Αντιπροσωπία της Κίνησης ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ για την Ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας συναντήθηκε διαδοχικά με τον πρόεδρο της Εγνατίας ΑΕ Απόστολο Αντωνούδη και το διοικητικό συμβούλιο του σωματείου των εργαζομένων και ενημερώθηκε για την εξέλιξη των έργων και τη διαδικασία του διαγωνισμού παραχώρησης
της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες.
Στην αντιπροσωπία συμμετείχαν ο συντονιστής Γιάννης Μαγκριώτης και οι φίλοι της Κίνησης Γιώργος Αρβανιτίδης, Κώστας Βραγκάλας, Δημήτρης Ευαγγελινός, Κυριάκος Μερελής και Νίκος Παγώνης.
Οι εκπρόσωποι της Κίνησης, αφού ευχαρίστησαν τον πρόεδρο της εταιρείας και τους εργαζομένους για την ενημέρωση, σημείωσαν τα εξής:
1. Η Εγνατία ΑΕ έχει επιτύχει την κατασκευή σε χρόνο ρεκόρ, για τα ελληνικά δεδομένα, του πιο μεγάλου δημόσιου έργου στη χώρα μας με κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, με μεγάλη οικονομική, αναπτυξιακή, κοινωνική, γεωστρατηγική και περιβαλλοντική σημασία, όπως είναι ο κεντρικός άξονας του αυτοκινητοδρόμου (Ηγουμενίτσα-Κήποι Έβρου) 670 χιλιομέτρων και τους κάθετους άξονες που συνδέουν τη χώρα μας με τις βαλκανικές χώρες και τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα.
2. Κατασκεύασε και κατασκευάζει έργα και στην υπόλοιπη χώρα, λόγω των αδυναμιών των υπηρεσιών των περιφερειών, και διαχειρίστηκε έργα στις γειτονικές χώρες, λόγω της υψηλής τεχνογνωσίας που διέθετε και σε έναν βαθμό διαθέτει ακόμη.
3. Την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό οφείλει η κυβέρνηση να το αξιοποιήσει, γιατί αποτελεί πλεονέκτημα για τη χώρα μας και ειδικά για τη Θεσσαλονίκη.
4. Δυστυχώς, όμως, αντί αυτής της επιλογής, οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια δεν επανασχεδίασαν τη στρατηγική τους για να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία της σε νέα έργα και τομείς, με αποτέλεσμα να φυλλορροούν τα στελέχη της και να χάνεται η τεχνογνωσία της.
5. Δυστυχώς, μετά το 2012 οι κυβερνήσεις δεν διασφάλισαν τους αναγκαίους πόρους στην Εγνατία ΑΕ για να δημοπρατήσει νέα και εξίσου αναγκαία έργα.
6. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ειλημμένη απόφαση ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα, οδηγεί στην πλήρη απαξίωση και διάλυση της εταιρείας καθώς και στην απώλεια των περισσότερων θέσεων απασχόλησης, γι’ αυτό και είναι δικαιολογημένες οι αντιδράσεις των εργαζομένων.
Οι εκπρόσωποι της Κίνησης σημείωσαν ακόμη ότι η μορφή της παραχώρησης που έχει αποφασιστεί δεν θα αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στο ελληνικό δημόσιο∙ αντιθέτως, τεράστια θα είναι τα οφέλη για τους εγχώριους και διεθνείς κατασκευαστικούς και οικονομικούς ομίλους που θα εκμεταλλεύονται επί 40 χρόνια τον οδικό άξονα.
Το χειρότερο όμως είναι ότι με τα 40 διόδια, τα 10 στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, που έχουν αποφασίσει να τοποθετηθούν, θα χάσει ο οδικός άξονας τον αναπτυξιακό, κοινωνικό και γαιωστρατηγικό χαρακτήρα του, αφού η διέλευσή του θα καταστεί ασύμφορη τόσο για τις εσωτερικές μετακινήσεις όσο και για τις διεθνείς, ενώ θα επιβαρυνθεί το περιφερειακό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, που είναι ιδιαίτερα καταπονημένο και θα πολλαπλασιαστούν τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας.
Γι’ αυτό πρέπει η κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους εταίρους και δανειστές, να επανασχεδιάσει την παραχώρηση της Εγνατίας οδού και να περιορίσει τον αριθμό των διοδίων.
Να προχωρήσει ξεχωριστά τον διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια της Εγνατίας από εκείνα των άλλων αυτοκινητοδρόμων γιατί η Εγνατία οδός είναι δημόσια υποδομή, ενώ οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι για τα επόμενα 35-40 χρόνια θα είναι ουσιαστικά ιδιωτικοί και θα είναι δύσκολο, χωρίς μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, να δεχτούν οι παραχωρησιούχοι την τοποθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων.
Η κυβέρνηση το γνωρίζει αυτό και αν συνεχίσει να μην αλλάζει σχεδιασμό σημαίνει ότι δεν λέει την αλήθεια και για την Εγνατία. Θυμίζουμε ότι το 2011 είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων που η επόμενη κυβέρνηση ακύρωσε και η σημερινή δεν επαναπροκήρυξε μετά το 2015, όπως είχε δεσμευτεί.
Δυστυχώς, το συμπέρασμα που εύλογα προκύπτει από την ενημέρωση είναι ότι η κυβέρνηση φαίνεται να μην έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για κανένα σημαντικό έργο για την Εγνατία ΑΕ, όπως είναι η σύνδεση του 6ου προβλήτα με τον ΠΑΘΕ, ο περιφερειακός των Σερρών, ο Ε61 που θα συνδέει την Καβάλα με τη Δράμα και τις Σέρρες με τον Προμαχώνα και τα διευρωπαϊκά δίκτυα.
Η Εγνατία παρέδωσε με αρκετές καθυστερήσεις τους κάθετους άξονες σε Καστοριά, Φλώρινα, Κομοτηνή και Προμαχώνα, που είχαν ξεκινήσει το 2011 και έπρεπε να είχαν τελειώσει το αργότερο το 2015.
Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις επίσης για την κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων στη δυτική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, που δημοπρατήθηκαν επίσης το 2011 και έπρεπε ομοίως να είχαν τελειώσει το αργότερο το 2015 και τώρα φαίνεται να δίνονται σε λειτουργία, χωρίς να ολοκληρωθούν όλα τα έργα, το 2019.
Επίσης, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης αλλά και προσφυγών στο ΣτΕ που τελικά απορρίφτηκαν, καθυστέρησε πολύ η κατασκευή του τμήματος των περίπου 5 χιλιομέτρων (Μουδανιά-Ποτίδαια) και αργεί ιδιαίτερα η κατασκευή του τελευταίου χιλιομέτρου. Μακριά φαίνεται, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, η κατασκευή και του τελευταίου τμήματος του οδικού άξονα (Θέρμη-Γαλάτιστα).
Είναι θετικό ότι η κυβέρνηση θέλει να αξιοποιήσει τις μελέτες που δημοπρατήθηκαν το 2011 από την Εγνατία ΑΕ για τη βελτίωση σημαντικών τμημάτων του περιφερειακού και επαρχιακού δικτύου που είναι κατεστραμμένο, λόγω της εγκατάλειψης από τους δήμους και τις περιφέρειες, όμως δεν φαίνεται να έχει εξασφαλίσει τα 500 εκατ. ευρώ που απαιτούνται ούτε και τη συνεργασία των περιφερειών, οι οποίες δείχνουν ανεξήγητη αδιαφορία.
Για τη θαλάσσια συγκοινωνία, που τα τελευταία χρόνια επανειλημμένα εξαγγέλλεται από πολλές πλευρές ότι είναι έτοιμη η δημοπράτηση κατασκευής των στάσεων, δεν φαίνεται να υπάρχει ούτε ο ολοκληρωμένος φάκελος μελετών και δανειοδοτήσεων ούτε και η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Η αντιπροσωπία της Κίνησης συμφώνησε με την πρόταση του προέδρου της Εγνατίας ΑΕ για την ενεργειακή αναβάθμιση της Εγνατίας οδού, που θα περιορίσει δραστικά το κόστος λειτουργίας της και την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται.
Τέλος, εξέφρασαν στον πρόεδρο την έκπληξή τους γιατί η κυβέρνηση νομοθέτησε ειδική εταιρεία του Δημοσίου για τις αναπλάσεις στην Αθήνα, ενώ στη Θεσσαλονίκη ‒που έχει την Εγνατία ΑΕ‒ δεν της αναθέτει την αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου και επιλέγει να το αναθέσει στον φορέα διαχείρισης του Αξιού, που έχει παντελώς άλλο αντικείμενο και φυσικά ούτε το ανθρώπινο δυναμικό ούτε την τεχνογνωσία, αποκαλύπτοντας έτσι ότι ουσιαστικά δεν θέλει να κάνει τίποτα, για την προστασία του Θερμαϊκού και την αναπτυξιακή και περιβαλλοντική αξιοποίηση του μεγαλύτερου αστικού θαλάσσιου μετώπου της χώρας και όχι μόνον…
της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες.
Στην αντιπροσωπία συμμετείχαν ο συντονιστής Γιάννης Μαγκριώτης και οι φίλοι της Κίνησης Γιώργος Αρβανιτίδης, Κώστας Βραγκάλας, Δημήτρης Ευαγγελινός, Κυριάκος Μερελής και Νίκος Παγώνης.
Οι εκπρόσωποι της Κίνησης, αφού ευχαρίστησαν τον πρόεδρο της εταιρείας και τους εργαζομένους για την ενημέρωση, σημείωσαν τα εξής:
1. Η Εγνατία ΑΕ έχει επιτύχει την κατασκευή σε χρόνο ρεκόρ, για τα ελληνικά δεδομένα, του πιο μεγάλου δημόσιου έργου στη χώρα μας με κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, με μεγάλη οικονομική, αναπτυξιακή, κοινωνική, γεωστρατηγική και περιβαλλοντική σημασία, όπως είναι ο κεντρικός άξονας του αυτοκινητοδρόμου (Ηγουμενίτσα-Κήποι Έβρου) 670 χιλιομέτρων και τους κάθετους άξονες που συνδέουν τη χώρα μας με τις βαλκανικές χώρες και τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα.
2. Κατασκεύασε και κατασκευάζει έργα και στην υπόλοιπη χώρα, λόγω των αδυναμιών των υπηρεσιών των περιφερειών, και διαχειρίστηκε έργα στις γειτονικές χώρες, λόγω της υψηλής τεχνογνωσίας που διέθετε και σε έναν βαθμό διαθέτει ακόμη.
3. Την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό οφείλει η κυβέρνηση να το αξιοποιήσει, γιατί αποτελεί πλεονέκτημα για τη χώρα μας και ειδικά για τη Θεσσαλονίκη.
4. Δυστυχώς, όμως, αντί αυτής της επιλογής, οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια δεν επανασχεδίασαν τη στρατηγική τους για να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία της σε νέα έργα και τομείς, με αποτέλεσμα να φυλλορροούν τα στελέχη της και να χάνεται η τεχνογνωσία της.
5. Δυστυχώς, μετά το 2012 οι κυβερνήσεις δεν διασφάλισαν τους αναγκαίους πόρους στην Εγνατία ΑΕ για να δημοπρατήσει νέα και εξίσου αναγκαία έργα.
6. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ειλημμένη απόφαση ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα, οδηγεί στην πλήρη απαξίωση και διάλυση της εταιρείας καθώς και στην απώλεια των περισσότερων θέσεων απασχόλησης, γι’ αυτό και είναι δικαιολογημένες οι αντιδράσεις των εργαζομένων.
Οι εκπρόσωποι της Κίνησης σημείωσαν ακόμη ότι η μορφή της παραχώρησης που έχει αποφασιστεί δεν θα αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στο ελληνικό δημόσιο∙ αντιθέτως, τεράστια θα είναι τα οφέλη για τους εγχώριους και διεθνείς κατασκευαστικούς και οικονομικούς ομίλους που θα εκμεταλλεύονται επί 40 χρόνια τον οδικό άξονα.
Το χειρότερο όμως είναι ότι με τα 40 διόδια, τα 10 στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, που έχουν αποφασίσει να τοποθετηθούν, θα χάσει ο οδικός άξονας τον αναπτυξιακό, κοινωνικό και γαιωστρατηγικό χαρακτήρα του, αφού η διέλευσή του θα καταστεί ασύμφορη τόσο για τις εσωτερικές μετακινήσεις όσο και για τις διεθνείς, ενώ θα επιβαρυνθεί το περιφερειακό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, που είναι ιδιαίτερα καταπονημένο και θα πολλαπλασιαστούν τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας.
Γι’ αυτό πρέπει η κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους εταίρους και δανειστές, να επανασχεδιάσει την παραχώρηση της Εγνατίας οδού και να περιορίσει τον αριθμό των διοδίων.
Να προχωρήσει ξεχωριστά τον διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια της Εγνατίας από εκείνα των άλλων αυτοκινητοδρόμων γιατί η Εγνατία οδός είναι δημόσια υποδομή, ενώ οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι για τα επόμενα 35-40 χρόνια θα είναι ουσιαστικά ιδιωτικοί και θα είναι δύσκολο, χωρίς μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, να δεχτούν οι παραχωρησιούχοι την τοποθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων.
Η κυβέρνηση το γνωρίζει αυτό και αν συνεχίσει να μην αλλάζει σχεδιασμό σημαίνει ότι δεν λέει την αλήθεια και για την Εγνατία. Θυμίζουμε ότι το 2011 είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων που η επόμενη κυβέρνηση ακύρωσε και η σημερινή δεν επαναπροκήρυξε μετά το 2015, όπως είχε δεσμευτεί.
Δυστυχώς, το συμπέρασμα που εύλογα προκύπτει από την ενημέρωση είναι ότι η κυβέρνηση φαίνεται να μην έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για κανένα σημαντικό έργο για την Εγνατία ΑΕ, όπως είναι η σύνδεση του 6ου προβλήτα με τον ΠΑΘΕ, ο περιφερειακός των Σερρών, ο Ε61 που θα συνδέει την Καβάλα με τη Δράμα και τις Σέρρες με τον Προμαχώνα και τα διευρωπαϊκά δίκτυα.
Η Εγνατία παρέδωσε με αρκετές καθυστερήσεις τους κάθετους άξονες σε Καστοριά, Φλώρινα, Κομοτηνή και Προμαχώνα, που είχαν ξεκινήσει το 2011 και έπρεπε να είχαν τελειώσει το αργότερο το 2015.
Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις επίσης για την κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων στη δυτική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, που δημοπρατήθηκαν επίσης το 2011 και έπρεπε ομοίως να είχαν τελειώσει το αργότερο το 2015 και τώρα φαίνεται να δίνονται σε λειτουργία, χωρίς να ολοκληρωθούν όλα τα έργα, το 2019.
Επίσης, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης αλλά και προσφυγών στο ΣτΕ που τελικά απορρίφτηκαν, καθυστέρησε πολύ η κατασκευή του τμήματος των περίπου 5 χιλιομέτρων (Μουδανιά-Ποτίδαια) και αργεί ιδιαίτερα η κατασκευή του τελευταίου χιλιομέτρου. Μακριά φαίνεται, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, η κατασκευή και του τελευταίου τμήματος του οδικού άξονα (Θέρμη-Γαλάτιστα).
Είναι θετικό ότι η κυβέρνηση θέλει να αξιοποιήσει τις μελέτες που δημοπρατήθηκαν το 2011 από την Εγνατία ΑΕ για τη βελτίωση σημαντικών τμημάτων του περιφερειακού και επαρχιακού δικτύου που είναι κατεστραμμένο, λόγω της εγκατάλειψης από τους δήμους και τις περιφέρειες, όμως δεν φαίνεται να έχει εξασφαλίσει τα 500 εκατ. ευρώ που απαιτούνται ούτε και τη συνεργασία των περιφερειών, οι οποίες δείχνουν ανεξήγητη αδιαφορία.
Για τη θαλάσσια συγκοινωνία, που τα τελευταία χρόνια επανειλημμένα εξαγγέλλεται από πολλές πλευρές ότι είναι έτοιμη η δημοπράτηση κατασκευής των στάσεων, δεν φαίνεται να υπάρχει ούτε ο ολοκληρωμένος φάκελος μελετών και δανειοδοτήσεων ούτε και η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Η αντιπροσωπία της Κίνησης συμφώνησε με την πρόταση του προέδρου της Εγνατίας ΑΕ για την ενεργειακή αναβάθμιση της Εγνατίας οδού, που θα περιορίσει δραστικά το κόστος λειτουργίας της και την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται.
Τέλος, εξέφρασαν στον πρόεδρο την έκπληξή τους γιατί η κυβέρνηση νομοθέτησε ειδική εταιρεία του Δημοσίου για τις αναπλάσεις στην Αθήνα, ενώ στη Θεσσαλονίκη ‒που έχει την Εγνατία ΑΕ‒ δεν της αναθέτει την αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου και επιλέγει να το αναθέσει στον φορέα διαχείρισης του Αξιού, που έχει παντελώς άλλο αντικείμενο και φυσικά ούτε το ανθρώπινο δυναμικό ούτε την τεχνογνωσία, αποκαλύπτοντας έτσι ότι ουσιαστικά δεν θέλει να κάνει τίποτα, για την προστασία του Θερμαϊκού και την αναπτυξιακή και περιβαλλοντική αξιοποίηση του μεγαλύτερου αστικού θαλάσσιου μετώπου της χώρας και όχι μόνον…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου