Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

Κάθονται στα θρανία με την ιδιότητα του φοιτητή και σηκώνονται ως... επίδοξοι επιχειρηματίες!

Ολοένα και περισσότερων σπουδαστών την όρεξη να στραφούν στο επιχειρείν φαίνεται πως "ανοίγει" το μάθημα της
επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, που διδάσκεται τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά πανεπιστήμια. Κάθονται, λοιπόν, στα θρανία με την ιδιότητα μόνο του φοιτητή και σηκώνονται με αυξημένη διάθεση να γίνουν επιχειρηματίες εκατοντάδες νέοι σε όλη την Ελλάδα. Τα παραπάνω προκύπτουν και από έρευνα σε δείγμα 237 φοιτητών της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (Μο.Κ.Ε) του ΑΠΘ, στοιχεία της οποίας παρουσίασε σήμερα η καθηγήτρια του Ιδρύματος, Ευγενία Πετρίδου, κατά την ομιλία της στο Συμπόσιο Επιχειρηματικότητας 2013. Το διήμερο συμπόσιο διοργανώνει η Μο.Κ.Ε του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο της έρευνας των Ευγενίας Πετρίδου, Λήδας Κυργίδου και Ναούμ Μυλωνά, η οποία διενεργήθηκε το 2011 και αξιοποίησε ως κλίμακα μέτρησης τον δείκτη ATTE (Attitudes Towards Enterpreneurship Test), έγινε ανάλυση τύπου "πριν και μετά" στους 237 φοιτητές, που παρακολούθησαν το μάθημα της επιχειρηματικότητας και καινοτομίας (σ.σ. μάθημα ελεύθερης επιλογής, όχι υποχρεωτικό). Σύμφωνα με την έρευνα, οι στάσεις των φοιτητών απέναντι στην επιχειρηματικότητα φάνηκε ότι μεταβλήθηκαν θετικά, μετά τα μαθήματα.
Θέλουν ρόλο ηγέτη, όχι ουραγού. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε αισθητά η διάθεσή τους για ανάληψη ηγετικού ρόλου, δημιουργικότητα και επιτεύγματα. “Ενισχύθηκε η αυτοπεποίθησή τους, καλλιεργήθηκε η διάθεσή τους για ανάληψη [επιχειρηματικής] πρωτοβουλίας βασισμένης στη γνώση και μειώθηκε η τάση ν' αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες βασισμένες στην παρόρμηση, την επιπολαιότητα. Παράλληλα, φάνηκε ότι θέλουν ρόλο ηγέτη, όχι ουραγού", σημείωσε η κα Πετρίδου, παρουσιάζοντας τ΄ αποτελέσματα της έρευνας.
Άλλωστε, ο αριθμός των φοιτητών, που επιλέγουν να παρακολουθήσουν το μάθημα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα αυξάνεται διαρκώς, πιστοποιώντας τη διαφαινόμενη τάση των νέων να γυρίσουν “πλάτη” σε επαγγέλματα όπως του δημοσίου υπαλλήλου, που υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές στο πρόσφατο παρελθόν.
Το ακαδημαϊκό έτος 2010-2011 το εν λόγω μάθημα επέλεξαν 208 φοιτητές, έναντι 215 το 2011-2012, στη διάρκεια του οποίου διδάχτηκε σε 19 πανεπιστημιακά τμήματα του ΑΠΘ.
"Διαπιστώσαμε ότι οι φοιτητές εκτίμησαν πως η διάθεσή τους για επιχειρηματικότητα αυξήθηκε λόγω των μαθημάτων, ότι ανέπτυξαν περισσότερες δεξιότητες για την προετοιμασία επιχειρηματικού σχεδίου και ότι μπορούν πλέον ν΄ αναγνωρίζουν ευκαιρίες για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης", σημείωσε η κα. Πετρίδου.
Τελικά, η επιχειρηματικότητα διδάσκεται; Διεθνείς έρευνες έχουν δείξει, σύμφωνα με την κα Πετρίδου, ότι η ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη λεγόμενη "σκόπιμα σχεδιασμένη συμπεριφορά", με απλά λόγια επηρεάζεται από εκπαιδευτικά/επιμορφωτικά προγράμματα.
"Στις ΗΠΑ για να πάρεις επιχειρηματικό δάνειο, πρέπει να έχεις αποτύχει" "Στην Ελλάδα, για να πάρεις δάνειο για μια επιχείρηση, σε ρωτάνε πρώτα πόσες φορές έχεις πετύχει. Στις ΗΠΑ σε ρωτάνε πόσες φορές έχεις αποτύχει", είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Γιάννης Μπακούρος, εξηγώντας ουσιαστικά ότι στο εξωτερικό η αποτυχία αποτελεί ενεργητικό για έναν νέο επιχειρηματία, καθώς δείχνει ότι έχει δοκιμαστεί και γνωρίζει τους κινδύνους και τα προβλήματα. Βασικό ζητούμενο, πέρα από το -κάποτε αναγκαίο- μάθημα της αποτυχίας, είναι η συνεργασία. "Η επιχείρηση δεν πάει μπροστά αν δεν υπάρχει κουλτούρα ομάδας", συμπλήρωσε ο κ.Μπακούρος.
Στην περιοχή της δυτικής Μακεδονίας, οι εκκολαπτόμενοι νέοι επιχειρηματίες αυξάνονται, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, επίσης συνέχεια. "Ενώ πριν λίγα χρόνια, μόλις περίπου 15 φοιτητές παρακολουθούσαν τα μαθήματα της επιχειρηματικότητας, το 2010 επέλεξαν το μάθημα "Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα" 67 άτομα και πρόπερσι 75, ενώ το 2012 οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές ξεπέρασαν τους 90", εξήγησε ο κ.Μπακούρος.
Μάλιστα, σε αυτούς θα πρέπει να προστεθούν άλλοι 50-60 νέοι που δεν είναι φοιτητές, καθώς στο πλαίσιο συνεργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με τον δήμο Κοζάνης, μαθήματα επιχειρηματικότητας γίνονται για όλους τους νέους τής περιοχής.
"Η έννοια της επιχειρηματικότητας στον περίγυρο έχει αλλάξει”, σημείωσε ο κ.Μπακούρος, σύμφωνα με τον οποίο φέτος έτρεξε για πρώτη φορά και το πρόγραμμα εκπαίδευσης μεντόρων του Πανεπιστημίου.
thestival

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου