Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022

Σκάνδαλο Uber: «Ο Μακρόν ήταν λομπίστας μιας αμερικανικής πολυεθνικής»

«Μυστική» συμφωνία κατά παραβίαση «όλων των κανόνων μας», «λεηλασία της χώρας»: αιρετοί της γαλλικής αριστεράς κατήγγειλαν σε υψηλούς τόνους χθες Κυριακή τις σχέσεις του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, την περίοδο που ήταν υπουργός Οικονομίας, με την εταιρεία Uber, έπειτα από αποκαλύψεις του Τύπου.


Στο πλαίσιο των «Uber Files», έρευνας που βασίζεται σε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας των οδικών μεταφορών που έστειλε ανώνυμη πηγή στη βρετανική εφημερίδα The Guardian και αυτή κατόπιν μοιράστηκε με την Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της, η εφημερίδα Le Monde ανέδειξε τις σχέσεις ανάμεσα στην αμερικανική επιχείρηση και τον Εμανουέλ Μακρόν την εποχή που ήταν ακόμη υπουργός Οικονομίας (2014-2016).


Βασιζόμενη στις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων και σε ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS που είχαν ανταλλαχθεί, η Le Monde συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική «συμφωνία» ανάμεσα στην UBER και τον κ. Μακρόν στο Μπερσί. Η εφημερίδα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του υπουργού και για πολλές συζητήσεις (σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων, μέσω SMS...) ανάμεσα στην Uber και τον Εμανουέλ Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.

Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία, για παράδειγμα η υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες, «με το κλειδί στο χέρι», σε βουλευτές.

Ερωτηθείσα σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, η γαλλική θυγατρική της Uber επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν συναντήσεις με τον κ. Μακρόν: «αφορούσαν τον τομέα ευθύνης του ως υπουργού Οικονομίας και Πληροφορικής», καθ’ ύλην αρμόδιου για τη δραστηριότητά της.


Η γαλλική θυγατρική της Uber επισήμανε την αναστολή της υπηρεσίας Uber Pop, που προσέφερε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως το 2015 κι επέτρεπε σε χρήστες να καλούν ιδιώτες οδηγούς, όχι κατόχους άδειας ταξί ή δικούς της εργαζόμενους. Η αναστολή της υπηρεσίας «δεν ακολουθήθηκε από πιο ευνοϊκή ρύθμιση», όπως θα υπεδείκνυε η ιδέα πως είχε συναφθεί μυστικό «deal», επέμεινε η γαλλική θυγατρική της Uber.

Λομπίστας ο Μακρόν

«Ο Μακρόν ή η λεηλασία της χώρας», επέκρινε στο Twitter η Ματίλντε Πανότ, η επικεφαλής των βουλευτών της Ανυπότακτης Γαλλιας (LFI). Ο άνθρωπος που ήταν σύμβουλος και στη συνέχεια υπουργός του Φρανσουά Ολάντ έγινε επίσης «λομπίστας για [μια] αμερικανική πολυεθνική με στόχο τη μόνιμη απορρύθμιση του εργατικού δικαίου – ακόμη και αγνοώντας τις δικαστικές αποφάσεις».

«Εδώ και αρκετούς μήνες, η γαλλική κυβέρνηση κάνει τα πάντα για να εμποδίσει την οδηγία για τους εργαζόμενους σε πλατφόρμες που παρουσίασε τον Δεκέμβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο Μακρόν είναι σίγουρα η φωνή του αφέντη του», αντέδρασε ο Μανουέλ Μπομπάρντ, αναπληρωτής του LFI στο Bouches-du-Rhône.

«Ο Εμανουέλ Μακρόν, εδώ και αρκετά χρόνια, ενώ ήταν υπουργός Οικονομίας, έκανε μια μυστική συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό Uber για να πιέσει προς την κατεύθυνση της απορρύθμισης. Θα πρέπει να το εξηγήσει», πρόσθεσε ο Κλεμάνς Γκουετέ, αναπληρωτής του LFI για το Val-de-Marne.


«Διαβάζουμε ότι η εταιρεία δεν έχει χάσει την ευκαιρία να εμφανιζει τον Μακρόν ως σύγχρονο υπουργό, υπέρμαχο της καινοτομίας», λεει ο Aurélien Taché, αναπληρωτής οικολόγος, στο Franceinfo. «Απόψε βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα κρατικό σκάνδαλο. Τίθεται το ζήτημα της ίδιας της πίστης του Προέδρου της Δημοκρατίας προς το γαλλικό έθνος. Πρέπει να απαντήσει σε όλα όσα έχουν αποκαλυφθεί. »

Το Ελιζέ από την πλευρά του διαβεβαίωσε το Γαλλικό Πρακτορείο ότι ο κ. Μακρόν, ως υπουργός Οικονομίας, «φυσικά» είχε επαφές «με διάφορες εταιρείες οι οποίες εμπλέκονταν σε βαθιές αλλαγές σε τομείς των υπηρεσιών που συνέβησαν τα χρόνια που αναφέρονται», τις οποίες «διευκόλυνε αίροντας διοικητικά και ρυθμιστικά προσκόμματα».

Oι αντιδράσεις των κομμάτων

Μετα τον επικεφαλής της Ανυπότακτης Γαλλίας, ο επικεφαλής του Κομμουνιστικού Κόμματος (PCF) Φαμπιάν Ρουσέλ χαρακτήρισε απίστευτες τις «αποκαλύψεις για τον ενεργό ρόλο που διαδραμάτισε ο Εμανουέλ Μακρόν, τότε υπουργός, προκειμένου να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της Ούμπερ στη Γαλλία», «ενάντια σε όλους τους κανόνες μας, ενάντια σε όλα τα κοινωνικά κεκτημένα μας και ενάντια στα δικαιώματα των εργαζομένων».

Για την Uber θα όφειλε να συγκροτηθεί «εξεταστική επιτροπή» στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, έκρινε ο κομμουνιστής βουλευτής Πιερ Νταρεβίλ.


Στο άλλο άκρο του πολιτικού φάσματος, ο Ζορντάν Μπαρντελά, ο πρόεδρος του Εθνικού Συναγερμού (Rassemblement national, RN, άκρα δεξιά), έκρινε ότι «η διαδρομή του Εμανουέλ Μακρόν είχε έναν συνεκτικό παράγοντα, ένα κοινό νήμα: την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, συχνά ξένων, πριν από τα εθνικά συμφέροντα».

Ερωτηθείς σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, ο πρώην βουλευτής του Σοσιαλιστικού Κόμματος (Parti socialiste, PS) Τομά Τεβνού, που έδωσε το όνομά του στον νόμο του Οκτωβρίου του 2014 που οριοθέτησε πιο συγκεκριμένα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ταξί και των οχημάτων μεταφοράς με οδηγό, εκτίμησε πως ο Εμανουέλ Μακρόν ήταν «προνομιακός συνομιλητής» της Ούμπερ.

Είχαν συζητήσει για το θέμα την άνοιξη του 2014, όταν ήταν αναπληρωτής γενικός γραμματέας στο Ελιζέ. «Επιδίωκε πάντα να στρώσει κόκκινο χαλί στην Ούμπερ», εκτίμησε.

Ο πρώην βουλευτής διερωτήθηκε επίσης για τον ρόλο της Ελιζαμπέτ Μπορν, η οποία «γνώριζε πολύ καλά τα θέματα αυτά». Η επικεφαλής της κυβέρνησης ήταν υπουργός Μεταφορών όταν εγκρίθηκε νέα νομοθεσία για τις οδικές μεταφορές, κατόπιν υπουργός Εργασίας όταν προωθήθηκε κοινωνικός διάλογος στον τομέα των μεταφορών με αυτοκίνητα με οδηγούς, πάντως «χωρίς να δοθεί καθεστώς μισθωτών στους οδηγούς της Ούμπερ», επισήμανε ο κ. Τεβνού.

Τι αποκαλύπτουν τα έγγγραφα για το σκάνδαλο Uber

Σε περισσότερα από από 124.000 εσωτερικά αρχεία της Uber αποκαλύπτονται ηθικά αμφισβητήσιμες πρακτικές μέσω των οποίων η εταιρεία μπήκε σε νέες αγορές, συχνά όπου οι υφιστάμενοι νόμοι ή κανονισμοί καθιστούσαν τις δραστηριότητές της παράνομες, προτού ασκήσει επιθετική πίεση για την τροποποίηση των ίδιων νόμων ή κανονισμών.

Ως υπουργός Οικονομίας, ο Εμανουέλ Μακρόν κατέβαλε ασυνήθιστα σημαντικά βήματα για να υποστηρίξει την Uber και την εκστρατεία της να «εισβάλει» στην αγορά των ταξί στη Γαλλία, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει σε μια «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.

Ανώτατα στελέχη της Uber διέταξαν τη χρήση του «διακόπτη kill» για να αποτρέψουν την πρόσβαση της αστυνομίας και των ρυθμιστικών αρχών σε ευαίσθητα δεδομένα κατά τη διάρκεια επιδρομών στα γραφεία της σε τουλάχιστον έξι χώρες.

Δύο από τους υψηλότερους συμβούλους του Μπαράκ Ομπάμα για την προεκλογική εκστρατεία, ο Ντέιβιντ Πλουφ και ο Τζιμ Μεσίνα, συζήτησαν για να βοηθήσουν την Uber να αποκτήσει πρόσβαση σε ηγέτες, αξιωματούχους και διπλωμάτες.

Η πρώην αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Neelie Kroes βοήθησε κρυφά την Uber να ασκήσει πίεση σε μια σειρά κορυφαίων Ολλανδών πολιτικών , συμπεριλαμβανομένου του πρωθυπουργού της χώρας. Η σχέση της με την εταιρεία ήταν τόσο ευαίσθητη που ο κορυφαίος Ευρωπαίος προειδοποίησε ότι ήταν «άκρως εμπιστευτική και δεν έπρεπε να συζητηθεί εκτός αυτής της ομάδας».
Προσεγγίζοντας ηγέτες και κυβερνήσεις

Κατά τη διάρκεια της σφοδρής παγκόσμιας αντίδρασης κατά της εταιρείας, τα δεδομένα δείχνουν πώς η Uber προσπάθησε να έχει υποστήριξη φλερτάροντας διακριτικά με πρωθυπουργούς, προέδρους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης.

Τα μηνύματα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι τα στελέχη της Uber δεν είχαν αυταπάτες για την παραβίαση του νόμου, με ένα στέλεχος να αστειεύεται ότι έγιναν «πειρατές» και ένα άλλο να παραδέχεται: «Είμαστε παράνομοι».

Τα αρχεία από το 2013 έως το 2017, περιλαμβάνουν περισσότερα από 83.000 μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνύματα iMessages και WhatsApp, συμπεριλαμβανομένων συχνών επικοινωνιών μεταξύ του Kalanick και της κορυφαίας ομάδας στελεχών του.

Σε μια ανταλλαγή μηνυμάτων, ο Kalanick απέρριψε τις ανησυχίες άλλων στελεχών ότι η αποστολή οδηγών της Uber σε μια διαμαρτυρία στη Γαλλία τούς έθετε σε κίνδυνο βίας από εξαγριωμένους ταξιτζίδες. «Νομίζω ότι αξίξει τον κόπο», απάντησε. «Η βία εγγυάται την επιτυχία».


Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι «ποτέ δεν πρότεινε ότι η Uber θα έπρεπε να εκμεταλλευτεί τη βία σε βάρος της ασφάλειας του οδηγού» και οποιαδήποτε υπόδειξη ότι συμμετείχε σε μια τέτοια δραστηριότητα θα ήταν εντελώς ψευδής.

Η διαρροή περιέχει επίσης κείμενα μεταξύ του Kalanick και του Emmanuel Macron , οι οποίοι βοήθησαν κρυφά την εταιρεία στη Γαλλία όταν ήταν υπουργός Οικονομίας, επιτρέποντας στην Uber συχνή και άμεση πρόσβαση σε αυτόν και το προσωπικό του.

Ο Μακρόν, που είναι είναι πρόδρος της Γαλλίας, φαίνεται να έχει δώσει μια ασυνήθιστη μήκη για να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει σε μια μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.

Ιδιωτικά, τα στελέχη της Uber εξέφραζαν σχεδόν συγκαλυμμένη περιφρόνηση για άλλους εκλεγμένους αξιωματούχους που ήταν λιγότερο δεκτικοί στο επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας.

Αφού ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, ο οποίος ήταν δήμαρχος του Αμβούργου εκείνη την εποχή, απώθησε τους λομπίστες της Uber και επέμεινε να πληρώνουν στους οδηγούς έναν κατώτατο μισθό, ένα στέλεχος είπε στους συναδέλφους ότι ήταν «πραγματικός κωμικός».

Όταν ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, υποστηρικτής της Uber εκείνη την εποχή, καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, ο Καλάνικ έστειλε μήνυμα σε έναν συνάδελφό του: «Έχω βάλει τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν. ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου».
Άλλαξε την ομιλία του ο Μπάιντεν στο Νταβός

Μετά τη συνάντηση με τον Καλάνικ, ο Μπάιντεν φαίνεται να τροποποίησε την προετοιμασμένη ομιλία του στο Νταβός για να αναφερθεί σε έναν Διευθύνοντα Σύμβουλο του οποίου η εταιρεία θα έδινε σε εκατομμύρια εργαζόμενους «ελευθερία να εργάζονται όσες ώρες θέλουν, να διαχειρίζονται τη ζωή τους όπως θέλουν».

Σε μια δήλωση που ανταποκρίθηκε στη διαρροή, η Uber παραδέχτηκε «λάθη και λάθη», αλλά είπε ότι είχε μεταμορφωθεί από το 2017 υπό την ηγεσία του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου της, Dara Khosrowshahi.

«Δεν έχουμε και δεν θα κάνουμε δικαιολογίες για συμπεριφορά του παρελθόντος που σαφώς δεν συνάδει με τις σημερινές μας αξίες», ανέφερε. «Αντίθετα, ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει με βάση το τι κάναμε τα τελευταία πέντε χρόνια και τι θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια».


Ο εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι οι πρωτοβουλίες επέκτασης της Uber «οδήγησαν πάνω από εκατό ηγέτες σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο και ανά πάσα στιγμή υπό την άμεση επίβλεψη και με την πλήρη έγκριση των ισχυρών νομικών ομάδων, ομάδων πολιτικής και συμμόρφωσης της Uber».
Το παγκόσμιο λόμπι με «κολλητούς» του Ομπάμα

Ήταν ένα απόγευμα Κυριακής στις αρχές Νοεμβρίου του 2015, όταν ο Ντέιβιντ Πλουφ έστειλε email στον πρώην ακτιβιστή του Μπαράκ Ομπάμα, Μάθιου Μπαρζούν, πληκτρολογώντας «Κύριος πρεσβευτής» στη γραμμή θέματος.

Ο Plouffe εργαζόταν για την Uber και ο Barzun είχε ανταμειφθεί για τις προσπάθειές του για συγκέντρωση κεφαλαίων για τον πρόεδρο των ΗΠΑ με τη συνεργασία του Αμερικανού πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

«Ελπίζω να είστε καλά εσείς και η οικογένειά σας. Θα είμαι στο Λονδίνο στις 9 και 10 Δεκεμβρίου. Υπάρχει περίπτωση να φιλοξενήσετε την εκδήλωση που πρότεινες ευγενικά με τους influencers μια από αυτές τις μέρες; Η Uber, ο Τραμπ, η Κλίντον κ.λπ. πολλά για να συζητήσουμε… Ντέιβιντ».

Ο Μπαρζούν υποχρεώθηκε. «Τι ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ!» απάντησε ο πρέσβης. Λίγοι άνθρωποι απέρριψαν τον Plouffe. Ήταν μόνο ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η Uber αξιοποίησε τη φήμη του Plouffe και την πρόσβασή του στο δίκτυο Obama για να προωθήσει την ατζέντα του σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με έγγραφα στα αρχεία της Uber που διέρρευσαν.

Το προσωπικό της πρεσβείας διοργάνωσε μια εκδήλωση τον Δεκέμβριο γύρω από τον Plouffe δίνοντας μια ομιλία για την οικονομία των συναυλιών και προσκάλεσαν την υπουργό επιχειρήσεων Anna Soubry, τον υπουργό σκιωδών επιχειρήσεων Kevin Brennan, βουλευτές με επιρροή, κυβερνητικούς αξιωματούχους, δημοσιογράφους και επιχειρηματίες.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Plouffe έκανε τους γύρους για την Uber, πηγαίνοντας να συναντήσει στο BBC, τον υποψήφιο δήμαρχο του Λονδίνου Zac Goldsmith και στελέχη ενός πιθανού Ρώσου επενδυτή στο Mayfair, καθώς και μια ομιλία στο thinktank Institute for Public Policy Research, όπως δείχνουν τα σχετικά ημερολόγια σε έγγραφα που διέρρευσαν.

Όλα τα στάνταρ κόμιστρα για τον Plouffe, έναν πολιτικό φορέα της A-list που είχε ενταχθεί στην Uber τον προηγούμενο χρόνο, φέρνοντας μαζί του ένα βιβλίο επαφών και την πολιτική φασαρία και επιρροή που αναζητούσε ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Uber, Travis Kalanick.

Ο Kalanick ήθελε κάποιον να βοηθήσει την Uber να αντιμετωπίσει τα «μεγάλα καρτέλ ταξί». Ο Plouffe, ο οποίος είχε ηγηθεί της επιτυχημένης εκστρατείας του Ομπάμα για τον Λευκό Οίκο το 2008, ήταν ιδανικός.

Αγωνιστής στο εμπόριο, ο Plouffe έγινε ένα από τα κεντρικά πρόσωπα στην παγκόσμια προσπάθεια λόμπι της Uber, χρησιμοποιώντας την εμπειρία του για να αποκτήσει η εταιρεία πρόσβαση σε ηγέτες, αξιωματούχους και διπλωμάτες.

Η Uber βασίστηκε επίσης σε έναν άλλο απόφοιτο του Ομπάμα ως σύμβουλο για πολιτικές συμβουλές, τον Jim Messina, ο οποίος είχε υπηρετήσει ως αναπληρωτής του Plouffe και τον σύστησε αρχικά στον Kalanick. Τα αρχεία υποδηλώνουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η Uber προσπάθησε να τον χρησιμοποιήσει για να αποκτήσει πρόσβαση σε δημόσιους αξιωματούχους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου