Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Οι μισθοί πέφτουν, όμως οι τιμές των βασικών προιόντων παραμένουν στα ύψη



Οι μισθοί πέφτουν, όμως οι τιμές των βασικών προιόντων παραμένουν στα ύψη«Καλπάζει» η ακρίβεια στη χώρα μας, παρά την κρίση που θερίζει τους μισθούς και τις συντάξεις των πολιτών. Τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι απογοητευτικά! Δεύτερη ακριβότερη χώρα, αμέσως μετά την Κύπρο, σε ολόκληρη την ΕΕ είναι η Ελλάδα σε γάλα, τυρί και αβγά, ενώ αρκετά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο διαμορφώνονται οι τιμές στο ψωμί και στα δημητριακά, σύμφωνα με
στοιχεία της Eurostat για το δείκτη τιμών καταναλωτή το 2012. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, οι τιμές σε γάλα, τυρί και αβγά στην Ελλάδα έφτασαν το 132% (!) του ευρωπαϊκού μέσου όρου, οι τιμές στο ψωμί και στα δημητριακά το 115% και οι τιμές στα αλκοολούχα ποτά το 131%. Χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο διαμορφώθηκαν οι τιμές του κρέατος (91%) και του καπνού (74%). Πολυεθνικές εταιρείες πωλούν σε διπλάσια τιμή στην Ελλάδα τα ίδια προϊόντα που διαθέτουν σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Βουλγαρία και Βρετανία! Την ίδια ώρα, αποκαλύπτεται ότι τα καρτέλ εξακολουθούν να κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών, συμφωνώντας κάτω από το τραπέζι τα περιθώρια κέρδους και τις τιμές στα ράφια.
Το «Καρφί» πήγε στο κέντρο της Αθήνας και μίλησε με πολίτες, οι οποίοι δηλώνουν αγανακτισμένοι και εντελώς απροστάτευτοι. Το πρόβλημα λαμβάνει ολοένα μεγαλύτερες διαστάσεις και, πλέον, πολλά νοικοκυριά δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν ακόμα και το καθημερινό φαγητό.

Αυστηρά με λίστα στο σούπερ μάρκετ

Η κ. Κατερίνα, συνταξιούχος του ΙΚΑ, δηλώνει στο «Καρφί» πως, παρόλο που το σούπερ μάρκετ είναι απέναντι από το σπίτι της, το επισκέπτεται αυστηρά μία φορά την εβδομάδα, κρατώντας πάντα λίστα στα χέρια της. «Θυμάμαι παλιότερες εποχές που πήγαινα πάλι με τη λίστα μου, για να μην ξεχάσω κάτι, και έφευγα από το σούπερ μάρκετ έχοντας αγοράσει άλλα τόσα προϊόντα. Πλέον γράφω στη λίστα ό,τι είναι απολύτως αναγκαίο, για να μην ξεφύγω από το μηνιαίο προϋπολογισμό μου. Στο καλάθι μου δεν μπαίνει τίποτα παραπάνω! Έχει εκτοξευτεί το κόστος των βασικών ειδών διατροφής στα ύψη, τη στιγμή που οι μισθοί του κόσμου και οι συντάξεις μας ψαλιδίζονται δραματικά. Είναι δυνατόν ένα λίτρο γάλα να κοστίζει 1,40 ευρώ;»


Μόνη λύση… το εμπάργκο

Ο κ. Μανώλης, από την πλευρά του, δηλώνει πως, πλέον, ελάχιστα είναι τα προϊόντα που αγοράζει από το σούπερ μάρκετ, καθώς έφτιαξε το δικό του λαχανόκηπο αλλά και… κοτέτσι! «Στην Ευρώπη οι καταναλωτές είναι συνειδητοποιημένοι και δεν αγοράζουν ένα προϊόν σε πολύ υψηλή τιμή. Με αυτό τον τρόπο ρυθμίζουν ουσιαστικά τις τιμές των σούπερ μάρκετ, κάτι που θα έπρεπε να κάνουμε και εμείς στην Ελλάδα. Με τη μέθοδο των λίγων λεπτών ακριβαίνουν οι τιμές σε μακαρόνια, ρύζι, αλλαντικά, γιαούρτια, τυποποιημένα και κατεψυγμένα, τη στιγμή που μειώνονται σε δραματικό επίπεδο οι μισθοί μας και τσεκουρώνονται οι συντάξεις».


«Λέμε το ψωμί ψωμάκι!»

Η Δανάη, μητέρα εδώ και τέσσερις μήνες, λέει χαρακτηριστικά πως πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές δεν υπάρχουν στα σούπερ μάρκετ. «Τι προϋπολογισμό να κάνεις; Μόνο το γάλα του μωρού κοστίζει 23 ευρώ και διαρκεί έξι μέρες! Οι βρεφικές πάνες κοστίζουν 39 ευρώ το μήνα. Τα πάντα είναι πανάκριβα. Στερούμαστε ακόμα και τα βασικά. Πλέον αγοράζω μόνο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά ακόμα και αυτά έχουν ακριβύνει. Ο μισθός του συζύγου μου έχει κατέβει στα 580 ευρώ. Ευτυχώς που βοηθούν οι γονείς μας, όσο μπορούν και αυτοί με τις χαμηλές συντάξεις τους. Είναι ανεπίτρεπτο. Λέμε το ψωμί ψωμάκι!»

 «Οι ευθύνες εξολοκλήρου στις πολυεθνικές»

Μιλώντας στο «Καρφί», ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ και μέλος του ΔΣ του ΕΦΕΤ, Γιώργος Λεχουρίτης, υποστήριξε πως για την κατάσταση αυτή ευθύνονται οι πολυεθνικές, στις οποίες και επιρρίπτει εξολοκλήρου την ευθύνη για την ακρίβεια των προϊόντων. «Οι πολυεθνικές εταιρείες ακολουθούν για την Ελλάδα μια πολιτική τρίτων χωρών. Θεωρούν ή την Ελλάδα δεδομένη ή τους Έλληνες χαζούς! Και αυτό γιατί εφαρμόζουν μια πολιτική αύξησης των τιμών που πουλούν στη Ελλάδα, της τάξεως του 50 έως και 100%. Δεν είναι δυνατόν το ίδιο προϊόν μιας πολυεθνικής εταιρείας να πωλείται στη Γερμανία και την Ιταλία 60% φθηνότερα απ’ όσο πωλείται στην Ελλάδα. Δεν μιλάμε για τη Βουλγαρία, όπου τα ίδια προϊόντα πωλούνται σε ακόμα πιο χαμηλές τιμές, φθάνοντας και το 80%. Και βεβαίως, βάσει των αποδοχών που έχουν στη Βουλγαρία, προσαρμόζουν και τις τιμές που πωλούν τελικά τα προϊόντα τους. Δεν μπορώ να αντιληφθώ για ποιο λόγο στην Ελλάδα οι τιμές είναι εξωφρενικές. Δυστυχώς, δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει έλεγχος πάνω σε αυτό. Επειδή ζούμε σε μια ελεύθερη αγορά, όπου επικρατεί το ότι ο καθένας κάνει ό,τι θέλει σε αυτή τη χώρα, εφαρμόζουν την πολιτική αυτή, την τριτοκοσμική, θεωρώντας ότι αυτοί μπορούν έτσι να διαμορφώνουν τις τιμές της αγοράς και την καταναλωτική συνείδηση του Έλληνα».

karfi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου