Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

Δείξε μου τα tweets σου να σου πω ποιος είσαι


Μία νέα, δωρεάν, εφαρμογή σαρώνει όλα τα τιτιβίσματα ενός χρήστη και αποφαίνεται για το τι του αρέσει και τι όχι, ποια είναι η διάθεσή του, ποια θέματα τον απασχολούν και πόσο συχνά γράφει για αυτά

Από τότε που μπήκε στη ζωή μας το twitter, οι άνθρωποι - τουλάχιστον όσοι το χρησιμοποιούν - άρχισαν να μιλάνε λιγότερο. Ωστόσο, όσοι τους ακολουθούν (follow, στη γλώσσα των social media) μαθαίνουν όλο και περισσότερα γι' αυτούς.


Λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι οι μανιώδεις χρήστες του κοινωνικού δικτύου τιτιβίζουν αδιάλειπτα όπου και να βρίσκονται (στο σπίτι, στη δουλειά, ακόμη και στον δρόμο) επί παντός του επιστητού: για αυτά που τους συνέβησαν κατά τη διάρκεια της ημέρας, για τις απόψεις τους σχετικά με τα θέματα της επικαιρότητας, για τις αγαπημένες τους ταινίες, ακόμη και για το... τι έφαγαν το μεσημέρι.

Οσοι χρησιμοποιούν το twitter ξέρουν ότι είναι πολύ εύκολο να χαθεί κάποιος στον ωκεανό των μηνυμάτων που κατακλύζουν το timeline του: είναι πολλά (υπερβολικά πολλά), εναλλάσσονται με ρυθμό πολυβόλου και χάνονται μέσα σε ελάχιστα λεπτά - ή δευτερόλεπτα.

Αλήθεια, τι συζητούν οι άνθρωποι στο twitter; Ποιος γράφει τι, πόσο συχνά και με ποιο τρόπο; Και τι γνώμη έχουν για εμάς όσοι διαβάζουν αυτά που ποστάρουμε;

Αν σας έχουν απασχολήσει ερωτήματα όπως αυτά, τότε αυτό που ψάχνετε είναι το twXray: προφέρεται τουίξρεϊ και στα ελληνικά μπορεί να αποδοθεί ως «ακτινογραφία του twitter».

Πρόκειται για μια δωρεάν διαδικτυακή εφαρμογή η οποία αναλύει και κατηγοριοποιεί το περιεχόμενο των αναρτήσεων ενός χρήστη του κοινωνικού δικτύου.

Φανταστείτε το ως ένα τεράστιο σκάνερ, το οποίο σαρώνει όλα τα tweets σας (ή αυτά των χρηστών που σας ενδιαφέρουν) και... αποφαίνεται για το τι σας αρέσει και τι όχι, ποια είναι η διάθεσή σας, ποια θέματα σας απασχολούν και πόσο συχνά μιλάτε γι' αυτά.

Το twXray είναι προϊόν του Εργαστηρίου Καινοτομίας του Πανεπιστημίου Νορθουέστερν του Σικάγου, οι επιστήμονες του οποίου εκπονούν μία σειρά από προγράμματα με στόχο να κάνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιο έξυπνα και τους χρήστες τους πιο ενημερωμένους.

Πώς λειτουργεί. Η εφαρμογή ανακτά τα τελευταία 500 tweets ενός χρήστη, τα επεξεργάζεται με τη βοήθεια αλγορίθμων οι οποίοι ανιχνεύουν λέξεις-κλειδιά και τα κατατάσσει σε 12 κατηγορίες: πολιτική, διεθνή, ψυχαγωγία, υγεία, αθλητισμός, θρησκεία, εκπαίδευση, επιχειρήσεις, τεχνολογία, πράσινο, στυλ και αντίκτυπος (θέματα για τα οποία ζητείται η αντίδραση του αποδέκτη).

Στη συνέχεια, οπτικοποιεί τα αποτελέσματα με τη μορφή γραφημάτων, στα οποία απεικονίζονται τα θέματα για τα οποία τουιτάρει πιο συχνά.

Για να μάθετε τι γράφετε (ή τι γράφουν οι άλλοι) στο twitter, δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε τη διεύθυνση twxray.knightlabprojects.com και να πληκτρολογήσετε το όνομα χρήστη που σας ενδιαφέρει στο πεδίο αναζήτησης που εμφανίζεται στην αρχική σελίδα.

Ο επικεφαλής του προγράμματος, καθηγητής Λάρι Μπέρνμπαουμ, δήλωσε - στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde» - έκπληκτος από τον ζήλο που επιδεικνύουν οι χρήστες του twXray: «Παρατηρήσαμε ότι οι άνθρωποι θέλουν να ερευνήσουν τη δραστηριότητα άλλων χρηστών, ασχέτως του αν τους ακολουθούν ή όχι στο twitter. Ταυτόχρονα, κάνουν έρευνα για τον εαυτό τους και συνήθως αντιλαμβάνονται ότι μιλούν πολύ για ορισμένα θέματα χωρίς να το συνειδητοποιούν».

Το twXray κατασκευάστηκε και για άλλον ένα σκοπό: να βοηθήσει τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να κατανοήσουν καλύτερα το κοινό τους. Στη συνέχεια, όμως, η χρήση του διευρύνθηκε.

Αναλύοντας τα tweets όσων ακολουθούν τον λογαριασμό της στο twitter, μια εφημερίδα θα μπορούσε να μάθει τις προτιμήσεις, τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες των αναγνωστών της, προτείνοντάς τους τα κατάλληλα γι' αυτούς άρθρα. Ηδη η αμερικανική εφημερίδα «Chicago Tribune» σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή στους αναγνώστες της.


Η «κουβεντούλα» και το στοίχημα των επιστημόνων να καταλαβαίνουν οι μηχανές τη διάθεσή μας
Το Εργαστήριο Καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο Νορθουέστερν του Σικάγου κατασκεύασε επίσης το Babl (κουβεντούλα), μια δωρεάν εφαρμογή για smartphones και ταμπλέτες.
Ο χρήστης ορίζει ένα θέμα εισάγοντας συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά (π.χ. διαδήλωση/Αθήνα ή Eurogroup/συνεδρίαση) και αρχίζει την αναζήτησή του στο twitter.
Σε χρόνο μηδέν, η εφαρμογή καταρτίζει μια λίστα με όλα τα σχετικά tweets, συνοδευόμενα από τη φωτογραφία του συντάκτη τους!
Το αποτέλεσμα της έρευνας αναρτάται στο twitter και είναι ορατό σε όσους ακολουθούν τον εκάστοτε χρήστη, καθώς επίσης και σε όσους έχουν εγκαταστήσει το Babl στη συσκευή τους.
«Ο χρήστης επιλέγει ένα θέμα και η εφαρμογή βρίσκει τις σχετικές με αυτό πληροφορίες και τις δημοσιεύει. Ετσι, γίνεται ο ίδιος εκδότης μέσω μιας αυτόματης διαδικασίας», λέει ο Πάτρικ ΜακΝάλι εξηγώντας τον στόχο της εφαρμογής.
«Θέλουμε να καταστήσουμε τους υπολογιστές ικανούς να διηγηθούν μια ιστορία. Θεωρητικά αυτό συμβαίνει ήδη, χάρη στις μηχανές τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν κείμενα. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ότι μια μηχανή δεν έχει τίποτε να πει όταν δεν έχει πρόσβαση σε ενδιαφέροντα δεδομένα», συμπληρώνει.
Η λύση κρύβεται στην ίδια τη δομή του twitter. «Ενα tweet αποτελείται από 140 χαρακτήρες, τους οποίους μπορούν να διαβάσουν οι άνθρωποι.
Παράλληλα όμως περιέχει εκατοντάδες χαρακτήρες, που είναι αόρατοι σε εμάς αλλά αναγνώσιμοι από τις μηχανές. Πρόκειται για έναν κώδικα που αναγνωρίζει τα στοιχεία του κάθε tweet: τον συντάκτη, την ώρα και τον τόπο αποστολής, τη διαδρομή που διανύει κ.ά.», εξηγεί ο ΜακΝάλι.
Στόχος των επιστημόνων είναι να κάνουν τις μηχανές να «καταλαβαίνουν» το νόημα αυτών που γράφουν οι χρήστες του twitter, αναγνωρίζοντας όχι μόνο τεχνικής φύσης πληροφορίες (λ.χ. τι ώρα εστάλη το tweet) αλλά και τη... συναισθηματική τους κατάσταση.
«Στο μέλλον οι μηχανές θα μπορούσαν να καταλαβαίνουν αν ο συντάκτης του tweet είναι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος, ευχαριστημένος ή δυσαρεστημένος», λέει ο Πάτρικ ΜακΝάλι.
Tweets σε όλους. Ενα άλλο ψηφιακό εργαλείο με το όνομα Hashtagger επιτρέπει σε κάποιον να στέλνει tweets σε χρήστες που δεν ακολουθούν τον λογαριασμό του, αλλά παρακολουθούν ένα συγκεκριμένο hashtag (λέξη-κλειδί που προσδιορίζει ένα θέμα συζήτησης στο twitter).

Τα «επτά θανάσιμα αμαρτήματα»
Ο ερευνητής του Πανεπιστημίου Νορθουέστερν Πάτρικ ΜακΝάλι κατασκεύασε και ένα λογισμικό που ονομάζεται «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα», θέλοντας να εντοπίσει τους... αμαρτωλούς του twitter.
«Παρατήρησα ότι το twitter είναι γεμάτο από κακεντρεχή ή αρνητικά σχόλια. Ετσι, σκέφτηκα να δημιουργήσω μια βάση δεδομένων, η οποία περιέχει έναν μακρύ κατάλογο εκφράσεων που παραπέμπουν στα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Φτιάχνοντας λίστες για κάθε αμαρτία, είμαι σε θέση να βλέπω τα tweets που αντιστοιχούν σε καθεμιά από αυτές».
Η πιο συνηθισμένη «αμαρτία» στο twitter είναι η οργή. Πόσα και πόσα μηνύματα αγανάκτησης δεν έχετε δει να περνούν από το timeline σας; Από την άλλη, η αλαζονεία είναι η «αμαρτία» που μπορεί να εντοπιστεί πιο δύσκολα από το λογισμικό.
Εργαλείο αναζήτησης. Το έργο του Εργαστηρίου Καινοτομίας δεν περιορίζεται σε αυτά τα εργαλεία. Οι ερευνητές δημιούργησαν και το Patchwork, ένα λογισμικό που εντοπίζει ποιο είναι το θέμα με τις περισσότερες αναζητήσεις στο Google. Στη συνέχεια, σκανάρει το twitter και βρίσκει αναρτήσεις που αναφέρονται σε αυτό το ζήτημα. Τέλος, σαρώνει τον ιστότοπο ανταλλαγής φωτογραφιών Flickr και αποσπά φωτογραφίες των οποίων η λεζάντα έχει σχέση με το εν λόγω θέμα. Από τη διαδικασία αυτή προκύπτει ένα κολάζ από κείμενα και εικόνες που αναφέρονται στο εκάστοτε πιο δημοφιλές γεγονός.
Αστοχίες. Οπως παραδέχονται οι δημιουργοί του twXray, τα αποτελέσματα της ανάλυσης και της κατηγοριοποίησης των tweets ενός χρήστη δεν είναι πάντα απολύτως ακριβή (ιδίως όταν τα μηνύματα δεν είναι γραμμένα στα αγγλικά). Ωστόσο, παρά τις πιθανές αστοχίες, η εφαρμογή παρέχει μια ικανοποιητική εικόνα για το περιεχόμενο των αναρτήσεων ενός χρήστη του twitter.
Από τον Σαμαρά στον Ομπάμα
Δοκιμάσαμε την εφαρμογή twXray στον λογαριασμό του Αντώνη Σαμαρά στο twitter (@PrimeministerGR). Από την ανάλυση των tweets, προέκυψε ότι ο έλληνας Πρωθυπουργός τουιτάρει κυρίως για επιχειρηματικά θέματα (σε ποσοστό 57%) και για διεθνή ζητήματα (14%). Εκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την πολιτική αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% των αναρτήσεων του Αντώνη Σαμαρά. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι οι λέξεις-κλειδιά που περιέχονται στα tweets του Πρωθυπουργού οδηγούν (εσφαλμένα) την εφαρμογή στο να τα κατατάσσει σε άλλες κατηγορίες και όχι στην «πολιτική», στην οποία θεωρητικά θα έπρεπε να ανήκουν τα περισσότερα.
Η ανάλυση του λογαριασμού του Μπαράκ Ομπάμα στο twitter (@BarackObama) κατέδειξε ότι ο προσφάτως επανεκλεγείς Πρόεδρος των ΗΠΑ γράφει περισσότερο για πολιτικά θέματα (σε ποσοστό 35%) και για θέματα εκπαίδευσης (19%).

tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου