια, όπως υπουργεία κλπ. Για παράδειγμα, μπορεί να κατασχεθούν ακίνητα που μισθώνει το Δημόσιο ή άλλα που είναι στην ιδιοκτησία του από διάφορες αιτίες.
Εν τω μεταξύ η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με άλλη απόφασή της έκρινε αντισυνταγματική την παράταση του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου που έγινε με το νόμο 2676/1999. Ειδικότερα, έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 85 του νόμου 2676/1999 με την οποία παρατάθηκε ο χρόνος παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου οι οποίες, κατά τη δημοσίευση του επίμαχου νόμου (5.1.1999), είχαν ήδη, από 31.12.1998, υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου