Τρεις, τουλάχιστον, ξένοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές φέρονται να
παίρνουν θέση ενόψει της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ, η οποία σύμφωνα με το
υπουργείο Ναυτιλίας θα γίνει χρονικά πολύ κοντά με αυτήν του ΟΛΠ. «Ίσως
και με μόλις ένα μήνα διαφορά», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Και στην
περίπτωση αυτή, όπως και στον ΟΛΠ, το μοντέλο αξιοποίησης θα είναι η
πώληση πλειοψηφικού πακέτου.
Με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ υπολογίζεται από κύκλους της Ακτής Βασιλειάδη να έχει ολοκληρωθεί εντός εξαμήνου, η αντίστοιχη διαδικασία για τον ΟΛΘ αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το Πάσχα του 2014.
Το πλάνο για την αξιοποίηση του ΟΛΘ που προωθείται προς την κυβέρνηση από το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού εκ του συνόλου του 74,27% του μετοχικού κεφαλαίου μετοχών που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Σε αυτό το πλάνο αναμένεται να περιλαμβάνονται και δεσμεύσεις για τον αγοραστή για νέες επενδύσεις όπως η κατασκευή του προβλήτα 6 που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη του λιμανιού αλλά και της μαρίνας μετά και τον δεύτερο άγονο διαγωνισμό που πραγματοποίησε ο ΟΛΘ εντός του 2013.
Στο ρόστερ των ενδιαφερομένων που οι συγκλίνουσες, επίσημες και ανεπίσημες, πληροφορίες συμφωνούν ξεχωρίζουν ήδη τρία επενδυτικά σχήματα, ενώ πιθανολογείται η δραστηριοποίηση και άλλων που έχουν διατυπώσει ενδιαφέρον και στο παρελθόν.
Πρώτη είναι η Hutchison Port Holdings μια εκ των μεγαλύτερων διαχειριστριών εμπορικών λιμένων με κεφαλαιοποίηση της τάξης των 6,5 δισ. δολ. Υπενθυμίζεται πως έχει συμμετάσχει και στον προηγούμενο διαγωνισμό για τον ΟΛΘ το 2008, προσφέροντας τότε 419 εκατομμύρια ευρώ λίγο πριν ξεσπάσει η διεθνής χρηματοοικονομικής κρίση το φθινόπωρο του 2008 αλλά οι πολιτικές εξελίξεις και η πτώση της κυβέρνησης Καραμανλή ένα χρόνο μετά ματαίωσαν το διαγωνισμό.
Ο δεύτερος ενδιαφερόμενος επενδυτής είναι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι. Υπενθυμίζεται πως από τις αρχές του καλοκαιριού έγινε γνωστό ευρέως ότι ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Vladimir Yakunin ζήτησε από τον πρόεδρο της Ρωσίας, Vladimir Putin να υποστηρίξει τη συμμετοχή της εταιρείας του στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ. Περισσότερο συγκεκριμένες ίσως γίνουν οι ρωσικές αυτές προθέσεις την επόμενη εβδομάδα καθώς λήγει η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την οποία έχει κάνει επίσης δηλώσεις ο Yakunin ενώ θα είναι στην Αθήνα και η πρόεδρος της ρωσικής Άνω Δουμας.
Τρίτος εν δυνάμει επενδυτής φέρεται να είναι σχήμα στο οποίο οι σχετικές πληροφορίες θέλουν να συμμετέχει και η ιταλο-ελβετική Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) συμφερόντων του 73χρονου Ιταλού εφοπλιστή Gianluigi Aponte. Ο εν λόγω όμιλος διαχειρίζεται στόλο 474 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τον δεύτερο μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στον κλάδο αυτόν παγκοσμίως και λειτουργεί ελληνική θυγατρική, την Mediterranean Shipping Company Greece S.A. η οποία διαθέτει γραφεία σε Θεσσαλονίκη, Πειραιά και Ηράκλειο. Η Mediterranean Shipping Company έχει σημαντικά συμφέροντα στην Ελλάδα και ενδεικτικά αναφέρεται πως νωρίτερα φέτος δρομολόγησε αύξηση της ελάχιστης εγγυημένης διακίνησης containers από τον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ.
Πέραν των τριών αυτών ξένων σχημάτων πρέπει να θεωρείται σίγουρο αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες πως τις εξελίξεις γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρακολουθούν από κοντά και η Cosco Pacific (που είχε επίσης το 2008 στο διαγωνισμό για τον ΟΛΘ υποβάλει προσφορά ύψους 131 εκατ. ευρώ), αλλά και εταιρείες ισραηλινών αλλά και φιλιππινέζικων συμφερόντων που έχουν πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια επαφές και συγκεκριμένα η International Container Terminal Services.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί πως στις αρχές του έτους σε επίσκεψη στην Ακτή Βασιλειάδη ινδικής αντιπροσωπείας διατυπώθηκε το ενδιαφέρον ινδικών επιχειρηματικών ομίλων για τις αποκρατικοποίησες των λιμένων Θεσσαλονίκης και Βόλου από συνεργάτη της αναπληρώτριας Υπουργού Εξωτερικών της Ινδίας Preneet Kaur στο περιθώριο της συνάντησης της Ινδής αξιωματούχου με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη παρουσία τόσο του Ινδού Πρέσβη Tsewang Topden.
Ο εξορθολογισμός της λειτουργίας του ΟΛΘ την τελευταία τριετία όπως και η μείωση του κόστους και η σταδιακή επαναφορά της ανταγωνιστικότητάς του φαίνεται πως δεν διαφεύγουν της προσοχής της αγοράς.
Η μετοχή του ΟΛΘ κινείται στα επίπεδα των 24,25 ευρώ, κοντά σε υψηλά 52 εβδομάδων (25,20) τα οποία σημείωσε στα τέλη Ιουνίου όταν και ανακοινώθηκε ο υπερδιπλασιασμός του μερίσματος για τη χρήση του 2012 έναντι της προηγούμενης μετά από πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ (που φυσικά και υπερψήφισε ως κάτοχος της πλειοψηφίας) να δοθεί μέρισμα 1,50 ευρώ ανά μετοχή, έναντι 0,60 ευρώ για το 2011.
Σημειώνεται πως η εισηγμένη εμφανίζει πρακτικά μηδενικό δανεισμό ενώ στα τέλη του πρώτου τριμήνου διακρατούσε στο ταμείο της ρευστά διαθέσιμα (κυρίως σε προθεσμιακές) ύψους 100 εκατομμύριων ευρώ.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι ο ΟΛΘ παρουσίασε μεγάλη κάμψη των δραστηριοτήτων του κατά το 2008 και το 2009 εξαιτίας των παρατεταμένων απεργιακών κινητοποιήσεων της περιόδου αυτής τις οποίες είχε πυροδοτήσει η διαδικασία αποκρατικοποίησής του τότε η οποία και πάγωσε με τις εκλογές του 2009. Το αποτέλεσμα ήταν η μεγάλη πτώση του κύκλου εργασιών αλλά και, κυρίως, η μεταστροφή των εμπορικών δραστηριοτήτων της Βαλκανικής προς άλλα λιμάνια όπως της Μαύρης Θάλασσας.
Αναλυτές που παρακολουθούν την εισηγμένη υπογραμμίζουν ότι το 2010 ο ισολογισμός της «γλύτωσε» με την κατάπτωση της εγγυητικής της Hutchison Port Holdings (η οποία συνεχίζει όπως προαναφέρθηκε να ενδιαφέρεται και σήμερα για τον ΟΛΘ).
Ο κύκλος εργασιών στο πρώτο εξάμηνο του 2013 ανήλθε σε 24.833.287,20 ευρώ έναντι 27.243.372,75 ευρώ του αντίστοιχου προηγούμενου εξαμήνου του 2012, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 8,85%. Η μεταβολή αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από τη μείωση της διακίνησης συμβατικού φορτίου, (-20,55% στο χύδην φορτίο,) που επέφερε μείωση στα έσοδα συμβατικού κατά 18,77%. Οι πωλήσεις του ΣΕΜΠΟ παρουσιάζουν ελάχιστη μείωση κατά 0,057%, με οριακή μείωση στη διακίνηση Ε/Κ σε τεμάχια κατά 1,31%.
Τα αποτελέσματα προ φόρων κατά την ίδια περίοδο, διαμορφώθηκαν στα 11.739.386,76 ευρώ έναντι 12.705.481,71 ευρώ του αντιστοίχου εξαμήνου του 2012, ενώ μετά από φόρους ανήλθαν σε 9.219.155,67 ευρώ έναντι 10.117.959,71 ευρώ μειωμένα δηλαδή κατά 966.094,95 € (-7,6%) προ φόρων και κατά 898.804,04 ευρώ (- 8,88%) μετά από φόρους. Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στη μείωση των πωλήσεων του συμβατικού λιμένα.
Πηγή: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου