Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2011

Ανοίγουν δρόμο στους πεζούς



Ριζικές αλλαγές θέλει να φέρει ο δήμος Θεσσαλονίκης στην πόλη, με σκοπό να «διώξει» το αυτοκίνητο από το κέντρο, το οποίο θα παραχωρήσει με τον καιρό στους πεζούς. Στις οδούς Ρογκότη και Δαγκλή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα για την πεζοδρόμησή τους, η Χρυσοστόμου Σμύρνης μετατρέπεται σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, ενώ μέρος της Αγίας Σοφίας έχει ήδη μετατραπεί πιλοτικά σε πεζόδρομο. 

Παράλληλα, η αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, που τρέχει τα έργα, έχει εντάξει στον σχεδιασμό εκτεταμένες δενδροφυτεύσεις και αναπλάσεις, προκειμένου οι μελλοντικοί πεζόδρομοι να είναι φιλόξενοι για τους κατοίκους.

Ωστόσο, οι συγκοινωνιολόγοι, αν και κρίνουν θετικά τις κινήσεις αυτές, επισημαίνουν πως απαιτούνται ολοκληρωμένος σχεδιασμός και περιφρούρηση των έργων από τους κατοίκους, ώστε οι παρεμβάσεις να εξυπηρετήσουν τον σκοπό τους.
 
Η Αγίας Σοφίας είναι ένας από τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης, του οποίου ένα τμήμα, περίπου 200 μέτρα, έχει πεζοδρομηθεί πιλοτικά και στο οδόστρωμα με έντονο κόκκινο χρώμα έχουν οριοθετηθεί οι διάδρομοι διέλευσης των πεζών. 

Σημαντικές παρεμβασεις
Οι παρεμβάσεις που σχεδιάζονται είναι μεγάλης κλίμακας και, όταν ολοκληρωθούν, η εικόνα της περιοχής θα έχει αλλάξει ριζικά. Αν και οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν με την ιδέα της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας, εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν στους γύρω δρόμους από την παροχέτευση της κίνησης. Οπως επισημαίνουν, πρέπει να υπάρξει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που θα αφορά και τους γύρω δρόμους, οι οποίοι θα «σηκώσουν» όλα τα οχήματα που θα φύγουν από την Αγίας Σοφίας. 

«Τα αυτοκίνητα αναγκαστικά πηγαίνουν στην Παύλου Μελά, η οποία είναι ήδη προβληματική. Από τις τρεις λωρίδες που υπάρχουν, στην ουσία σήμερα είναι ελεύθερη μόνο η μία, λόγω των διπλοπαρκαρισμένων. Πρακτικά, ο δρόμος δεν λειτουργεί και θα πρέπει να γίνει μια λεπτομερής κυκλοφοριακή μελέτη, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. 

Οι παρεμβάσεις είναι ήπιες και με πολύ μικρό κόστος. Το ίδιο ισχύει και για την Καρόλου Ντηλ, στην οποία πρέπει οι χρόνοι των φαναριών να αλλάξουν, για να ρυθμίζεται καλύτερα η κίνηση», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος και πρώην αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Πέτρος Κρητικός. 

Εκτεταμένο δίκτυο
«Ο σχεδιασμός του δήμου είναι μακροχρόνιος και στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε σταδιακά ένα εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων. Θέλει μεθόδευση και επιμονή για να δεχτούν οι οδηγοί τις αλλαγές, όμως οι πεζοί, αν και διστακτικά, έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν την Αγίας Σοφίας», υποστηρίζει ο αντιδήμαρχος Ανδρέας Κουράκης. 

Για να διατηρηθούν, όμως, οι πεζόδρομοι ζωντανοί και να μην αλλάξουν χρήση με τον καιρό, θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι και φυσικά οι κάτοικοι να τους προστατέψουν και να τους περιφρουρήσουν. «Χρειάζεται να προφυλαχθούν από τα μηχανάκια και από την εκμετάλλευσή τους ως χώρων στάθμευσης. Οι πεζόδρομοι πρέπει να είναι ζωντανοί, να διοργανώνονται παζάρια και διάφορα δρώμενα, να μη φαίνονται σαν κενοί χώροι -ώστε να μη θέλει κανένας να τους εκμεταλλευτεί- και οι κάτοικοι να απαιτούν να παραμένει ο πεζόδρομος ανοιχτός και καθαρός», εξηγεί ο Π. Κρητικός. 

Η Ρογκότη, όπου αυτή την περίοδο γίνονται έργα για την πεζοδρόμησή της, ήταν ούτως ή άλλως χαρακτηρισμένη στα ρυμοτομικά σχέδια ως πεζόδρομος. «Είτε από άγνοια, είτε για λόγους σκοπιμότητας, είτε λόγω της “περίεργης” νοοτροπίας πολλών καταστηματαρχών που θεωρούν πως οι πεζοδρομήσεις θα ρίξουν την κίνηση στα μαγαζιά, το στενό της Ρογκότη λειτουργούσε ως δρόμος. Ο δρόμος είναι ιδανικός για πεζοδρόμηση και αν δεν “βιαστεί” από τα τραπεζοκαθίσματα, όλη η εικόνα που θα παρουσιάσει μετά τις εργασίες θα είναι πολύ όμορφη. 

Ως προς τις θέσεις παρκινγκ που θα χαθούν, αυτές είναι μόλις είκοσι και άνετα οι οδηγοί μπορούν να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους στη γύρω περιοχή ή απλώς να μην τα χρησιμοποιούν καθόλου», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος.

«Δυνάστης της πόλης το αυτοκίνητο»
«Ο σχεδιασμός μέχρι τώρα κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα απελευθερωθεί δημόσιος χώρος. Σήμερα είναι πολύ δύσκολο να κινηθείς ανεμπόδιστα στο κέντρο της πόλης ως πεζός. Το αυτοκίνητο έχει γίνει ο δυνάστης μας στη Θεσσαλονίκη, έχοντας καταλάβει υπερβολικά σημαντική θέση στην καθημερινότητα των πολιτών. Οσο πιο δύσκολη γίνεται η κίνηση για τα αυτοκίνητα, τόσο πιο εύκολα στρέφεις τους οδηγούς σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης», σχολιάζει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης. 



real.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου