Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΟΔΥΣΣΕΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΑΓΟΡΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ



 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα τον ομιλητή (κ. Τσακαλώτο Ευκλείδη)  στον οποίο θέλω να του ευχηθώ καλή επιτυχία στην από εδώ και πέρα πορεία του για την καλή θέση που πήρε πρόσφατα στο συνέδριο.
Βέβαια, θα ήθελα να τον ρωτήσω: Η μερική διαγραφή χρέους είναι ταξικά ουδέτερη; Το αν κάποιος είναι Αριστερός και κρίνεται με το ποσοστό χρέους που θα διαγραφεί; Το καταλαβαίνω.
Θα μου επιτρέψετε να σας διαβάσω κάτι. Στην ομιλία μου δεν θα είχα καμία αναφορά στο ΣΥΡΙΖΑ αν δεν έβρισκα κάτι στην ομιλία του κ. Τσίπρα στο συνέδριο το Σάββατο. Είπε
ο κ. Τσίπρας: «Και ο κ. Βενιζέλος απαιτεί σε περίοδο λιτότητας, με ειδική τροπολογία στο πολυνομοσχέδιο που καταστρέφει κόσμο, δικαίωμα να ταξιδεύει με πρωθυπουργικό αεροσκάφος».
Λυπάμαι πάρα πολύ, αλλά ο κ. Βενιζέλος δεν κατέθεσε καμία τροπολογία. Νομίζω ότι ο Αρχηγός ενός κόμματος δεν μπορεί να λέει τόσο φθηνά ψέματα. Η τροπολογία ήρθε το απόγευμα της Παρασκευής. Και όταν μάθαμε το περιεχόμενό της, ζητήσαμε να αποσυρθεί.
Πιστεύω ότι Αριστερός είναι κάποιος που λέει την αλήθεια ή τουλάχιστον όταν μαθαίνει την αλήθεια, να ζητάει συγγνώμη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η προσπάθεια που κάνει το Υπουργείο Οικονομικών για απλούστευση και διευκόλυνση με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος είναι ένα σημαντικό βήμα. Άλλωστε, τα τελευταία τρία χρόνια, κύριε Υπουργέ, έχουν γραφτεί πάνω από χίλιες πεντακόσιες σελίδες που αφορούν το φορολογικό. Και τουλάχιστον ανά εξάμηνο γίνονται παρεμβάσεις.
Είναι ένα σημαντικό βήμα, αλλά απέχει πάρα πολύ από αυτό που έχουμε πει όλοι, το εθνικό φορολογικό σύστημα.
Συμμετείχαμε στο διάλογο από την αρχή. Καταθέσαμε τις απόψεις μας. Και όταν βγήκε στη διαβούλευση, καταθέσαμε στον κ. Μαυραγάνη τα έντεκα σημεία -τα οποία και αποδέχτηκε- που βελτίωναν, πιστεύω, ουσιαστικά τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Σας είχαμε ενημερώσει και προειδοποιήσει για το θέμα των αποδείξεων. Και χαιρόμαστε που σήμερα το ξανασκεφτήκατε. Θα ήταν τραγικό λάθος να μην έχουμε σύμμαχο τον πολίτη σε αυτήν τη μεγάλη μάχη κατά τη φοροδιαφυγής.
Κύριε Υπουργέ, η συνολική προώθηση μιας φορολογικής μεταρρύθμισης που θα διαμορφώσει το εθνικό φορολογικό σύστημα, είναι απαίτηση όλων. Οι  νομοθετικές παρεμβάσεις ανά εξάμηνο εμποδίζουν τη δημιουργία φορολογικής συνείδησης και δεν δημιουργούν ευνοϊκό κλίμα για επιχειρηματίες και επενδυτές.
Ένα ενιαίο εθνικό φορολογικό σύστημα, που ελπίζω σύντομα να καταθέσει η Κυβέρνηση, πρέπει να συνδέει τους φορολογικούς συντελεστές με την απασχόληση.
Θα επιμείνω σε δύο πράγματα που λέω τρεις μέρες τώρα στην Επιτροπή: Ένας επιχειρηματίας –επειδή τους εξισώνουμε όλους- ο οποίος δεν έχει πληρωθεί και του ζητείται να αποδώσει το ΦΠΑ διαφέρει από έναν επιχειρηματία που έχει κλέψει το ΦΠΑ. Δεν μπορεί αυτοί οι άνθρωποι να έχουν την ίδια αντιμετώπιση. Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για αυτούς τους ανθρώπους, τους επιχειρηματίες οι οποίοι δεν μπορούν να αποδώσουν το ΦΠΑ γιατί δεν έχουν πάρει τα λεφτά τους.
Το δεύτερο έχει να κάνει με τους νέους ανθρώπους και τη φορολόγηση του ποσού με το οποίο θα ανοίξουν μια μικρή επιχείρηση. Ένας νέος άνθρωπος που δεν μπορεί να πάρει δάνειο από τις τράπεζες, πηγαίνει στο οικογενειακό του περιβάλλον για να το στηρίξει ώστε να ανοίξει μια μικρή επιχείρηση. Δεν μπορεί την ώρα που το οικογενειακό του περιβάλλον χρηματοδοτεί αυτή την προσπάθεια, εμείς να πηγαίνουμε και αυτό το ποσό να το φορολογούμε.
Εγώ καταλαβαίνω ότι δεν μπορούμε να πάμε σε μεγάλα ποσά. Μπορούμε, όμως, να πούμε σε αυτόν το νέο άνθρωπο και στο οικογενειακό του περιβάλλον ότι μέχρι ενός ποσού -για παράδειγμα 50.000, 60.000- δεν θα φορολογηθεί.
Κύριε Υπουργέ, είχα επισημάνει στην Επιτροπή τη μεγάλη προσπάθεια που κάνει η Κυβέρνηση, όλοι εμείς, εσείς προσωπικά, για να βγει η χώρα στις αγορές το επόμενο χρονικό διάστημα. Όταν θα βγει, λοιπόν, στις αγορές το επόμενο χρονικό διάστημα, αντιλαμβάνομαι ότι θα απευθυνθεί και στους Έλληνες μικροκαταθέτες και μικροεπενδυτές.
Νομίζω ότι γνωρίζουμε όλοι την τραυματική εμπειρία που έζησαν οι μικροομολογιούχοι των οποίων «κουρεύτηκαν» τα ομόλογά τους, όπως έγινε σε όλο τον κόσμο, τα φυσικά πρόσωπα που είχαν ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Θα μπορούσε, όμως, να εξετάσει κάποιος στο Υπουργείο τη ρύθμιση κάποιοι από τους μικροομολογιούχους να αποσβέσουν ένα μέρος από αυτές τις απώλειες, συμψηφίζοντάς τες με κάποιες από τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Νομίζω ότι αυτό θα βοηθήσει στο να αποκατασταθεί το θετικό κλίμα απέναντι στην προσπάθεια της χώρας.
Επίσης, κύριε Υπουργέ, με αφορμή τη διάταξη για την ενοποίηση των μηχανισμών των ταμείων, θα κάνω δύο παρατηρήσεις τις οποίες έκανα και στην Επιτροπή:
Πριν λίγο καιρό προσπαθήσαμε να κάνουμε κάποιες ασφαλιστικές ρυθμίσεις. Έχουμε μία απόκλιση τουλάχιστον στο 70%. Είχαμε στόχο τα 100 εκατομμύρια το μήνα και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε περίπου στα 30 εκατομμύρια.
Σας επισημαίνω και πάλι το θέμα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές: Είχαμε ένα στόχο που αφορούσε το ενάμιση  εκατομμύριο και έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση για μόλις 120 εκατομμύρια.
Λέμε, λοιπόν, σήμερα –και σας το είπα και την προηγούμενη φορά- ότι γι’ αυτά τα μεγάλα ζητήματα -επειδή ξέρουμε τον αγώνα και την προσπάθεια που κάνατε και η Κυβέρνηση, αλλά κι εσείς προσωπικά για να αλλάξουν οι όροι- θα πρέπει να ενημερώσουμε έγκαιρα τους εταίρους μας. Θα πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε ώστε να γίνουν πιο προσιτές αυτές οι ρυθμίσεις στους δικαιούχους.
Κύριε Υπουργέ, σας ζητήσαμε -και νομίζω ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να λύσουμε αυτό το θέμα- τη ρύθμιση για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Κατανοώ ότι το Ταμείο υλοποιεί αποφάσεις που έχουν να κάνουν με επιλογές της Ελληνικής Κυβέρνησης και τις αστικές ευθύνες. Από την άλλη, όμως, δεν μπορούμε προκαταβολικά να δίνουμε ασυλία σε κάποιους για ποινικά αδικήματα. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι κάποιος βρεθεί μετά από ένα χρονικό διάστημα να έχει πάρει χρήματα, δεν μπορούμε να δώσουμε ασυλία από τώρα στα μέλη ή ακόμα και στους παλιούς υπαλλήλους του ταμείου. Άρα, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτό το μέρος δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από μας.
Κυρίες και κύριοι Υπουργοί, παρόλο που σήμερα δεν βρίσκεται εδώ κανένας από το Υπουργείο Παιδείας -αν και νομίζω ότι ο Υπουργός Παιδείας θα έπρεπε να είναι σήμερα εδώ για να μας ακούσει και να μπορέσει να στηρίξει την προσπάθεια της συζήτησης- αν θέλουμε να επικαλούμαστε τον όρο «μεταρρύθμιση», πρέπει να κατανοούμε ότι οι μεταρρυθμίσεις έχουν συστατικό στοιχείο την κοινή λογική.
Το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε ένα σχέδιο για την κατάργηση των ειδικοτήτων μετά από έρευνα και μελέτη, όπως λέει ο Υπουργός. Σωστά μέχρι εδώ. Ο Υπουργός, όμως, έχει στο συρτάρι του εδώ κι ένα χρόνο το νομοσχέδιο για το Τεχνικό Λύκειο, το οποίο είχε συμφωνηθεί και από τη Νέα Δημοκρατία και από το ΠΑΣΟΚ και από άλλες δυνάμεις. Γιατί δεν κατέθεσε αυτό το σχέδιο το οποίο σήμερα θα έλυνε πολλά από τα προβλήματα τα οποία έχουμε;
Δεσμεύθηκε χθες ο Υπουργός στην Επιτροπή ότι θα καταθέσει το νομοσχέδιο αυτό την επόμενη εβδομάδα. Θα περιμέναμε να είναι εδώ σήμερα για να μας πει αν το περιεχόμενο το οποίο έχει συμφωνηθεί, θα είναι αυτό που θα κατατεθεί.
Δεσμεύθηκε χθες ο Υπουργός Παιδείας ότι ανά Νομό και Περιφέρεια οι ειδικότητες που καταργεί το νομοσχέδιο θα καλυφθούν από τα δημόσια ΙΕΚ και τις σχολές του ΟΑΕΔ. Θα θέλαμε μας πει μερικά πράγματα παραπάνω, όπως ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και πώς θα υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο.
Δεσμεύθηκε χθες ο Υπουργός ότι θα ολοκληρωθεί ο κύκλος φοίτησης των μαθητών χρησιμοποιώντας ως ωρομίσθιους τους ίδιους καθηγητές. Αυτό έχει μία αντίφαση, κύριοι Υπουργοί, αλλά περιμένουμε να μας πει με ποιον τρόπο θα το υλοποιήσει. Τα δημόσια ΙΕΚ –όπως επισημάναμε χθες στον κύριο Υπουργό- είναι μεταλυκειακή εκπαίδευση η οποία έχει κι ένα κόστος για τους δικαιούχους.
Είχαμε συνάντηση με τον Υπουργό, ο οποίος δεσμεύθηκε ότι θα βρεθούν χρήματα από το ΕΣΠΑ ώστε να καλυφθούν τα δίδακτρα. Δηλαδή, οι δικαιούχοι θα πληρώνουν και μετά θα επιστρέφονται τα χρήματα από το ΕΣΠΑ. Περιμέναμε να είναι εδώ ο Υπουργός για να δεσμευθεί πάνω σε αυτό.
Δεσμεύθηκε χθες ο Υπουργός στην Επιτροπή ότι μορφές κατάρτισης, όπως είναι οι σχολές αργυροχρυσοχοΐας, θα αναβαθμιστούν. Δεν είχε, όμως, το χρόνο να μας ενημερώσει. Περιμένουμε να μας πει πώς ακριβώς θα γίνει αυτό.
Δεσμεύθηκε χθες ο Υπουργός ότι οι φοιτητές ιατρικών, παραϊατρικών, φυσικοθεραπευτές και βρεφονηπιοκόμοι θα συνεχίσουν να εργάζονται στο δημόσιο και οι υπόλοιποι, πιθανόν, θα μπορούν να εργάζονται ως ωρομίσθιοι μέσα από τις διαδικασίες, στις υπόλοιπες ειδικότητες που θα ανοίξουν ανά Νομό.
Αν τα παραπάνω υλοποιηθούν, πρέπει να γνωρίζετε ότι οι φωνές που λένε -αυτές είναι της Αντιπολίτευσης, αλλά κι εκτός Κοινοβουλίου ότι στέλνουμε τα παιδιά στην ιδιωτική εκπαίδευση, θα καταδικαστούν στην πράξη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζοντας να γράφω την ομιλία μου για το σημερινό νομοσχέδιο, είδα αυτά που είχα πει την Κυριακή 28/4/2013. Τότε ήμουν Εισηγητής για τα επείγοντα μέτρα στην τρικομματική κυβέρνηση, με Υπουργό στα έδρανα τον κ. Μανιτάκη. Θα σας διαβάσω δύο, τρεις παραγράφους, για να μην θεωρηθεί ότι άλλα έλεγα τότε κι άλλα λέω τώρα: «Το ΑΣΕΠ είναι ένας τρόπος για να κάνει τη σωστή αξιολόγηση. Δεν πρέπει να κάνουμε απολύσεις χωρίς αξιολόγηση, απολύσεις με κλειστά μάτια, γιατί θα είναι «βούτυρο» στο ψωμί όλων αυτών που θέλουν να μην αλλάξει τίποτα». Και είχα καταλήξει με το εξής: «Επιτρέψτε μου να πω ότι δεν κατάλαβα ακριβώς το ολοκληρωμένο σχέδιο του Υπουργείου. Κατάργηση και απόλυση ή αξιολόγηση και απόλυση;»
Σήμερα, τρεις μήνες μετά, βρισκόμαστε στην ίδια κατάσταση. Οι πολίτες παρακολουθούν ένα διάλογο που γίνεται από την Κυβέρνηση και την Αντιπολίτευση. Η Κυβέρνηση κι εμείς όλοι λέμε ότι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε τις μεταρρυθμίσεις στο δημόσιο. Στην πράξη, όμως, κύριε Υπουργέ, προσπαθούμε να κερδίσουμε χρόνο, για να προλάβουμε να αξιολογήσουμε δομές και υπηρεσίες που δεν έγιναν μέχρι σήμερα και δεν έχουμε πετύχει κι έχουμε ευθύνες, για να είμαστε ειλικρινείς. Και δεν έχει ευθύνες η Βουλή. Διότι η Κυβέρνηση ό,τι έφερε στη Βουλή, το ψήφισε. Η Κυβέρνηση δεν μπόρεσε να τα υλοποιήσει.
Από την άλλη, έχουμε μία Αντιπολίτευση που λέει: Όποιοι απολυθούν, θα τους επαναπροσλάβουμε. Και, βεβαίως, χωρίς αξιολόγηση. Κατηγορούν την Κυβέρνηση για οριζόντιες απολύσεις, αλλά αυτοί μιλούν για οριζόντιες επαναπροσλήψεις. Κατηγορούν τα κόμματα που διόριζαν τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν έχουν πρόβλημα με αυτούς που διόριζαν τα κόμματα και τους αποδέχονται.
Ποιος θα κάνει την αξιολόγηση; Θέλω να σας πω δύο παραδείγματα που τα είπαν στην Επιτροπή, κύριε Υπουργέ:
Κατ’ αρχήν, η πρώτη προκήρυξη για τεχνικό σύμβουλο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει αποβεί άκαρπη. Είναι αλήθεια;

Κύριε Υπουργέ, τα αποτελέσματα των αξιολογητών δεν έχουν κατακυρωθεί ακόμα. Οι εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ μας είπαν -και το είπαν παρουσία όλων των εκπροσώπων- ότι δώδεκα δήμοι κατέθεσαν εθελοντικά να αξιολογηθούν το Δεκέμβριο του 2012 και τα κριτήρια από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης πήγαν τον Μάιο του 2013.
Κύριοι Υπουργοί, το θέμα της αξιολόγησης δεν είναι απλά ένα σύνθημα. Είναι θέμα δικαιοσύνης και δημοκρατίας. Από αυτό θα κριθεί η Κυβέρνηση και η χώρα το επόμενο χρονικό διάστημα.
Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου